2025-05-30, 07:49
Medlem
Jag tror att prisnedgången sker just nu. Dock i form av nominell stiltje/pyspunka på standardobjekt i riket, alltså real nedgång, efter 25 års uppgång 1997-2022. Hur länge kommer den att hålla på? Ja, säg det. De tvära kasten i världsekonomin gör kristallkulan extra grumlig. Men fortsatt nominell kräftgång/enbart svag uppgång fram till nästa decennieskifte, finner jag inte vara en osannolik gissning, givet demografiska förutsättningar m.m.

Så real nedgång. Dock mest av akademisk betydelse på kort sikt, för oss 99,5% av svenskarna som primärt hanterar SEK i vardagen och livet i stort.

De nominella priserna ”räddas” nog lite av den höga inflationen. Löner etc. måste komma ikapp någon gång, vilket kommer att bli prisdrivande (nominellt). Dock inte lika mycket som förr (~2016), pga sagda demografi, ökad prisbild på byggmaterial och tjänster (objekt som kräver lite ”kärlek” slaktas i budgivningar) och fler objekt att välja på pga hög nyproduktion.

Många säljare kan uppenbarligen inte heller sälja till hur lågt pris som helst, då dom behöver en bostadsvinst med sig för att kunna flytta. De bor hellre kvar 2 vuxna och 2 barn i trean i några år till, än att ta förlusten. Vanliga snittsvennar har nog inte råd att brygga över gapet en sådan uppgradering kostar, enbart med sina löner (om dom inte bor i Ödeshög ).

Hela ”planen” när trean köptes 2020 av vår fiktiva familj (då par), byggde ju på att räntan skulle vara fortsatt låg, närmast euforisk konjunktur och bostadspriser som pushar 10-15% i årlig ökning. Då skulle villan varit inom räckhåll, även om den självklart ökat i pris den med, men tack vare den låga räntan. Enda ”stoppklossen” hade möjligen varit bankens krav på belåningsgrad <4,5xårsinkonsten.
Senast redigerad av olofzzon 2025-05-30 kl. 07:52.
Citera
2025-05-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu har ju aldrig börsen och bostadspriserna följt varandra förut, så varför skulle dom göra det nu??? Och vad vet du som ingen annan vet om börsfall? Det har ju varit ett men börsen har ju återhämtat sej och och tom gått upp efter det...

Fastighetspriserna är bara lite slöare.
Tarifferna är en strategisk fråga för USA:s nationella säkerhet, men samtidigt skapar de kaos i världens ekonomi. Supply chains är mycket sårbara.

Börserna rör sig långsamt just nu – att vända en gigantisk marknad är som att styra Titanic.

Den kommande krisen skrivs troligen in i historieböckerna.
Citera
2025-05-30, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag tror att prisnedgången sker just nu. Dock i form av nominell stiltje/pyspunka på standardobjekt i riket, alltså real nedgång, efter 25 års uppgång 1997-2022. Hur länge kommer den att hålla på? Ja, säg det. De tvära kasten i världsekonomin gör kristallkulan extra grumlig. Men fortsatt nominell kräftgång/enbart svag uppgång fram till nästa decennieskifte, finner jag inte vara en osannolik gissning, givet demografiska förutsättningar m.m.

Så real nedgång. Dock mest av akademisk betydelse på kort sikt, för oss 99,5% av svenskarna som primärt hanterar SEK i vardagen och livet i stort.

De nominella priserna ”räddas” nog lite av den höga inflationen. Löner etc. måste komma ikapp någon gång, vilket kommer att bli prisdrivande (nominellt). Dock inte lika mycket som förr (~2016), pga sagda demografi, ökad prisbild på byggmaterial och tjänster (objekt som kräver lite ”kärlek” slaktas i budgivningar) och fler objekt att välja på pga hög nyproduktion.

Många säljare kan uppenbarligen inte heller sälja till hur lågt pris som helst, då dom behöver en bostadsvinst med sig för att kunna flytta. De bor hellre kvar 2 vuxna och 2 barn i trean i några år till, än att ta förlusten. Vanliga snittsvennar har nog inte råd att brygga över gapet en sådan uppgradering kostar, enbart med sina löner (om dom inte bor i Ödeshög ).

Hela ”planen” när trean köptes 2020 av vår fiktiva familj (då par), byggde ju på att räntan skulle vara fortsatt låg, närmast euforisk konjunktur och bostadspriser som pushar 10-15% i årlig ökning. Då skulle villan varit inom räckhåll, även om den självklart ökat i pris den med, men tack vare den låga räntan. Enda ”stoppklossen” hade möjligen varit bankens krav på belåningsgrad <4,5xårsinkonsten.

För majoriteten av befolkningen så är det mycket bra med stillastående priser. Jag förstår inte gnället ärligt talat.
Citera
2025-05-30, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
För majoriteten av befolkningen så är det mycket bra med stillastående priser. Jag förstår inte gnället ärligt talat.

Inte jag heller.
Citera
2025-05-30, 09:23
Medlem
Ja, vi befinner oss troligtvis i den sista tiden.

Den amerikanska börsen har funnits sedan ungefär 1790, och det finns mycket intressant att analysera mellan den tiden och den senaste toppnivån tidigare i år. Ta en titt i diagrammet (FB) Lever vi i den sista tiden?
Citera
2025-05-30, 11:41
Medlem
Citat:

VEM är det som gnäller över stillastående bostadspriser exakt?

Jag hör INGEN i min närvaro som gnäller. Du och dina polare upprepar hela tiden att hela Sveriges befolkning gråter floder om inte bostäder ökar minst 10% om året. Men det försiggår bara i era snurriga huvuden.

De enda bevisen på att det ev skulle vara som ni säger är någon enstaka aftonbladet intervju med någon tjomme i Örkelljunga som har svårt att sälja villan. Eller någon mäklare som ev tycker det är trögt. Thats it
Citera
2025-05-30, 12:51
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Länkar till denna intressanta artikel igen. De reala Stockholmspriserna var 1995 på ungefär samma nivå som 1875. Men man ser på grafen att de under tiden rör sig upp och ned i långa cykler. Kanske har de reala priserna toppat för denna cykel och vi är i en längre nedgång, realt.

https://blogg.avanza.se/hur-ska-man-tanka-kring-bostadspriser/
Citera
2025-05-30, 15:38
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Är det här vad som räknas som lyx i Sverige?

https://www.booli.se/bostad/4309400
https://m.youtube.com/watch?v=ZpnOAtEjTQk

Har förvisso inget pris men värderas till över 30 miljoner på på booli.

Lägenheten verkar mest bestå av en massa skrymslen och vrår maskerade som lyxiga rum. Genomgående låg takhöjd och kasst med solinsläpp.

”Gymmet” verkar vara ca 3kvm stort och bara har plats för ett par enkilos vikter. Golfputten består av nån lite höran bakom en vägg.

Det enda som ser okej ut verkar vara toaletterna och hallen.
Citera
2025-05-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Är det här vad som räknas som lyx i Sverige?

https://www.booli.se/bostad/4309400
https://m.youtube.com/watch?v=ZpnOAtEjTQk

Har förvisso inget pris men värderas till över 30 miljoner på på booli.

Lägenheten verkar mest bestå av en massa skrymslen och vrår maskerade som lyxiga rum. Genomgående låg takhöjd och kasst med solinsläpp.

”Gymmet” verkar vara ca 3kvm stort och bara har plats för ett par enkilos vikter. Golfputten består av nån lite höran bakom en vägg.
Ja, det är nog vad folk är beredda att betala för och inte ser behov av att renovera upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Det enda som ser okej ut verkar vara toaletterna och hallen.
Vad är det då du ser har renoverings/moderniserings-behov, och hur vill du att det skall bli?
Citera
2025-05-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Saklig?
...
Så nej, du är inte ett dugg saklig. Vilket hindrar mig från ett bemöta resten av ditt trams.
Låter mer som att du inte vet vad ordet betyder.
Dina emotionellt baserade preferenser har exakt inget med saken att göra.

Citat:
Ursäkta hur ska jag praktiskt kunna skänka pengar till allmännyttan?
Är det på allvar att du måste fråga om det?
Låter inte som du har någon koll på verkligheten alls. Och aldrig har betalat en räkning själv.

Du kontakter allmännyttan och nämner att du vill ge en donation. Då får du ett kontonummer och referensnummer. Sedan är det bara att göra en överföring, pss som när man betalar räkningar.

Citat:
Hur ska jag kunna köpa mark på attraktiva ställen och bygga hyresrätter när majoriteten anvisas till ett fåtal större aktörer?
Det går utmärkt. Du bara startar ett bolag och kapitaliserar det tillräckligt, och så anställer ni en kompetent VD som sköter resten.
Kommunerna kommer rulla ut röda mattan ut för er som vill bygga HR och hyra ut till bruksvärdeshyra.

Citat:
Det är så uppenbart att du inte har en aning om hur marknaden för nyproduktion fungerar.
De flesta tänker nog att det är något helt annat som är uppenbart här.

Citat:
Exempelvis att det är inte hyressystemet på nyproduktion som hindrar fastighetsbolagen att tävla mot producenterna av bostadsrätterna, utan att hyran skulle göra att de bedömer att de inte får skiten uthyrt. Som jag förklarade för Flanders, hur de ekonomiska förutsättningar skiljer sig för de olika upplåtelseformerna.
Nej, detta är rent svammel. Hade vi haft marknadshyra sedan Bildt och Westerberg försökte införa det hade det mesta i BRF-väg inte byggts och ombildningarna inte skett.
Istället hade vi haft mängder av HR, och det hade varit hur lätt som helst att flytta. Hade gått på några dagar att hyra en HR man gillar.
(Och den hyresvärd som inte sköter sig tillräckligt bra står snart med vakanserna och går snabbt i kk).
Citera
2025-05-30, 16:28
Medlem
Citat:
För majoriteten av befolkningen så är det mycket bra med stillastående priser.
Ja, stillastående priser är det bästa. Då gör man ingen förlust och blir inte plundrad på av staten får några påstådda vinster.

Jag har åkt på mängder av oskälig skatt just pga att priserna ökat.

Citat:
Jag förstår inte gnället ärligt talat.
Vilket då gnäll? Var får du det ifrån? Är det något du fantiserar om?

Gnäll skulle kunna komma från alla entreprenörer som får se sina livsverk förstörda när dom hamnar i kk. Men det är inte kategorin som gnäller så mycket. Det är väl ganska tomt i media om dessa.
Och gnäll kan komma från alla som blir friställda/arbetslösa. Och gnäll kan komma från facken i byggbranschen. Men de senare går väl mest till regeringen och gnäller. Dom har antagligen gnällt till sig det utökade ROT-avdraget.

Men hur har du hört det gnället?
Citera
2025-05-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu har ju aldrig börsen och bostadspriserna följt varandra förut,
Jag skulle nog säga att börsen och bostadsprisindex korrelerat hyggligt genom åren.

Och det är inget svårt att hitta kausalitet.

* när börsen stiger har köparna mer kontantinsats och kan betala mer.

* när börsen stiger och det är högkonjunktur vågar folk ta steget till nyare större finare bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in