2025-05-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
Nu har jag upprepade gånger bett om belägg för att det inte sker och har (som jag redan flertalet gånger innan skrivit) fått länkat EN gubbe som förnekar detta. Medans min egna efterforskning pekar på iallafall någon form av förföljelse och även mord och våldtäkter på vita. Sen vad syftet är av detta är oklart men när ett helt stadium sjunger "kill the boer, the farmer" så går det att anta syftet. Detta tickar endel av boxarna för att det ska defineras som ett folkmord, ja. Men jag är försiktigt med att säga att det ÄR så. Sen ska man ha i åtanke att många av de historiska folkmord som har skett inte har definerats som folkmord förens långt efteråt då saker har varit ivägen exempelvis politik, religion, regeringar, andra former av styren, krig. Se på armenierna t.ex. de har inte fått ett erkännande fullt ut för vad som hände 1915-1916.

Du har det i din egen text.

Ja, det förekommer mord och våldtäkter på vita farmare och till synes bara för att de är just vita. Och ja, det finns stora grupper av svarta sydafrikaner som ser med rasistiska ögon på deras vita landsmän. Men betyder det att det är folkmord?

Nej, det behövs ju ett flertal andra boxar som ska tickas i och ärligt talat så vet inte jag vart man landar om man börjar ticka i boxarna och jag vet inte heller hur man i framtiden kommer se på dagens Sydafrika. Men det är väl inte de som hävdar att det inte sker ett folkmord i nuläget som ska bevisa att detta är ett korrekt påstående? Normalstatusen i ett land eller en region är väl att det inte begås folkmord. Om någon sedan (Trump i detta fall) hävdar att det pågår ett folkmord, ja då är det i min värld på denna som bevisbördan ligger. Och då är det som jag ser det inte direkt förtroendeingivande att slänga fram foton från en annan del av kontinenten som bevis. Och hur vidriga/smaklösa filmerna från diverse politiska möten än kan vara så är inte heller de några bevis med tanke på att det i mina ögon rasistiska parti vars möten man visar på dessa filmer, inte har makten i landet.
Citera
2025-05-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vilket folkmord? Och även om det vore sant, hur går dessa trumpska pekpinnar ihop med America First? Varför ska MAGA bry sig om någon förtryckt minoritetsras på en annan kontinent? Bryr han sig faktiskt om negativ särbehandling pga ras, vad är det isf för problem med DEI -- t o m i Sverige?? Och varför bjuder han IN invällare från en annan kontinent som kommer att konkurrera om jobben med amerikaner? tRump har ju ingen logik alls i det han gör, och det har inte hans sektmedlemmar heller.

CNN är inte svenskt.
Fast du menar nog snarare att "riktig" (TM) information bara fås från hjärntvättad maga-media!

Flytta till USA du, och se till att inte hamna på läskiga ställen utanför din ekokammare. South Dakota kanske? Då har du ju iaf nära till Mt Rushmore där du kan fantisera om att de även lägger till din idol till de riktiga presidenterna.

P.S., glöm bara inte att läsa på i Bibeln och fundera på vilken kyrka du ska gå med i, om du vill passa in. Vill du briljera lite kan du alltid droppa att den populära psalmen "How great thou art" har ett svenskt ursprung och heter "O store Gud" i original. In God we trust!
Du får alltså din information från CNN?
Vet inte om du trollar nu, isf fick du mig, men av alla nyhetsförmedlingar i världen är CNN absolut nr1 när det gäller fejk news, och använder du dig av dom är du mer illa ute än jag trodde 🤣

Ja menar, tom de mest inbitna vänsterblivna i usa har gett upp CNN och det är därför dom knappt har några tittare kvar. Herregud, visste du inte det?! 🤣🤣🤣 WOW säger jag bara! Bevisar bara att du har noll koll och inte hänger med överhuvudtaget. Fast å andra sidan så förklarar det varför du har så fel.

Och jo, det pågår ett folkmord. Men det gör det däremot inte i Gaza. Men fortsätt du bli matad propaganda och vägra tänka för dig själv 👍
Citera
2025-05-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tycker man slänger sig med folkmord lite hur som. Om vi jämför med självklara folkmord så inte. Men med det urvattnade sätt vi i dag använder ordet så varför inte folkmord.

Malemas parti är tredje störst och växande som jag förstår det. Vad händer om han får mer makt? Varför är man så slapp mot honom? De svarta som mördas är unga män. De vita som mördas är pensionärer och familjer, bönde och medelklass, folk som i regel inte drabbas av kriminellt dödligt våld.

Trump är rätt slarvig med fakta, ingen nyhet
Men man vill knappt nämna Malema i medierna. Struntar att rapportera om det som är riktigt i hans kritik för att i stället fokusera på en av de pappret han höll i handen. Hur är de så säkra på att det var en bild just från Kongo. Måste finnas tusentals bilder på liksäckar. Är hela artikeln från Kongo eller bara bilden?

Det känns som det är viktigare att sätta dit Trump en att belysa situationen i Sydafrika.

Nej, jag vill inte kalla det folkmord, men inte alla flyktingar flyr från folkmord. Är folkmord enbart ett krav när det gäller vita flyktingar, hur rasistiskt är inte det.

Att Sydafrika är ett land med stora problem både vad gäller våld och vad gäller rasism, är självklart något som man kan diskutera. Även när två länders ledare möts. Att folk från Sydafrika lämnar sitt land och söker skydd i USA är definitivt något att ta upp på ett sådant möte.

Men att slänga ur sig anklagelser om folkmord när man inte har bevis (som du själv skriver så används det ordet lite slappt många gånger numera) och dessutom slänga fram en bild från ett annat land (att man visste att bilden var från ett annat land var ju för att bilden och fotografen var kända sedan tidigare) är extremt pinsamt.

Och ja, Trumps beteende i detta möte (liksom i mötet med Ukrainas ledare) är betydligt viktigare för världen än interna problem i ett land som Sydafrika hur vidriga dessa problem än är. Trump är en galning som liksom gjort hela världen till ett slags Robinson. Att han nu kallar Putin för galen är galet men inte oväntat och påminner om när Pål bytte lag i Robinson häromveckan, något som just nu ser ut att vara något som Pål ångrar grymt. Om Trump om ett tag ångrar saker han har gjort så kan det få större effekt på världen än när Pål i ett underhållningsprogram kör lite hårt...
Citera
2025-05-27, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Du får läsa mitt inlägg en gång till. Jag skrev att EN grupp av trumps väljare är lågutbildade människor som har det svårt i usa. Den gruppen är nöjda om det bara går lite sämre för någon annan. Någon som har pengar på aktiemarknaden t.ex. vilket den gruppen inte har.
Du är besatt av svensk media på samma sätt som en nykterist är besatt av alkohol.

Kan du inte svara på frågan? Hur tänkte du göra karriär i usa som ateist? I vilken bransch tänkte du försörja dig?
Tråden handlar om att Trump konfronterade sydafrikas president. Har du funderat på varför Trump plötsligt är så intresserad av just vita sydafrikaner?
Nej, svaret finns varken hos svt eller fox news.

Religionen var det nu. Kom igen.
Varför skulle man behöva vara religös för att göra karriär i USA? Vad är det du försöker säga? Jag förstår inte kopplingen.

Du är inte en position att läxa upp mig i hur det går till där och det stärker bara min övertyge om att du har en förlegad bild av usa där alla är kristna kultmedlemmar. Den som berättat det för dig ljuger helt enkelt.

Båda sidor har fattiga grupper, vänstern mer då de i högre grad är beroende av bidrag, det är liksom hela deras sell pitch.

Är du beroende av bidrag är du också slav och beroende av partiet, och är det något Demokraterna kan och är bra på så är det slavar. Därför dom slogs så hårt för att behålla slaveriet. Påminner mkt om hur Socialdemokraterna fungerar, rösta på oss och ditt bidrag är garanterat. Varför tror du deras största grupp är invandrare och arbetslösa? Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut den ekvationen.

Republikanerna består till största delen av arbetare som vill ha mer kvar i plånboken efter löning. Och det är det Trump försöker få igenom, trots Demokraternas försök att stoppa vart enda beslut genom sina utsatta låg-level domare. Hade du hängt med och inte fått en vinklad nyhetsförmedling hade du vetat om att Demokraterna är väldigt illa ute, dom är ledarlösa, dom har tappat männen, dom har tappat denna generations unga män och enligt undersökningar även nästa generations unga män. Jag såg dom satsa 20 miljoner dollar nu på en kampanj att försöka vinna tillbaks dom, men det är kört. Män är trötta på woke och diskriminering baserat på hudfärg och kön. Även kvinnor går mer åt höger (även i Sverige märker jag det bland väninnor där fler som var vänster i gymnasiet är mer höger nu) och grupper som svarta och latinos, som traditionellt röstat mer vänster, går mer åt höger.

Demokraterna har tappat det och folk köper inte vad dom säljer längre. Du hade vetat detta om du inte var så manipulerad av vänstermedia.

Jag har stor familj så min övergång kommer gå fint. Jag tackar för utbildningen i Sverige men det finns ingen framtid här. Sverige är känt som nya Venezuela utomlands och är skräck exempel nr1 när det gäller hur man inte ska styra landet. Media mörkar ju givetvis det och såna som du som enbart läser svensk media tror allt är bra och flyter på som vanligt när Sverige i själva verket är ett skenande tåg rakt mot stupet.

Varför Trump vill rädda Sydafrikanska bönder från ett folkmord är just pga att det är ett folkmord och resten av västvärlden kollar åt andra hållet enbart pga att dom är vita, gammal vänster racism helt enkelt. Trump rankar riktiga flyktingar före kriminella gängmedlemmar från Sydamerika. Det tycler jag han gör rätt i. Trump är på offrens sida medans vänster är på de kriminellas, precis som i Sverige.

Hoppas du har lärt dig nåt ✌️
Citera
2025-05-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Bodde i äckliga jänkarland under dess skapande, vad nu som skett på nån sorts föreningsnivå, som totalt fördöms för dom medans memecoins för presidenten är totalt grönt i landet skiter jag faktiskt lite i, det är sinnesjukt att ha lägre grift-standard för en president än några aktivister. Sen var det fel ändå. Men jag tycker dom flesta som tar upp liknande är hycklare.

En oförrätt behöver inte nödvändigtvis ha med en annan att göra..
Citera
2025-05-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMertz
Varför skulle man behöva vara religös för att göra karriär i USA? Vad är det du försöker säga? Jag förstår inte kopplingen.

Du är inte en position att läxa upp mig i hur det går till där och det stärker bara min övertyge om att du har en förlegad bild av usa där alla är kristna kultmedlemmar. Den som berättat det för dig ljuger helt enkelt.

Båda sidor har fattiga grupper, vänstern mer då de i högre grad är beroende av bidrag, det är liksom hela deras sell pitch.

Är du beroende av bidrag är du också slav och beroende av partiet, och är det något Demokraterna kan och är bra på så är det slavar. Därför dom slogs så hårt för att behålla slaveriet. Påminner mkt om hur Socialdemokraterna fungerar, rösta på oss och ditt bidrag är garanterat. Varför tror du deras största grupp är invandrare och arbetslösa? Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut den ekvationen.

Republikanerna består till största delen av arbetare som vill ha mer kvar i plånboken efter löning. Och det är det Trump försöker få igenom, trots Demokraternas försök att stoppa vart enda beslut genom sina utsatta låg-level domare. Hade du hängt med och inte fått en vinklad nyhetsförmedling hade du vetat om att Demokraterna är väldigt illa ute, dom är ledarlösa, dom har tappat männen, dom har tappat denna generations unga män och enligt undersökningar även nästa generations unga män. Jag såg dom satsa 20 miljoner dollar nu på en kampanj att försöka vinna tillbaks dom, men det är kört. Män är trötta på woke och diskriminering baserat på hudfärg och kön. Även kvinnor går mer åt höger (även i Sverige märker jag det bland väninnor där fler som var vänster i gymnasiet är mer höger nu) och grupper som svarta och latinos, som traditionellt röstat mer vänster, går mer åt höger.

Demokraterna har tappat det och folk köper inte vad dom säljer längre. Du hade vetat detta om du inte var så manipulerad av vänstermedia.

Jag har stor familj så min övergång kommer gå fint. Jag tackar för utbildningen i Sverige men det finns ingen framtid här. Sverige är känt som nya Venezuela utomlands och är skräck exempel nr1 när det gäller hur man inte ska styra landet. Media mörkar ju givetvis det och såna som du som enbart läser svensk media tror allt är bra och flyter på som vanligt när Sverige i själva verket är ett skenande tåg rakt mot stupet.

Varför Trump vill rädda Sydafrikanska bönder från ett folkmord är just pga att det är ett folkmord och resten av västvärlden kollar åt andra hållet enbart pga att dom är vita, gammal vänster racism helt enkelt. Trump rankar riktiga flyktingar före kriminella gängmedlemmar från Sydamerika. Det tycler jag han gör rätt i. Trump är på offrens sida medans vänster är på de kriminellas, precis som i Sverige.

Jag skriver inte att du behöver vara religiös. Jag skrev att du behöver ha en plan för hur du ska hantera att det amerikanska samhället är mer präglat av religion än det svenska.
Att Trump ”bryr sig” är kontraproduktivt även i denna fråga. Risken är ju påtaglig att många inte tror på att det hänt enbart på grund av att det är Trump som lyfter frågan.
Citera
2025-05-28, 01:34
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
En oförrätt behöver inte nödvändigtvis ha med en annan att göra..
När den ena ursäktas medans den andra fördöms så är det viktigt att påpeka ändå tycker jag.
Citera
2025-05-28, 01:36
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMertz

"Båda sidor har fattiga grupper, vänstern mer då de i högre grad är beroende av bidrag, det är liksom hela deras sell pitch. " måste svara på det här bara. Om dom utbildade staterna som röstar blått skulle försöka samma skit som trump gör med partisanskt märkt bidrag så hade hela amerikanska södern gått under. Inte en enda stat som är helröd är self sustaining. (alltså nettopositiv i vad dom ger/får i bidrag)
Citera
2025-05-28, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag skriver inte att du behöver vara religiös. Jag skrev att du behöver ha en plan för hur du ska hantera att det amerikanska samhället är mer präglat av religion än det svenska.
Att Trump ”bryr sig” är kontraproduktivt även i denna fråga. Risken är ju påtaglig att många inte tror på att det hänt enbart på grund av att det är Trump som lyfter frågan.
Va babblar du om? Jag har aldrig stött på religion när jag vart över och ingen i min familj eller de jag känner är religiösa. Jag vet inte vart du fått din bild av USA men dom lever på som här, religiösa eller ej. Enda skillnaden är att amerikaner har stake till skillnad mot svenska mesproppar som ger bort sitt land och står och ber om ursäkt för att dom är vita.

Det går alldeles utmärkt att bo och leva i USA utan att vara religiös. Som jag skrev, du har en väldigt konstig bild av USA där du tror alla är kristna kultmedlemmar. Har du sett det i någon film och sen tror alla är så? 🤣
Citera
2025-05-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
När den ena ursäktas medans den andra fördöms så är det viktigt att påpeka ändå tycker jag.

Ja, och beroende på vem man frågar så är det antingen den ena eller den andra, så vad är din poäng??
Citera
2025-05-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
Nu börjar du låta som en repig skiva.
JAG har inte påstått NÅGONTING men jag tycker det skulle vara intressant om den sida du representerar lägger fram bevisning för det ni menar.
Ungefär som att jag påstår att människan härstammar från dinosaurierna och sedan kräver att du skall motbevisa mig. Trump påstår något och sydafrikanerna säger att han ljuger, du tror på allt Trump ljuger om och vill då att jag skall bevisa att de som vet (alltså sydafrikanerna) har rätt, är du dum på riktigt eller 🙄
Citera
2025-05-28, 17:08
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Ja, och beroende på vem man frågar så är det antingen den ena eller den andra, så vad är din poäng??
Att en sida kan backas med fakta, den andra är era kränkta känslor för att ert liv suger, vilket måste vara en brun persons fel. Rikta ilskan mot dom som nedmonterat vårt samhälle istället, högerpartierna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in