2025-05-28, 17:03
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du fick ett sakligt svar, som svarade på det du skrev. Jag ser inte att du här ens försökte bemöta det.
I stället skriver du meningen ovan här.
Nog är det väl du själv som lever upp till det du påstår om andra.

Jaha, och vaddå?
Varför kan du inte vara tydlig.

Är din mening att kommunens invånare först skall betala sina egna boendeutgifter, för att sedan subventionera några hyresgästers boende ?
Om det är det du menar så kan du väl skriva det klart och tydligt.

För om kommunen säljer mark till underpris till det kommunala bostadsbolaget, är det precis det jag skriver ovan som sker.

Man måste vara enormt girig för att driva en sådan skamlös linje.

Alla som bara vill se lägre hyror kan ju ta av sina besparingar och skänka till allmännyttan då. Då kan den sänka hyrorna. Varsågoda.

Hur mycket bygger då företaget. Det är inte speciellt mycket. Och dom lär bara bygga på platser där dom kan få ut en hyra som gör att dom går runt, SAMT att HGF har gått med på en sådan hyra.

Det kan ju du ordna då. Du bara subventionerar marken från ditt sparande. Det var ju enkelt löst.

Vill man få bort sovjet-politiken och köerna så är det marknadshyra som gäller. Då byggs så mycket som folk är villiga att betala för.

Saklig? Ursäkta hur ska jag praktiskt kunna skänka pengar till allmännyttan? Hur ska jag kunna köpa mark på attraktiva ställen och bygga hyresrätter när majoriteten anvisas till ett fåtal större aktörer?

Så nej, du är inte ett dugg saklig. Vilket hindrar mig från ett bemöta resten av ditt trams. Det är så uppenbart att du inte har en aning om hur marknaden för nyproduktion fungerar. Exempelvis att det är inte hyressystemet på nyproduktion som hindrar fastighetsbolagen att tävla mot producenterna av bostadsrätterna, utan att hyran skulle göra att de bedömer att de inte får skiten uthyrt. Som jag förklarade för Flanders, hur de ekonomiska förutsättningar skiljer sig för de olika upplåtelseformerna.
Citera
2025-05-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det dom skriver är inte att använda snikmaterial. Vet inte var du fick det ifrån.

Men att modularisera är att effektivisera. Bara det att det dom skrev på annan plats inte riktigt gav stöd för det.
Sedan är det så att man har modulariserat tidigare. Det är ingen fantastisk nyhet. Det har man gjort i massor med år.

Det kan man se t ex på att arkitektritad lösvirkesbyggnation blir ca dubbelt så dyrt som mer rationell normal bostadsproduktion.

Det enda prissänkande jag kunde se var att dom inte gör någon tvättstuga och inga lägenhetsförråd.

Nej, skälet är det du själv skrivit tidigare. Dvs att de gamla sunkhusen var glesa och luften rörde sig obehindrat.

Tätar man till dom och ökar på generering av fukt så får man införa forceras ventilation där också. Ingen skillnad.

Vet inte varför någon tror att så fundamentala saker skulle skilja.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-kvillsfors-vetlanda-kommun-sodergatan-4-21550986
Varför säljs flanders topp-hus för löjliga 225k. Borde väl vara 12 milj?

Det som rivs är små gamla hus på dyra tomter. Där vill man smälla upp nya fräscha hus med stor boyta.

I priset för byggmaterial ingår mycket skatter och lönekostnad.

I en så lågt förädlad produktion som en träregel är råvarukostnaden på sin höjd 1/3.
Löner och skatter utgör en majoritet.

När lönekostnaden stiger så gör bygg mtrl det också.

Jag nämnde väl att jag målade om själv. Jag gjorde nu ett överslag och med det ROT-avdrag som då gällde fick jag väl 45k efter skatt för det. Och det var väldigt bekymmersfritt jobb. Ganska avkopplande att spackla/måla en timme på kvällen.

Visst kan jag anlita målare också, och ta bilen och köra till SATS och vara där en timme istället. Men för mig är det svårt retarded beteende. (Sedan får ju var och en göra som dom vill).

Men det verkar inte locka de som är yngre. Dom skall anlita dyra hantverkare i stället. (Mina grannar som är 55+ målade också själva).

Ja, din sista fråga är också något jag ställer mig. Dock finns det kapitalkrav och transaktionskostnader som står ivägen för de flesta. Alla har inte 15 milj så dom kan ha ett eget hus för 8 och köpa ett att pyssla med för 7.

Däremot borde man se mer eget arbete med det egna huset. Och inte kräva så stor rabatt vid köp av hus med vissa renoveringsbehov.

Men det kanske är som en person menade. De som är under 40 kan inte. Eller tror sig inte klara det. Och dom lär vara den stora majoriteten köpare av småhus.

Stockholmshusen byggs mao identiska i massproduktion. Det gör det något billigare men charm etc får såklart kliva tillbaka.

Som vi redan har konstaterat var det tonvis med snikmaterial och lösningar som kom fram efter 20-talet. Varför argumenterar du emot det vi redan konstaterat?

70-talet började innebära;

Tak av board ist för råspont och papp.

Betongpannor istället för lerpannor som håller mkt längre

Oisolerad platta på mark med organiskt material direkt emot som gav stora fuktskador

Plastinnertak

Korkmattor

Man installerade direktverkande el istället för vattenburet vilket ger en obehaglig värme samt är en smärre livsfara då en filt som hamnar på blir enorm brandrisk. Dessutom livsfarligt för små barn med stekheta radiatorer. En bekant har ett enormt ärr på benet från just en sådan radiator.

Innerväggar av spån istället för solitt trä.

Ja att jämföra målning med ett träningspass är retarderat. Allt annat lika lever den som tränar istället för att bygga på ett hus dagarna i ända längre.

Du pratar hela tiden om ytskikt. Det är kanske 5-10% av ett underhåll. Att tex byta fönster kanske kostar 50k i arbetstid och 200k i material. Det tar en vecka för 3-4 HV. Ska du göra det helt själv får du nog lägga 6-7 veckor ink all förberedelse, mätning etc. Visst tjänar man peanuts kanske det är attraktivt. Men ligger man över en normallön a 40k i månaden är det en förlustaffär sett till pensionsinsättningar etc.

Att försöka totalrenovera ett hus själv är ingen vidare bra affär med tanke på inkomstbortfallet. Det är därför folk inte har det som affärside (om det inte pågår ett superrace på bostäder)
Senast redigerad av flanders 2025-05-28 kl. 19:07.
Citera
2025-05-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
kostar 50k i månaden att bo i hus bara i värdeminskning sen tillkommer ränta och underhåll
Det är givetvis inte sant. Möjligen finns det exempel på det men i de flesta fall så rör det sig om småpengar. En bättre normalvilla kostar väl runt 3 miljoner i Sverige. Att den skulle tappa 50.000 i månaden kan du ju drömma om. Sett i längre perspektiv (10 år) så har man fått en hyfsad slant över.
Sen har du ju hus som i mitt exempel som ger kraftigt med överskott och ska räknas in.
Citera
2025-05-28, 21:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Många boomers som är sura att man inte får sålt sina hus man köpt för några hundra tusen för miljonbelopp. Det är en mänsklig rättighet i Sverige att göra 10x på sina bostadsköp för bövelen!
I det här fallet har den kvarvarande maken valt att flytta till sommarstugan, barnen utflugna sedan många år och inget som binder maken till orten längre. Frun som var från trakten har gått bort.
Äldre vill sällan renovera i onödan.
Citera
2025-05-29, 04:45
Medlem
Ett historiskt börsras är på väg. Även fastighetspriserna kommer att dras med i kraschen.

Det handlar om gigantiska cykler.
Citera
2025-05-29, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vn476
Ett historiskt börsras är på väg. Även fastighetspriserna kommer att dras med i kraschen.

Oj då, hur stort ras pratar vi om procentuellt?
Citera
2025-05-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

40 000 miljarder % får man gissa kanske.
Citera
2025-05-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

Minst 50 % om det skall vara historiskt.

Det är 17 år sedan senast.

Bolånebubblan kraschen kanske är ett passande namn?
Citera
2025-05-29, 21:29
Medlem
Citat:

Fan vad najs. Tack för denna ovärderliga information. Har du kortat börsen ännu? Exakt när kommer raset? Är det en internationell börskrasch eller bara Sveriges och dess fastighetsmarknad? Vad utlöser raset?
Citera
2025-05-30, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
ytterligare bevis på att BR priserna är i fritt fall.

ner 37% nominellt, och sen inflation på det.

det blir väl ca -50%.

kostar 50k i månaden att bo bara i prisras.

dåren flanders vägrar att förstå och gafflar om källor när källorna precis presenterats för honom. om och om igen.
Och vad har du för statistik på det????
Citera
2025-05-30, 02:06
Medlem
Citat:

Nu har ju aldrig börsen och bostadspriserna följt varandra förut, så varför skulle dom göra det nu???
Och vad vet du som ingen annan vet om börsfall? Det har ju varit ett men börsen har ju återhämtat sej och och tom gått upp efter det...
Citera
2025-05-30, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Minst 50 % om det skall vara historiskt.

Det är 17 år sedan senast.

Bolånebubblan kraschen kanske är ett passande namn?
En våt dröm för er HR-torskar som sitter i en sunkig 1a i en förort! Tyvärr för er som kommer det inte att ske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in