2025-05-23, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Eftersom fertilitet är individuellt antar jag att det är ett genomsnitt på ett år du refererar till?

För mig (kvinna) har det tagit i genomsnitt två månader så jag måste stålsätta mig för att inte ha oskyddat sex förrän jag fått provsvar på att jag passerat klimakteriet. Särskilt som mannen jag vill känna i mig bevisligen också varit lika fertil. Är sjukt sugen och det är väl inte så konstigt ändå att kroppen skriker efter att bli befruktad? Det suger är en viktig anledning till att jag levt i celibat efter skilsmässan, för jag vill först ta hand om de jag redan har. Livet är tillräckligt komplicerat ändå. Alla preventivmedel ger inte hundraprocentigt skydd och det är extra viktigt att hålla sig undan när man vill som mest men förmår som minst.

Men sex är ju så mycket mer än vaginal penetration. Klart jag vill vara nära denna sexiga man på så många sätt som bara går.

Finns mycket annat kul jag också vill passa på att göra innan jag dör när jag äntligen har någon att göra det med.
Ja det tog ju betydligt längre tid än 1 år för mig.
Citera
2025-05-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Är det konstigare att ligga oskyddat än att ligga med någon som man inte ens gillar?

Fast skulle kvinnor ligga med män dom inte ens gillade om preventivmedel inte fanns?
Tror inte det.

Att bli gravid med fel man är nog det sämsta du kan göra som kvinna.
Citera
2025-05-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yotob
Ja men de vill var provocera. Dyker upp massor med sådana inlägg.

Fertilitet är helt individuellt, det glöms bort i tråden!

Det tar upp till ett år innan man blir gravid, av aktivt försökande. Alltså ska mycket till ändå.

Beror helt på vilken ålder du är i.
Generellt brukar man säga att chansen för graviditet på en fertil kvinna ligger kring 20% per månad.
Det innebär att redan efter 2 månader så har du nästan 50% chans att bli gravid.

Detta varierar med ålder men redan vid 30 strecket minskar chansen för kvinnor att bli gravid.

Oskyddat med en kvinnans 20 års åldern är gambling om du inte vill bli pappa.
Citera
2025-05-23, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Beror helt på vilken ålder du är i.
Generellt brukar man säga att chansen för graviditet på en fertil kvinna ligger kring 20% per månad.
Det innebär att redan efter 2 månader så har du nästan 50% chans att bli gravid.

Detta varierar med ålder men redan vid 30 strecket minskar chansen för kvinnor att bli gravid.

Oskyddat med en kvinnans 20 års åldern är gambling om du inte vill bli pappa.
Nähää, det visste jag inte?! Det var väl ingen nyhet.

Men även tjejer i 20-årsåldern kan ha svårt att få barn. Det är inte bara åldern som styr fertilitet. Det är inte åldern som är avgörande, utan med vem. Om den inte är för hög såklart
Citera
2025-05-24, 16:53
Medlem
Citat:
Nähää, det visste jag inte?! Det var väl ingen nyhet.

Men även tjejer i 20-årsåldern kan ha svårt att få barn. Det är inte bara åldern som styr fertilitet. Det är inte åldern som är avgörande, utan med vem. Om den inte är för hög såklart

Och det enda sätter att få reda på om hon lätt blir gravid är att testa, så det var ett jävligt dåligt argument.
Citera
2025-05-24, 19:11
Bannlyst
Citat:
Och det enda sätter att få reda på om hon lätt blir gravid är att testa, så det var ett jävligt dåligt argument.
Nej absolut inte, man gör en fertilitetsutredning.

Å andra sidan vet man redan om det om man har problem med sköldkörteln, endometrios, pcos osv
Citera
2025-05-24, 20:44
Medlem
Citat:
Nej absolut inte, man gör en fertilitetsutredning.

Å andra sidan vet man redan om det om man har problem med sköldkörteln, endometrios, pcos osv

Ja men utan en sån undersökning har du ingen aning om hur lätt hon blir gravid, så det hör inte till ämnet egentligen.
Knulla vill du ju göra oavsett.
Citera
2025-05-24, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ja men utan en sån undersökning har du ingen aning om hur lätt hon blir gravid, så det hör inte till ämnet egentligen.
Knulla vill du ju göra oavsett.
Jo man kan ha en aning. Finns vissa indikatorer som märks klart och tydligt. Och de sjukdomarna jag nämnde orsakar infertilitet.

Sedan kan nog alla tjejer bekräfta att nästan all sex är avbruten. Det minskar risken mångfaldigt:

Känns som att du verkligen försöker anklaga eller skylla ifrån dig på någon här…
Senast redigerad av Yotob 2025-05-24 kl. 22:30.
Citera
2025-05-26, 18:24
Medlem
Citat:
Jo man kan ha en aning. Finns vissa indikatorer som märks klart och tydligt. Och de sjukdomarna jag nämnde orsakar infertilitet.

Sedan kan nog alla tjejer bekräfta att nästan all sex är avbruten. Det minskar risken mångfaldigt:

Känns som att du verkligen försöker anklaga eller skylla ifrån dig på någon här…

Ok, så du ligger med en tjej i 2 månader men hon blir inte gravid, har hon lätt eller svårt för att bli gravid?

Du kan ligga med samma tjej nästa år igen men endast en enda gång och då kanske hon blir gravid direkt.
Som sagt omöjligt att veta, man måste försöka innan man vet.
Citera
2025-05-26, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ok, så du ligger med en tjej i 2 månader men hon blir inte gravid, har hon lätt eller svårt för att bli gravid?

Du kan ligga med samma tjej nästa år igen men endast en enda gång och då kanske hon blir gravid direkt.
Som sagt omöjligt att veta, man måste försöka innan man vet.
Nej jag kanske har barn och inte kan bli gravid utan att få hjälp. Pucko.

Det är inte omöjligt och att veta, utan ganska tydligt om man har för tunn livmoderslemhinna. Tala inte om det för mig.
Citera
2025-05-27, 12:23
Medlem
Citat:
Nej jag kanske har barn och inte kan bli gravid utan att få hjälp. Pucko.

Det är inte omöjligt och att veta, utan ganska tydligt om man har för tunn livmoderslemhinna. Tala inte om det för mig.

För det måste du bli undersökt av läkare.
Utan läkares hjälp kommer du inte kunna veta hur lätt du har för att bli gravid.

Du kan försöka varje dag i 4 månader och du blir gravid på femte månaden.
Du kan även försöka i 3 veckor och bli gravid även då, även om du generellt har lätt att bli gravid.
Citera
2025-05-27, 12:25
Bannlyst
Citat:
För det måste du bli undersökt av läkare.
Utan läkares hjälp kommer du inte kunna veta hur lätt du har för att bli gravid.

Du kan försöka varje dag i 4 månader och du blir gravid på femte månaden.
Du kan även försöka i 3 veckor och bli gravid även då, även om du generellt har lätt att bli gravid.
Vad måste man bli undersökt av läkare för? Har man tunn livmoderslemhinna vet man definitivt om det. För att mäta den måste man gå till läkare. Efter det kan man få läkemedel för att stärka den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in