Citat:
Ursprungligen postat av
GretaForPresident
En del har södra halvklotet som en referens för all världens väder och klimat - men få vet om att mänskligheten bor på norra halvklotet, åtminstone ca 90% av alla människor…
Ingenting är sig likt i Arktis - Longyearsbyen hade 20 grader varmt i början av mars när det borde ha var tio minusgrader.
Whatever - jorden lär inte gå under, däremot mänskligheten med stor risk - nästan alla andra blir kvar och dom kommer vara jäkligt glada att slippa människan, en människa som låst in djur, misshandlat djur, packat in 10000 kycklingar på små gårdsbyggnader, en människa som fiskat och skjutit djur utan att vara hungriga, bara sugen på jaktnöjen..
Människan är inte värd denna boplats - helvetet vore en bättre plats. Halleluja.
När jag var tonåring så brukade jag ha exakt samma uppfattning som dig.
Då, som nu... man tittar i backspegeln så inser man hur fullständigt omdömeslöst och oemotsagt alla undergångsvisioner genom ett klimathaveri har varit- genom mitt 10-åriga själv som fick höra allt detta i skolans lågstadie
Man lär barn, som inte hunnit utveckla ett abstrakt tänkande än, med budskapet om en kommande klimatundergång. Och detta är vad många tar
bokstavligen till sig. De vet dessutom mycket väl att vara klimatförnekare är ett skällsord numera
Vad är följden av det här ?
Antingen går många in för att förneka ett koncept som är för svårt att ta in, eller så blir en del såpass upprivna att de , på allvar tror, att de kan ändra på hela den globala ordningen, Angripa hela den globala ekonomin rakt upp och ner och tro sig ha åstadkommit en positiv förändring genom att plugga igen skorstenar som släpper ut CO2.
De som jag anser är de mentalt "friskaste" idag är naturligtvis dom som vägrar bli "utbildade" i en kommande klimatapokalyps utan använder sitt sunda förnuft och planerar in framtiden precis som de flesta generationer har gjort före oss.
Dessutom anser jag att Greta kan slänga sig själv i väggen. Hon är mest en megafon för en tjejklubb världen över som anser att de gör något bra genom att själva inte riktigt förstår vad de vill eller ens har minsta uppfattning om vad kravet om ett totalt stopp på CO2 egentligen har för konsekvenser , inte minst för dom själva.
Alltså. Bättre klimat tack. Men uppoffringen får någon annan göra , vi vill fortsätta konsumera precis som vanligt och kunna göra allt våra föräldrar gör, och har gjort.
Nu är jag ingen tonåring längre och det är tur det. Idag fattar man att klimatalarmism till största delen består av ett spänningsfält mellan stora pessimister (Den evige alarmisten Rockström som byggt hela sin karriär på rädslor) Och de som är mer nyktra och lösningsfokuserde ( Den utskällde dansken Björn Lomberg)
Typiskt i debatten är att det finns två läger. Den ortodoxa apokalyptiska dödssekten och den betydligt mindre religiösa lösningsorienterade skeptiska som kritiserar apokalypsens dödsryttarna.
Du får gärna bosätta dig i helvetet. Ingen kommer att sakna dig , kanske enstaka människor som bryr sig om dig. Har du bestämt dig så har du