Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Det är en sann kommunist tankar det!
Nu är ju saken att (i det du hatar) det kapitalistiska samhället är det företagen som ger bäst service mm som går bäst.¨
Det är i det samhället du förespråkar som det är som du påstår...
Men du.. hur ser det ut i verkligheten då? Blir saker bättre? Blir som billigare? Håller dom längre?
Gillar du hur algoritmer är skräddarsydda för att hooka upp din familj så att dom ska bli beroende av en app så att företaget kan idka näring ifrån dina familjemedlemmar till företagets fördel?
Du kanske älskar sådant där skit men det gör inte jag.
Jag hatar att jag ska behöva dras med teknik som känns ny i en månad och sedan inte gör det längre, att det går sönder efter att man har tappat den ifrån höften. Vad hände med Ericssons arbetar mobil som man skulle kunna köra över med en bulldozer och skiten skulle överleva det? Har tekniken gått framåt eller?
Nej just det, det finns inte ekonomiska incitament för att du och jag ska få dom bästa produkterna till det lägsta priset med den högsta kvaliteten med dom längsta livscyklerna med utbytbara delar istället för att köpa nytt. Utan skiten är
designat att gå sönder snarast möjligen, precis som kapitalismen förordar men som dom riktigt puckade människorna inte fattar. Dom ser inte igenom lögnen utan tror på det som prästerskapet säger, som det alltid har varit i alla tider. Det är samma skit i lite olika skepnader med olika namn.
Folk fastnar i epitetet istället för att erkänna att det finns ett problem, identifiera problemet, analysera problemet, komma med en output/lösning på problemet.
Hur resursallokerar man på bästa sätt?.
Skulle du ha gjort det på exakt lika sätt som en dator? Eller är du 100% känslomässigt styrd så du kan inte göra något annat än att slava under ditt eget ego?
Kan du se detta eller skulle du kugga kursen?