2025-05-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Allt har ett pris

Jo så är det, jag förespråkar inte våld men ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte det minsta när det kommer till den här situationen.
Hemskt att säga och det är motsägelsefullt men jag blev faktiskt lite glad när jag hörde det eller jag känner iallafall en skadeglädje🫣😅.

Personligen så skulle jag inte våga utsätta mig själv genom att driva såna här sidor.
Att dem har bollar av stål går inte att förneka.
Det är ju inte vilka människor som helst som dem hänger ut, inga duvungar direkt.
Senast redigerad av PeruvianTorch 2025-05-27 kl. 17:44.
Citera
2025-05-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeruvianTorch
Fick höra från en bekant idag som jag sprang på när jag hade lunch.
Den här personen ville/kunde inte gå in på detaljer.
Men tydligen så pratas det om en så kallad ny "dödslista" som riktar in sig på personer som ligger bakom samt jobbar på rättsdatabaserna.
Finns lite namn där, men vet ej vilka personer.

Antar att det rör sig om en lista där det går att göra pengar för att utföra uppdrag.

Det jag undrar är om någon annan har hört samma rykte som mig?
Någon som kanske har insikt i den "undre världen?

Måste medge att det här förvånar mig inte ett dugg faktiskt.
Det var väl bara en tidsfråga.

Hur mycket skitsnack kan de komma ur dig? Tittat förmycket på Tiktok och crime videos. Dyker det upp en dödslista antar jag att polisen kommer att kolla på dig först. Du sitter här och försöker uppvigla till våld och hot.
Citera
2025-05-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesen
Hur mycket skitsnack kan de komma ur dig? Tittat förmycket på Tiktok och crime videos. Dyker det upp en dödslista antar jag att polisen kommer att kolla på dig först. Du sitter här och försöker uppvigla till våld och hot.

Absolut inte, men jag har ju hört vad jag har hört?
Anledningen att jag skriver här är för att jag undrar om ryktet stämmer.
Det bör ju finnas fler människor som hört ryktet och troligtvis så lär väl isåfall någon med ett flashback konto kunna bekräfta?

Sen kan polisen kolla mig hur mycket dem vill, ska dem bura in mig för en sak som jag hört?
Jag misstänker starkt att du är en person som är involverad i dessa sidor och är livrädd ifall det stämmer. Bara att läsa dina tidigare inlägg.

Så är det någon som hört och isåfall om det stämmer så lägg gärna upp en bild eller något annat som isåfall kan bekräfta!
Senast redigerad av PeruvianTorch 2025-05-27 kl. 18:19.
Citera
2025-05-27, 18:48
Medlem
Citat:
Absolut inte, men jag har ju hört vad jag har hört?
Anledningen att jag skriver här är för att jag undrar om ryktet stämmer.
Det bör ju finnas fler människor som hört ryktet och troligtvis så lär väl isåfall någon med ett flashback konto kunna bekräfta?

Sen kan polisen kolla mig hur mycket dem vill, ska dem bura in mig för en sak som jag hört?
Jag misstänker starkt att du är en person som är involverad i dessa sidor och är livrädd ifall det stämmer. Bara att läsa dina tidigare inlägg.

Så är det någon som hört och isåfall om det stämmer så lägg gärna upp en bild eller något annat som isåfall kan bekräfta!

Du har själv skrivit i tråden om att bli borttagen och ska anmäla. Du ska stämma skriver du. Nu kommer du med rykten säger du om en dödslista. Dom snubbarna som du hänger med borde då läsa här att du skrivit att du träffade dom idag. Det gör dig såfall delaktig.
Citera
2025-05-27, 18:58
Medlem
Börjad ju bli riktigt otrevligt här i tråden.
Citera
2025-05-27, 20:02
Medlem
Citat:
Jo så är det, jag förespråkar inte våld men ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte det minsta när det kommer till den här situationen.
Hemskt att säga och det är motsägelsefullt men jag blev faktiskt lite glad när jag hörde det eller jag känner iallafall en skadeglädje🫣😅.

Personligen så skulle jag inte våga utsätta mig själv genom att driva såna här sidor.
Att dem har bollar av stål går inte att förneka.
Det är ju inte vilka människor som helst som dem hänger ut, inga duvungar direkt.

Citat:

Nu hoppas jag, verkligen, att ingen agerar med våld utan att Axén och de andra får stå till svars juridiskt för sin brottslighet och/eller olagliga personuppgiftshantering.

Samtidigt måste man kunna hålla två bollar i luften: självklart finns det många som är ute efter hämnd (kanske efter att ha sökt hundratals jobb och nekats på grund av att de blivit uthängda, till exempel som psykiskt sjuka: 1. https://www.dn.se/kultur/domstol-fel-att-publicera-uppgifter-om-tvangsvard/ 2. https://www.svt.se/kultur/arbetsgivare-kunde-se-att-johan-tvangsvardats-fick-nej-fran-over-400-jobb).

Att vissa av de som har hängts har våldskapital säger ju sig självt med tanke på att det är (bland annat) våldsbrottslingar de hänger ut.

Med andra ord: självklart riskerar samtliga aktörer och medarbetare att usättas för våld eller annan typ av hämnd. Oavsett om det är moraliskt rätt eller inte. Trots att de flesta vettiga människor vill se och föredrar juridiska konsekvenser framför olagliga handlingar.
Citera
2025-05-27, 20:28
Medlem
Citat:
Du har själv skrivit i tråden om att bli borttagen och ska anmäla. Du ska stämma skriver du. Nu kommer du med rykten säger du om en dödslista. Dom snubbarna som du hänger med borde då läsa här att du skrivit att du träffade dom idag. Det gör dig såfall delaktig.

Anstiftan

En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningsmannen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel.

Max 6 års fängelse

Förberedelse till mordförsök enligt HD fem år och sex månader.

Stämpling till mordförsök Högst 10 år

Bakgrundskontroller kommer inte att försvinna. Regeringen driver lagstiftning för utöka bakgrundskontroller överallt.

Har man begått ett skitbrott. Berätta för arbetsgivaren. Många anställer ändå.
Citera
2025-05-27, 20:44
Medlem
Citat:
Bakgrundskontroller kommer inte att försvinna. Regeringen driver lagstiftning för utöka bakgrundskontroller överallt.

I den formen det görs nu kommer det försvinna. Det är tydligt att det redan är förbjudet enligt bestämmelserna i GDPR. Detta har slagits fast av bl.a Högsta domstolen i det här landet.

Det är en helt annan sak att den demokratiskt framröstade regeringen lagstiftar om att kontrollerna ska utökas på vissa områden. Det är en annan sak att folk sitter och snokar i handlingar om folk de planerar att anställa eller ha att göra med på annat sätt, genom att köpa handlingar utan att fråga personen det berör. Detta ska bli socialt stigmatiserat. I det allmänna medvetandet ska det råda konsensus att det bara är horungar som gör på det sättet.

Man ska aldrig känna att man behöver ta upp det med någon som inte har med det att göra. Sköt dig själv, horunge.
Citera
2025-05-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ntzlu-gGaMY
Söker du på namn och det inte finns någon träff så finns det ingen "premiumartikel" att prenumerera för

Lite off topic här men hur kommer det sig att denna användare inte har något man kan klicka på? Har personen raderat sitt konto och fått sitt namn bytt? Ifall det är så äre en ganska stor plus för integriteten här i flashback
Senast redigerad av Cabel 2025-05-27 kl. 20:47.
Citera
2025-05-27, 20:53
Medlem
Sen har jag skickat begäran till både verifiera och lexbase att ta bort mig. Skickades den 19e maj Här är deras svar:

Lexbase:

Citat:
Hej,
Tack för att du kontaktat Lexbase kundtjänst.
Lexbase är en grundlagsskyddad nyhetsbyrå som granskar rättsfall och rättsliga frågor utifrån ett journalistiskt och faktabaserat perspektiv. Vi publicerar inte domar i sin ursprungsform, utan presenterar redaktionellt bearbetat material inom ramen för vår nyhetsverksamhet. Vår publicistiska verksamhet omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen, vilket innebär att innehållet på lexbase.se inte omfattas av rätten till radering enligt dataskyddsförordningen.
Vi strävar efter korrekthet i vår rapportering. Om vi upptäcker felaktigheter i vårt material rättar vi dem. Vid behov förtydligar vi även tidigare publiceringar för att säkerställa att publicerade artiklar är korrekta.
Lexbase baserar sitt redaktionella arbete på verifierad fakta. Vi tar även emot tips och kompletterande uppgifter från allmänheten. Tipsare skyddas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om källskydd och kan räkna med att deras identitet förblir skyddad. Vi gör alltid en noggrann bedömning av uppgifters trovärdighet och relevans innan publicering.

När det gäller kunduppgifter, såsom användarnamn, e-postadress eller annan kontoinformation, omfattas dessa av dataskyddsförordningen. Vi kan hjälpa till att radera sådana uppgifter i enlighet med artikel 17, förutsatt att det inte föreligger annan rättslig grund för fortsatt behandling. För att kunna hantera din begäran behöver vi att du anger användarnamn eller e-postadress, samt eventuellt ytterligare information som kan identifiera kontot. När tillräcklig information har mottagits raderas uppgifterna inom 30 dagar. Kommunikation med kundtjänst kan sparas tillfälligt för att dokumentera hanteringen av ärendet.
Om du har ett aktivt konto kan du också själv avsluta det genom att logga in och gå till fliken profil.

Verifiera:

Citat:
Hej,

Tack för din skrivelse till Verifiera AB, org. nr: 556926–3394, som har uppfattats som en framställan om rätt till radering med stöd av dataskyddsförordningen avseende förekomst/er av personuppgifter.

Personuppgifter behandlas inom ramen för det utgivningsbevis som Verifiera omfattas av. Verifieras publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks yttrandefrihetsgrundlagen. Verifiera behandlar personuppgifter genom att följa den reglering av yttrandefrihetsgrundlagen och dess hänvisningar till tryckfrihetsförordningen. Det innebär att Verifiera inte omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR).

Högsta domstolen har i ett mål om sekretessförbehåll för offentliga handlingar tolkat den svenska dataskyddslagen. Beslutet innebär att dataskyddslagen inte förbjuder att domstolar inför sekretessförbehåll med hänvisning till GDPR.

Däremot gäller avgörandet inte hur brottmålsdomar generellt får behandlas eller publiceras. HD betonar att en sådan förändring kräver en lagändring.

Detta innebär att Verifiera fortsatt kan behandla brottmålsdomar med stöd av yttrandefrihetsgrundlagen.

Verifiera hänvisar till beslut från IMY den 20 september 2024,

“Nyhetsbyrån Vivalto Information AB har beviljats utgivningsbevis för webbplatsen www.vivalto.se. Eftersom Nyhetsbyrån Vivalto Information AB:s verksamhet är grundlagsskyddad är dataskyddsförordningen inte tillämplig.“

Med ett undantag saknas nu uppgifter om dig som omfattas av GDPR i bolagets databaser. Undantaget utgörs av de personuppgifter som förekommer i detta mejlsvar som kommer att sparas i ytterligare en tid till styrkande av din begäran.
Citera
2025-05-27, 23:22
Medlem
Citat:

Dina patetiska försök att propagera för att privata företag ska få bedriva rättsdatabaser är så larvigt. Det är dags att inse att spelet är över. Din retorik avslöjar att du vet det, och dina inlägg är inget annat än dödsryckningar. Rena reflxer efter att GDPR-giljotinen från EU domstolen fallit ner.

Jojjesen kan svälja en storslang och få sin hals nersköljd av ljummen förökningsvätska. Patetisk snubbe.

Jag vill uppmana alla som läser detta att samla så mycket information ni kan om de databaser som ni anser strider mot GDPR. Det handlar om er personliga integritet. Era namn, adresser, telefonnummer, uppgifter om era barn och partners, bilinnehav och inkomst. Det är privata uppgifter. Det tillhör endast er. STÄM DE! EU domstolen är på er sida och EU lag står över svensk lagstiftning.

I Sverige är lön eller privata relationer sällan något man pratar om, men online kan man tydligen få reda på namnet på din hund och om den har ett pass. Helt bisarrt att det finns i vårt samhälle. Resten av Europa skrattar åt oss. Säger att vi är små dockor som blir övervakade och kontrollerade till minsta lilla brödsmula på ens egna köksbord. Som att vi inte har någon ryggrad. Fyfan...

Stäm de alla. Använd sunt förnuft. Klart att det är ett stort övertramp. Både rättsligt och moraliskt. Att det har kommit så här långt är bara för att majoriteten av Sveriges befolkning har varit mellanmjölk fram tills nu. Smaklöst, pastoriserat och sterilvitt. Det är nya tider nu. Det är havremjölk dags. Äckligt, gråfult och fullt med bakterier från bonnalandet. Det härdar magen och gör dig bakterieresistent.
Senast redigerad av freedomforall1337 2025-05-27 kl. 23:46.
Citera
2025-05-28, 03:53
Medlem
PK-Jannes avatar
Citat:

Exakt min tanke, hela upplägget "jag hörde på stan av en vän" låter som att Peruvianen är hämndlysten och vill så en idé i hjärnan på alla bittra mörkerfigurer vars identitet och smutstvätt har blivit offentliga uppgifter efter lagöverträdelser av olika slag.

HD-domen var förstås en skamfläck för Sverige.
Men det som är bra är att skruvarna dras åt när det kommer till påföljder när dessa svaga människor fortsätter att begå brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in