Citat:
Nu har jag upprepade gånger bett om belägg för att det inte sker och har (som jag redan flertalet gånger innan skrivit) fått länkat EN gubbe som förnekar detta. Medans min egna efterforskning pekar på iallafall någon form av förföljelse och även mord och våldtäkter på vita. Sen vad syftet är av detta är oklart men när ett helt stadium sjunger "kill the boer, the farmer" så går det att anta syftet. Detta tickar endel av boxarna för att det ska defineras som ett folkmord, ja. Men jag är försiktigt med att säga att det ÄR så. Sen ska man ha i åtanke att många av de historiska folkmord som har skett inte har definerats som folkmord förens långt efteråt då saker har varit ivägen exempelvis politik, religion, regeringar, andra former av styren, krig. Se på armenierna t.ex. de har inte fått ett erkännande fullt ut för vad som hände 1915-1916.
Du har det i din egen text.
Ja, det förekommer mord och våldtäkter på vita farmare och till synes bara för att de är just vita. Och ja, det finns stora grupper av svarta sydafrikaner som ser med rasistiska ögon på deras vita landsmän. Men betyder det att det är folkmord?
Nej, det behövs ju ett flertal andra boxar som ska tickas i och ärligt talat så vet inte jag vart man landar om man börjar ticka i boxarna och jag vet inte heller hur man i framtiden kommer se på dagens Sydafrika. Men det är väl inte de som hävdar att det inte sker ett folkmord i nuläget som ska bevisa att detta är ett korrekt påstående? Normalstatusen i ett land eller en region är väl att det inte begås folkmord. Om någon sedan (Trump i detta fall) hävdar att det pågår ett folkmord, ja då är det i min värld på denna som bevisbördan ligger. Och då är det som jag ser det inte direkt förtroendeingivande att slänga fram foton från en annan del av kontinenten som bevis. Och hur vidriga/smaklösa filmerna från diverse politiska möten än kan vara så är inte heller de några bevis med tanke på att det i mina ögon rasistiska parti vars möten man visar på dessa filmer, inte har makten i landet.