2025-05-30, 17:24
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Florida BORDE ta det. Tycker deras förstärkningar varit helt rätt. Oilers har jag hela säsongen tyckt sett sämre ut än förra året. Likväl är de i final igen.

Det som kan tala för Oilers är revanschsuget, en furiös McDavid och att det bör kännas i Floridas ben med 3 raka finaler. För Tampa tog gasen slut i deras tredje final.

I övrigt talar nog mer för Florida. Otroligt jobbiga att möta. Men har inte glömt att de startade 3-0 som vändes till 3-3. Kan Oilers starta jämnare så vet man aldrig.
Att Draistl inte både har ett brutet revben och finger den här gången. Han stapplade mest runt från mitten av Dallas serien förra året. Jag minns att jag flera gånger tänkte att "där hade han gjort mål om han varit hel" och att Edmonton förmodligen vunnit finalen då.
Citera
2025-05-30, 17:30
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Mjoo så är det väl. Tycker dock att Kings borde gräma sig lite extra, hade verkligen Oilers mot fallrepet men slarvade bort serien lite.

Men tur och marginaler tjänar ett bra lag ihop till, så jag antar det är lika starkt av Oilers att vända som svagt av Kings att tappa.

Ekholm tillbaka känns som en viktig pusselbit för att kompensera upp för den tunga offensiven.
Var Kings det tredje bästa laget i det här slutspelet eller glömmer jag någon? Det här slutspelet gör än mer att jag vill byta till 1-8 i konferensen istället för de fjantiga divisionerna.

Jag är så trött på Carolinas lätta väg, som blev för enkel med Jack Hughes skada i Devils.
Citera
2025-05-30, 17:32
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Jag har inte påstått att det enbart handlar om mest poäng, även om det inte många fall har spelat roll. Visst kan man bidra till att göra ett lag bättre, men en enda spelare kan inte vinna Stanley Cup utan ett grymt LAG. Se på Sundin och Bourque som inte vann förrän sin sista säsong då han bytte lag.

Hade alla Conn Smythe-vinnare spelat i ett helt annan sämre organisation så hade de givetvis kanske inte ens haft någon Conn Smythe-titel idag.

Poängen är att vi diskuterar Conn Smythe bara för att någon blev avundsjuk över att jag hyllade finnar i detta slutspel och då måste dra upp att Hedman säsongen 19/20 minsann fick individuellt pris i slutspelet. Patetiskt att ständigt söka sig till historien när nutiden inte är lika rolig att tala om.

Ja? Alla vet väl att conn smythe brukas ge till någon spelare av just dem som tagit sig hela vägen till final.
Kort och gott så kan väl se det som "bästa spelaren i starkaste laget". Det är väl alla som följer nhl någorlunda helt medvetna om.

Har inte sett någon avundsjuka. Men när folk mer eller mindre redan gett conn smythe till Rantanen innan Dallas ens tagit sig från andrarundan blir det bara löjligt.
Det baserades på ett par riktigt solida insatser i några få matcher som han inte upprepade i conferencefinalen och nu är Dallas ute. Tröttsamt att gå händelserna i förväg.

Barkov har jag inte sagt emot. Han är en solid bra ledare med fint tvåvägsspel. Men likt Forsling tycker jag han hade en större chans förra året på conn smythe då båda helt enkelt var ännu bättre då.
Men visst kan saker ändras av en fenomenal final. Tänker till skillnad från andra inte gå händelser i förväg. Det är rätt öppet i Florida då ingen spelare känns fullständigt självklar detta specifika slutspel. Och det är väl ett tecken på ett jävligt solitt lagbygge.
Citera
2025-05-30, 17:39
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Att Draistl inte både har ett brutet revben och finger den här gången. Han stapplade mest runt från mitten av Dallas serien förra året. Jag minns att jag flera gånger tänkte att "där hade han gjort mål om han varit hel" och att Edmonton förmodligen vunnit finalen då.

Så kan det ha varit.
Även om jag tycker att Florida har förstärkt bättre så har ändå Edmonton förstärkt. Defensiv & målvakt är de fortsatt klart sämre än motståndaren även om det inte är kasst. Men somsagt McD & Drai räknar man inte bort förens de faktiskt är ute då båda kan vinna matcher nästintill på egen hand.

Vad har hänt med Skinner förresten? Alltså forwarden. Verkar inte spela nu och har väl en blygsam slutspelsmatch nu till sina 1000+ grundseriematcher. Han plockades väl in som ren avlastning till McDrai och skulle vara någon som kunde "göra jobbet" och poäng utöver dem. Nu verkar de förvisso fått mer bredd på sina poängplockare men Skinner var väl den som främst skulle göra det enligt ursprungstanken.
Citera
2025-05-30, 17:49
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Var Kings det tredje bästa laget i det här slutspelet eller glömmer jag någon? Det här slutspelet gör än mer att jag vill byta till 1-8 i konferensen istället för de fjantiga divisionerna.

Jag är så trött på Carolinas lätta väg, som blev för enkel med Jack Hughes skada i Devils.

Såg en lite rolig info.
Specifikt i år om man går 1-8 och löpande så hade faktiskt Edmonton-Dallas & Carolina-Florida möts redan i förstarundan nu, men det blev conferencefinalen istället. Lite roligt tycker jag.

Men så lär det inte vara varje år och jag håller med dig. Var en skymf att Avs-Stars möttes redan i förstarundan och man är bra trött på Oilers-Kings ständiga match-up. Känner inte ens en rivalitet där, bara att det blivit tröttsamt.
Citera
2025-05-30, 18:23
Medlem
Kedoxs avatar
Lite nyheter då:
Jonathan Toews tänker göra comeback efter två års frånvaro. Ska ställa sig till förfogande på sommarens FA-marknad.

Vart kan Chicagos forne lagkapten tillika 3x SC-mästare hamna?
Citera
2025-05-30, 18:24
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Vet faktiskt inte hur alla var placerade, jag är dålig på tabeller och statistik.

Men jag är också trött på typ samma lag och matcher.

Till nästa säsong hoppas jag Buffalo, Chicago, Philadelphia, Sharks, Ducks, Detroit och Mammut laget kan också få gå dit. Ja som sagt lite nya lag och färger.

Men några är väl mer önsketänkande än realistiskt.
Citera
2025-05-30, 18:26
Medlem
Citat:
Florida BORDE ta det. Tycker deras förstärkningar varit helt rätt. Oilers har jag hela säsongen tyckt sett sämre ut än förra året. Likväl är de i final igen.

Det som kan tala för Oilers är revanschsuget, en furiös McDavid och att det bör kännas i Floridas ben med 3 raka finaler. För Tampa tog gasen slut i deras tredje final.

I övrigt talar nog mer för Florida. Otroligt jobbiga att möta. Men har inte glömt att de startade 3-0 som vändes till 3-3. Kan Oilers starta jämnare så vet man aldrig.

Faktum är att även Florida presterat sämre. De samlade ihop 12 poäng mindre än förra säsongen, Edmonton tre mindre. Alltså, i slutspelet är det väldigt jämt mellan de två lagen. Rätt galet faktiskt. I båda lagen har 19 spelare gjort mål, de top tio på plus/minus delas mellan spelare från båda lagen. Båda har haft ungefär lika svårt eller lätt beroende hur man ser det att ta sig till final, Edm har behövt en match mindre, i konferens-finalerna släppte Florida in 10 mål, Edm 11. Målsnittet framåt är Fl 4,1, Edm 4,0. Edmonton har hemmaplan, borde vara en fördel. Skinner håller jag lite som en säkerhetsrisk trots allt. Men vi ska inte glömma att Florida stod för rätt omfattande genomklappningar förra finalen (en match torskade de med 8-1). Slutats: det är JÄVLIGT jämt på förhand.
Citera
2025-05-30, 18:34
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Vet faktiskt inte hur alla var placerade, jag är dålig på tabeller och statistik.

Men jag är också trött på typ samma lag och matcher.

Till nästa säsong hoppas jag Buffalo, Chicago, Philadelphia, Sharks, Ducks, Detroit och Mammut laget kan också få gå dit. Ja som sagt lite nya lag och färger.

Men några är väl mer önsketänkande än realistiskt.
Jag tänkte på hur de presterade i slutspelet. Hur bra de kändes typ.

Jag hoppas Montreal och Ottawa tar sig vidare en runda. Att Detroit går dit. Att Devils går till konferensfinal. Jag vill inte se Carolina vinna en runda.

I väst vill jag se Mammuth laget , Vancouver och Ducks ta sig till slutspel.
Citera
2025-05-30, 19:11
Avstängd
Citat:
Lite nyheter då:
Jonathan Toews tänker göra comeback efter två års frånvaro. Ska ställa sig till förfogande på sommarens FA-marknad.

Ersätter Tavares i Toronto.
Citera
2025-05-30, 19:21
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Ersätter Tavares i Toronto.

Fast Toronto kommer högst troligt förlänga med Tavares på typ 4 miljoner vilket han kommer gå med på då hans värde idag är typ en hyfsad tredjecenter.
Citera
2025-05-30, 20:20
Medlem
Citat:
Lite nyheter då:

Utah eller Seattle vore logiskt. Två unga oerfarna organisationer som kan behöva lite leadership. Kanske mest benägna att öppna plånboken, men kanske inte dit Toews vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in