2025-05-31, 05:12
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmysdiktator
Det finns folk som dömts för brott när de pekat ut verkliga våldtäktsmän på facebook, andra när de klistrat upp bilder på stan, och såna mål har drivits av åklagare, så jag ser inte riktigt varför det skulle skitas i bara för att det är Rask?

Extremt ovanligt, nej. Ovanligt, ja.

7 st domar i brottmål i år gällande förtal på Craime.se och jag tror att varenda ett av dem handlar om vuxna.

Några domar från Lexbase:

Jag kan fortsätta och mata dig med mål av denna typ?

Går man över den gränsen då åklagare väcker allmänt åtal så kommer det inte hjälpa att det är en jobbig youtuber-idiot man har förtalat.

Varför Rask är mindre skyddsvärd beror på att han är en offentlig person, som då förväntas tåla mer än någon random. Det Rask utpekas för är dessutom inte på samma nivå som i fallen du hänvisar till. Att bli utpekad som pedofil inför ett stort antal människor innebär betydligt större konsekvenser på det personliga planet för den utpekade än det gör att bli framställd som någon som vänsterprasslar. Det förstnämnda är betydligt mer stigmatiserat bland allmänheten. Det kan till och med innebära risker för personens liv och hälsa.

Carl-Fredrik är inte skyddsvärd överhuvudtaget från det allmännas ögon. Man måste även väga in en yttrandefrihetsaspekt i det här. Där det faktiskt är rimligt att ”kändisar” ska tåla att bli granskade, även om informationen i och för sig skulle kunna vara förtalsgrundande.
Citera
2025-05-31, 05:16
Medlem
RumpTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damien-
Att fru Medvikt i hemlighet skulle vara kär i BajsBaronen är något han intalat sig själv, ett patetiskt fantasiscenario som han klamrar sig fast vid. Baronen är missunnsam, avundsjuk och har alltid drömt om en flickvän med alternativ stil, liknande musiksmak och ett vackert utseende. Istället fick han Therese, ett intellektuellt vakuum som lyssnar på Rix FM och har ett vokabulär som ett dagisbarn.

Att fru Medvikt avskyr den narcissistiska Baronen som pesten är något han vägrar förstå. Det är bekvämare för den mycket störda byfånen att leva i sin fantasivärld där han är Trosas Casanova.

Spot ON på precis ALLT.

Rix-Fm-Baronessan!
Citera
2025-05-31, 06:00
Medlem
Magmysdiktators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Varför Rask är mindre skyddsvärd beror på att han är en offentlig person, som då förväntas tåla mer än någon random. Det Rask utpekas för är dessutom inte på samma nivå som i fallen du hänvisar till. Att bli utpekad som pedofil inför ett stort antal människor innebär betydligt större konsekvenser på det personliga planet för den utpekade än det gör att bli framställd som någon som vänsterprasslar. Det förstnämnda är betydligt mer stigmatiserat bland allmänheten. Det kan till och med innebära risker för personens liv och hälsa.

Carl-Fredrik är inte skyddsvärd överhuvudtaget från det allmännas ögon. Man måste även väga in en yttrandefrihetsaspekt i det här. Där det faktiskt är rimligt att ”kändisar” ska tåla att bli granskade, även om informationen i och för sig skulle kunna vara förtalsgrundande.

Jag håller med, men samtidigt: Patrik Sjöberg blev uthängd som sexköpare, och fick hela 7500 kr i skadestånd. Allmänt åtal, brottmål.

Rasks otrohet kommer såklart inte bli allmänt åtal.
Citera
2025-05-31, 07:11
Medlem
Kritiserar anjo rask i sin video?
Citera
2025-05-31, 07:14
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmysdiktator
Jag håller med, men samtidigt: Patrik Sjöberg blev uthängd som sexköpare, och fick hela 7500 kr i skadestånd. Allmänt åtal, brottmål.

Rasks otrohet kommer såklart inte bli allmänt åtal.

Detta var falska anklagelser. Då blir det en annan sak. Även om sanna uppgifter kan rubriceras som förtal, ses det generellt mer allvarligt om man sprider felaktigheter om någon. Det står till och med i paragrafen att man inte döms till ansvar om uppgiften är sann och det var försvarligt att sprida den. Med andra ord kan det aldrig vara försvarligt att falskt anklaga någon för brottslighet. Att sedan sprida sådant om en rikskänd person kan leda till en enorm spridning, vilket gör att en åklagare kan se att det är påkallat från allmän synpunkt att väcka åtal.

Givetvis är inte kändisar fria byten. Men de ska tåla mer än randoms. Förutsatt att sakerna som sprids är sanna, förstås.
Citera
2025-05-31, 07:43
Medlem
Tortellis avatar
I en domstol så fungerar förtal på detta sätt. Domstolen bryr sig inte om det som sagts eller skrivits är sant eller påhittat, utan vad syftet är/var . I Rasks fall så når inte det här ens upp till åtal, utan fu ledaren från polisen kommer att skriva av ärendet.

Som vanligt blir allt fiasko när bajsmannen från Trosa påstår saker Ni har väl inte glömt knarket på posten!! Vad tyst Rask har blivit om det, han borde bli åtalad för falsk tillvitelse istället.
Citera
2025-05-31, 08:59
Medlem
Intressant att fruns videon med sin bästis fortfarande har mest views trots att den porrskadade ÄckelBaronen släppt sju egna videos sedan dess och inte lyckats få fler views.
När han nu är i maniskt skov och till och med upprepar sina upprepningar till förbannelse verkar det som hans apor tröttnar.
Det är ju nu han behöver de som mest men är man en totalt kreativlös YouTuber som efter tio år inte lyckats hitta sin nisch så är det egentligen inte konstigt.

Jag har inte tidigare kommenterat hans spaghettikropp men verkar den inte bli tanigare för varje video? Han kan omöjligt må bra. Frugan nämner honom inte på IG och hans sju senaste videos är alla inspelade i bilen. Jag tror att familjen till slut fått nog av hans svamlande och malande.

Eftersom han läser här så blir hans nästa video intressant, sitter han i bilen igen hade jag rätt.
Citera
2025-05-31, 09:45
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBattery
Jag har inte tidigare kommenterat hans spaghettikropp men verkar den inte bli tanigare för varje video? Han kan omöjligt må bra.

Ja, han verkar bara bli tanigare och tanigare. Skulle tro att han kan väga under 80 kg i dagsläget, detta på en längd av typ 185. Jämför honom med hur han såg ut i fjol runt samma tid. Tycker det är en markant skillnad. Då hade han i varje fall lite hull i ansiktet. Nu börjar han få det där utseendet där benen i ögonhålorna syns och gropar runt kinderna.

Se exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
My name is Norris... Tjack Norris...

https://ibb.co/VWxW7zSt

Han ser helt enkelt pundig ut, och jag tror förklaringen ligger i att han är en pundare. På riktigt. Han tar inte lite ibland, han tar varje dag. Eller närmare bestämt varje kväll, när familjen lagt sig, och sedan är han vaken inpå småtimmarna.

Problemet ligger i hans kraftigt förändrade ekonomiska situation under 2024. Arvet har bland annat sprättats på narkotika i stora mängder, vilken han beställt via darknet. Hans sporadiska brukande har ändrats till att han har råd att ta varje dag. Vid någon tjacknoja har han säkert läst att ny lagstiftning medger att försändelser kan kontrolleras på terminalerna. Då kläcktes hela idén att skicka knarkbrev till sig själv och göra videor om det, för att ha något att peka på senare, om hans älskade tjackförsändelser någon gång blir kontrollerade. Så han kan skylla det på ”hatare”. Han försökte till och med lägga det på mig. Vilket jag i någon mån ser som rätt smickrande. Det betyder att det jag skriver här i tråden träffar Baronen. När han refererar till tråden nämner han aldrig mitt nick. Jag skulle tro att han ser mig som en av sina värsta fiender.

Men så är det inte, Carl-Fredrik. Jag vill dig inget illa, bara du slutar vara fejk. Det sticker i ögonen på mig att du framställer dig som någon du inte är, och jag tycker att du ska sluta knarka. För det kan gå riktigt åt helvete för dig om du fortsätter med den här konsumtionen. Du ser inte frisk ut. När man ser pundig ut trots att man inte är påverkad, då vet man att det har gått långt, för då börjar knarkandet leda till permanenta skador.
Citera
2025-05-31, 09:46
Medlem
Kritiserar anjo raks i nya videon??
Citera
2025-05-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Kritiserar anjo raks i nya videon??
Givetvis inte. Anjos nya content är att han blandar in (sämst) humor. Hans naturliga stil är att svinga planlöst och anta en fysisk form av ett traktordäck med pyspunka.
När han lägger till något blir det pinsamt:
1. Säga sig inte komma ihåg namnen på de som kritiserar honom (pinsamhetsgrad: 95%)
2. Skoja till det genom att låtsas att han är arg på annan sektmedlem (pinsamhetsgrad: 99%)
3. ”Jag var trött och hade inte druckit redbull” när han släppte video full av antisemitism och nazism (pinsamhetsgrad: 101%)
Citera
2025-05-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Han ser helt enkelt pundig ut, och jag tror förklaringen ligger i att han är en pundare. På riktigt. Han tar inte lite ibland, han tar varje dag. Eller närmare bestämt varje kväll, när familjen lagt sig, och sedan är han vaken inpå småtimmarna.
Lägg därtill att han har en beroendepersonlighet och en historik av missbruk. Han har även erkänt det själv. Han säger att han inte dricker alkohol för att han skulle bli alkis.
Det räcker med att titta på honom så förstår man att han inte kan må bra. Utöver det så har vi sett tjackticks och han svamlar och rantar i bilen tills solen går ner.

Jag ser också ett distanserande från familjen. Hur många IG-stories och/eller inlägg har med familjen att göra den senaste månaden? ”Family first” är som bortblåst.

Det här är mörkt!
Citera
2025-05-31, 10:12
Medlem
Gör Rask sig skyldig till varumärkesintrång?

Han ar ju gjort en låt som heter "Gula Blend och Pripps Blå".

Ordet "Pripps Blå" är varumärkesskyddat hos PRV (nr. 500254). Skyddet är giltigt till 2031-08-19.
Typ av varumärke: Ord
Sökande/Innehavare: Carlsberg AB, Falkenberg
Ombud: Zacco Sweden AB, Stockholm

Har svårt att tro att Carlsberg vill att deras varumärke "Pripps Blå" ska förknippas med alkoholister eller en sån person som Rask. Dessutom tjänar ju Rask pengar (i sin registrerade enskilda firma) på att använda det varumärkesskyddade ordmärket.

AI: "Nej, du får inte använda namnet "Pripps Blå" utan tillstånd. "Pripps Blå" är ett varumärke som ägs av Pripps, som nu ingår i Carlsbergskoncernen. Att använda ett varumärke utan tillstånd kan vara olagligt och kan leda till rättsliga åtgärder.
Du får inte använda "Pripps Blå" i samband med dina egna produkter eller tjänst utan Pripps tillstånd.
Om du använder "Pripps Blå" utan tillstånd kan Pripps väcka talan mot dig och begära skadestånd."

1. I hur många YouTube-videos gör Rask reklam för denna låt och i så fall vilka?
2. Om Rask gör reklam för denna låt i flera videos, kan han då tvingas att radera dessa om Carlsberg/Zacco kontaktar YouTube om användningen av varumärket "Pripps Blå"?

Är osäker men det verkar som att Zacco Sweden sköter den juridiska biten gällande varumärkesintrång, om jag förstår det rätt så är det dem man ska kontakta gällande Rasks användning av ordet "Pripps Blå".
Länk till Zacco Swedens hemsida: https://www.zacco.se/tjanster/juridik-varumarken/
Länk till Carlsbergs hemsida: https://carlsbergsverige.se/

"Blend" är också ett varumärke men hittar inte något registrerat varumärkesskydd hos PRV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in