2025-05-27, 07:10
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Man gör väl som man vill och vad man kan? Har man läshuvud så varsågod att gå den vägen. Det är ju skitjobb som egentligen ingen vill göra som borde belönas med högre lön. Tjänstemän har en mycket mer chill arbetsdag än knegarna. Knegarna har stämpelklocka i stort sett 0700-1630 medans tjänstemännen sitter och drar sina torra skämt på kontoret och kan fika, luncha hur de vill. Ha sina möten och prata vädret.. Och gå hem eller komma lite som de vill.

Men nu verkar ju Volvo ta tag i det hela. Som Telia gjorde.
Jo, men hur skall man kunna motivera den lönen och läsa 4 år på universitet?

Och jag gissar på att om man kör den stilen på ett kontor, så kommer resultatet bli därefter. Och då är man den första att få gå när det är dags.

Och dessutom, så kommer det oftast övertidsdagar på fabriken. Och helt plötsligt, så tjänar en industriarbetare mer än en tjänsteman.
Citera
2025-05-27, 07:12
Avstängd
Helt sanlöst att Sverige sålde till Kina, det här var bara en tidsfråga.

Alla stora svenska företag säljs förr eller senare och lämnar Sverige. Tragiskt.
Citera
2025-05-27, 07:30
Medlem
Googlade nu och kan konstatera att volvobilarna kostar från strax över en halv miljon och uppåt, xc90 från strax över en miljon och uppåt.

Volvo tillverkade bilar till vanligt folk förr i tiden men tycks ha gått ifrån den filosofin för idag tycks inte vanligt folk ha råd köpa en ny volvo.

Vem f-n köper en volvo för över en miljon?
Citera
2025-05-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
100%. Varför betala för en Svensk person som kostar 4 gånger så mycket och gör dubbelt så lite som en Kines?
För att svensken gör ett bättre jobb, generellt. Mentalitet och tankesätt går in i bilens design. Kina är liksom inte ett likadant land som Sverige fast med mer människor och mindre betalt. Det är ett mycket olikt land vs Sverige
Citera
2025-05-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Googlade nu och kan konstatera att volvobilarna kostar från strax över en halv miljon och uppåt, xc90 från strax över en miljon och uppåt.

Volvo tillverkade bilar till vanligt folk förr i tiden men tycks ha gått ifrån den filosofin för idag tycks inte vanligt folk ha råd köpa en ny volvo.

Vem f-n köper en volvo för över en miljon?

De är ju värda det, konkurrenterna kostar liknande, men visst, färre har råd med det!
Citera
2025-05-27, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Om regeringen skulle slopa allt jävla miljötalibantrams så skulle Volvo tälja guld med smörkniven om de dammade av gamla ritningar på 240 etc. Tyvärr är alla svenskar för retarderade för att fatta detta och belånar sig hellre för en ful elbil och mass-import av muslimer. Överskottet går till att bygga nya moskéer.

Nja.
Politikerna tror varje fall att majoriteten tänker så. Men det stämmer inte. Det är en arbetslös, efterbliven och högljudd minoritet som tänker så
Citera
2025-05-27, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feskefettan
Kul att läsa hur folk gormar om hur detta är "slutet på ett svenskt Volvo". Har ni missat att detta hänt typ vart tredje år? Standard på Volvo Cars med en "rensning" lite då och då.

Du fattar inte. Denna gång pratar de om att flytta sektioner av utveckling till Kina. Det har inte hänt förut.
Citera
2025-05-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot

Och jag gissar på att om man kör den stilen på ett kontor, så kommer resultatet bli därefter. Och då är man den första att få gå när det är dags.

Och dessutom, så kommer det oftast övertidsdagar på fabriken. Och helt plötsligt, så tjänar en industriarbetare mer än en tjänsteman.

Anledningen till att det är så bra betalt på den fabriken är att det är ett miserabelt jobb och ingen hade varit kvar om det inte vore för lönen.

Dessa fabriksarbetare borde vara mycket försiktiga med sin skadeglädje. Såfort det händer något och de blir av med jobbet så riskerar det att resultera i en katastrof då de knappast bygger upp någon form av kompetens som fabriksarbetare i Torslanda.
Citera
2025-05-27, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Du fattar inte. Denna gång pratar de om att flytta sektioner av utveckling till Kina. Det har inte hänt förut.

Vem har pratat om det från Volvo? De ”anonyma källorna”?
Citera
2025-05-27, 07:47
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot

De som vill gå universitetssvängen har nog inga problem med motivation utan det är de andra jobben som ingen motiverar sig för. Det är väl kul att lära sig. Hade jag kunnat skulle jag gått Teknisk Fysik på KTH för att det är förbannat roligt att lära sig och sedan tagit de roliga jobben för utbildningen. Hade inte krävt mer lön än någon annan för det, jag gör ju exakt det jag vill. Bättre kan man ju inte ha det i livet med ett arbete man trivs och frodas i.. Tänk att grotta ner sig i matematiken där. Kan bara drömma om det jag
Citera
2025-05-27, 07:57
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan du ge ett exempel?

Enligt Google sålde Volvo 334 808 bilar 2009, vilket sedan hade ökat till 763 389 stycken år 2024.
Citera
2025-05-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad fn har dessa 1200 konsulter gjort!!?
Snacka om slöseri

Men ditt dumma lilla hjon, man anlitar hyrd arbetskraft istället för att anställa för att med kort varsel kunna göra sig av med dem precis som nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in