2025-05-21, 13:34
Medlem
halvfestligts avatar
Men vad har då tidningen fått tag på? Nämns ju protokoll där.

Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Fup finns först när hela utredningen är klar
Citera
2025-05-21, 13:47
Medlem
Precis, tagit del av en anteckning eller liknande från ett förhör.
Fup innehåller hela händelsen i inkl. Alla förhör, teknisk bevisning m.m
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Citera
2025-05-21, 14:14
Medlem
Citat:
Då verkar det finnas FUP nu? Någon som kan länka?
Det står ju klart och tydligt FÖRHÖRSPROTOKOLL. Det är ett förhör, ingen förundersökning.
Citera
2025-05-21, 16:50
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:

Det handlar om häktningsprememorian som innehåller det första förhöret med MGM mm.
Citera
2025-05-21, 19:44
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om regel 1.02.

Att citera upphovsrättsskyddat material får göras enligt god sed.

Vet man inte vad citera enligt god sed innebär kan man googla.

Brott mot 1.02 kan resultera i varning eller avstängning.

/Mod

Citera
2025-05-21, 20:28
Medlem
Censeres avatar
Enl. Vlt har kniv använts mot hals huvud och bröst på exfrun. Samt då även kniv mot hals på sig själv. Jag undrar varför man inte talat om hur flickvännen dog ännu. Eller är det info jag missat?
Citera
2025-05-21, 20:41
Medlem
Ja, och då kan vi ju anta att han faktiskt inte sökte vård för tankar att skada/ta livet av sig själv och andra, för då hade han ju självklart blivit inlagd. Hade han varit psykotisk/manisk, och önskat att bli inlagd, då hade han också blivit inlagd. Alternativet är att uppgiften om att han önskade inläggning inte stämmer, då kan han ha haft psykotiska symtom som inte var tillräckligt alvarliga för att uppfylla kravet för tvångsvård.

Uppgiften från Herremingod, som verkar vara en sansad användare, att H haft ett alkoholmissbruk talar ju för att H var alkoholpåverkad, varför barnen hämtades akut genom socialen/polisen och att man sedan körde honom till psykakuten. Där han då bedömdes alkoholpåverkad men inte abstinent, och sannolikt ombads komma tillbaka nästa morgon.

Enligt min uppfattning talar det mer för ASP/psykopatiska tendenser med akut hämndbegär relaterat till omhändertagandet av barnen, snarare än psykos, men jag kan absolut ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Då finns det bara två alternativ: Antingen var han för påverkad, eller så bedömde läkaren att det inte förelåg tillräckliga skäl för akut inläggning på psykiatrin.

Svensk sjukvård i sitt essé!
Citera
2025-05-21, 20:41
Medlem
Kallamakaronens avatar
Det blir en intressant FUP att läsa men den kommer vara full av sekretessmarkeringar.

Hoppas han får ett hårt straff. Sjuk människa.
Citera
2025-05-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Censere
Enl. Vlt har kniv använts mot hals huvud och bröst på exfrun. Samt då även kniv mot hals på sig själv. Jag undrar varför man inte talat om hur flickvännen dog ännu. Eller är det info jag missat?
Vlt har kanske bara tagit del av visst material och inte allt? Nån har ju läckt det till tidningen.
Citera
2025-05-21, 21:57
Medlem
Det är absolut ingen självklarhet idag att du får hjälp trots att du söker den. Finns flera faktorer som spelar in, bl.a resurser, kompetens m.m. Nu vet jag inte alls om det stämmer att H sökt hjälp, det kan vara en trådsanning, men hursom så är det INTE enkelt att få hjälp, definitivt inte att bli inlagd. Finns en del tragiska fall där psykiatrin släppt hem folk och så har antingen mord eller suicid skett väldigt nära inpå avvisandet. Så det bör du inte ta för givet

Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Ja, och då kan vi ju anta att han faktiskt inte sökte vård för tankar att skada/ta livet av sig själv och andra, för då hade han ju självklart blivit inlagd. Hade han varit psykotisk/manisk, och önskat att bli inlagd, då hade han också blivit inlagd. Alternativet är att uppgiften om att han önskade inläggning inte stämmer, då kan han ha haft psykotiska symtom som inte var tillräckligt alvarliga för att uppfylla kravet för tvångsvård.

Uppgiften från Herremingod, som verkar vara en sansad användare, att H haft ett alkoholmissbruk talar ju för att H var alkoholpåverkad, varför barnen hämtades akut genom socialen/polisen och att man sedan körde honom till psykakuten. Där han då bedömdes alkoholpåverkad men inte abstinent, och sannolikt ombads komma tillbaka nästa morgon.

Enligt min uppfattning talar det mer för ASP/psykopatiska tendenser med akut hämndbegär relaterat till omhändertagandet av barnen, snarare än psykos, men jag kan absolut ha fel.
Citera
2025-05-21, 22:25
Medlem
Från VLT..

"Bland annat avslöjar Håkansson att det var ett barn som larmade polisen efter att den misstänka gärningsmannen ska ha försökt mörda sin exfru, en 38-årig kvinna, på Rönnby.

– Vi får ett larm om en pågående misshandel, ett barn ringer in att pappa håller på att knivhugga mamma, berättar han på mötet.

- Vi begriper ju att de är i relation eftersom ett barn ringer och det är förmodligen tack var det som den här personen överlever, säger polischefen."

Fyfan vad tragiskt! Är det bara jag som har jävligt svårt att sympatisera med H oavsett psykos osv? Är ingen manshatare överhuvudtaget, men det är för sjukt gjort att göra detta framför sina egna barn också. Hoppas han straffas med samma medicin - behandla andra som du vill bli behandlad själv...
Citera
2025-05-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger

Jag tycker mig att plöjt varje tråd och sida men måste helt ha missat informationen om att han blev körd till psykakuten. När var det, på torsdagen eller vid annat tillfälle? Vet man det, dvs att det finns källa på det, eller är det ett antagande eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in