2025-05-26, 18:36
Medlem
Det verkar som om Lexbase ändå trots allt kanske tagit bort frikända personer från sin sökmotor. Är det någon mer som har samma erfarenhet?

Av SOU 2024:75 verkar det som om regeringen särskilt ville att personer som frikänts och inte förekommer i belastningsregister var ett särsklit exempel på personer som inte omfattas av utgivningsbevis för rättsdatabaser och således en lågt hängande frukt för stämningar mot lexbase, krimfup med fler.

Men hur går de för Krimfup - de verkar ju inte ändrat någonting i och med det föreståënde förhansavgörandet från EUrätt. Är de lirarna möjligen än mer desperata för att mjölka ur sina investeringar i databaser som för varje dag som går blir mer och mer inaktuella i och med att de inte fylls på med nya dommar.

Jag tror nästa omgång med stämningar kommer rikta in sig än mer på krimfup.
Citera
2025-05-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rille2n
Det verkar som om Lexbase ändå trots allt kanske tagit bort frikända personer från sin sökmotor. Är det någon mer som har samma erfarenhet?

Av SOU 2024:75 verkar det som om regeringen särskilt ville att personer som frikänts och inte förekommer i belastningsregister var ett särsklit exempel på personer som inte omfattas av utgivningsbevis för rättsdatabaser och således en lågt hängande frukt för stämningar mot lexbase, krimfup med fler.

Men hur går de för Krimfup - de verkar ju inte ändrat någonting i och med det föreståënde förhansavgörandet från EUrätt. Är de lirarna möjligen än mer desperata för att mjölka ur sina investeringar i databaser som för varje dag som går blir mer och mer inaktuella i och med att de inte fylls på med nya dommar.

Jag tror nästa omgång med stämningar kommer rikta in sig än mer på krimfup.

Inledningsvis var det så i alla de fall jag kunde kontrollera, men det var svårt att söka då jag enbart hade mindre än 5 sådana fall jag snabbt kunde kolla. Med förbehåll för att de kan ha ändrat tillbaka (och att jag eventuellt slumpmässigt bara råkade stöta på sådana fall) så är de med frikännande domar borta.
Citera
2025-05-27, 08:15
Medlem
Nu har det väl gått tre veckor? Kommer det något från Eudomstolen denna vecka?
Citera
2025-05-27, 08:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025

Det lär nog bli noterat i denna tråd. Det räcker med att domstolar lämnar ut domar till nyfikna. Behövs inga databaser eller sökmotorer i samhället.

För jobbsökande räcker det utmärkt med ett registerutdrag att förevisa.
Citera
2025-05-27, 08:31
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
den 14 maj var väl förhandlingen? så på onsdag imorgon alltså blir det väl två veckor som gått om jag räknat rätt?
Citera
2025-05-27, 08:36
Medlem
Den som väntar på något gott....
Citera
2025-05-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
den 14 maj var väl förhandlingen? så på onsdag imorgon alltså blir det väl två veckor som gått om jag räknat rätt?

Citat:

Vad är det ni väntar på? Brukar ta flera månader efter en förhandling innan ett avgörande brukar komma.

Även nyligen skrev GDPRWarrior på X att avgörandet kommer höst.
https://x.com/gdprwarrior/status/1923046711598927884?s=46
Citera
2025-05-27, 09:36
Medlem
Gunnar & co. Matar nu på med en jävla massa nya sidor som länkar till "liknande namn".
Alltså sidor med namn som inte existerar på sidan men trots det genererar "för efternamn" (och resultat med liknande namn) som enbart pekar mot en person.

Personen i frågas namn dyker dock inte upp i själva huvudtexten i länken men pekar dock vidare till "menade du "korrekta namnet"?"

Har nu plockat bort hör och häpna, 7 olika länkar, samt 4 till som ligger under review hos google.

Det börjar bli riktigt jävla påfrestande mentalt att behöva dag in och dag ut kämpa med detta.

Har någon fått respons från lexbase efter lanseringen av deras nya "tjänst"
Citera
2025-05-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Gunnar & co. Matar nu på med en jävla massa nya sidor som länkar till "liknande namn".
Alltså sidor med namn som inte existerar på sidan men trots det genererar "för efternamn" (och resultat med liknande namn) som enbart pekar mot en person.

Personen i frågas namn dyker dock inte upp i själva huvudtexten i länken men pekar dock vidare till "menade du "korrekta namnet"?"

Har nu plockat bort hör och häpna, 7 olika länkar, samt 4 till som ligger under review hos google.

Det börjar bli riktigt jävla påfrestande mentalt att behöva dag in och dag ut kämpa med detta.

Har någon fått respons från lexbase efter lanseringen av deras nya "tjänst"

Har det gått så fort för dig att få det borttaget från Google?
Citera
2025-05-27, 11:16
Medlem
Glöm inte det finns en sökmotor som heter Bing också
Citera
2025-05-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Har det gått så fort för dig att få det borttaget från Google?

Har du ett ärende redan så svara på det mailet med eventuella nya länkar etc så brukar det gå avsevärt mycket snabbare.

Fick svar igår på borttagning, la därefter ett svarsmail med ett par nya länkar och fick svar redan idag om ett par utav dom.
Citera
2025-05-27, 16:52
Medlem
Allt har ett pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här