2025-05-20, 16:40
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Varför finns inte Doxylamine i Sverige? Tittar man på vilka receptorer den går på så verkar det vara den renaste antihistaminen som är sederande? Slår inte alls på lika många som Attarax, Lergigan, Propavan som finns här.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Doxylamine

Tycker själv den funkar bäst och ger minst biverkningar så fattar inte om jag missat något?

Vet att det finns några farmakologiska ninjor som hänger här så hoppas på förklaring :-)
Senast redigerad av GreenTentacle75 2025-05-20 kl. 16:45. Anledning: Mer info
Citera
2025-05-20, 16:55
Det finns inga vettiga svar mer än att ingen vet. Doxylamine kan köpas receptfritt i många europeiska länder och får smugglas till Sverige för ett års förbrukning i personligt syfte inom EU. Från ett EU-land till ett annat EU-land i eget syfte.
Citera
2025-05-20, 17:08
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoghurtglass
Det finns inga vettiga svar mer än att ingen vet. Doxylamine kan köpas receptfritt i många europeiska länder och får smugglas till Sverige för ett års förbrukning i personligt syfte inom EU. Från ett EU-land till ett annat EU-land i eget syfte.

Tänkte mer om det finns någon orsak, att det är dåligt eller mer skadligt än andra preparat?

Köper på Biovea till Sverige för en spottstyver.
Citera
2025-05-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenTentacle75
Tänkte mer om det finns någon orsak, att det är dåligt eller mer skadligt än andra preparat?

Köper på Biovea till Sverige för en spottstyver.
Säljs det receptfritt på apotek i Europa?
Får jag ta med det in i Sverige om jag köper det?
Citera
2025-05-28, 21:18
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:

Den vanligaste orsaken till att läkemedel avregistreras är att dem säljer för dåligt.
Citera
2025-05-29, 10:22
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Säljs det receptfritt på apotek i Europa?
Får jag ta med det in i Sverige om jag köper det?

Ja det är receptfritt i de flesta länder. Jag har aldrig haft något problem när jag köpt på Biovea.
Citera
2025-05-29, 10:24
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Den vanligaste orsaken till att läkemedel avregistreras är att dem säljer för dåligt.

Konstigt, I USA är det en av de mest sålda receptfria preparaten (Unisom) för sömnproblem.
Citera
2025-05-29, 20:40
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Konstigt, I USA är det en av de mest sålda receptfria preparaten (Unisom) för sömnproblem.

Jajemen, jag har själv två burkar hemma. Men det sålde väl inte bra i Sverige av någon anledning.
Citera
2025-08-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ja det är receptfritt i de flesta länder. Jag har aldrig haft något problem när jag köpt på Biovea.
Nu fick jag tummen ur röven och beställde från biovea.
Jag är alltid orolig när jag ska beställa något som är i gråzonen i Sverige.
5-htp är läkemedelsklassat och melatonin får bara säljas i små förpackningar för tillfälligt bruk.

Jag hoppas att jag inte blir lika grinig dagen efter av doxylamin som jag blir på atarax.
Tar knappt det längre pga det plus att jag känner mig svagare dagen efter.
Citera
2025-08-02, 17:01
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Nu fick jag tummen ur röven och beställde från biovea.
Jag är alltid orolig när jag ska beställa något som är i gråzonen i Sverige.
5-htp är läkemedelsklassat och melatonin får bara säljas i små förpackningar för tillfälligt bruk.

Jag hoppas att jag inte blir lika grinig dagen efter av doxylamin som jag blir på atarax.
Tar knappt det längre pga det plus att jag känner mig svagare dagen efter.

Lite seg blir man men doxylamine har mycket kortare halveringstid än atarax.
Citera
2025-09-28, 11:26
Medlem
Synnerligen stark antihistamin som slår som en vanlig z-benso. Fick upp ögonen för dem nu när jag är i Spanien och inte kunde sova. Kan det bli problem om man köper med sig ett gäng paket till Sverige i det incheckade bagaget?
Citera
2025-10-07, 15:33
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Synnerligen stark antihistamin som slår som en vanlig z-benso. Fick upp ögonen för dem nu när jag är i Spanien och inte kunde sova. Kan det bli problem om man köper med sig ett gäng paket till Sverige i det incheckade bagaget?

Har svårt att tro att de bryr sig. Jag köper det på nätet på Biovea och det är aldrig några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in