2025-05-29, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Du förstår. Anledningen att det offentliga försöker är att 70-80 talets era med högre skatt och lägre service har utmanats.
Folk förstår att det finns billigare alternativ.
Och när makten vill leka humanitär stormakt så måste det sparas.

Men i grunden så är det offentliga urusla på att leverera rätt kvalitet till ett lämpligt pris.

Det privata levererar urusel kvalitet till överpris. Det ligger i kapitalisternas intresse. Privata företag existerar inte för att ge sig och mig service och kvalitet till lägsta pris utan dom existerar för att gynna ägarna så mycket det bara går.

Det är lite förbluffande hur folk inte kan begripa detta trots att det är 2025. När kommer uppvaknandet? Aldrig?
Citera
2025-05-29, 19:11
Medlem
Det går dåligt för Nordea, bara 50-60 miljarder i vinst 2024.
Förstår att de behöver skära ner på tjänsterna.
Citera
2025-05-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Vad är det för telefoner du köper? Min senaste smartphone kostade 777 kr. Inget sim-kort i den, bara för BankID, Lidl-appen och lite annat, annars använder jag en gammal knapptelefon för under femhundringen.

Bankärenden gör jag på datorn och den kan vara väldigt gammal eller billig och ändå duga bra till bankärenden.

Så jag köper inte riktigt att tekniken är så dyr, så dyr så dyr...

Funkar mobilt BankID även om det inte finns något sim kort i mobilen? Funkar även övriga appar??
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2025-05-29 kl. 22:05.
Citera
2025-05-29, 21:43
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Funkar mobilt BankID även om det inte finns något som kort i mobilen? Funkar även övriga appar??
Javisst. Kopplar upp mig via wifi bara.
Citera
2025-05-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Javisst. Kopplar upp mig via wifi bara.

Låter underbart. Här ska rensas bland abonnemangen! Har hur många mobilabonnemang som helst 😑
Citera
2025-05-29, 23:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man skulle kunna påstå att internet kunde tas i bruk av varje hem runt 1995 (det var naturligtvis bara entusiaster i början) men Lennart har haft ca 30 år på sig att lära sig surfa på nätet och kanske 15 år på sig att skaffa mobiltelefon.
Fast vi blir alla en dag gamla och får svårt att hänga med, fysiskt eller mentalt. Det är pinsamt att Nordea som 2024 gjorde en vinst på 56 miljarder inte anser sig kunna ha personal för att ta emot drop-in-besök. Det krävs liksom inte någon lång utbildning för att kontrollera någons legitimation, slå in lite siffror på en dator och hjälpa till att ta emot en betalning.
Citera
2025-05-30, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lennart-77-vagrar-bank-id-rasar-mot-nordea-nonchalans

Nordea tar bort drop-in på sina bankkontor i Stockholms län. Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.

– Man tar bort enkelheten och det drabbar äldre och sjuka, säger han.

Gör Nordea rätt?

Så klart inte. De vill förstås ha höga aktieutdelningar och verka duktiga. Min gamla mamma vågar inte ha bank-id pga allt som skrivs. Då blir det ju omöjligt att få hjälp. Girigt att gå på denna grupp!
Citera
2025-05-30, 01:04
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lennart-77-vagrar-bank-id-rasar-mot-nordea-nonchalans

Nordea tar bort drop-in på sina bankkontor i Stockholms län. Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.

Gör Nordea rätt?
Så? Vem har ens Nordea, Swedbank eller SEB tex som har dom sämsta räntorna mm???
Citera
2025-05-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Det privata levererar urusel kvalitet till överpris. Det ligger i kapitalisternas intresse. Privata företag existerar inte för att ge sig och mig service och kvalitet till lägsta pris utan dom existerar för att gynna ägarna så mycket det bara går.

Det är lite förbluffande hur folk inte kan begripa detta trots att det är 2025. När kommer uppvaknandet? Aldrig?
Det är en sann kommunist tankar det!
Nu är ju saken att (i det du hatar) det kapitalistiska samhället är det företagen som ger bäst service mm som går bäst.¨
Det är i det samhället du förespråkar som det är som du påstår...
Citera
2025-05-30, 01:24
Medlem
Citat:

Gör Nordea rätt?

Så har SEB haft länge. En äldre bekant fick boka tid för ny digipass.
Citera
2025-05-30, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Envar.Evige
Mycket möjligt. Är inte så insatt längre.
Det heter ju inte BankID för inget
Citera
2025-05-30, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det är en sann kommunist tankar det!
Nu är ju saken att (i det du hatar) det kapitalistiska samhället är det företagen som ger bäst service mm som går bäst.¨
Det är i det samhället du förespråkar som det är som du påstår...

Men du.. hur ser det ut i verkligheten då? Blir saker bättre? Blir som billigare? Håller dom längre?
Gillar du hur algoritmer är skräddarsydda för att hooka upp din familj så att dom ska bli beroende av en app så att företaget kan idka näring ifrån dina familjemedlemmar till företagets fördel?
Du kanske älskar sådant där skit men det gör inte jag.

Jag hatar att jag ska behöva dras med teknik som känns ny i en månad och sedan inte gör det längre, att det går sönder efter att man har tappat den ifrån höften. Vad hände med Ericssons arbetar mobil som man skulle kunna köra över med en bulldozer och skiten skulle överleva det? Har tekniken gått framåt eller?

Nej just det, det finns inte ekonomiska incitament för att du och jag ska få dom bästa produkterna till det lägsta priset med den högsta kvaliteten med dom längsta livscyklerna med utbytbara delar istället för att köpa nytt. Utan skiten är designat att gå sönder snarast möjligen, precis som kapitalismen förordar men som dom riktigt puckade människorna inte fattar. Dom ser inte igenom lögnen utan tror på det som prästerskapet säger, som det alltid har varit i alla tider. Det är samma skit i lite olika skepnader med olika namn.

Folk fastnar i epitetet istället för att erkänna att det finns ett problem, identifiera problemet, analysera problemet, komma med en output/lösning på problemet.
Hur resursallokerar man på bästa sätt?.
Skulle du ha gjort det på exakt lika sätt som en dator? Eller är du 100% känslomässigt styrd så du kan inte göra något annat än att slava under ditt eget ego?

Kan du se detta eller skulle du kugga kursen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in