2025-05-31, 00:03
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Home2
Min syster har alltid haft svårt med sånt som de flesta lär sig med tiden: hygien, städning, rutiner, ekonomi, mat. Redan som barn var det uppenbart, men då fanns vuxna runt henne som kunde rycka in.

När hon flyttade hemifrån brakade allt ihop. Hon har blivit vräkt flera gånger pga obetalda hyror, hon går knappt ut, hennes hem är i så dåligt skick att det närmar sig sanitär olägenhet. Hon duschar sällan, sover konstiga tider, verkar inte äta ordentligt.

Hon hamnade i missbruk i 20-årsåldern men är ren idag. Tyvärr har inte resten av livet kommit i ordning. Hon tar inte emot hjälp, hur mycket vi än försöker. Vi har erbjudit att städa, hjälpa med ekonomi, följa med till läkare, ordna stöd via socialtjänst, men hon säger alltid att hon klarar sig. Ingenting händer.

Jag flyttade till en annan stad för några år sedan. Byggde upp ett fungerande liv med partner och jobb. Och jag bär på skuld för det. Det känns som att jag lämnade henne, även om jag vet att jag inte hade kunnat lösa hennes liv åt henne.

Vi har inte jättemycket kontakt längre, och varje gång jag försöker närma mig blir jag avvisad. Jag vet inte längre vad jag ska göra.

Finns det någon här som haft en liknande situation? När man ser ett syskon gå under långsamt men inte får komma nära eller hjälpa till? Vad gör man? Hur släpper man skulden?

Du ska hjälpa ditt syskon med alla medel du har. Köp sånt hon saknar till hemmet, kläddr så hon känner sig fin etc.

Lämna henne inte åt ödet och myndigheterna.
Ring ring och ring henne
Citera
2025-05-31, 00:52
Medlem
Citat:
Min syster har alltid haft svårt med sånt som de flesta lär sig med tiden: hygien, städning, rutiner, ekonomi, mat. Redan som barn var det uppenbart, men då fanns vuxna runt henne som kunde rycka in.

När hon flyttade hemifrån brakade allt ihop. Hon har blivit vräkt flera gånger pga obetalda hyror, hon går knappt ut, hennes hem är i så dåligt skick att det närmar sig sanitär olägenhet. Hon duschar sällan, sover konstiga tider, verkar inte äta ordentligt.

Hon hamnade i missbruk i 20-årsåldern men är ren idag. Tyvärr har inte resten av livet kommit i ordning. Hon tar inte emot hjälp, hur mycket vi än försöker. Vi har erbjudit att städa, hjälpa med ekonomi, följa med till läkare, ordna stöd via socialtjänst, men hon säger alltid att hon klarar sig. Ingenting händer.

Jag flyttade till en annan stad för några år sedan. Byggde upp ett fungerande liv med partner och jobb. Och jag bär på skuld för det. Det känns som att jag lämnade henne, även om jag vet att jag inte hade kunnat lösa hennes liv åt henne.

Vi har inte jättemycket kontakt längre, och varje gång jag försöker närma mig blir jag avvisad. Jag vet inte längre vad jag ska göra.

Finns det någon här som haft en liknande situation? När man ser ett syskon gå under långsamt men inte får komma nära eller hjälpa till? Vad gör man? Hur släpper man skulden?

Att känna skuld hjälper varken dig eller din syster, var där för henne och ring så ofta du kan!
Citera
2025-05-31, 01:11
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Du kan ju sätta dig ned i ett samtal med henne och fråga henne om hon lever ett liv som hon vill leva?

Gör hon det så är hon ju nöjd och allting är bra.

Du kan också förklara för henne att du inte kommer hjälpa henne mer från och med nu.

Men att hon är välkommen att be dig om hjälp när hon vill i livet och att du då genast kommer börja hjälpa henne efter förmåga.

Du har inget ansvar för henne.

Men du får hjälpa henne, om hon ber om hjälp.

Om du vill kan du starta en kolonilott också och hon får hjälpa till hur mycket hon vill när hon vill.

Odla potatis, lök, morötter och jordgubbar och sådant.

Vi människor behöver mer kontakt med naturen och det vi äter
Senast redigerad av FlyboySeven 2025-05-31 kl. 01:14.
Citera
2025-05-31, 01:22
Medlem
Om det riktigt illa kanske du kan bli god man och ordna plats på ett boende
Citera
2025-05-31, 02:08
Medlem
Citat:
Men det jag inte kan släppa är den där frågan: Ska jag bara acceptera att det här är hennes liv? Att hon sitter där, i sin smutsiga, tysta lägenhet, medan jag går vidare med mitt, jobbar, träffar vänner, bygger något som fungerar. Det känns som att jag lever i färg och hon sitter fast i grått, helt ensam.
Mår hon dåligt?
Citera
2025-05-31, 06:53
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Det gör så ont att vi är syskon, har vuxit upp i samma hem, har samma diagnos. Och ändå gick våra vägar så olika. Jag förstår inte varför det blev så.

Du svarar på det själv här; ni gick olika vägar.
Det var alltså ett val. Och du valde rätt.
Men missförstå mig inte. Jag förstår hur du känner och mår. Upplever själv något liknande.
Det är som ett sår som aldrig läker.
Citera
2025-05-31, 08:31
Medlem
One2Manys avatar
Varför ska du känna skuld över att din syster är utvecklingsstörd? Är det ditt fel? Hade du kunnat göra henne mindre utvecklingsstörd?

Trams.
Citera
2025-05-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Mår hon dåligt?
Jag vet inte exakt hur hon mår, för hon pratar inte om det, hon pratar knappt alls längre. Men jag har svårt att tro att någon kan leva såhär utan att må dåligt.

Att aldrig gå ut, aldrig träffa folk, bo i misär, inte orka ta hand om sin kropp, sin hygien, sin ekonomi… det måste göra ont inuti. Även om hon inte säger det. Även om hon verkar ha accepterat det som sitt liv.

Det är som att hon stängt av, mer än att hon aktivt väljer. Och jag tror att det säger en del i sig.
Citera
2025-05-31, 09:12
Avstängd
Citat:
Men det jag inte kan släppa är den där frågan: Ska jag bara acceptera att det här är hennes liv? Att hon sitter där, i sin smutsiga, tysta lägenhet, medan jag går vidare med mitt, jobbar, träffar vänner, bygger något som fungerar. Det känns som att jag lever i färg och hon sitter fast i grått, helt ensam.

Jag känner skuld för varje dag som går utan att jag hör av mig. Skuld för att jag flyttade. Skuld för att jag lever ett liv som fungerar. Ibland känns det som att mitt välmående blir ett bevis på hennes misär, som att jag övergett henne bara genom att klara mig.

Det gör så ont att vi är syskon, har vuxit upp i samma hem, har samma diagnos. Och ändå gick våra vägar så olika. Jag förstår inte varför det blev så.

Jag har funderat på att prata med någon, men har inte vågat ta steget. Men kanske är det dags. För det här släpper inte taget om mig. Och jag vet inte hur jag ska leva med det om jag inte får hjälp att bära det.
Har hon ett arbete, gör något om dagarna? Viktigt med någon rutin osv. Autism ser ju olika ut för olika människor, hon kanske även har annan problematik som depression? Sen kanske hon inte mår så dåligt i sin situation som du tror, alla kanske inte vill träffa folk hela tiden eller gör det när tiden är mogen.. brukar titta på arvinge okänd, ofta folk som dött i ganska stor ensamhet. Folk är förfärade "stackars vad ensam han var", men de fann kanske det livet bättre? (Även om människan är ert flockdjur och iaf säkert mår bra av att han någon nära)

Citat:
Jag vet inte exakt hur hon mår, för hon pratar inte om det, hon pratar knappt alls längre. Men jag har svårt att tro att någon kan leva såhär utan att må dåligt.

Att aldrig gå ut, aldrig träffa folk, bo i misär, inte orka ta hand om sin kropp, sin hygien, sin ekonomi… det måste göra ont inuti. Även om hon inte säger det. Även om hon verkar ha accepterat det som sitt liv.

Det är som att hon stängt av, mer än att hon aktivt väljer. Och jag tror att det säger en del i sig.

Nä, hålla igång fysiskt är viktigt, även hygienen. Visst talar det för depression och apati. En del skulle må bättre av att bo i kollektiv, gruppboende eller generationsboende.
Senast redigerad av sweintoo 2025-05-31 kl. 09:18.
Citera
2025-05-31, 09:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Jag känner skuld för varje dag som går utan att jag hör av mig. Skuld för att jag flyttade. Skuld för att jag lever ett liv som fungerar. Ibland känns det som att mitt välmående blir ett bevis på hennes misär, som att jag övergett henne bara genom att klara mig.

Jag har funderat på att prata med någon, men har inte vågat ta steget. Men kanske är det dags. För det här släpper inte taget om mig. Och jag vet inte hur jag ska leva med det om jag inte får hjälp att bära det.

Autism är en sådan sak som kan variera väldigt mycket mellan personer så hennes problematik kan vara väldigt annorlunda från din egen, rekommenderar definitivt att du pratar med anhörigstöd, kanske via din egen kontakt om du har någon du går till med din autism.
Citera
2025-05-31, 09:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Är ganska troligt att hon har en depression utöver autismen, kanske nån form av social fobi med (eller bara väldigt introvert så att sociala kontakter är tröttsamma/ointressanta) .

För mig (HFA/Asperger) så hjälpte det att jag fick hund då det skapade rutiner runt mat/rastning som jag inte bara kan skippa för att jag inte känner för det och även ett socialt sällskap, men det låter som att hennes problem kan vara värre än mina så hon kanske inte skulle klara av att sköta en hund.
Citera
2025-05-31, 09:45
Medlem
Citat:
Hon är diagnostiserad med autism, glömde nämna det. Det är jag också för den delen men av någon anledning klarade jag mig bättre än henne.

En diagnos säger inte mycket. Så snart tillräckligt många av rutorna är ikryssade så har man diagnosen, VILKA rutor är ointressant, du är diagnosen. Att personligheten är så mycket mer än några bokstäver är det väldigt vanligt att soc, skola och diverse andra inblandade glömmer. Allra värst blir det när omgivningen säger:
Nä men du har svårt med nya människor så du ska inte träffa några nya
Nä men du har svårt med nya upplevelser så du ska inte ha några nya upplevelser
Nä men du har svårt med yttre intryck så du ska inte ha några intryck
Du ska helt enkelt leva i en bubbla avskild från normalt liv

Kan det vara så att du har fått utmana din autism medan hon har "skyddats"?
När fick du och din syster era diagnoser?

Du kan inte ta ansvar för din syster men du kan hjälpa henne om och när hon vill ha hjälp.

Som någon skrev så är det nog något mer än autism som spökar.

Som någon annan skrev så kan en hund (eller annat djur) hjälpa, men personligen är jag lite rädd för den lösningen. Jag har sett djur som har farit illa.

Sen så förstår jag att du är orolig och det är lätt att sitta här och komma med råd. Hoppas att några av svaren du får och att du har satt dina tankar på pränt hjälper dig.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2025-05-31 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in