Citat:
Ursprungligen postat av
Jojjesen
Anstiftan
En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningsmannen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel.
Max 6 års fängelse
Förberedelse till mordförsök enligt HD fem år och sex månader.
Stämpling till mordförsök Högst 10 år
Bakgrundskontroller kommer inte att försvinna. Regeringen driver lagstiftning för utöka bakgrundskontroller överallt.
Har man begått ett skitbrott. Berätta för arbetsgivaren. Många anställer ändå.
Har läst alla dina inlägg. Ditt sätt att skriva liknar väldigt mycket hur personer bakom Lexbase och Verifiera uttalar sig.
Det är tydligt att det enda dessa bakgrundskontroll sidorna bryr sig om är pengar. Blir de stämda så anfaller de personen som har stämt. Brottet är irrelevant och man blir attackerad ändå, sen kommer dessa företrädare med reklam att de skyddar samhället från våldtäktsmän, mördare och gängkriminella.
Det som många har försökt säga till dig och som du misslyckats att förstå är att de blir uthängda för brott som är av ingen relevans. Ingen bryr sig att någon har försökt sno en liten vara genom att inte skanna den på självskanning, men folk bryr sig att mördare inte kommer undan. Sidor som Lexbase och Krimfup hänger ut samtliga.
Jag är för bakgrundskontroller för att inte de grovt kriminella kommer undan och för att samhället ska vara säkrare, men jag är inte för att man på livstid hänger ut folk som har gjort en struntsak. Det bör finnas en avvägning vad som är okej och inte.
Sedan tycker jag inte tjänster för bakgrundskontroller ska privatiseras. Man ser ett stort missbruk, exempelvis så har många domar som preskriberats hos Polisen, inte gjorts hos dessa privata sidor. Om det ska finnas någon databas för att utföra en bakgrundskontroll så borde det ägas av staten.
Du sitter konstant och kämpar för bakgrundskontroller, men aldrig har du sagt att staten ska äga det. Detta visar bara på att företrädare för dessa tjänster är bara ute efter pengar.