2025-05-26, 20:27
  #2197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
USA hade kanske bättre edge men i övrigt hade nog Tre Kronor bättre bredd. Om Schweiz kunde pressa USA till förlängning så är det givetvis pinsamt att bli helt förnedrat som Tre Kronor blev på hemmais.

Nja, USA hade bra bredd också. Grym blandning..flera av USA: s spelare kommer att skriva jättekontrakt vid nästa kontraktsförhandling likt Carlsson och Edvinsson


Löner Målvakter USA

Jeremy Swayman 8.25 miljoner dollar
Joey Daccord 5.0

Snitt: 6.625

Sverige

Jacob Markström 6.0
Samuel Ersson 1.45

Snitt: 3.225

Backar

USA

Zach Werenski 9.583
Brady Skjei 7.0
Alex Vlasic 4.6
Andrew Peeke 2.75

Snitt: 5.98

Sverige

Backar

Jonas Brodin 6.0
Marcus Pettersson 5.5
Adam Larsson 5,25
Rasmus Sandin 4.6

Snitt: 5.34

USA

Forwards

Clayton Keller 7.15
Matty Beniers 7.15
Tage Thompson 7,14
Shane Pinto 3.75

Snitt: 6,30

Sverige

Forwards

William Nylander 11.5
Mika Zibanejad 8.5
Filip Forsberg 8.5
Lucas Raymond 8.1

Snitt: 9.15

USA hade bättre målvakter, lite bättre bredd på backarna..även toppen..Sverige klart bättre på forwardsidan.

USA hade nog sitt bästa lag någonsin..Perfekt blandning. Som sagt Sverige skulle stängt sin trupp efter Finlandsmatchen. Gruppdynamiken var klar. När det kom in fler rubbades den..det blev för mycket av det goda. Ju fler kockar..desto sämre kockar.
__________________
Senast redigerad av TenBagger69 2025-05-26 kl. 20:33.
Citera
2025-05-26, 20:42
  #2198
Medlem
Hallam ratar Linus Ullmark. Ullmark har 8,25 miljoner dollar/år. Klart högre än Jacob Markström..och naturligtvis Ersson.

Ullmark kommer till VM..Markström och Ullmark står varannan match..till de avgörande matcherna.
Markström tar inte chansen mot Canada..Ullmark står mot Tjeckien..och stänger igen.

Får fortsatt förtroende mot USA..och har ett starkt momentum in i en semifinal. Skulle då ställts mot sin gamle lagkamrat i Boston, Swejman. Båda har exakt samma kontrakt😉 Nu tar Hallam inte ut Ersson för att han bestämt att Markström skall vara 1:e målvakt..och kanske inte litar på Ersson i en kvartsfinal. Den situationen hade han inte haft om Ullmark varit med.

I stället väljer Hallam att ringa Arvid Söderblom..nye ass tränaren Anders Sörensens målvakt i Chicago..ett katastrofalt beslut. I stället för Linus Ullmark🤭 Hallam är en nolla som FK för Tre Kronor.
__________________
Senast redigerad av TenBagger69 2025-05-26 kl. 21:18.
Citera
2025-05-27, 14:39
  #2199
Moderator
Gromguttens avatar
Felpostade inlägg plockade. Posta tjafset i tråden i moderatormeddelandet.

/Mod
Citera
2025-05-27, 19:39
  #2200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Hallam ratar Linus Ullmark. Ullmark har 8,25 miljoner dollar/år. Klart högre än Jacob Markström..och naturligtvis Ersson.

Ullmark kommer till VM..Markström och Ullmark står varannan match..till de avgörande matcherna.
Markström tar inte chansen mot Canada..Ullmark står mot Tjeckien..och stänger igen.

Får fortsatt förtroende mot USA..och har ett starkt momentum in i en semifinal. Skulle då ställts mot sin gamle lagkamrat i Boston, Swejman. Båda har exakt samma kontrakt😉 Nu tar Hallam inte ut Ersson för att han bestämt att Markström skall vara 1:e målvakt..och kanske inte litar på Ersson i en kvartsfinal. Den situationen hade han inte haft om Ullmark varit med.

I stället väljer Hallam att ringa Arvid Söderblom..nye ass tränaren Anders Sörensens målvakt i Chicago..ett katastrofalt beslut. I stället för Linus Ullmark🤭 Hallam är en nolla som FK för Tre Kronor.

De enda jag kan tänka mig vara anledningen till att Markström kom med framför Ullmark är att Hallam ville se hur Markström prestera i landslaget efter att han missade Four Nations, och därmed få en uppfattning hur han skall formera målvakterna i OS. Om han blev nåt klokare utav det återstår att se, de svenska folket blev åtminstone klara med att Ullmark och Ersson bör vara favoriter.
Citera
2025-05-27, 20:02
  #2201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
De enda jag kan tänka mig vara anledningen till att Markström kom med framför Ullmark är att Hallam ville se hur Markström prestera i landslaget efter att han missade Four Nations, och därmed få en uppfattning hur han skall formera målvakterna i OS. Om han blev nåt klokare utav det återstår att se, de svenska folket blev åtminstone klara med att Ullmark och Ersson bör vara favoriter.

Fick känslan att Markström var tänkt som etta inför 4 Nations, eller åtminstone som en del av en 1a/1b-lösning tillsammans med Ullmark. Så det är väl ändå förståeligt att han fick chansen nu (kanske ville man ha honom som tydlig etta i VM som du skriver, vem vet). Men att stänga ute Ullmark helt kändes onödigt. Jag förstår inte hur man lyckas göra så här kontroversiella laguttagningar två år i rad, först Nylander-gate i förra VM, och nu det här.

Det känns som man ställer till det helt i onödan.

Jag gillar annars att man tar in NHL-influenser på tränarbänken (då Hallam inte känns som en man för den internationella scenen), men inte om det sker på bekostnad av laguttagningarna. Det är rätt uppenbart att Sörensen lobbat för Söderblom, vilket gjorde att det inte fanns någon plats kvar för Ullmark. Till vilken nytta?

Hallam känns mer som en coach som hade varit optimal under pandemiåren, när turneringarna ändå spelades utan NHL-spelare.
Citera
2025-05-28, 21:23
  #2202
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Vilket datum får Halland sparken och har Grönborg tackat ja för OS? Om inte, höj budet tills han gör det...
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2025-05-28 kl. 21:26.
Citera
2025-05-28, 22:03
  #2203
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vilket datum får Halland sparken och har Grönborg tackat ja för OS? Om inte, höj budet tills han gör det...
Grönborg har ett gäng medaljer, men kan han göra underverk med svenska landslaget nu? Folk talar ofta om honom som någon slags frälsare. Jag är inte lika övertygad om det.

Nej, jag tror mer på att ta in en nordamerikansk coach, få in lite annat tänk och mentalitet på djupet osv.
Citera
2025-05-28, 22:12
  #2204
Medlem
Ta någon av de mest meriterade från Shl. Rönnberg eller Jönsson bör få frågan att ersätta Hallam efter OS.

Tackar de nej bör frågan gå till Bulan eller Robban.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2025-05-28 kl. 22:36.
Citera
2025-05-29, 00:29
  #2205
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Grönborg har ett gäng medaljer, men kan han göra underverk med svenska landslaget nu? Folk talar ofta om honom som någon slags frälsare. Jag är inte lika övertygad om det.

Nej, jag tror mer på att ta in en nordamerikansk coach, få in lite annat tänk och mentalitet på djupet osv.
Tänker att han har nog inte blivit sämre.
Han kan jobba ihop med någon nordamerkan. Helt ok!
Citera
2025-05-29, 00:42
  #2206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vilket datum får Halland sparken och har Grönborg tackat ja för OS? Om inte, höj budet tills han gör det...

Kruxet är att varje tränare har en spelidé, en gameplan som i Grönborgs fall fungerande exemplariskt, fram till att andra nationer lär sig den och spelar därefter och lyckas till slut vinna. 2019 VM är en ganska bra liknelse på detta. Det är därför man byter coach i förbundet med jämna mellanrum, för man blir sönderläst av motståndet. Hallam vet jag dock inte ens om han har nån spelidé...? In med vad som helst känns de som och den gör de bättre. Att komma från SHL tycks inte fungera.

Men med handen på hjärtat så gjorde Grönborg det bra under alla åren, men allt har sin tid..
Citera
2025-05-29, 03:46
  #2207
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Kruxet är att varje tränare har en spelidé, en gameplan som i Grönborgs fall fungerande exemplariskt, fram till att andra nationer lär sig den och spelar därefter och lyckas till slut vinna. 2019 VM är en ganska bra liknelse på detta. Det är därför man byter coach i förbundet med jämna mellanrum, för man blir sönderläst av motståndet. Hallam vet jag dock inte ens om han har nån spelidé...? In med vad som helst känns de som och den gör de bättre. Att komma från SHL tycks inte fungera.

Men med handen på hjärtat så gjorde Grönborg det bra under alla åren, men allt har sin tid..
Jo, tänk Jalonen.
Men Grönborg ihop med någon nordamerikan och Jönsson kanske?

Vi behöver i alla fall något "nytt". Hallam klarar det inte. Så mycket vet vi.
Och efter hans beteende efter semin i studion vill jag inte ha honom kvar. Inte en sekund till.
Citera
2025-05-29, 04:44
  #2208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Grönborg har ett gäng medaljer, men kan han göra underverk med svenska landslaget nu? Folk talar ofta om honom som någon slags frälsare. Jag är inte lika övertygad om det.

Nej, jag tror mer på att ta in en nordamerikansk coach, få in lite annat tänk och mentalitet på djupet osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jo, tänk Jalonen.
Men Grönborg ihop med någon nordamerikan och Jönsson kanske?

Vi behöver i alla fall något "nytt". Hallam klarar det inte. Så mycket vet vi.
Och efter hans beteende efter semin i studion vill jag inte ha honom kvar. Inte en sekund till.

Rönnberg, Grönborg och Jönsson kanske? Rönnberg och Grönborg gör comeback som ledare tillsammans för ett lag sedan dom var coach och ass coach för Juniorkronorna när dom vann guld.

Man får säga att Juniorkronorna hade en stabil coachingtrio när dom vann förövrigt med Rönnberg, Grönborg och Robert Ohlsson.
__________________
Senast redigerad av torkskap1 2025-05-29 kl. 04:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in