2025-05-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är en hypotetisk fråga som många kvinnor svarade 'björnen" på. Hur själva frågan är formulerad är inte det viktiga.
Det är ju rätt viktigt.
Annars.. vad ska deras svar ens kunnas ses som?
Eller förstås?

Sedan? Näppeligen, kvinnors uppföljningar o utsvävningar här efter har gjort det väldigt uppenbart att de åtminstone.. tror sig mena det bokstavligt.
Men deras handlingar gör förstås det till direkt osanning
Citera
2025-05-27, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Det är ju rätt viktigt.
Annars.. vad ska deras svar ens kunnas ses som?
Eller förstås?

Sedan? Näppeligen, kvinnors uppföljningar o utsvävningar här efter har gjort det väldigt uppenbart att de åtminstone.. tror sig mena det bokstavligt.
Men deras handlingar gör förstås det till direkt osanning

Nu vet jag inte riktigt vad du svamlar om. Men det är fortfarande en hypotetisk fråga som många kvinnor svarade 'björnen' på. Frågan uppmärksammade på ett effektivt sätt att många kvinnor världen över utsätts för olika typer av sexuellt våld/våld av män.
Senast redigerad av Jenny9 2025-05-27 kl. 23:07.
Citera
2025-05-27, 23:10
Medlem
Citat:
Det är en hypotetisk fråga som många kvinnor svarade 'björnen" på. Hur själva frågan är formulerad är inte det viktiga.

Det var alltså bara manshat det handlade om all along.

Got it.
Citera
2025-05-27, 23:24
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte riktigt vad du svamlar om. Men det är fortfarande en hypotetisk fråga som många kvinnor svarade 'björnen' på. Frågan uppmärksammade på ett effektivt sätt att många kvinnor världen över utsätts för olika typer av sexuellt våld/våld av män.

Effektivt var att ta i. Det enda frågan lyckades med var att piska upp ännu mer hat mot män och skapa ytterligare polarisering. Dessutom slutade det vara en hypotetisk fråga när ni började försöka rättfärdiga valet av björnen med en massa statistik och sannolikhetslära. Frågan, och framförallt kvinnors misandriska svar ledde garanterat till mängder av nya kvinnohatande unga män världen över. Unga män som fick sitt antifeministiska uppvaknande just i samband med/pga detta.

Som jag skrev till dig i en annan tråd för en stund sen - det är sånt här som skapar kvinnohat. Inte "manosfären".
Citera
2025-05-27, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Effektivt var att ta i. Det enda frågan lyckades med var att piska upp ännu mer hat mot män och skapa ytterligare polarisering. Dessutom slutade det vara en hypotetisk fråga när ni började försöka rättfärdiga valet av björnen med en massa statistik och sannolikhetslära. Frågan, och framförallt kvinnors misandriska svar ledde garanterat till mängder av nya kvinnohatande unga män världen över. Unga män som fick sitt antifeministiska uppvaknande just i samband med/pga detta.

Som jag skrev till dig i en annan tråd för en stund sen - det är sånt här som skapar kvinnohat. Inte "manosfären".

Var 3e kvinna världen över blir utsatt för sexuellt våld/våld minst en gång i sitt liv av män. Detta uppmärksammas på olika sätt, bland annat genom en enkel men effektiv (hypotetisk) frågeställning.

CalleBalle:

- Nu har ni fått fler män att hata kvinnor.
Senast redigerad av Jenny9 2025-05-27 kl. 23:40.
Citera
2025-05-28, 10:35
Medlem
Frågan vill kvinnor vara mindre rädda för män ?

Svaret verkar vara att de vill inte det ,de vill ha kvar rädslan. Orsakerna kan vara politikska de vill känna att något förenar dem och det förstärker ogillandet mot män.

Det är framförallt män som kämpar för att kvinnor ska bli tryggare ,kvinnor verkar mer låssas ,när de ska rösta så röstar de för mer otrygghet.

I USA röstar massor av kvinnor för Demokraterna och det värsta Republikanerna kan göra är att göra omgivningen tryggare för kvinnor. Många kvinnor blir arga av det och går 4B eller något liknande.
Citera
2025-05-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller

Man behöver väl inte hata varken män eller björnar för att helst inte vilja möta någon av dem ensam i skogen. Bara för att man svarar ”man” på frågan så innebär ju inte det att man hade älskat att träffa en björn…
Citera
2025-05-28, 18:18
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du försöker bara förvränga verkligheten. Att björnar var nästan helt utrotade, fram till sjuttiotalet och räknades i några hundra, mot uppemot 3000 idag.
Som någon skrev, ungefär ett anfall mot människor varje år. Men man möter förstås många fler i skogen. Det är bara att björnen springer därifrån. Det är sällan den anfaller.

Det läggs ut filmer med björnmöten hela tiden. Det är inget ovanligt.

Frågan ”Björn eller man i skogen” är endast hypotetisk och ska därför inte besvaras ur en vetenskaplig synvinkel. Naturligtvis är en mycket nära kontakt med en irriterad björn farligare än ett möte med en random man, men det är inte det som är poängen med den hypotetiska frågan. En björn är mer förutsägbar och anfaller aldrig människor av ren lusta. Men det kan en man göra, genom att lurpassa på sitt offer och sedan gå till våldsam attack.

Visserligen är det en pytteliten klick män som attackerar kvinnor helt oprovocerat och t o m dödar dem. T ex Elin Krantz, den joggande kvinnan och den 74-åriga damen hade den maximala oturen att tas av daga av sjuka män. Finns många fler kvinnor som råkar illa ut i dåligt upplysta parker och övriga grönområden.

Läs mitt nedanstående citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var en hypotetisk fråga. Ett tankeexperiment.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Man_or_bear

Trådstartens ämne handlar inte om att björnar inte är farliga, utan det handlar om vilken rädsla kvinnor bär med sig i vardagen. En björn är en naturkatastrof. En man är en social verklighet.

ChatGPT:

När kvinnor säger att de hellre möter en björn än en man i skogen handlar det inte om ett biologiskt experiment eller en bokstavlig riskbedömning. Det handlar om en känsla - en verklig, erfaren rädsla som kvinnor bär med sig i det offentliga rummet.

Antifeministers invändning – att en björn är “farligare” – missar poängen helt. Det är inte den objektiva risken som är i fokus, utan den upplevda tryggheten.

En kvinna som går hem på kvällen, ser en man bakom sig och känner att hjärtat hoppar över ett slag, tänker inte på rovdjur i skogen. Hon tänker på statistik. På berättelser. På egna och andras erfarenheter. Hon tänker på att det inte är ovanligt att män är förövare – medan det är extremt ovanligt att björnar är det.

Så nej, det är inte en vetenskaplig fråga. Det är en metafor för otrygghet, maktbalans och för hur olika det är att existera i samma samhälle med olika kön.

Det är faktiskt en STOR skillnad på en hypotetisk och verklig/faktisk fråga, vilket ni alla antifeministiska fjantar inte fattar.

Läs hela artikeln i Wikipedia-artikeln: Man or bear.
Tydligen har ni antifeminister i det här forumet grava problem med att tyda andemeningen i en text, utan tolkar allting bokstavligt och inte läser mellan raderna.
Citera
2025-05-28, 18:23
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hur många män har dödats mot antalet kvinnor, i både skog och stad? Många fler än kvinnor. Många många fler.

Du är en riktig manshatare. Det kan man se i dina inlägg.
Vilket kön har majoriteten av de gärningspersoner som dödar män? Kvinnor?

Även män svarar ”björn” på den hypotetiska frågan.
Citera
2025-05-28, 19:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Frågan ”Björn eller man i skogen” är endast hypotetisk och ska därför inte besvaras ur en vetenskaplig synvinkel. Naturligtvis är en mycket nära kontakt med en irriterad björn farligare än ett möte med en random man, men det är inte det som är poängen med den hypotetiska frågan. En björn är mer förutsägbar och anfaller aldrig människor av ren lusta. Men det kan en man göra, genom att lurpassa på sitt offer och sedan gå till våldsam attack.

Visserligen är det en pytteliten klick män som attackerar kvinnor helt oprovocerat och t o m dödar dem. T ex Elin Krantz, den joggande kvinnan och den 74-åriga damen hade den maximala oturen att tas av daga av sjuka män. Finns många fler kvinnor som råkar illa ut i dåligt upplysta parker och övriga grönområden.

Läs mitt nedanstående citat:

Tydligen har ni antifeminister i det här forumet grava problem med att tyda andemeningen i en text, utan tolkar allting bokstavligt och inte läser mellan raderna.
Du är förstås bara en liten kvinna som ska leka duktig och med det, hör då till att försöka håna och lägga ord och åsikter på andra för att du ska känna dig som bättre. Jag förklarade bara något om dina försök att leka besserwisser med dina menlösa påståenden om björnattacker.

Frågan handlar om kvinnor ofta omotiverade rädsla för en massa saker, samtidigt som de själva inte tvekar att stoppa huvudet i lejonets gap, så att säga.

Det är vanligare att en kvinna möter en man i skogen, än en björn. Det finns fem miljoner män i Sverige och tretusen björnar. Så om en kvinna påstår att de heller möter en björn än en man, så tror jag inte att det faktiskt är sant. Mötte hon björnen på nära håll skulle hon bli livrädd, men bete sig avvaktande, om hon mötte en manlig bärplockare, som med nästan 100% sannolikhet är helt ofarlig.

Däremot att gå på stan berusad en lördagskväll eller att följa en främmande man hem, har man inga problem med. Så man är inte bra på avgöra vad som är farligt eller inte. Våld mot kvinnor och mord sker i de flesta fall inom hemmet. Så i djupa skogen med både män och björnar, är nog ett av de säkraste ställe hon kan befinna sig, om hon kan hitta där.

Men naturligtvis är jag mot den typen av feminister som du representerar. Det är ni som skapar mycket av hatet och föraktet mot kvinnor. Däremot har jag inget emot normal kvinnor.
Citera
2025-05-28, 23:46
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du är förstås bara en liten kvinna som ska leka duktig och med det, hör då till att försöka håna och lägga ord och åsikter på andra för att du ska känna dig som bättre. Jag förklarade bara något om dina försök att leka besserwisser med dina menlösa påståenden om björnattacker.

Frågan handlar om kvinnor ofta omotiverade rädsla för en massa saker, samtidigt som de själva inte tvekar att stoppa huvudet i lejonets gap, så att säga.

Det är vanligare att en kvinna möter en man i skogen, än en björn. Det finns fem miljoner män i Sverige och tretusen björnar. Så om en kvinna påstår att de heller möter en björn än en man, så tror jag inte att det faktiskt är sant. Mötte hon björnen på nära håll skulle hon bli livrädd, men bete sig avvaktande, om hon mötte en manlig bärplockare, som med nästan 100% sannolikhet är helt ofarlig.

Däremot att gå på stan berusad en lördagskväll eller att följa en främmande man hem, har man inga problem med. Så man är inte bra på avgöra vad som är farligt eller inte. Våld mot kvinnor och mord sker i de flesta fall inom hemmet. Så i djupa skogen med både män och björnar, är nog ett av de säkraste ställe hon kan befinna sig, om hon kan hitta där.

Men naturligtvis är jag mot den typen av feminister som du representerar. Det är ni som skapar mycket av hatet och föraktet mot kvinnor. Däremot har jag inget emot normal kvinnor.
Det är fortfarande en hypotetisk fråga. Läs nedanstående Jenny9s svar:

Citat:
Var 3e kvinna världen över blir utsatt för sexuellt våld/våld minst en gång i sitt liv av män. Detta uppmärksammas på olika sätt, bland annat genom en enkel men effektiv (hypotetisk) frågeställning.
Att du fortfarande inte förstår andemeningen i den hypotetiska frågan är inget jag kan rå för.
Citera
2025-05-29, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Problemet med detta resonemang är att du inte redovisar hur många gånger kvinnor möter män eller björnar. Jag kan med stor säkerhet säga att de flesta kvinnor, under sin livstid, aldrig kommer att möta en björn, inte ens i skogen.
Män däremot, möter de oftast dagligen, och kanske hundratals olika män dessutom. I skogen betydlig mer sällan. Om du inte räkknar parker och urbana "skogar".

Jag kan förstå kvinnors uttalde rädsla för män i dag. De matas med nyheter och historier via media och social media. Lätt då att tro att det alltid blir problem då de möter en okänd man.

Precis som de flesta här matar varandra med elakheter om invandrare och sedan tror att bara de sätter sin fot ute så kommer en invandrare att ge sig på dem eller deras anhörig.

Du bortser helt ifrån flickors och kvinnors erfarenheter av att utsättas för sexuella övergrepp, "cat calling" av inte så sällan män som kan uppfattas som hotfulla, stalking etc. Jag var inte matad med nyheter eller sociala medier (som inte fanns) när jag var 10 år och blev förföljd av ett gäng unga killar. Jag har ingen aning om grabbarna hade onda intentioner, men jag kommer väl ihåg hur jag skyndade mig hem. Jag kommer även ihåg hur killarna på högstadiet betygssatte tjejer efter bröststorlek, hur när jag blev äldre och började gå ut blev tafsad på att helt främmande killar osv.

Jag som uppvuxen i skogen känner mig betydligt tryggare ute i skogen än ute på stan en kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in