Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Det tycks som att hon själv gjort samma analys som du, det är inte bara en gång hon försökte att få rättegången framflyttad utan två. Där hennes advokat föreslog hösten. Baserat på vad vi sett utav henne under denna tid när hon enligt ansökan skulle vara både psykiskt och fysiskt trött och utmattad ändå har farit land och rike samt vittnat i andras vårdnadstvists rättegångar med ord som "Jag mins det som igår". Tyder på att när nästa datum närmar sig kommer hon att försöka få den framflyttad igen.
Kanske nya behandlingar eller någon annan ursäkt. Allt tyder på att hon inte vill närvara och fortsätta sitt arbete.
Det finns många anhöriga som vädjat om att få den "artikel" som berör dem och får dem att genomgå lidande nertagen. Dessa anhöriga och många fler är också beroende utav rättegången där ett hopp om att kunna finna frihet. Så som kvinnan vars man tog sitt liv. Eller de barnen till en annan som tagit sitt liv, där de potentiellt kan bli påminda i skolan och såras vart gång de blir påminda om "artikeln".
Framförallt folk som vill göra bättre och ta tag i sina liv men inte får chansen ty den mannen som gick till expressen och sa att han inte kan få något jobb flera år efter. För att söka vård och ta tag i sitt liv, allt det där som alla säger att man skall göra är inte nog.
Ägaren utav Tykarpsgrottan (Anna) gick ut och sa att hon, hennes son och anställda hade fått motta hot och mer. Straffet matchar inte brottet, det finns inget regelverk om att straffet är avtjänat eller vilka som skall få lida där efter. Många anhöriga.
Tycker beslutet om att flytta fram rättegången är otroligt märkligt baserat på vad hon gjort under tiden. Vilket jag själv och många troligen anser att det inte finns något som stoppar henne ifrån att försöka igen nästa gång.
Blir hon dömd, bör ju JK göra en egen utredning vilket inte är säkert.
JK borde redan vid de 50 första anmälningarna tagit sig en titt istället för att sitta passivt och se på.
Säga att de inte gillar de som sker men att de inte kommer kliva in.
Ja, Sara har ju offentligen deklarerat, om jag har greppat rätt, att hon har fällande dom med i kalkylen.
Motivet till den i maj uppskjutna huvudförhandlingen köper jag inte, av de skäl du anger. Helt enkelt väl billigt, vilket jag i tråden lade ut texten om när saken var aktuell. Så ja, tingsrättens beslut att skjuta upp huvudförhandlingen är ”otroligt märkligt”, som du skriver.
Den enda vettiga anledningen till detta laga förfall skulle, som jag ser det, ha varit en akut inläggning den 9 maj. I övrigt är den medicinska behandlingen planerad, som jag förstår det.
Därmed kan i min bok misstanken om ett medvetet förhalande ingalunda avskrivas.
Visst, även andra än målsäganden i målet har intresse av att rättegången blir av inom skälig tid.
Primärt är det dock målsäganden som får lida av en uppskjuten huvudförhandling med de konsekvenser i form av osäkerhet, oro och i övrigt mental stress som beslutet har i släptåg; redan nu i maj hade klockan varit fem i tolv alltför länge.
Jag är inte så säker på att JK tar upp Dumpenfrågan vid en fällande dom. JK har ju konstaterat, närmast av konstitutionella skäl - väldigt mycket ska till för att JK ska marschera in på mediegrundlagarnas territorium - att intresse saknas.
Jag instämmer i att JK åtminstone hade bort pröva de anmälda ärendena i sak, av skäl jag tidigare har nämnt i tråden:
Dumpens verksamhet är så pass främmande för svensk publicistisk tradition och ett så apart inslag i vårt lands mediekultur, att den borde utgöra ett undantag från JK:s ”försiktighetsprincip”.
Blott det faktum att systematiskt publicera okända Svenssons oerhört integritetskänsliga bilder i samband med ett offentligt utpekande vore juridisk anledning nog. Och detta oaktat gäddornas klandervärda beteende och ”frivilligt” (som det, om än korrekt, har hetat i tråddebatten) sändande av sagda bilder.