2025-05-30, 00:23
Medlem
Stenballes avatar
I menyn kan jag se "mina inlägg".
Bra.

Jag, och sannolikt de flesta andra, får i varierande omfattning ett antal inlägg raderade, utan att få varningar då det inte är befogat med den nivån av "repressalier".

Jag skriver ett inlägg och det försvinner, vanligtvis utan att jag märker det.

Mitt förslag är att dessa raderade kommentarer syns i menyn som "Mina raderade inlägg".

Troll, tramsare och rätts-/regelhaverister skulle förmodligen strunta i det, men för oss andra skulle det kanske kunna bidra till att vi blev bättre på att hålla oss innanför regelverket, och därmed förbättra kvaliteten på Flashback.
Citera
2025-05-30, 06:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Bra.

Jag, och sannolikt de flesta andra, får i varierande omfattning ett antal inlägg raderade, utan att få varningar då det inte är befogat med den nivån av "repressalier".

Mitt förslag är att dessa raderade kommentarer syns i menyn som "Mina raderade inlägg".

Troll, tramsare och rätts-/regelhaverister skulle förmodligen strunta i det, men för oss andra skulle det kanske kunna bidra till att vi blev bättre på att hålla oss innanför regelverket, och därmed förbättra kvaliteten på Flashback.

Det är inget nytt förslag:

(FB) Visa egna censurerade/raderade inlägg på Flashback

(FB) Att få se vart ens inlägg är raderade
Citera
2025-05-30, 12:45
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inget nytt förslag:

(FB) Visa egna censurerade/raderade inlägg på Flashback

(FB) Att få se vart ens inlägg är raderade

Det är ändå ett bra förslag, jag skulle också gärna se när jag passerat gränsen för vad mods accepterar i olika forum.

Det finns ju inte "skarpa gränser" för hur det modereras utan det skiljer både på vem som modererar och i vilket forum man befinner sig.
Vilket inte är konstigt utan fullt naturligt, men det skulle ändå vara berikande att själv kunna hitta vad som tagits bort utan att man blir kontaktad.
Citera
2025-05-30, 14:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är ändå ett bra förslag, jag skulle också gärna se när jag passerat gränsen för vad mods accepterar i olika forum.

Det finns ju inte "skarpa gränser" för hur det modereras utan det skiljer både på vem som modererar och i vilket forum man befinner sig.
Vilket inte är konstigt utan fullt naturligt, men det skulle ändå vara berikande att själv kunna hitta vad som tagits bort utan att man blir kontaktad.

Jo, förslaget kan tyckas bra men som #isch (som då var moderator) skrev i den första av de länkade trådarna:

Citat:
Tanken med det hela är ju i grund och botten bra - att man kan gå in och se vad man skrev och med hjälp av den informationen lära sig vad som är rätt nivå etc. Problemet är ju snarare att det skulle bli en ohållbar snurra med idioter som PMar mods för att deras eget nagelfarande av reglerna inte stämmer med den allmänna tolkningen.

Det hade helt enkelt inte blivit ett system som hade funkat utan slagit hårt mot modereringen av forumet och de som aktivt jobbar med att hålla OT borta.

Dessutom har det ju nu tillkommit den här funktionen:

(FB) Ny funktion: "Raderingsförklaring" (RF) - istället för radering eller varning

Den är ju till just för att uppmärksamma användare på när de ligger på gränsen. Hoppas moderatorerna använder den frekvent.
Citera
2025-05-30, 17:25
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Bra.

Bra förslag!

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, förslaget kan tyckas bra men som #isch (som då var moderator) skrev i den första av de länkade trådarna:

Citat:
Tanken med det hela är ju i grund och botten bra - att man kan gå in och se vad man skrev och med hjälp av den informationen lära sig vad som är rätt nivå etc. Problemet är ju snarare att det skulle bli en ohållbar snurra med idioter som PMar mods för att deras eget nagelfarande av reglerna inte stämmer med den allmänna tolkningen.

Det hade helt enkelt inte blivit ett system som hade funkat utan slagit hårt mot modereringen av forumet och de som aktivt jobbar med att hålla OT borta.

Dessutom har det ju nu tillkommit den här funktionen:

(FB) Ny funktion: "Raderingsförklaring" (RF) - istället för radering eller varning

Den är ju till just för att uppmärksamma användare på när de ligger på gränsen. Hoppas moderatorerna använder den frekvent.

Fast det skulle väl gå att programmera forumet så att man inte kan svara på den sortens meddelanden som gäller radering utan förklaring. Det blir ju lite mindre jobb för en moderator att bara radera och sen att man får ett meddelande om det än när hen ska lägga tid på en "redigeringsförklaring".
Sen är det väl bara att skriva in i reglerna att det är strikt förbjudet att skicka PM kring en vanlig radering och gör man det så leder det automatiskt till en varning under 0.06, eller?
Citera
2026-08-31, 10:00
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Fast det skulle väl gå att programmera forumet så att man inte kan svara på den sortens meddelanden som gäller radering utan förklaring. Det blir ju lite mindre jobb för en moderator att bara radera och sen att man får ett meddelande om det än när hen ska lägga tid på en "redigeringsförklaring".
Sen är det väl bara att skriva in i reglerna att det är strikt förbjudet att skicka PM kring en vanlig radering och gör man det så leder det automatiskt till en varning under 0.06, eller?
Exakt. Funktionen med raderingsförklaring visar på att det finns ett behov att se sina egna raderade inlägg. Med risk för att begå regelbrott genom att tycka exakt samma sak i två olika trådar, så citerar jag istället vad jag tidigare skrivit

Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Enda sättet idag att se sina raderade inlägg är om man sparar ner sp-koden i URI löpande i ett index som sedan jämför med find_posts_by_user.php?

Vid träff = Ej raderat
Om index inte hittar match så är det raderat.

För du kommer nämligen åt dina raderade inlägg. Av någon anledning har man valt att inte indexera raderade inlägg, trots att forumet tillåter att man ser sina raderade inlägg om du har en direktlänk till inlägget.

Den som har varning med koppling till ett inlägg kan prova det redan idag. Exempelvis syns (FB) Flickvän hotar att själv välja WT namn till son för mig och antagligen för moderatorer också. Men inte för andra användare.

Så jag ställer mig bakom förslaget med tillägget att man borde kunna klicka in sig på "mina raderade inlägg". Det är bara en databassökning på befintlig kod och lite fix i frontend. Så är det klart. Att få en notis om det skulle göra RF obsolet. För då slipper moderatorerna motivera, och om användaren undrar (i de fall det inte är uppenbart) så kan den höra av sig. För jag tror inte raderingsförklaring används i den utsträckning det borde i och med den overhead som en manuell hantering skapar.

Om inte annat så kan användaren se vilken typ av inlägg som raderas och kanske få möjlighet till att reflektera över hur man väljer att skriva i diverse trådar. Så en notis är en bonus. Men felet ligger i användarens insyn. Fixa användares insyn över raderade inlägg först. Lägg på notis därefter. Fullt rimlig förbättring.
Citera
2026-08-31, 10:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Bra förslag!

Nja det låter väldigt drastiskt att varna en användare för att denne frågar i PM. Jag brukar använda mig av raderingsförklaring och mitt syfte med det är att förmedla varför jag raderar ett inlägg och kanske få användaren att tänka till kring orsaken. Nu är det långt ifrån alltid det är rimligt att använda det, ibland vid är det inte vidare praktiskt. Men jag skulle nog säga att 9/10 gånger när jag använder det får jag en bra diskussion efteråt. Jag har heller inget emot att användare frågar kring modereringen allt som oftast. Visst finns det fall där konversationen är lite mer ansträngande. Men det kommer ju med "jobbet" så att säga.

Jag är försiktigt positiv till TS förslag. Det borde om inget annat underlätta de fall där användarna vill ha ett raderat inlägg kopierat till sig och man måste vandra genom sidor av raderade inlägg innan man hittar rätt och sedan klippa och klistra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in