2025-05-31, 00:00
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
En del av de anhöriga har ju levt och troligtvis haft känslor av kärlek till honom i många år och den kärleken och de fina minnena finns kvar, och kärleken övervinner allt, så denna händelse kommer de anhöriga om de är storsinta nog, att kunna hantera på ett bra sätt.

De andra som är anhöriga till den som dog, de kommer troligtvis känna mycket hat och ev. önska att hämnas på honom, så de behöver mycket stöd för att hantera detta på ett bra sätt.

För samhället är rehabilitering av honom viktigt och få honom så bra så han kan bli en del av samhället igen, det kostar ju enormt att ha folk inlåsta.

Mycket klokt sagt!
Citera
2025-05-31, 00:51
Medlem
15:e maj fick han lämna IVA och vårdas på en avdelning, inte kommit ny info sen dess, åtalet ska vara väckt senast 13:e juni.

Citat:
Ursprungligen postat av Rawenhawk
När skulle åtal väckas?
Borde väl vara dags nu snart va?
Citera
2025-05-31, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
15:e maj fick han lämna IVA och vårdas på en avdelning, inte kommit ny info sen dess, åtalet ska vara väckt senast 13:e juni.

Den 13e lär de bli omhäktning, åtal väcks om ca 6 månader.
De här med att de står som det gör är för att antingen måste åklagaren väcka åtal eller släppa personen då häktningstiden går ut eller så sker en omhäktning, oftast är de 1-2 veckor i taget åklagaren begär men i liknande som detta fall kan åklagaren begära 1 månad i taget.
Citera
2025-05-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Nej, J lever

Jaaa det vet jag mycket väl.
Men namnet i kommentarsfältet tidigare är N’s kusin.
Citera
2025-05-31, 13:35
Medlem
Citat:
En del av de anhöriga har ju levt och troligtvis haft känslor av kärlek till honom i många år och den kärleken och de fina minnena finns kvar, och kärleken övervinner allt, så denna händelse kommer de anhöriga om de är storsinta nog, att kunna hantera på ett bra sätt.

De andra som är anhöriga till den som dog, de kommer troligtvis känna mycket hat och ev. önska att hämnas på honom, så de behöver mycket stöd för att hantera detta på ett bra sätt.

För samhället är rehabilitering av honom viktigt och få honom så bra så han kan bli en del av samhället igen, det kostar ju enormt att ha folk inlåsta.

En del av samhället igen? Om han blir frisläppt från fängelse så kommer han ha knappt några år kvar till pension, dvs han kommer inte kunna bidra något till samhället iallafall således är det bättre att lägga pengarna på att hålla honom inlåst resten av sitt liv så vi slipper risken för ett försök till dubbelmord igen, för den finns där, det har redan skett en gång.
Citera
2025-05-31, 15:47
Medlem
Spector-583s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkensailorr
En del av samhället igen? Om han blir frisläppt från fängelse så kommer han ha knappt några år kvar till pension, dvs han kommer inte kunna bidra något till samhället iallafall således är det bättre att lägga pengarna på att hålla honom inlåst resten av sitt liv så vi slipper risken för ett försök till dubbelmord igen, för den finns där, det har redan skett en gång.

Skärp dig för bövelen, han får max 6 år och är ute på 4 år, sen ska han och övriga offer bearbeta detta med lämplig rehabilitering,
Citera
2025-05-31, 17:50
Medlem
lady84s avatar
Detta måste va den jobbigaste tråden nånsing på flashback 😅

Bara massa människor som tror saker och troll som ger felinfo. Man orkar ju knappt läsa bakåt längre och jag brukar fan inte va lat med det!

Så nu ber jag om ursäkt på förhand om jag missat något i min sletriana läsning bakåt. Så som jag förstått det är GM tillstånd stabilit och borde flyttats till häktet? Vad gissar vi på tid för fup, 6 månader ca? Lär va en del och mkt sekrettes pga barnen.
Citera
2025-05-31, 18:23
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkensailorr

Den erfarenheten han nu har är värdefull för samhället, om han är stark nog att kunna leva vidare med skuldkänslorna och om samhället tar vara på hans historia och under vårdtiden kommer fram till hur det kunde hända så kan den erfarenheten användas för att vägleda andra så att de avslutar sina skadliga relationer i tid.
Citera
2025-05-31, 18:24
Medlem
Spector-583s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lady84
Detta måste va den jobbigaste tråden nånsing på flashback 😅

Bara massa människor som tror saker och troll som ger felinfo. Man orkar ju knappt läsa bakåt längre och jag brukar fan inte va lat med det!

Så nu ber jag om ursäkt på förhand om jag missat något i min sletriana läsning bakåt. Så som jag förstått det är GM tillstånd stabilit och borde flyttats till häktet? Vad gissar vi på tid för fup, 6 månader ca? Lär va en del och mkt sekrettes pga barnen.

Ja, men välkommen till oss troll då, vad har du läst och försått ? att han är stabil ,ja,, men han behöver uppenbarligen vård varje dag, det kan dom inte ge på ett häkte , så välkommen till oss å gissa å tro.
Citera
2025-05-31, 19:24
Medlem
Det finns människor som inte har förmåga att känna skuldkänslor, och de är överrepresenterade i den här typen av brott. Om han är en av dem eller inte återstår att se.

En person som inte känner skuld eller ånger, och mycket begränsad empati, har inget intresse av att vare sig erkänna eller ”vägleda andra så att de avslutar sina skadliga relationer i tid”.

Ta hand om dig.

Citat:
Den erfarenheten han nu har är värdefull för samhället, om han är stark nog att kunna leva vidare med skuldkänslorna och om samhället tar vara på hans historia och under vårdtiden kommer fram till hur det kunde hända så kan den erfarenheten användas för att vägleda andra så att de avslutar sina skadliga relationer i tid.
Citera
2025-06-01, 00:01
Medlem
Citat:

Eller att inte inleda en relation med en sådan människa!
Citera
2025-06-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Eller att inte inleda en relation med en sådan människa!

Går en sån människa under radarn kan det vara jävligt svårt upptäcka det i tid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in