2025-05-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Kritik är en sak men det du ägnar dig åt är inte kritik utan förolämpningar och förlöjligande av både Sara och Patrik men även dess volontärer
Öknamn som fläskberg är inte kritik utan bara förnedrande tillmälen vilket du ständigt ägnar dig åt

Och med tanke på din inställning till dumpen och deras arbete så ställer jag mig ytterst tveksam till att du donerat några pengar,

Det är gäddorna som kallas fläskberg, inte Dumpenfolket. Sara nobbade mig vilket är en acceptabel anledning till att få vara lite snorkig. Det är så tokigt det Dumpen håller på med och dom har hamnat helt snett men ok visst nån gång har väl gränsen passerats och jag ber om ursäkt för det.

Vad tyckte du om politikernas svar till våra hjältar?
Citera
2025-05-30, 15:01
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det tycks som att hon själv gjort samma analys som du, det är inte bara en gång hon försökte att få rättegången framflyttad utan två. Där hennes advokat föreslog hösten. Baserat på vad vi sett utav henne under denna tid när hon enligt ansökan skulle vara både psykiskt och fysiskt trött och utmattad ändå har farit land och rike samt vittnat i andras vårdnadstvists rättegångar med ord som "Jag mins det som igår". Tyder på att när nästa datum närmar sig kommer hon att försöka få den framflyttad igen.

Kanske nya behandlingar eller någon annan ursäkt. Allt tyder på att hon inte vill närvara och fortsätta sitt arbete.

Det finns många anhöriga som vädjat om att få den "artikel" som berör dem och får dem att genomgå lidande nertagen. Dessa anhöriga och många fler är också beroende utav rättegången där ett hopp om att kunna finna frihet. Så som kvinnan vars man tog sitt liv. Eller de barnen till en annan som tagit sitt liv, där de potentiellt kan bli påminda i skolan och såras vart gång de blir påminda om "artikeln".

Framförallt folk som vill göra bättre och ta tag i sina liv men inte får chansen ty den mannen som gick till expressen och sa att han inte kan få något jobb flera år efter. För att söka vård och ta tag i sitt liv, allt det där som alla säger att man skall göra är inte nog.

Ägaren utav Tykarpsgrottan (Anna) gick ut och sa att hon, hennes son och anställda hade fått motta hot och mer. Straffet matchar inte brottet, det finns inget regelverk om att straffet är avtjänat eller vilka som skall få lida där efter. Många anhöriga.

Tycker beslutet om att flytta fram rättegången är otroligt märkligt baserat på vad hon gjort under tiden. Vilket jag själv och många troligen anser att det inte finns något som stoppar henne ifrån att försöka igen nästa gång.

Blir hon dömd, bör ju JK göra en egen utredning vilket inte är säkert.
JK borde redan vid de 50 första anmälningarna tagit sig en titt istället för att sitta passivt och se på.
Säga att de inte gillar de som sker men att de inte kommer kliva in.

Ja, Sara har ju offentligen deklarerat, om jag har greppat rätt, att hon har fällande dom med i kalkylen.

Motivet till den i maj uppskjutna huvudförhandlingen köper jag inte, av de skäl du anger. Helt enkelt väl billigt, vilket jag i tråden lade ut texten om när saken var aktuell. Så ja, tingsrättens beslut att skjuta upp huvudförhandlingen är ”otroligt märkligt”, som du skriver.

Den enda vettiga anledningen till detta laga förfall skulle, som jag ser det, ha varit en akut inläggning den 9 maj. I övrigt är den medicinska behandlingen planerad, som jag förstår det.

Därmed kan i min bok misstanken om ett medvetet förhalande ingalunda avskrivas.

Visst, även andra än målsäganden i målet har intresse av att rättegången blir av inom skälig tid.

Primärt är det dock målsäganden som får lida av en uppskjuten huvudförhandling med de konsekvenser i form av osäkerhet, oro och i övrigt mental stress som beslutet har i släptåg; redan nu i maj hade klockan varit fem i tolv alltför länge.

Jag är inte så säker på att JK tar upp Dumpenfrågan vid en fällande dom. JK har ju konstaterat, närmast av konstitutionella skäl - väldigt mycket ska till för att JK ska marschera in på mediegrundlagarnas territorium - att intresse saknas.

Jag instämmer i att JK åtminstone hade bort pröva de anmälda ärendena i sak, av skäl jag tidigare har nämnt i tråden:

Dumpens verksamhet är så pass främmande för svensk publicistisk tradition och ett så apart inslag i vårt lands mediekultur, att den borde utgöra ett undantag från JK:s ”försiktighetsprincip”.

Blott det faktum att systematiskt publicera okända Svenssons oerhört integritetskänsliga bilder i samband med ett offentligt utpekande vore juridisk anledning nog. Och detta oaktat gäddornas klandervärda beteende och ”frivilligt” (som det, om än korrekt, har hetat i tråddebatten) sändande av sagda bilder.
Senast redigerad av Lessler 2025-05-30 kl. 15:08.
Citera
2025-05-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Det är gäddorna som kallas fläskberg, inte Dumpenfolket. Sara nobbade mig vilket är en acceptabel anledning till att få vara lite snorkig. Det är så tokigt det Dumpen håller på med och dom har hamnat helt snett men ok visst nån gång har väl gränsen passerats och jag ber om ursäkt för det.

Vad tyckte du om politikernas svar till våra hjältar?

Ja hade för mig jag sett dig kalla Patrik för fläskberg i ngt tidigare inlägg men har nog missuppfattat det då

Men du kallar däremot fiskarna för upprunkare vilket är en lite väl förnedrande att kalla dumpens volontärer, och du antyder även att Sara och Patrik skulle avstå från att betala ut ersättning av snålhet om jag fattat det rätt vilket är lite väl magstarkt när du inte är insatt i dumpens ekonomi

Om du nu har så pass stor respekt för Sara som du antyder så föreslår jag att du börjar uttrycka dig på ett mer civiliserat sätt

Politikernas brist på svar var väll det mest uppseendeväckande, man borde kunna förvänta sig mer från våra folkvalda politiker när det gäller något så viktigt som våra barn

Sen av dom som svarade så fanns det ett antal som inte kunde bemöta dumpens utskick på ett sakligt sätt, även om dom inte uppskattar dumpens metoder så är frågan om barns välmående inte mindre viktig för det och med respekt för barnens trygghet så bör dom både kunna bemöta utskicket och säga att även om dom inte tycker om sumpens metoder så kan dom ändå besvara frågorna som ställdes istället
Citera
2025-05-30, 15:23
Avslutad
Jag tittade på kommentarer på dumpen facebook angående senaste gäddan, bra att han uppmärksammas. Men jag reagerade på att många skriver att det enda som fungerar är ett medborgargarde!! Alltså jag reagerar på att facebook inte går in och raderar vissa kommentarer. Att uppmana till våld etc etc och till och med mord, det är nog bara till dumpens nackdel.

Det är lynchmobbar som till slut går över gränsen och gäddornas anhöriga. Gäddorna skiter jag i Men deras anhöriga.. hoppas att dumpens egna moderatorer börjar ha bättre koll. Jag tror att dom flesta håller med mig om det här problemet!
Citera
2025-05-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ja hade för mig jag sett dig kalla Patrik för fläskberg i ngt tidigare inlägg men har nog missuppfattat det då

Men du kallar däremot fiskarna för upprunkare vilket är en lite väl förnedrande att kalla dumpens volontärer, och du antyder även att Sara och Patrik skulle avstå från att betala ut ersättning av snålhet om jag fattat det rätt vilket är lite väl magstarkt när du inte är insatt i dumpens ekonomi

Om du nu har så pass stor respekt för Sara som du antyder så föreslår jag att du börjar uttrycka dig på ett mer civiliserat sätt

Politikernas brist på svar var väll det mest uppseendeväckande, man borde kunna förvänta sig mer från våra folkvalda politiker när det gäller något så viktigt som våra barn

Sen av dom som svarade så fanns det ett antal som inte kunde bemöta dumpens utskick på ett sakligt sätt, även om dom inte uppskattar dumpens metoder så är frågan om barns välmående inte mindre viktig för det och med respekt för barnens trygghet så bör dom både kunna bemöta utskicket och säga att även om dom inte tycker om sumpens metoder så kan dom ändå besvara frågorna som ställdes istället

Jag är 99% säker på att jag inte nämnt ett ord om Patriks mage förutom nu då förstås. Hamburgare och korv med bröd, det är inget fel med det och skölja ner det med öl blir bra.

Det var elaka politiker ifrån alla läger, jävlar vad snabba dom var på att smälla igen dörren rakt i nyllet på Dumpenfolket. Antagligen blir det kicken direkt om man inte kraftfullt markerar när Sara ringer/mejlar. Det är faktiskt lite tragiskt och man lider lite med henne.

Politikerna har sett Saras tjockisar online samt deras kukar men det blir inget, jag tror faktiskt att det är kört för Dumpen men tack för allt i alla fall men swisha tillbaks pengarna liksom.

Ps. Fiskarna är upprunkare Bertil lille.
Citera
2025-05-30, 15:42
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag tittade på kommentarer på dumpen facebook angående senaste gäddan, bra att han uppmärksammas. Men jag reagerade på att många skriver att det enda som fungerar är ett medborgargarde!! Alltså jag reagerar på att facebook inte går in och raderar vissa kommentarer. Att uppmana till våld etc etc och till och med mord, det är nog bara till dumpens nackdel.

Det är lynchmobbar som till slut går över gränsen och gäddornas anhöriga. Gäddorna skiter jag i Men deras anhöriga.. hoppas att dumpens egna moderatorer börjar ha bättre koll. Jag tror att dom flesta håller med mig om det här problemet!

Om du kollar kommentarerna på deras hemsida, där gäddorna publiceras, så finns reglerna listade precis under kommentarsfältet. Men trots det är det väldigt många kommentarer som bryter mot de reglerna – utan att något verkar göras åt det.
Citera
2025-05-30, 16:40
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Vad är det som motiverar dig att dag ut och dag in raljera över dumpens arbete?

Om du inte gillar dumpen så sluta följ det då, och om du gillar dumpens arbete så se till att stötta dom då istället

Att håna och förlöjliga en organisations ledning och dess volontärer är ju bara vidrigt
Gipsy är kluven, gillar Sara men inte allt hon gör, blir ett stormigt äktenskap.
Dumpenfolket ser ut som folk gör mest, inga brister där.

Det som triggar nedgörande av dem är allt nedgörande och hån de själva sprider i mycket stor omfattning. Du jämför med den skada en dom i rättsapparaten skulle göra, men jag har aldrig sett att rättsapparaten har nedgjort den dömde eller dess anhöriga efter kritik mot dom eller domstol.
Citera
2025-05-30, 16:48
Avslutad
Citat:

Rätt mycket känslig snöflinga över detta svar särskilt med tanke på vad Dumpen gör med de fångar.

Lite som en styckmördare som blir upprörd när han blivit kallad för ett svin eller hotad med stryk.
Och ja, det är en adekvat analogi, era jävla samhallsmongon.

Det glädjer mig att politikerna ignorerade Dumpen, pöbelrättvisa bör rimligtvis inte respekteras av demokrater.
Citera
2025-05-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Ja, Sara har ju offentligen deklarerat, om jag har greppat rätt, att hon har fällande dom med i kalkylen.

Motivet till den i maj uppskjutna huvudförhandlingen köper jag inte, av de skäl du anger. Helt enkelt väl billigt, vilket jag i tråden lade ut texten om när saken var aktuell. Så ja, tingsrättens beslut att skjuta upp huvudförhandlingen är ”otroligt märkligt”, som du skriver.

Den enda vettiga anledningen till detta laga förfall skulle, som jag ser det, ha varit en akut inläggning den 9 maj. I övrigt är den medicinska behandlingen planerad, som jag förstår det.

Därmed kan i min bok misstanken om ett medvetet förhalande ingalunda avskrivas.

Visst, även andra än målsäganden i målet har intresse av att rättegången blir av inom skälig tid.

Primärt är det dock målsäganden som får lida av en uppskjuten huvudförhandling med de konsekvenser i form av osäkerhet, oro och i övrigt mental stress som beslutet har i släptåg; redan nu i maj hade klockan varit fem i tolv alltför länge.

Jag är inte så säker på att JK tar upp Dumpenfrågan vid en fällande dom. JK har ju konstaterat, närmast av konstitutionella skäl - väldigt mycket ska till för att JK ska marschera in på mediegrundlagarnas territorium - att intresse saknas.

Jag instämmer i att JK åtminstone hade bort pröva de anmälda ärendena i sak, av skäl jag tidigare har nämnt i tråden:

Dumpens verksamhet är så pass främmande för svensk publicistisk tradition och ett så apart inslag i vårt lands mediekultur, att den borde utgöra ett undantag från JK:s ”försiktighetsprincip”.

Blott det faktum att systematiskt publicera okända Svenssons oerhört integritetskänsliga bilder i samband med ett offentligt utpekande vore juridisk anledning nog. Och detta oaktat gäddornas klandervärda beteende och ”frivilligt” (som det, om än korrekt, har hetat i tråddebatten) sändande av sagda bilder.
Ja, inte mycket är känt om hur målsägande har det. Dock kan man ju dra paralleller exempelvis mannen som gick ut i expressen som har försökt få jobb, eller kvinnan i Tykarp som vittnar att både hon och anställda fått utstå hot och annat. Troligen får alla uthängda lida och sveda, många som pratar positivt om Dumpen och uttrycker sitt hat emot de uthängda tenderar att använda relativt grova ord om hur de skall straffas. Så som hagelbössa, nackskott, hängning med mera. Så vi får anta att målsägande får lida, om han vinner är det inte säkert att de avpublicerar. Det är inte säkert att han inte får fortsätta lida eller leva liknande som han gör idag trotts en avpublicering.

Som du nämnt tidigare, det har gått ovanligt lång tid ifrån stämningsansökan lämnades in till utsatt datum. Som nu blir än längre.

JK lär fortsätta hålla sig utanför, i en artikel ifrån ETC pratade en justitsiekansler om hur de öppnade ett fall emot en kvinna som på instagram hade blivit fälld som sedan publicerade en bok med samma uppgifter. Detta var skäl nog att ge sig in.

Jag håller med dig om att det är tämligen märkligt, vanlig media försöker hålla sig till de pressetiska reglerna och där igenom konkurrera på lika villkor. Detta då de anser att det vanliga regelverket är för slappt. Dumpen ställer sig utanför detta och kör sitt egna race, vilket borde vara grund nog att vara lite skeptisk ifrån JK. Men även en sådan sak som systematiskt utmana lagar och regler.

Citat:
Vi har tittat på det här. Hur vedervärdiga kommentarerna än är så finns inte det konkreta som krävs för att vi ska driva det som ett brott, säger Mari Heidenborg, Justitiekansler sedan 2018.
https://www.etc.se/inrikes/daerfoer-kan-pedofiljaegarna-haenga-ut-folk-utan-att-aatalas

Citat:
JK: ”Det här är avskyvärt på alla sätt och vis”

Citat:
Hotet mot yttrandefriheten

Citat:
Professor Mårten Schultz: ”Media borde åtalas oftare, de har en gräddfil.”

Anser att när vi vet att folk behandlar uthängda fel och de utsätts för brott finns det ett generellt allmäntintresse utav att kontrollera så att företaget följer lagar och regler.
Om man sitter som JK och yttrar sig om "Avskyvärt på alla sätt och vis" så borde de vara grund nog för att kontrollera att alla lagar följs.
Håller med Mårten Schultz om att media borde åtalas oftare, även om det blir utredning är det inte säkert det blir fällande dom.

Det finns media som är direkt samhällsfarlig. JKs uppgift och som ensam åklagare borde ta hårdare tag för att skydda samhället och invånarna. I detta fall känns det lite som fiskaren som inte åker ut med båten för att fånga fisk, istället får kunderna hyra båten och sedan köpa fisken de fångar.
Citera
2025-05-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiUIklkzioFk
Rätt mycket känslig snöflinga över detta svar särskilt med tanke på vad Dumpen gör med de fångar.

Lite som en styckmördare som blir upprörd när han blivit kallad för ett svin eller hotad med stryk.

Det glädjer mig att politikerna ignorerade Dumpen, pöbelrättvisa bör rimligtvis inte respekteras av demokrater.
Dumpen har kidnappat Sverige och mer eller mindre skickar in vad som skall göras för att de skall släppa taget. Lite den vibben får jag. Sedan blir de sura över de negativa respons ifrån politikerna de får och hänger ut dem för att svartmåla/brännmärka dem.

Mycket konstruktivt. Istället för att visa problemet på ett bättre sätt och försöka samarbeta med politikerna, de har själva skapat en aggressiv miljö. Där föds inget konstruktivt och folk blir avståndstagande. Sedan sitter de och undrar varför ingen vill leka med dem i sandlådan.
Citera
2025-05-30, 17:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiUIklkzioFk

Det är väl gäddorna som är samhallsmongon…
Citera
2025-05-30, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är väl gäddorna som är samhallsmongon…
Väldigt många av dem når inte ens upp i den nivån (om vi ska se till dagens Samhallare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in