Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Nej, det är verkligen galet men det hör ju inte riktigt hit. Frågan är om Trumps påståenden om folkmord stämmer eller inte. Min åsikt är att de inte gör det och att det är genant att världens mäktigaste man visar bilder från ett annat land än det han påstår.
Och som sagt, Malema är otroligt obehaglig och att han får så många röster är skrämmande. Men att han finns och stöds av många är inte detsamma som att det pågår ett folkmord. Inte heller de faktiska mord som begåtts på vita farmare är ett bevis för folkmord. Och Kongo-Kinshasa är inte samma land som Sydafrika.
Jag tycker man slänger sig med folkmord lite hur som. Om vi jämför med självklara folkmord så inte. Men med det urvattnade sätt vi i dag använder ordet så varför inte folkmord.
Malemas parti är tredje störst och växande som jag förstår det. Vad händer om han får mer makt? Varför är man så slapp mot honom? De svarta som mördas är unga män. De vita som mördas är pensionärer och familjer, bönde och medelklass, folk som i regel inte drabbas av kriminellt dödligt våld.
Trump är rätt slarvig med fakta, ingen nyhet
Men man vill knappt nämna Malema i medierna. Struntar att rapportera om det som är riktigt i hans kritik för att i stället fokusera på en av de pappret han höll i handen. Hur är de så säkra på att det var en bild just från Kongo. Måste finnas tusentals bilder på liksäckar. Är hela artikeln från Kongo eller bara bilden?
Det känns som det är viktigare att sätta dit Trump en att belysa situationen i Sydafrika.
Nej, jag vill inte kalla det folkmord, men inte alla flyktingar flyr från folkmord. Är folkmord enbart ett krav när det gäller vita flyktingar, hur rasistiskt är inte det.