2025-05-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag kan citera Delsborn igen om det inte går in:

Att ”alla som var där såg att gm sprang spänstigt och smidigt in i gränden” är ett rent påhitt av dig. Det är endast ett fåtal vittnen som ens uttalar sig om det i mars.

Fortsätt du att förkasta Granskningskommissionen och köra YouTube-stilen.

Anders D sade inte 1 mars 1986 att gm rörde sig klumpigt. Gm var bara något långsam i steget enligt Anders D och det kan berott på halka pga vinterväglag eller att han tvekade m.m. Vi ska hänga upp allt på enbart Anders D senare uppgifter enligt dig och strunta i alla tiotalet andra mordplatsvittnen? Jag tycker vi kollar alla mordplatsvittnen och vad de sade om gm rörelsemönster i de första förhören i mars 1986. Gm rörde sig mer spänstigt och smidigt- inte klumpigt, haltade inte, linkade inte etc.
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-05-26 kl. 18:58.
Citera
2025-05-26, 19:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Anders D sade inte 1 mars 1986 att gm rörde sig klumpigt. Gm var bara något långsam i steget enligt Anders D och det kan berott på halka pga vinterväglag eller att han tvekade m.m. Vi ska hänga upp allt på enbart Anders D senare uppgifter enligt dig och strunta i alla tiotalet andra mordplatsvittnen? Jag tycker vi kollar alla mordplatsvittnen och vad de sade om gm rörelsemönster i de första förhören i mars 1986. Gm rörde sig mer spänstigt och smidigt- inte klumpigt, haltade inte, linkade inte etc.

Anders D sade den 14 mars att GM verkade klumpig. Bokstavligen. Jag kan ta det igen:

”Han verkade lite otymplig, nästan klumpig och stel.”

Det finns inga ”tiotal” mordplatsvittnen som säger att GM rörde sig smidigt. Sluta ljuga.
Citera
2025-05-26, 19:29
Medlem
Citat:
Anders D sade den 14 mars att GM verkade klumpig. Bokstavligen. Jag kan ta det igen:

”Han verkade lite otymplig, nästan klumpig och stel.”

Det finns inga ”tiotal” mordplatsvittnen som säger att GM rörde sig smidigt. Sluta ljuga.

Anders D sade inte i första förhöret på mordnatten att gm rörde sig klumpigt. Inget annat mordplatsvittne sade det heller i de första förhören i mars 1986. Sluta ljug om att gm rörde sig klumpigt och haltade etc. Gm rörde sig spänstigt och smidigt in i gränden.
Citera
2025-05-26, 19:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Anders D sade inte i första förhöret på mordnatten att gm rörde sig klumpigt. Inget annat mordplatsvittne sade det heller i de första förhören i mars 1986. Sluta ljug om att gm rörde sig klumpigt och haltade etc. Gm rörde sig spänstigt och smidigt in i gränden.

Granskningskommissionen tycker annorlunda. Och Revisionell bedömning från 1996.

Men fortsätt du med ditt pseudovetenskapliga humbug om hur misstankarna mot CP 1988-1989 reste bakåt i tiden och retroaktivt fick flera vittnen att tycka att GM rörde sig klumpigt 1986. Det finns säkert något tivoli där du kan smälla upp ett tält med en spåkula.
Citera
2025-05-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Då vi inte har några direkt uppgifter på vad CA hade på sig denna kväll så blir det såklart omöjligt att ens spekulera.
Själv har jag svårt för att lägga någon större vikt på jämförelsen mellan CA och Mårtens fantombild. Än mindre m.h.a. AI.

Gällande överhörningen som SE påstår ha uppfattat signalement så stämmer den väl inte riktigt med Grandmannen (om vi talar om Mårtens, Anneli K och Margareta S.) då denna får en blå täckjacka på sig. Ej riktigt färgen på kepsen heller som påstås vara ljusbrun/brun.
Glasögonen är väl det som stämmer, men det något som först kommer senare från SE själv. Där han beskriver vad han själv hade på sig. Vidare i senare förhör så uppger han att han kanske även hörde handledsväska.

Fortsätter man att se SE som vittne så finns det en händelse som skulle kunna vara den han beskriver.
Det är när Delsborn lämnar uppgifter till Windén. Windén som är på jakt efter signalement får därefter bråttom tillbaka till polisbilen för att larma ut detta.
Ser vi till vad Delsborn kom att uppge så placerar han en rock och en herrhatt på gärningsmannen, vilket är just det som SE uppger i sitt första förhör i princip.

Den tillfälligheten har jag svårt att köpa. (Och det finns flera andra.)

Grandmannen (eller männen) är för mig ff. oidentifierad.

Kanske skrev otydligt

CA anhängarna vill ju att Mårtens Grandman är CA ..

Men när Mårten ser bilder på Engströms keps och stålbågade glasögon så säger han ju faktiskt att det var så han mindes det som..

Det innebär att både CA och SE anhängarna inte har några problem med att GM har en gubbkeps och stålbågade glasögon

Men den enda av dessa två så vi vet befann sig på Sveavägen 23:21 är SE kan det funnit en till med gubbkeps , stålbågade glasögon samt liten väska som går framför SE ?
Citera
2025-05-26, 20:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Kanske skrev otydligt

CA anhängarna vill ju att Mårtens Grandman är CA ..

Men när Mårten ser bilder på Engströms keps och stålbågade glasögon så säger han ju faktiskt att det var så han mindes det som..

Det innebär att både CA och SE anhängarna inte har några problem med att GM har en gubbkeps och stålbågade glasögon

Men den enda av dessa två så vi vet befann sig på Sveavägen 23:21 är SE kan det funnit en till med gubbkeps , stålbågade glasögon samt liten väska som går framför SE ?

Ja, detta med att bli placerad på mordplatsen är SE "ensam med", i det fallet.
Jag skulle dock vilja nyansera detta lite. Det är SE själv som placerar sig där.
Det bästa hade varit att kunna placera en misstänkt på en plats han INTE tillstått ha varit på. (Ex. Grand i både fallet SE och CA)

CA har vi ingen aning om vart han var eller hade på sig. Möjligen var han hemma sjuk.

Det är ju svårt att väga dessa teorier mot varandra då det ser ut på detta sätt. Vi vet mer om SE.

Som jag skrev anser jag Grandmannen oidentifierad. Det kan för mig vara en helt oidentifierad gärningsman som Mårten såg.
Citera
2025-05-26, 20:13
Medlem
Citat:
Granskningskommissionen tycker annorlunda. Och Revisionell bedömning från 1996.

Men fortsätt du med ditt pseudovetenskapliga humbug om hur misstankarna mot CP 1988-1989 reste bakåt i tiden och retroaktivt fick flera vittnen att tycka att GM rörde sig klumpigt 1986. Det finns säkert något tivoli där du kan smälla upp ett tält med en spåkula.

Fakta är att inget mordplatsvittne i polisförhör ansåg dagarna efter mordet i mars 1986 att gm rörde sig konstigt tex klumpigt, haltade eller linkade etc. Gm rörde sig tydligen spänstigt och smidigt enligt flera vittnen. Det sade dem i de första förhören i mars 1986. Du har tydligen svårt att acceptera det för det visar att det varken var CP eller CA som var gm, men det är ditt problem.

(FB) Skandiamannen
Citera
2025-05-26, 20:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Fakta är att inget mordplatsvittne i polisförhör ansåg dagarna efter mordet i mars 1986 att gm rörde sig konstigt tex klumpigt, haltade eller linkade etc.

Det är inte fakta. Det står bokstavligen ordet ”klumpigt” i Delsborns förhör från den 14 mars.

Jag försöker verkligen avrunda den här ordväxlingen eftersom läsarna säkerligen är trötta på ditt förljugna tramsande. Men det är ju svårt att låta dig få sista ordet när vartenda inlägg av dig innehåller en ren lögn.

Utmaning: skriv ett inlägg utan en ren lögn så får du sista ordet.
Citera
2025-05-26, 20:54
Medlem
Citat:
Det är inte fakta. Det står bokstavligen ordet ”klumpigt” i Delsborns förhör från den 14 mars.

Jag försöker verkligen avrunda den här ordväxlingen eftersom läsarna säkerligen är trötta på ditt förljugna tramsande. Men det är ju svårt att låta dig få sista ordet när vartenda inlägg av dig innehåller en ren lögn.

Utmaning: skriv ett inlägg utan en ren lögn så får du sista ordet.

Du har fel och kan inte läsa ordentligt. Inget mordplatsvittne sade i det första förhöret dagarna efter mordet i mars 1986 att gm rörde sig klumpigt, haltade, linkade etc. Anders D sade det i det andra förhöret två veckor efter mordet. Men ska vi förlita oss helt på vad Anders D sade i det andra förhöret två veckor efter mordet eller ska vi förlita oss på vad alla andra sade bara dagar efter mordet. Anser att man får förlita sig på vad majoriteten av vad mordplatsvittnena ansåg. De ansåg inte att gm rörde sig konstigt t ex klumpigt, haltade eller linkade etc. Spänstigt och smidigt är återkommande hos flera av dem.
Citera
2025-05-26, 21:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du har fel och kan inte läsa ordentligt. Inget mordplatsvittne sade i det första förhöret dagarna efter mordet i mars 1986 att gm rörde sig klumpigt, haltade, linkade etc. Anders D sade det i det andra förhöret två veckor efter mordet. Men ska vi förlita oss helt på vad Anders D sade i det andra förhöret två veckor efter mordet eller ska vi förlita oss på vad alla andra sade bara dagar efter mordet. Anser att man får förlita sig på vad majoriteten av vad mordplatsvittnena ansåg. De ansåg inte att gm rörde sig konstigt t ex klumpigt, haltade eller linkade etc. Spänstigt och smidigt är återkommande hos flera av dem.

”Alla andra” sa inte att GM rörde sig smidigt. Bara i ditt huvud. Det är här du avslöjar att du inte läst förhören utan bara sett på YouTube.

Sanningen är att majoriteten varken sa smidigt eller klumpigt. Ändå finns det en röd tråd av klumpighet som Granskningskommissionen tog fasta på. Med all rätt.

Både GrK och Revisionell bedömning ansåg att GM:s rörelsemönster hade inslag av klumpighet.
Citera
2025-05-26, 22:18
Medlem
Citat:
”Alla andra” sa inte att GM rörde sig smidigt. Bara i ditt huvud. Det är här du avslöjar att du inte läst förhören utan bara sett på YouTube.

Sanningen är att majoriteten varken sa smidigt eller klumpigt. Ändå finns det en röd tråd av klumpighet som Granskningskommissionen tog fasta på. Med all rätt.

Både GrK och Revisionell bedömning ansåg att GM:s rörelsemönster hade inslag av klumpighet.

I youtube- avsnitten går de noggrant igenom vad mordplatsvittnena sade i de första polisförhören. Inget vittne sade i det första polisförhöret att gm rörde sig klumpigt, haltade, linkade etc. En del att han rörde sig spänstigt och smidigt. Det är fakta som du inte verkar förstå. Är det för att du anser att CP eller CA var gm? Båda går bort när man ser att gm rörde sig spänstigt och smidigt.

Likaså går CA bort med tanke på att han var för lång, ung (33 år tiden för mordet), stor och tjock, inget motiv, CA var sjuk och var hemma tiden för mordet (sannolikt sov han när Palme mördades), revolvern låg i ett bankfack tiden för mordet m.m.
Citera
2025-05-27, 00:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Halvlång överdel
Keps
Stålbågade glasögon
Mindre väska
Engström hade reumatism så rör sig lite konstigt är väl inte bara CA, dessutom kan Engström varit berusad

Det är ändå många signalement

Glöm inte att Engström kommer ut från Skandia nästan rakt bakom CA på Sveavägens trottoar..

Båda löper sen in i gränden också
Faktum är att jag (526) var i närheten på Gamla Brogatan 23.22. Jag hade en blå parkas och en grå keps (pga att jag gillade Brian Jonson i AC/DC vid tiden). Det var många som hade halvlänga jackor den kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in