2025-05-30, 18:04
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Hur tvingar vi eller uppmuntrar vi unga att röra på sig och göra saker tillsammans istället för att slava inför någon algoritm (som är gjorda så att de blir dopaminzombies)? Förr så hade vi ordspråk på svenska som "ensam är stark" för att så många var tvingade att själv ta hand om sin egen skit när civilsamhället raserades, men dagens utveckling är mer oroande än den gamla svenska individualismen, idag så handlar det snarare om "ensam är roligt".

Opium till folket.
De flesta tror jag nog är moderata användare , främst på grund av att så mycket av samhällsfunktionerna är förlagda i , och i många fall obligatoriska appar av olika slag för kunna sköta sin vardag och privataffärer

En del faller igenom och blir uppslukade av den bärbara nöjesmaskinen , ibland med rätt allvarliga konsekvenser.

Däremot ska man kanske inte underskatta användbarheten som helhet. Virtuella communitys och nätverk har skapats genom tekniken. Det verkar vara en ostoppbar drift för människor att söka likasinnade , om det är så på andra sidan planeten

Nackdelarna tycker jag är för lite utredda ändå. Jonathan Haidt (Socialpsykolog med en bestseller) gjorde ett försök där han påstår att avsändandet av smartphones korrelerar till den yngsta gruppen flickors självskattade (sämre) psykiskt mående i samband då smartphones blev var man egendom redan i 10-års ålder. Det var inte för så länge sedan.

Man kan lämna slutsatserna därhän tycker jag. När slår nytta över till självdestruktivt nöje ? Var finns gränsen ? Vem avgör det och hur ?
Senast redigerad av Upplyften 2025-05-30 kl. 18:07.
Citera
2025-05-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Den överlägset bästa lösningen i mina ögon är att helt och hållet göra oss av med internet. Tvinga människor att faktiskt interagera med andra människor igen
Jag trodde jag var ensam i att känna mig så ensam. Det är helt sjukt hur det har utvecklats. Förstår knappt själv hur det blev såhär, allting gick så fort efter pandemin.

Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Folk är ensamma och isolerade?! de kan ju kolla på det där musexperimentet, tränger man in allt folk i små burar (lägenheter i stan)
Jag bor i en lägenhet inne i stan. Mår extremt dåligt. Brukade ha vänner och flickvän och massor av saker att göra. Blev deprimerad i samband med coronapandemin och är nu helt isolerad sedan 4-5 år tillbaka. Inga vänner, ingen flickvän, ingenting. Har blivit folkskygg och vågar knappt gå utanför lägenheten om jag inte måste, hade varit mycket enklare att rehabilitera och bli social i någon förort eller på landet. Här är det bara en stressig känsla och man känner sig mycket mer ensam när man ser allt folk överallt som gör saker tillsammans. Vet inte hur jag tillåtit det gå såhär långt.

Det är dessa faktorer tillsammans, små burar i stan, coronapandemin, men främst smartphones. Det är den som förstör allt, jag vet inte hur mycket skärmtid jag har, det är alla vakna timmar.

Problemet är att när man är isolerad och mår dåligt så fastnar man i telefonen hela dagen. Hade varit lättare om man haft någon som man kunde tvinga sig att träffa. Allting har blivit så konstigt. Kanske ventilerat för mycket nu, men denna tråd är så viktig. Finns det fler som är såhär isolerade? Inga vänner, ingen som hör sig, ensam varenda dag, varenda högtid de senaste åren. Det är så konstigt. Brukade ha massor av vänner. Jag fattar ingenting länge....
Citera
2025-05-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är intressant att studera Kina där man har haft en närmast parallell tech-industri där västerländska bolag ej är välkomna och istället så har de utvecklat helt egna sociala medier och sökmotorer, samt en egen underhållningsindustri.

Det som vi kan se från Kina är dock en ännu sämre utveckling än i Europa och USA, den liknar precis den som vi ser i resten av Östasien.

Jag är av åsikten att östasiater har en temperament som gör de extra känsliga för teknologins påverkan då de har vad jag närmast skulle kalla för en "autistisk kultur" utan social flexibilitet och där impulsiv social umgänge aldrig varit norm. Att sydkoreanska och kinesiska unga män exempelvis mer än i något annat land lider av spelberoende till en nivå att regeringar försöker sätta restriktioner på olika sätt och att dessa två länder har världens lägsta fertilitetsnivåer pekar på en stark korrelation och troligen kausalitet mellan fenomenen.

Den kinesiska regeringen har fokuserat möjligen för mycket på att skapa en alternativ digital verklighet där unga inte riskerar att "demokratiseras" eller "amerikaniseras" men de misslyckades att se farorna med digitaliseringen i sig, så länge det inte var ett hot mot regimen så ansåg de antagligen att det var ett nödvändigt ont för att modernisera landet.

Teknologiska innovationer borde kanske likt mat och hälsoprodukter behöva godkännas av en FDA som testar ifall produkter har en negativ påverkan på unga människors mentala hälsa, och ifall algoritmerna manipulerar deras beteenden så att de upphör att vara mänskliga. Vi kanske borde se på sociala medier, porr och spel ungefär som vi ser på droger?

Men det ska tilläggas att restriktioner i den digitala verkligheten är mycket svårare än i riktiga livet. Det finns massa sätt att kringgå statliga restriktioner, och du kan hitta det mesta som staten försökt förbjuda ifall viljan finns. Som vi tidigare känner till så lyckades inte ens staten skydda musikindustrin och filmindustrin från internets anarki där man förlorade hundratals miljarder dollar på förbjudna nedladdningar.

Målet bör istället vara att straffa de större företagen som använder sig av algoritmer som ska fungera likt droger för unga människor, så att man inte gör dem till digitala zombies som saknar en fri vilja.

Internet är dock en global institution och till stora delar styrt av USA, men vi kan tillsätta nationella regler som de stora techbolagen måste följa ifall deras tjänster ska tillåtas vara tillgängliga i Sverige. Det vore i alla fall en början.

Att gå längre med frågan kräver mer komplexa lösningar än så.

Det är en problematik med många bottnar, precis som du är inne på.

Ett intressant perspektiv i sammanhanget har dock att göra med det kapitalistiska systemets dynamik och hur detta tenderar att göra stora språng till följd av krig.

För det går att invända emot den vid det här laget välkända kritiken mot datorer och smartphones. En sådan invändning skulle kunna ta avstamp i just relationen mellan teknik och utkomsten av storkrig, och utifrån det hävda att vi ännu inte sett de nya teknikernas verkliga användningsområden, eftersom de ännu inte testats (dvs. använts i ett existentiellt krig). Ukraina är väl första exemplet där den nya tekniken satts på prov? Jag har till exempel reagerat på "konsumenternas" oerhörda skepsis gentemot VR-teknik, detta trots att VR visat sig vara central för en viss typ av drönarpiloter, och förmodligen har stor outnyttjad potential. Så vem vet, i framtiden kanske man har en annan syn på ny, virtuell, teknik?

Det är i alla fall andra sidan av myntet, oavsett hur man ställer sig rent normativt.

Jag bad ChatGPT ta fram en lista på relationen mellan teknikutveckling och storkrig sedan år 1800:

Period ║ Krig ║ Teknik ║ Civil användning
────────────────────────────────────────────────── ────────────────
1803–1815 ║ Napoleonkrigen ║ Konserver, kartor ║ Livsmedel, geografi
1853–1856 ║ Krimkriget ║ Telegraf, sjukvård ║ Kommunikation, hygien
1861–1865 ║ Amerikanska inbördeskriget ║ Järnväg, pansarskepp ║ Transport, industri
1914–1918 ║ Första världskriget ║ Stridsvagn, flyg ║ Motorindustri, flygtrafik
1939–1945 ║ Andra världskriget ║ Radar, kärnvapen, dator ║ Datorer, kärnkraft
1947–1991 ║ Kalla kriget ║ Internet, GPS, satelliter ║ IT, navigering, rymdteknik
2001– ║ Kriget mot terrorism ║ Drönare, AI, cyberkrig ║ Övervakning, automation
Senast redigerad av Kipo 2025-05-30 kl. 18:44.
Citera
2025-05-30, 18:58
Medlem
Imnshos avatar
Lösningen är som så ofta att inte göra ett jävla dugg. Laissez faire helt enkelt.

Bara bra om odugliga dopamin sökande gener dör ut och vi blir färre.

Det blir nog bra ska ni se. Samtidigt så blir ju internet, streaming och kabel mer och mer ointressant hela tiden. Det finns ju inget som lockar längre.
Citera
2025-05-30, 18:58
Avslutad
Det är ju exakt det här som är tanken, att människor ska distansera sig mot varandra.

Dom gör ju allt för att man inte ska ta kontakt med andra. Skapar inga familjer, barn etc.

En lösning är att helt stänga av internet, vi behöver det inte. Sen kan vi passa på att slänga alla mobiler. Teknologin är inte till för oss människor utan till någon sorts transhumanistisk värld.

Ser ut som vi blir överkörda av teknologin… vi klarar helt enkelt inte av den.
Citera
2025-05-30, 18:59
Medlem
GertBennys avatar
Ja detta är något jag personligen funderat en hel del på senaste, det ökade användandet av internet, spela spel, surfa, titta på videos och så vidare och att folk blir mer och mer ensamma. Jag själv konsumerar mycket internet och är ganska så ensam. Det är skönt och roligt på en ytlig nivå, men någonstans inom mig så förstår jag att detta beteende är djupt omänskligt och antagligen skadligt.

Jag har dock sociala relationer även om jag träffar människor rätt sällan numera och haft ett socialt liv tidigare, men jag är mer rädd för vad total avsaknad av sociala relationer med mening i en tidig ålder gör med en människa. Jag tänker på alla barn som verkar bli mer och mer isolerade ifrån varandra och mer och mer indragna i sina internetbubblor via mobilen.

Sen om fler personer agerar så här (föredra en skärm framför en annan människa) så tror jag fler och fler blir cyniska och bittra gentemot sina medmänniskor och vi kommer exempelvis se fler ensamma incels samt andra "subgrupper" eller vad man ska kalla dem som växer fram. För vi har alla ett socialt behov, oavsett hur mycket vi försöker maskera detta eller släta över behovets tyngd för vårt mående.

Den som typ säger "Jag är ensamvarg och trivs med det" ljuger antagligen för sig själv till stor del.

Många unga verkar helt autistiska/livrädda för att prata med andra människor idag. Ser detta på mitt gym ofta där de stirrar ned i sina mobiler och undviker i största möjliga mån att ens titta på andra personer.

Många äldre personer kollar med ofta i sina mobiler, men de har inte den där sociala rädslan för andra människor som unga verkar ha, utan kan med lätthet småsnacka med någon främling och lägga ifrån sig mobilen utan problem. Säger inte att alla unga är så, utan det är ett mönster jag tycker man ser bland dessa.
Citera
2025-05-30, 18:59
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipo
Det är en problematik med många bottnar, precis som du är inne på.

Ett intressant perspektiv i sammanhanget har dock att göra med det kapitalistiska systemets dynamik och hur detta tenderar att göra stora språng till följd av krig.

För det går att invända emot den vid det här laget välkända kritiken mot datorer och smartphones. En sådan invändning skulle kunna ta avstamp i just relationen mellan teknik och utkomsten av storkrig, och utifrån det hävda att vi ännu inte sett de nya teknikernas verkliga användningsområden, eftersom de ännu inte testats (dvs. använts i ett existentiellt krig). Ukraina är väl första exemplet där den nya tekniken satts på prov? Jag har till exempel reagerat på "konsumenternas" oerhörda skepsis gentemot VR-teknik, detta trots att VR visat sig vara central för en viss typ av drönarpiloter, och förmodligen har stor outnyttjad potential. Så vem vet, i framtiden kanske man har en annan syn på ny, virtuell, teknik?

Det är i alla fall andra sidan av myntet, oavsett hur man ställer sig rent normativt.

Jag bad ChatGPT ta fram en lista på relationen mellan teknikutveckling och storkrig sedan år 1800:

Period ║ Krig ║ Teknik ║ Civil användning
────────────────────────────────────────────────── ────────────────
1803–1815 ║ Napoleonkrigen ║ Konserver, kartor ║ Livsmedel, geografi
1853–1856 ║ Krimkriget ║ Telegraf, sjukvård ║ Kommunikation, hygien
1861–1865 ║ Amerikanska inbördeskriget ║ Järnväg, pansarskepp ║ Transport, industri
1914–1918 ║ Första världskriget ║ Stridsvagn, flyg ║ Motorindustri, flygtrafik
1939–1945 ║ Andra världskriget ║ Radar, kärnvapen, dator ║ Datorer, kärnkraft
1947–1991 ║ Kalla kriget ║ Internet, GPS, satelliter ║ IT, navigering, rymdteknik
2001– ║ Kriget mot terrorism ║ Drönare, AI, cyberkrig ║ Övervakning, automation

Hoppas du har rätt, att det finns en utvecling, en kompass.

Nu lite grundläggande matte. Kanske nån kan hjälpa mig att räkna. Ett reproduktionstal som närnar sig 1 barn per kvinna. Betyder att befolkningen halveras varje generation, vart 30 e år. En halveringstakt alltså.

10 mijjoner blir 5 efter 30 år. Och 2,5 mijoner efter 60 år. Har jag räknat rätt?
Senast redigerad av PerOF 2025-05-30 kl. 19:14.
Citera
2025-05-30, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Folk skulle kunna knacka på hos sin granne och fika en timme eller två varje dag.

Eller liknande efter förmåga.

Men folk har ju inte tid.

Det finns ju Netflix

Människor är dessutom ofta skitjobbiga och totala rövhattar.
Citera
2025-05-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Det är ju exakt det här som är tanken, att människor ska distansera sig mot varandra.
Du är definitivt inne på något. Det är arrangerat. Det har byggts upp under längre tid och Coronapandemin blev själva startskottet, nu har man ju inte kunnat rehabilitera sig efter det, konstant problem med krig, inflation, depression och annat.

Citat:
Dom gör ju allt för att man inte ska ta kontakt med andra. Skapar inga familjer, barn etc.
Du får gärna förklara ingående vilka som ligger bakom detta om du känner att du vill dela dina teorier. Jag tror definitivt det är något konspiratoriskt bakom. Man får inte ens matchningar på dejtingappar längre, det gick alltid bra innan, nu senaste åren i samband med allt annat. Typ noll. Man kanske får några stycken som beter sig skitdrygt för att de snackar med 100 andra samtidigt.

Citat:
En lösning är att helt stänga av internet, vi behöver det inte. Sen kan vi passa på att slänga alla mobiler. Teknologin är inte till för oss människor utan till någon sorts transhumanistisk värld.
Det är sjukt hur snabbt det gick. Jag minns att man var en "nörd" Om man köpte en iPhone när den kom ut. Det fanns ingen som hade behov av en sån. Nu går det inte klara sig utan. Hur skapades detta behovet vi inte visste att vi hade? Saker verkar så fantastiska i början men sedan blir det snabbt en förbannelse. Samma sak med AI, börjar redan nu märka hur mycket dummare svar den ger och den kommer inte göra annat än att kontrollera befolkningen. Alla unga som växer upp nu frågar säkert chat gpt om allt och det kommer bli som en sorts manipulation där man kontrollerar folkets tankar.

Citat:
Ser ut som vi blir överkörda av teknologin… vi klarar helt enkelt inte av den.
Det behövs satsas mycket mer på psykisk ohälsa och mobilanvändning, skärmtid osv. Har alltid varit för frihet och egna val men nu är det så illa att man måste införa begränsningar. Det är för mycket informationsflöden. Mobiltillverkarna och andra delaktiga måste göra sitt bästa att inte skapa beroendeframkallande saker.
Citera
2025-05-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Hoppas du har rätt, att det finns en utvecling, en kompass.

Nu lite grundläggande matte. Kanske nån kan hjälpa mig att räkna. Ett reproduktionstal som närnar sig 1 barn per kvinna. Betyder att befolkningen halveras varje generation, vart 30 e år. En halveringstakt alltså.

10 mijjoner blir 5 efter 30 år. Och 2,5 mijoner efter 60 år. Har jag räknat rätt?

Ingen aning om det är en utveckling eller en kompass. Finns en hel del seriösa som menat att de senaste 400 åren handlat om förfall snarare än "utveckling", och det ligger en hel del i det.

Men i relation till TS ansåg dessa även att bilen var en katastrof (för i och med bilen och flyget föddes "the hobo"). Det kan mycket väl tänkas att den senaste tekniken är ännu värre och är behäftad med fler och djupare problem (så är det nog). Samtidigt finns inget sätt att undgå den. Den som inte hänger med kommer att bli utkonkurrerad, och i dagsläget ser det definitivt ut som att Europa dragit kortaste strået.
Citera
2025-05-30, 19:35
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Människor är dessutom ofta skitjobbiga och totala rövhattar.

Det låter jobbigt.

Tur att det finns Netflix
Citera
2025-05-30, 19:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
En del krånglar till det så förbannat. Så här enkelt är det:

Välfärd skapar ensamhet. Människor som inte behöver träffa varandra, slutar träffa varandra. Man måste vara ha en extrem idealiserad människosyn för att tro något annat.

Anledningen till att människor träffas och bygger bo, har aldrig varit "kärlek". Det har handlat om överlevnad. Det har varit en nödvändighet.

Slutstationen för välfärdsprojektet är en väldigt ensam och mörk plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in