2025-05-28, 03:09
Medlem
Flor-Idas avatar
Är det någon som kan berätta vad som står i denna betalartikel:
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...kastet-kronika

Rubrik:
Hans blick är outhärdlig – skaver oerhört mycket
Citera
2025-05-28, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurafilura
Ebba och Pontus är så painful, de gör båda så mycket fel. Pontus är så jäkla ängslig och orolig och på att man får hjärnblödnig, Ebba gillade honom i början men hon blir ju avtänd, det förstår jag. Snälla killar se och lär, håll inte på jättetidigt i förhållandet med ledsen hundvalp beteende, det är OK att vara svag ibland och det är inte omanligt att gråta men det finns gränser när något blir för mycket.

Så killar skall svälja sina känslor bara för att imponera på någon kossa till kvinna? Nä då tycker jag hellre Pontus kan hoppa över den där biten med kvinnor
Citera
2025-05-28, 06:41
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Så killar skall svälja sina känslor bara för att imponera på någon kossa till kvinna? Nä då tycker jag hellre Pontus kan hoppa över den där biten med kvinnor

Både män och kvinnor behöver anpassa sig för att bli en bra/attraktiv partner, men på olika sätt. I den manliga rollen ingår att vara en trygg och stabil punkt för sin partner (och sina barn för den delen). Hon ska kunna lita på att du finns där och bara löser saker under en framtida graviditet/amming osv, och då behöver du visa dig förmögen att lägga band på dina egna känslor och inte vara en dramaqueen. Eller åtminstone kunna kanalisera dem till andra källor (ex sport) som inte har direkt med henne eller er relation att göra.

Det innebär inte att man inte visar känslor när det är lämpligt att göra det, men att börja gråta så fort konflikter uppstår kommer att tas emot antingen som ett direkt svaghetstecken, eller som ett tecken på att du inte kommer att vara en person hon kan luta sig mot när det behövs. Det kommer inte att uppfattas som attraktivt, oavsett om det är rättvist eller ej.
Citera
2025-05-28, 08:03
Medlem
HongKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Är det någon som kan berätta vad som står i denna betalartikel:
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...kastet-kronika

Rubrik:
Hans blick är outhärdlig – skaver oerhört mycket

Här är texten från Aftonbladet

"Jag vill dra en lans för Denise och Amanda.
Amanda försöker, med lugn röst, ge konstruktiv feedback.
Snälla, plocka upp efter dig! Fråga inte alltid mig var något ligger – leta! Själv.
Knappast högt ställda krav, men dessvärre verkar det vara något som faktiskt går att generalisera: Män har en selektiv blick fast saker står mitt framför näsan på dem.*
Kanske gäller det även i jakten på kärlek?

Fundera: Hur landar det här hos henne?
Hos Alexander landar synpunkterna fel och han går in i försvarsställning. Den värsta av ställningar. Osmickrande, och barnsligt, men vi alla hamnar där någon gång. ”Men du då! Du ska alltid x och du gör aldrig y!”
"Jaha, vi kanske ska ha en resultattavla över vad vi gör", säger han, stött.
Ja, varför inte? Om det krävs för att undvika konflikter.
Amanda blir ledsen och känner sig svår att leva med.*Som om han avgör vem hon är.*
Sams hårda blick på Denise är outhärdlig. I förra avsnittet sa han att hon "inte var jätteful", precis efter att han berättat att han inte är attraherad av henne. Han kan förstås inte rå för att hon inte framkallar blixtar i honom, men däremot kan han välja sina ord, slå på sin empati. Fundera: Hur landar det här hos henne?

I senaste avsnittet skaver det oerhört mycket. Han är orolig över att hon fläckar hans kalksten, hon nojar över om hon borde börja sminka sig annorlunda för att Sam ska attraheras. En klassisk kvinnofälla: Hur kan jag förändras för att få honom att bli kär i mig?
Usla matchningar
Självutplånande, men den kraften är ofta svår att övermanna.
Tänk om jag bara gör lite botox! Färgar håret! Köper nya kläder!
Sam blir, som jag tolkar det, kränkt för att Denise börjat fundera över relationen, om den är något att ge sin energi. Men är det så konstigt att hon gör det? Han tycker att hon bär tallrikarna med picknick-maten fel och blir irriterad när hon inte lyder instruktioner. Han går så långt att han kallar henne ”lite respektlös”.
Låg ribba för det, måste jag säga.
Han pratar om Denises dåliga karma, men är han rätt person att uttala sig om det?
”Gift vid första ögonkastet” ger en insikter om hur man inte vill vara.
Matchningarna i år är nästan genomgående usla – är det kanske dödsstöten för programmet?"
Citera
2025-05-28, 08:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Det är kanske just det hon har att lära sig av det här experimentet, att stå upp för sig själv. I senaste avsnittet gav hon dock lite prov på att göra det, när hon bet ifrån mot Sam när han t ex sa att hon lämnade "fläckar" efter sig på diskbänken (eller var det var). Då såg man lite jäva-anamma-stopp-och-belägg i blicken på henne. Den sidan hade hon behövt visa tidigare mot Sam.

Och i samma stycke sa han att hon var respektlös och hade en dålig ton och att han sen inte ville prata om det… snacka om att han vrider på det. Gaslighting i sitt esse sen när han sitter och säger till parterapeuten att han är rädd för att Denice (stavning) inte kommer stanna kvar och satsa.
Innan det har han hintat om att hon är ful (även om han också säger att hon har t ex vackra ögon eller liknande). Han tycker t o m att hon är så avskyvärd att han inte ens vill prova att vara intim med henne.
Han sa också att han nog tappat lite empati allmänt då han bott ensam… dessa saker hör ju inte ens ihop och han är ju heller inte någon lastgammal eremit…

Angående köttspillet på golvet så satte han upp en fälla. Han ville att hon skulle misslyckas så att han kunde rätta henne. Varför skulle Denice bära köttbrickan och Sam ta den enkla påsen (eller vad han nu höll i)?

Han är som en jävla robot, stel och kall. Hans ögon är döda. Det skriker narcissist om honom! Spring Denice! Du har lärt dig något!
Senast redigerad av Reverend.Camden 2025-05-28 kl. 08:20.
Citera
2025-05-28, 08:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Exakt, han verkar autistisk och har dålig koll på kommunikation, känslor, socialt beteende men har förstått att iranska familjen förväntar sig att han 1) ska bli läkare 2) ska gifta sig med en klädsam lämplig tjej 3) ska skaffa barn. Han jobbar på nr 2 men det har funkat jättedåligt hittils eftersom han är för konstig.

Han tänder inte på hennes stil och fria sätt, han sa direkt att hon hade ett självförtroende som han inte var van vid. Han vill ha en mer underdånig fru som är mer 'fixad'.

Så det är inte så konstigt att han inte vill ha henne, sen har han nog problem med intimitet, kanske är det inte en fel analys att han är closet gay. Han får panik av tanken på att hon vill få till det, hon tycker ju de ska jobba fram attraktionen. Då blir han tvungen att säga något, för att pausa sexpressen.

Jag tror inte han är medveten on hur han framstår och han manipulerar och gaslightar inte medvetet. Han är såhär konstig, barnslig, omogen, blir jättesårad av att hon inte vill lämna kvar saker i hennes lägenhet när han har sagt att hon inte är attraktiv, och när hon sa att hon känner sig jätteful svarade han aningslöst 'du är inte jätteful'. Alltså sociala koder är inte hans grej helt uppenbart.
För att försvara Sam lite så blir jag så himla trött på att män som vet vad dom vill och har lite krav beskylls för att vara "misstänkt" gay. Varför provocerar det så mycket att man inte är sugen på vilket träskmonster eller vem som helst enbart för att få stoppa in kuken?

Vi är många män som har stenhårda krav på förhållanden om vi ska trivas. Annars kan det vara.

Med det sagt så håller jag med om att Sam är väldigt osmidig och kunde vara trevligare den här stackars dryga månaden det handlar om.
Senast redigerad av Steff83 2025-05-28 kl. 09:01.
Citera
2025-05-28, 10:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Amanda och Alexbråket var intressant. Ett vanligt problem med att tjejer känner att de småstädar och letar åt killar. Hon tog dock upp i affekt, med TV teamet bakom ryggen och började med 'det här kommer inte landa väl men...' vad hade han ens hunnit göra som var så hemskt? Hon kunde ha taggat ner lite, är alldeles för het på att hitta fel. Alex är ju superrar och gullig. Känns som att de är matchade enbart på träningsintresse, förvisso ett intresse som de båda verkar brinna för så det är nog så viktigt, men det kan ju inte vara allt. Tror inte Alex hade passat med Denise som många påstår, hon är ju soffpotatis. A & A är rörande överrens om att de måste laga matlådor, prioritera en massa träning och är ju pedantiska båda två, Alex förstår och stöttar och 'underlättar' hennes träning. Problemet är nog att hon hade rätt när hon funderade på ifall det verkligen var rätt tid för henne att satsa på att vara med i detta program. För det hon verkligen vill satsa på är ju VM... Det är svårt att göra två så stora satsningar samtidigt...
Det är lite patetiskt när 2 unga vuxna människor utan barn, husdjur eller villa tycker att de har lite tid och jagar sekunder. Men jag antar att de inte vet bättre! De förstår helt enkelt inte vad de gör!

Amanda är inte redo för ett åtagande just nu. Hon bör först göra sin karriär inom bjjn och därefter dejta mer seriöst. Alternativt dejtar hon någon som också tränar bjj.
Citera
2025-05-28, 10:33
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är lite patetiskt när 2 unga vuxna människor utan barn, husdjur eller villa tycker att de har lite tid och jagar sekunder. Men jag antar att de inte vet bättre! De förstår helt enkelt inte vad de gör!

Amanda är inte redo för ett åtagande just nu. Hon bör först göra sin karriär inom bjjn och därefter dejta mer seriöst. Alternativt dejtar hon någon som också tränar bjj.

Jo, men det är också ganska vanligt. Innan man får barn fattar man inte vilka oceaner av tid man egentligen har.

En stor del av fertilitetskrisen ligger för övrigt här. Det handlar ganska lite om huruvida barnbidraget är på den ena eller andra nivån, eller om hur många föräldradagar man har tillgång till. Det är primärt kulturellt. Folk skjuter upp första barnet på tok för sent och under tiden fyller man ut dagarna med en massa andra saker som snabbt blir ”måsten”. Folk i Amanda och Alex ålder skulle egentligen ha tre kids springande runt i hemmet vid det här laget i stället för att kryssa mellan gymmet och jobbet och gnälla över tidsbrist samtidigt som man tjafsar om huruvida handduken var enkel eller svår att finna.
Citera
2025-05-28, 10:39
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Varför väljer man hotell som boendeform ifall man avskyr hotell? (vandrarhem finns för bohemer) hon måste väl känna någon i Varberg hon kan kinesa hos, produktionen borde väl kunna erbjuda deltagarna övernattningslägenheter? logi hemma hos Hannah, eller skyddat härbärge för kvinnor för att devalvera dom andra kvinnorna där's lidande

Hon är såklart ingen bohem. I Stockholm är det trendigt att köpa secondhand hand. Trenden lär väl trilla ner till Göteborg om ett eller två år 😉

Givet att Sam utför psykisk misshandel när han lovat att själv flytta ut tidigare. Bara att kolla in hur hans ögon agerar precis innan. Vilken psykotisk blick. Ögonen ploppade ju nästan ut. "Hans ögon blev svarta" passar in i denna beskrivning.
Citera
2025-05-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
För att försvara Sam lite så blir jag så himla trött på att män som vet vad dom vill och har lite krav beskylls för att vara "misstänkt" gay. Varför provocerar det så mycket att man inte är sugen på vilket träskmonster eller vem som helst enbart för att få stoppa in kuken?

Vi är många män som har stenhårda krav på förhållanden om vi ska trivas. Annars kan det vara.

Med det sagt så håller jag med om att Sam är väldigt osmidig och kunde vara trevligare den här stackars dryga månaden det handlar om.

Inget fel alls att ha krav. Tror inte alls det är vad folk stör sig på hos Sam. Det är hans förmåga att vara elak man blir förbannad på. Han kunde sagt att han inte var attraherad men varit en gentleman men han är bara en usel tölp.

När Denise nu backar och funderar på om hon vill umgås med man som dissar henne så förstår människor med normal empati detta och snacket borde mer varit "jag förstår dig" ifrån hans sida och låtit henne gå utan drama men Sam hittar på ett straff och blir förbannad.

Hade han haft krav borde han mer gjort som märta i tidigare säsong gjorde att. Hon la kortet på bordet direkt och sa att visst vi umgås som vänner under denna månaden. Inget drama, inget nertryckande.
Citera
2025-05-28, 11:13
Medlem
dialektikers avatar
Nä, hon ser inte ett dugg bohemisk ut. Sam har fördomar mot bohemer och försöker placera henne i ett fack.
Otroligt trendigt att handla på second hand bland unga tjejer i Stockholm som ni säger.
Till och med Biblioteksgatans lyxbutiker har second hand modet i skyltfönstrena.
Sam ger ett elakt intryck. Han är nog en usel läkare.

Hon är varmare.
Citera
2025-05-28, 11:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havang
Han kanske inte får ligga på Tinder, han kanske bara beter sig knäppt där med dålig framgång, precis som i tv?
Han kanske inte vill ligga med tjejer?
Han kanske är underutvecklad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in