2025-05-28, 19:46
Medlem
Om vi nu återgår till och blir lite seriösa i tråden. Vet vi om rättsväsendet prövat något förtalsärende mot lexbase och fup?

Mr koll börja denna tråd med och det blev inte förtal men man nådde en förlikning.
Citera
2025-05-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesen
Anstiftan

En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningsmannen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel.

Max 6 års fängelse

Förberedelse till mordförsök enligt HD fem år och sex månader.

Stämpling till mordförsök Högst 10 år

Bakgrundskontroller kommer inte att försvinna. Regeringen driver lagstiftning för utöka bakgrundskontroller överallt.

Har man begått ett skitbrott. Berätta för arbetsgivaren. Många anställer ändå.

Har läst alla dina inlägg. Ditt sätt att skriva liknar väldigt mycket hur personer bakom Lexbase och Verifiera uttalar sig.

Det är tydligt att det enda dessa bakgrundskontroll sidorna bryr sig om är pengar. Blir de stämda så anfaller de personen som har stämt. Brottet är irrelevant och man blir attackerad ändå, sen kommer dessa företrädare med reklam att de skyddar samhället från våldtäktsmän, mördare och gängkriminella.

Det som många har försökt säga till dig och som du misslyckats att förstå är att de blir uthängda för brott som är av ingen relevans. Ingen bryr sig att någon har försökt sno en liten vara genom att inte skanna den på självskanning, men folk bryr sig att mördare inte kommer undan. Sidor som Lexbase och Krimfup hänger ut samtliga.

Jag är för bakgrundskontroller för att inte de grovt kriminella kommer undan och för att samhället ska vara säkrare, men jag är inte för att man på livstid hänger ut folk som har gjort en struntsak. Det bör finnas en avvägning vad som är okej och inte.

Sedan tycker jag inte tjänster för bakgrundskontroller ska privatiseras. Man ser ett stort missbruk, exempelvis så har många domar som preskriberats hos Polisen, inte gjorts hos dessa privata sidor. Om det ska finnas någon databas för att utföra en bakgrundskontroll så borde det ägas av staten.

Du sitter konstant och kämpar för bakgrundskontroller, men aldrig har du sagt att staten ska äga det. Detta visar bara på att företrädare för dessa tjänster är bara ute efter pengar.
Citera
2025-05-29, 20:02
Medlem
Inför obligatorisk registrering och motsvarig publicering av privatpersoner och företag som rekryterar som snokar i dessa databaser samt efter vem så blir vi väl av med de flesta av problemen som tas upp i denna tråd ?
Senast redigerad av Zingo78 2025-05-29 kl. 20:24.
Citera
2025-05-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeruvianTorch
Absolut inte, men jag har ju hört vad jag har hört?
Anledningen att jag skriver här är för att jag undrar om ryktet stämmer.
Det bör ju finnas fler människor som hört ryktet och troligtvis så lär väl isåfall någon med ett flashback konto kunna bekräfta?

Sen kan polisen kolla mig hur mycket dem vill, ska dem bura in mig för en sak som jag hört?
Jag misstänker starkt att du är en person som är involverad i dessa sidor och är livrädd ifall det stämmer. Bara att läsa dina tidigare inlägg.

Så är det någon som hört och isåfall om det stämmer så lägg gärna upp en bild eller något annat som isåfall kan bekräfta!

Det ligger en lista på Darkweb!!
Citera
2025-05-30, 16:49
Medlem
Vad säger darkweb priserna är?
Citera
2025-05-30, 17:14
Avslutad
Gillar inte inriktningen den här tråden har tagit. Tror att det flesta här är hederliga samhällsmedborgare som gjort misstag i livet och vill komma vidare från det. Mord är för de kriminella.

GDPRwarrior tycks kunna besegra dessa med lagliga medel, och det verkar bara vara en tidsfråga.

Jag har inte auktoritet att säga vad som ska diskuteras här och inte, men hade önskat att tråden hade varit fri från sånt här.
Citera
2025-05-30, 17:31
Medlem
Håller med. Men är nog bara en tidsfråga innan det riktiga buset agerar...
Citera
2025-05-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Gillar inte inriktningen den här tråden har tagit. Tror att det flesta här är hederliga samhällsmedborgare som gjort misstag i livet och vill komma vidare från det. Mord är för de kriminella.

GDPRwarrior tycks kunna besegra dessa med lagliga medel, och det verkar bara vara en tidsfråga.

Jag har inte auktoritet att säga vad som ska diskuteras här och inte, men hade önskat att tråden hade varit fri från sånt här.

Håller helt med här. Vet att det finns olika aktörer som är beredda att begå brott för det här, men jag vill se lagliga medel och att de får ta ansvar för att de inte följer lagen.

Ingen mening att sänka sig till Axens egna nivå.
Citera
2025-05-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007

Håller med dig, förhoppningsvis skulle EU komma med beslut nu på omsdag och då att tråden återgår till sitt ursprung, och det börjar diskuteras förtydligande och innebörd av lagar och regler igen.

Att saker som detta ens tas upp speglas aldrig bra
Citera
2025-05-30, 21:50
Medlem
Ja det är nog bra om det återgår...
Citera
2025-05-31, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
Håller med dig, förhoppningsvis skulle EU komma med beslut nu på omsdag och då att tråden återgår till sitt ursprung, och det börjar diskuteras förtydligande och innebörd av lagar och regler igen.

Att saker som detta ens tas upp speglas aldrig bra

Det kommer i höst.
Citera
2025-05-31, 04:40
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Om vi nu återgår till och blir lite seriösa i tråden. Vet vi om rättsväsendet prövat något förtalsärende mot lexbase och fup?

Mr koll börja denna tråd med och det blev inte förtal men man nådde en förlikning.
var inte det en stämning om förtal mrkoll förlikade sig med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in