2025-05-31, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Problemet är den av det politiska etablissemanget omhuldade "digitaliseringen".
Digitaliserat material är lätt att stjäla.

Analogt eller fysiskt material är däremot svårstulet.

Digitaliseringens baksidor beror på dess "framsidor" såsom det upplevs av det rådande politiska etablissemanget. Den våta kommunistiska drömmen som ligger bakom dom politiska direktiven att "allt skall digitaliseras" är drömmen om att kunna mäta, övervaka och beskatta allt.

Om vi skrotar kommunismen och dess maktambitioner som manifesteras av samtliga svenska riksdagspartier så innebär detta att dom mest samhällsfarliga säkerhetshålen skulle täppas till genom att såväl statlig censur som övervakning skulle utraderas.
DDR klarade sig utmärkt utan digitalisering.
Citera
2025-05-31, 09:51
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Det är bättre att DN belyser problemet för hållar man käften så kanske ett mindre antal ögon hittar ritningarna men det är nog det lilla problemet totalt sett.

Problemet är att de naiva cheferna som har hand om Sverige inte ser faran och hanterar informationen på ett korrekt och säkert sätt.

Förmodligen vill de lägga allt på Instagram och Facebook men någon kämpar nog emot litegrann.

Problemet är väl också att man behöver alla dessa mindre underleverantörer som kanske inte har ett nätverk med toppsäkerhet.

Tänk bara hur kanske en VVS-firma med 20 anställda som får möjligheten att vara med på detta projekt. De är kanontrevliga och kan sin sak när det gäller VVS men datasäkerhet är givetvis inte en grunddel i företaget.
De behöver alla ritningar för att kunna planera jobbet och skriver på NDA och avtal för att få ta del av dessa och lägger det sen på en dropbox som alla i företaget kommer åt.
Vips så finns det en hackare som plockar deras lösenord VVS2010 och hittar ritningarna och allt är ute.

Hur man ska kunna stoppa sånt är inte lätt då man också vill att även mindre företag ska kunna vara med och bjuda på dessa jobb eller kanske i ett annat fall vara underleverantör till ett större företag som vunnit affären och i sin tur tar in dessa trevliga killar.
Citera
2025-05-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Problemet är väl också att man behöver alla dessa mindre underleverantörer som kanske inte har ett nätverk med toppsäkerhet.

Tänk bara hur kanske en VVS-firma med 20 anställda som får möjligheten att vara med på detta projekt. De är kanontrevliga och kan sin sak när det gäller VVS men datasäkerhet är givetvis inte en grunddel i företaget.
De behöver alla ritningar för att kunna planera jobbet och skriver på NDA och avtal för att få ta del av dessa och lägger det sen på en dropbox som alla i företaget kommer åt.
Vips så finns det en hackare som plockar deras lösenord VVS2010 och hittar ritningarna och allt är ute.

Hur man ska kunna stoppa sånt är inte lätt då man också vill att även mindre företag ska kunna vara med och bjuda på dessa jobb eller kanske i ett annat fall vara underleverantör till ett större företag som vunnit affären och i sin tur tar in dessa trevliga killar.

Fortfarande ett problem hos i detta fall myndigheten för de har ansvaret att säkerheten följs. Trevlig eller otrevlig VVS:are stor som liten har ingen betydelse.

Det är ingen skillnad i säkerhetskontrollen på flyget om du flyger ensam eller i stor grupp så jag tycker att ditt resonemang är en av anledningarna till att säkerhetstänket åsidosätts.
Citera
2025-05-31, 10:02
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Fortfarande ett problem hos i detta fall myndigheten för de har ansvaret att säkerheten följs. Trevlig eller otrevlig VVS:are stor som liten har ingen betydelse.

Det är ingen skillnad i säkerhetskontrollen på flyget om du flyger ensam eller i stor grupp så jag tycker att ditt resonemang är en av anledningarna till att säkerhetstänket åsidosätts.

Problemet är nog att många inte ser dessa ritningar som lika kritiska helt enkelt och behandlar dessa olika.
Citera
2025-05-31, 10:56
Medlem
Citat:
Problemet är nog att många inte ser dessa ritningar som lika kritiska helt enkelt och behandlar dessa olika.

Helt rätt och därför är det precis som jag skrivit tidigare mycket viktigt att detta framförs till berörda.
Citera
2025-05-31, 11:19
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Helt rätt och därför är det precis som jag skrivit tidigare mycket viktigt att detta framförs till berörda.
Lite det här jag hoppades skulle diskuteras i tråden.

Det är ju även arbetsgivaren som gör säkintervjun och sen låter Säpo uttala sig "ja/nej" efter registerkontroll. Givetvis vill ju Roffes VVS att Kenta som bara kör lite slots på fredagarna ska få arbeta i projektet.
Citera
2025-05-31, 11:27
Medlem
jools82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag undrar om det har att göra med Tieto very hacken. Dessa stora lirare borde köpa lösningar av andra stora lirare.

De som ritar är främst konsultfirmor så som Afry, Sweco och Rejlers, de du nämner bygger.
Afry, Sweco, Sitowise, Ramboll.

Är det nu en så stor skada? Det jobbar tiotuseltals ingenjörer på ovanståående firmor och var och en kommer åt dessa ritningar. När entreprenaden upphandlas är ritningarna ändå offentliga.
Citera
2025-05-31, 12:05
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, du kan inte skyllda på digitalt handikapp när polisen kommer och knackar på för att du har laddat ned något illegalt

Nej jag har inte det minsta intresse av det här, jag är mest nyfiken på hur det kommer gå för alla som "tycker det är kul att ha" och därför laddar ner detta.

Undra om det någonsin kommer kolla fram hur läckan har gått till?
Citera
2025-05-31, 13:01
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Lite det här jag hoppades skulle diskuteras i tråden.

Det är ju även arbetsgivaren som gör säkintervjun och sen låter Säpo uttala sig "ja/nej" efter registerkontroll. Givetvis vill ju Roffes VVS att Kenta som bara kör lite slots på fredagarna ska få arbeta i projektet.

Jo, att det stora företaget PEAB eller AFRY sköter sig är bra men någonstans så kommer Roffe och Kenta som hjälper till och måste ha tillgång till ritningarna.
Även om man tar bort alla de digitala systemen så kommer då alla ha en egen kopia som de låter ligga och skräpa i firmabilen då de faktiskt jobbar på det stora projektet.

Fördelen med att inte ha det digitalt är att det krävs ett fysiskt brott för att komma åt dessa och jag gissar att antalet som ser det som en kul grej är färre än som sitter vid en dator och skickar ut lite mail och hoppas att någon ska trycka på en länk, att man försöker hitta bakdörrar eller lösen till olika nätverk eller hur man nu går till väga.
Citera
2025-05-31, 13:12
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools82
Afry, Sweco, Sitowise, Ramboll.

Är det nu en så stor skada? Det jobbar tiotuseltals ingenjörer på ovanståående firmor och var och en kommer åt dessa ritningar. När entreprenaden upphandlas är ritningarna ändå offentliga.
Nej, där har du fel. Det kompartmentaliseras inom dessa företag så endast godkända konsulter ser ritningar. Eller så arbetar de på air-gappade laptops.

Är det känsliga ritningar så SUA upphandlas det även. Det är inget offentligt.
Citera
2025-05-31, 13:14
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jo, att det stora företaget PEAB eller AFRY sköter sig är bra men någonstans så kommer Roffe och Kenta som hjälper till och måste ha tillgång till ritningarna.
Även om man tar bort alla de digitala systemen så kommer då alla ha en egen kopia som de låter ligga och skräpa i firmabilen då de faktiskt jobbar på det stora projektet.

Fördelen med att inte ha det digitalt är att det krävs ett fysiskt brott för att komma åt dessa och jag gissar att antalet som ser det som en kul grej är färre än som sitter vid en dator och skickar ut lite mail och hoppas att någon ska trycka på en länk, att man försöker hitta bakdörrar eller lösen till olika nätverk eller hur man nu går till väga.
Precis det du beskriver är väl det jag tänker mig är det vanligaste problemet.
Citera
2025-05-31, 17:10
Medlem
ligger inte dom flesta ritningarna inkl spårkartor, utrymmningsvägar, skyddsutrymmen ute på trafikverkets hemsida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in