Citat:
Tja, men man behöver inte överdramatisera en sådan grej, kanske? Tror att det är mer regel än undantag att det i parrelationer, särskilt i lite stressade situationer, någon gång sägs förmanande/ tillrättavisande ord. Att Sam inte höll en informationskonferens om fatets egenskaper innan D bar iväg med det, är kanske inte heller är så förbannat konstigt? Vem skulle göra det (förutom du)? Det är helt enkelt sådant som kan hända, att något görs, någon säger något förmanande eller till med dumt p g a kanske stress. Tror att det är oundvikligt att sådant händer, faktiskt. Det viktiga är att de inblandade parterna begriper var de gick för långt och kan be om ursäkt (ja, vilket Sam kansk inte gjorde).
Exakt, jag tror fatet i sig inte spelar så stor roll. Utan det är hans tankesätt och argumentation efteråt som får mig att reagera. Det fanns nog en del sprickor och varningssignaler aven när de bodde hos Denise. Men sen krackelerar det totalt när de flyttar in hos Sam. Det känns ganska som att det blir ganska tydligt att här bor Sam, och han förväntar sig nästan mer att Denise ska finna sig efter honom och hans sätt, än att de ska kompromissa tillsamans. Om man jämför fatet med situationen för några avsnitt sen när Dennis lagar man och spiller på mattan när Jannika ber honom ta det försiktigt i köket. Jannika nämner det kort, "det var den mattan det". Dennis ber om ursäkt, situationen över. Eller situationen med Alex och Alexandra. Alexandra tar upp att hon ofta plockar upp efter honom. Blir visserligen en ganska intensiv diskussion. Men den löses där och då och sen går de vidare.
Men tillskillnad från det, så är det här någonting Sam inte kan släppa, han väljer att älta det i vad jag antar är flera timmar? Eller är det t.om dagen efter?
Och hans tankesätt och ordval på restaurangen när han tar upp det tycker jag tyder på några varningsflaggor. Han ger henne en anvisning, då är hon respektlös när hon missar att följa den. Han påminner henne om att hon befinner sig i hans hem. "Du har varit på platser" och kladdat ner. Sen när hon försöker bemöta det lugnt så är det tydligen hennes ton i samtalet det är fel på. Nästa scen i soffan så är det hennes fel att hon inte tagit upp det tidigare.
Det är såklart Sams hem fortfarande. De är inte sambos. Men viljan att kompromissa för honom i hans hem känns som ungefär 0. Utan här gäller hans regler, och Sam förväntar sig att han ska kunna ge Denise instruktioner kring de mest basala sakerna, som hur man bär ett fat och hon nästan kan styras. (I brist på bättre ord)
Ser att många skriver om diagnoser etc. Känns inte som att ett TV-program är ett underlag för detta, och jag är framförallt ingen expert. Men vi kan nog konstatera att det här utvecklats till ett destruktivt förrhållande. Känns som att det här är ingen situation Denise mår bra av att vara i. Lite förvånad att experterna inte ser det, och nästinpå bekräftar Sams förvrängning av situationen. "Det skapar en instabilitet för dig" säger experten när Sam skyller över kritiken på Denise, samt att han (eller kanske dem bägge?) får cred över vara såpass ärlig.
Visserligen kanske experterna har mer dialog än vi får se, och vi får ju följa paret i vardagen (om än en liten del) som experterna inte får.
Det vore nog i vart fall bäst att avsluta experimentet för detta par. Var nog bra att sära på sig under natten iaf. Även om hotellsituationen blev olycklig. Hoppas de väljer att inte åka på parhelgen, och sen avbryter helt.
Förövrigt, att uttryckligen säga att man saknar attraktion till motparten verkar vara en tämligen dålig taktik sett till programmets historia. Inte sett alla säsonger, men de jag har sett har det väl nästan uteslutande blivit en stor flopp? Måste finnas smidigare sätt att säga att man vill ta det lugnare rent fysiskt?
Citat:
Det viktiga är att de inblandade parterna begriper var de gick för långt och kan be om ursäkt (ja, vilket Sam kansk inte gjorde).
Det här tycker jag känns ganska återkommande kring Sam? Kanske är en bias jag har skaffat mig då jag har svårt för honom. Men när andra par går över gränsen så lugnar de oftast ner sig, och med eller utan experters hjälp så kan de be om ursäkt, och i många fall mötas halvägs. Vad jag kommer ihåg är sådant ganska ovanligt hos Sam?
Ta avsnitt 6 tillexempel, Denise försöker vara lösningsorienterad och nyanserad, och mötas halvvägs kring situationen som uppstod efter att han berättade att han inte var fysiskt attraherad efter henne. Men han slår nästan bort hennes försök.
Senast redigerad av whatever1427 2025-05-30 kl. 16:33.
Senast redigerad av whatever1427 2025-05-30 kl. 16:33.