Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-18, 12:42
Medlem
Fangfaces avatar
Vi måste verkligen blivit bortskämda de sista åren. Det är nån grad kallare än normalt i maj, och folk tycker det är rena istiden

Själv tycker jag det är skönt med normalt väder för en gångs skull, och ser mer fram emot sommaren nu än jag gjorde tidigare i vår.
Citera
2025-05-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Har inte varit med om något liknande vad jag kan minnas, inte så här sent på våren.

Och vart kommer värmen ifrån ?

23 grader trots nordvästliga vindar på Måndag, men sedan tvärvänder det och blir svinkallt.

Värmen kommer från Grönland. Du tror kanske att jag skojar nu men vad mupparna i det här forumet inte kan förstå är att om det är ovanligt kallt här så är det ovanligt varmt någon annan stans. Men det är uppenbarligen ett svårt koncept för vissa att ta till sig att väder =/= klimat. När det är varmt blir det klimathysteri och när det är kallt som nu fylls forumet av klimatförnekare.

Just nu är det i alla fall ovanligt varmt på Grönland och Island. Den värmen korsar Norska havet med den nordvästliga vinden och så uppstår en viss föhneffekt när luften passerar över Skanderna. Sedan värms den också på med solens hjälp. Grönland och Island har i sin tur haft en period med varma sydliga vindar som ökat temperaturen där.

Som det ser ut nu kommer det en hel del regn när det sedan blir kallare från onsdag och framåt vilket är bra för det behövs.
Senast redigerad av Jal16 2025-05-18 kl. 14:18.
Citera
2025-05-18, 16:31
Medlem
NirvanAs avatar
Stockholm får en bra och en normal maj-dag måndag och tisdag, sen tillbaka till skiten igen...

Sen kollar man över delar av Norrland kan de få 20-30 cm snö och 0-2 grader, kul!
Citera
2025-05-18, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Stockholm får en bra och en normal maj-dag måndag och tisdag, sen tillbaka till skiten igen...

Sen kollar man över delar av Norrland kan de få 20-30 cm snö och 0-2 grader, kul!

Om prognosen stämmer för Torsdag kommer det ju bli kaos på vägarna längs Höga kusten, främst på höjderna. Jag tippar på att vid marknivå kommer det som regn men kommer du 100m upp kan det säkerligen övergå i snö och blötsnö.

Detta gör också att folk kan bli rejält överraskade om det inte regnar i tex inne i Sundsvall men på höjderna kan det vräka ner.
Citera
2025-05-19, 04:47
Medlem
Idag ska det bli över +20 i Uppsala, men sen kallare några dagar, o sen varmare igen.
Citera
2025-05-19, 08:54
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Idag ska det bli över +20 i Uppsala, men sen kallare några dagar, o sen varmare igen.

Enda "sommardagen" i Maj, sen blir det skräpväder igen
Kul för dom flesta att det inträffar på en Måndag.

Igår var det svinkallt så fort solen "gick ner".
Elementen i lägenheten har i princip gått igång varenda natt i Maj då det varit nära 0 klara nätter.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-19 kl. 09:00.
Citera
2025-05-19, 10:35
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Om prognosen stämmer för Torsdag kommer det ju bli kaos på vägarna längs Höga kusten, främst på höjderna. Jag tippar på att vid marknivå kommer det som regn men kommer du 100m upp kan det säkerligen övergå i snö och blötsnö.

Detta gör också att folk kan bli rejält överraskade om det inte regnar i tex inne i Sundsvall men på höjderna kan det vräka ner.

Det är konstigt att bara du och jag inser hur kallt det kommer bli om några dagar. Inte ens maj 2021 eller 2020 var så kalla.

Temperaturer långt under medelvärdet!
Citera
2025-05-19, 13:18
Medlem
Efter ovädret står dörrarna öppna för Atlanten och på söndag rullar ett nytt lågtryck in västerifrån. Kylan byts ut mot klassiskt Atlantväder vilket är bra för då kommer det att regna ordentligt. Smhi:s 10-dygnsprognos för Göteborg har lika mycket regn som vi fått under hela våren hittills.

Men det blir säkert ett jävla gnäll här i forumet från folk som inte bor på Ostkusten. Ostkusten får revansch och blir varmast/soligast när vinden vänder.
Senast redigerad av Jal16 2025-05-19 kl. 13:20.
Citera
2025-05-19, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Efter ovädret står dörrarna öppna för Atlanten och på söndag rullar ett nytt lågtryck in västerifrån. Kylan byts ut mot klassiskt Atlantväder vilket är bra för då kommer det att regna ordentligt. Men det blir säkert ett jävla gnäll här i forumet från folk som inte bor på Ostkusten. Ostkusten får revansch och blir varmast/soligast när vinden vänder.

Kommer bli en dålig/blöt sommar efter en mild vinter med lite snö, ingen vårflod och inte mycket regn nu på våren. Det är kört för Juli.
Citera
2025-05-19, 13:24
Medlem
Citat:
Kommer bli en dålig/blöt sommar efter en mild vinter med lite snö, ingen vårflod och inte mycket regn nu på våren. Det är kört för Juli.

Det finns absolut en risk för att det blir så men det är fortfarande 6 veckor kvar tills juli. Mycket kan hända.
Senast redigerad av Jal16 2025-05-19 kl. 13:33.
Citera
2025-05-19, 16:09
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Det finns absolut en risk för att det blir så men det är fortfarande 6 veckor kvar tills juli. Mycket kan hända.

Jag tror detta år är början på en ny istid. Om två dagar kan det snöa i stora delar av landet.
Citera
2025-05-19, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag tror detta år är början på en ny istid. Om två dagar kan det snöa i stora delar av landet.

Men jag är faktiskt glad att det bara är en dag med denna värme.

Värme är bara skönt när man är vid havet utomlands och kan ta sig ett svalkande dopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in