2025-05-30, 11:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Jag förstår hur du tänker och alla är vi olika och just därför måste vi ha valmöjligheter.
Vad jag förstår finns Privatgiro kvar. Man kanske kan tipsa Lennart om det?
https://privatgirot.se/privatbetalningar/
Citera
2025-05-30, 11:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Självklart får man betala mer, får ett krångligare liv och får avstå från en del utan smartphone och bankid. Blir diskriminerad och får inte använda sina pengar. Får inte parkera, får inte åka buss på många håll. Niet blanks och whites only.

Men frihet kostar, det har alltid kostat. Det är inte för vem som helst. Och politiskt oliktänkande har alltid diskrimínerats och förföljts.

De kan stoppa upp sitt bankid nånstans där solen aldrig skiner. Non serviam.

On topic: Nordeas drop-in kontor har varit ren misär. Jag förstår att de drar in den funktionen, måste ha varit ett stort arbetsmiljöproblem med alla historier om människor som kommit i kläm, klienter till gode män som hamnat hos kf för att de eller gode mannen inte kommer åt kontot etc etc. Sanningen är inte vacker.

Nu döljer man det hela och sopar det under mattan istället. Finansinspektionen inspekterar navludden som vanligt. Något studiebesök på något drop-in kontor görs inte därifrån, de vill inte veta av följderna av sin agenda.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-05-30 kl. 11:40.
Citera
2025-05-30, 11:28
Medlem
xx77dds avatar
Ännu en bank för förverkat sin rätt att driva verksamhet.

Dra in deras oktroj med omedelbar verkan!!
Citera
2025-05-30, 17:55
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Jag tror inte folk i den här tråden förstår den egentliga anledningen.

Att jobba som rådgivare ute på ett kontor där kunder kan komma in hur som helst innebär en ren arbetsbörda för personalen. Som dessutom inte ger banken något pengamässigt. Tiden man lägger på sådana som Lennart lägger man hellre på att göra placeringsaffärer för förmögna kunder.
Citera
2025-05-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington

Att jobba som rådgivare ute på ett kontor där kunder kan komma in hur som helst innebär en ren arbetsbörda för personalen. Som dessutom inte ger banken något pengamässigt. Tiden man lägger på sådana som Lennart lägger man hellre på att göra placeringsaffärer för förmögna kunder.

Ja, det måste vara jobbigt att ha ett jobb och dessutom behöva utföra det.
Bankerna gör ju inget annat än att håva in pengar dagarna i ända tack vare sina kunder så det där argumentet håller inte för fem öre. Banker är inget utan sina kunder så det minsta man kan göra är att tillhandahålla en rimlig service.
Men eftersom de är så giriga som de är och fåren följer med så går det åt det håll det går.
Citera
2025-05-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
[som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.

Han får naturligtvis göra vilka val han vill men han behöver väl inte böla för valet får vissa konsekvenser?
Citera
2025-05-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Men du.. hur ser det ut i verkligheten då? Blir saker bättre? Blir som billigare? Håller dom längre?
Gillar du hur algoritmer är skräddarsydda för att hooka upp din familj så att dom ska bli beroende av en app så att företaget kan idka näring ifrån dina familjemedlemmar till företagets fördel?
Du kanske älskar sådant där skit men det gör inte jag.

Jag hatar att jag ska behöva dras med teknik som känns ny i en månad och sedan inte gör det längre, att det går sönder efter att man har tappat den ifrån höften. Vad hände med Ericssons arbetar mobil som man skulle kunna köra över med en bulldozer och skiten skulle överleva det? Har tekniken gått framåt eller?

Nej just det, det finns inte ekonomiska incitament för att du och jag ska få dom bästa produkterna till det lägsta priset med den högsta kvaliteten med dom längsta livscyklerna med utbytbara delar istället för att köpa nytt. Utan skiten är designat att gå sönder snarast möjligen, precis som kapitalismen förordar men som dom riktigt puckade människorna inte fattar. Dom ser inte igenom lögnen utan tror på det som prästerskapet säger, som det alltid har varit i alla tider. Det är samma skit i lite olika skepnader med olika namn.

Folk fastnar i epitetet istället för att erkänna att det finns ett problem, identifiera problemet, analysera problemet, komma med en output/lösning på problemet.
Hur resursallokerar man på bästa sätt?.
Skulle du ha gjort det på exakt lika sätt som en dator? Eller är du 100% känslomässigt styrd så du kan inte göra något annat än att slava under ditt eget ego?

Kan du se detta eller skulle du kugga kursen?
Och vad har teknik-utvecklingen med kapitalism att göra???
Tror du att teknikföretagen kommer ändra sin strategi med nya produkter om kommunismen styr i landet???
Citera
2025-05-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington

Klockren affärsidé - att bara välkomna dom förmögna och neka vanliga människor bra service + att samtidigt kräva dom på en månadsavgift för att dom själva ska utföra jobbet.

Förstår inte varför så många håller kvar vid storbankerna då det finns så många bra alternativ som är mycket billigare och precis lika bra.
Citera
2025-05-31, 00:28
Medlem
Duerfs avatar
Ingen av de banker som startats och växt de senaste 30+ åren (LF, ICA-banken, Skandia osv) har fysiska kontor. Det är lite svårt att kräva att storbankerna ska tvingas att helt ha kvar en väldigt gammal servicemodell när det inte finns något krav på att konkurrenterna ska erbjuda detsamma.

Jag måste boka tid när jag ska till läkaren eller frisören. Är det så orimligt att jag behöver göra det om jag skulle behöva gå till en bank för ett arvsskifte eller fixa nytt BankID?
Citera
2025-05-31, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ingen av de banker som startats och växt de senaste 30+ åren (LF, ICA-banken, Skandia osv) har fysiska kontor. Det är lite svårt att kräva att storbankerna ska tvingas att helt ha kvar en väldigt gammal servicemodell när det inte finns något krav på att konkurrenterna ska erbjuda detsamma.

Jag måste boka tid när jag ska till läkaren eller frisören. Är det så orimligt att jag behöver göra det om jag skulle behöva gå till en bank för ett arvsskifte eller fixa nytt BankID?
Dock så tar dom kortavgift + vissa avgifter för administration trots att kunderna sköter det själva numera.

Skurkar är dom, och planerar man lite rätt så behöver man inte betala dessa avgifter.

Har haft Norweigan Bank i många år och trots hög kredit så har det kostat mig 0 kronor extra om jag sköter inbetalningarna i tid. Storbankerna har lite att lära där.
Citera
2025-05-31, 07:50
Medlem
Det kommer ny teknik hela tiden och det håller inte att företag måste erbjuda gamla lösningar bara för att folk vägrar hänga med i tiden. Det är inte rimligt att man ska vägra åka med ett elektriskt tåg bara för att man är van vid ånglok.
Citera
2025-05-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ingen av de banker som startats och växt de senaste 30+ åren (LF, ICA-banken, Skandia osv) har fysiska kontor.

LF har fysiska kontor, har behövs besöka det vid ett par tillfällen. Dels fick jag boka ett möte för att bli kund och sen någon gång behövde jag gå dit för att installera BankID på en surfplatta (som inte hade NFC så gick inte att verifiera pass/id)

Sen att de inte ser ut som gamla tiders kontor, det gör ju inte storbankernas heller numera. Den traditionella kassadisken är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in