Citat:
Jag kan ganska lite om ekonomi så ni får gärna rätta mig om jag har fel. Det pratas mycket om "för" höga priser på bostäder för gemene man och det håller jag definitivt med om. Men är det inte bara så att vi alla har blivit fattigare?
Riksbankens sätt att mäta inflationen på verkar inte ha en särskilt stark koppling till verkligheten. 2015-2022, alltså under sju års tid mer än fördubblades M1 i Sverige och under samma tidsperiod körde Ingves på med nollränta rakt in i kaklet. Är inte det ganska konstigt? Att mäta inflation som prisökningar på en korg med utvalda varor verkar inte fungera speciellt bra.
Är det alltså så att vi har haft en enorm dold inflation så det är inte alls förvånande att priset på hus och BR går upp?
Den nya verkligheten är helt enkelt att den vanliga svensken inte har råd att köpa nya bostäder då det kostar för mycket att bygga och lönerna inte har hängt med.
Riksbankens sätt att mäta inflationen på verkar inte ha en särskilt stark koppling till verkligheten. 2015-2022, alltså under sju års tid mer än fördubblades M1 i Sverige och under samma tidsperiod körde Ingves på med nollränta rakt in i kaklet. Är inte det ganska konstigt? Att mäta inflation som prisökningar på en korg med utvalda varor verkar inte fungera speciellt bra.
Är det alltså så att vi har haft en enorm dold inflation så det är inte alls förvånande att priset på hus och BR går upp?
Den nya verkligheten är helt enkelt att den vanliga svensken inte har råd att köpa nya bostäder då det kostar för mycket att bygga och lönerna inte har hängt med.
Priserna på boende styrs av hur mycket man kan låna då ingen längre kan eller vill bekosta ett boenden med egna pengar. Under många år nådde inte inflationen upp till 2% varpå riksbanken körde räntan i golvet. Tanken var att folk då skulle få mer pengar och konsumera mer, vilket skulle få priserna att öka snabbare.
Men medelklassen som var den primära mottagaren för riksbankens räntesänkningar (och för all svensk politisk ekonomisk stimulans) började inte alls att konsumera hejvilt. Istället använde de pengarna till att driva upp priset på boenden, spara och investera och aktier och fonder. På så vis fick vi en galloperande inflation i tillgångar som riksbanken gav blanka fan i då den knappt ingick i deras korg.