2025-05-26, 18:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Vi får nog räkna med dessa tullattacker och hot från Trump under hans mandatperiod 2025-2029.
MM, om donalds gör tullar dessa 20 dagar 2029, så kommer de bara stoppas direkt och om nu inte de är logiska.
För det är inga tullar än och logiska.
Och enda att de kanske är kvar, det är om R vinner igen.
Citera
2025-05-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
MM, om donalds gör tullar dessa 20 dagar 2029, så kommer de bara stoppas direkt och om nu inte de är logiska.
För det är inga tullar än och logiska.
Och enda att de kanske är kvar, det är om R vinner igen.

Jo men det är många år under Trump (2025-2029). Och han hotar med tullar och har även hotat med att bussa Ryssland på oss om vi inte betalar.
Citera
2025-05-26, 18:44
Medlem
Citat:
Det är deras egna kostnader

Dom fattiga som vill köpa en iphone blir inte direkt överkomlig utgift och när kostnaden ökar så mycket i USA och alla delar som har tull på sig.
Förstår du inte ens en så enkel sak?

Ericson fabriken var ju så ett bra exempel att ta hem arbeten med denna 30km2 fabrik, men endast 500 anställda
Du tror inte fler länder har företag i Usa, om bara sverige har 1600st företagare där, undra hur totalen ser ut för hela europa som har företag i Usa. Funderar man på det förstår man Trump har en poäng.

Många har inte råd till allt man vill ha, men det finns många som inte bryr sig ifall den kostar 19 tusen eller 34 tusen, dels företagare i sverige lyfter momsen,köps via skattefria pengar inom företaget, o får användas privat, säker på Usa har likande avdrag.

Så nej jag förstår inte, o det gör inte heller sossarna eller Mp i sverige, likande höjningar vill dom genomföra, bensin kosta nu 16kr, S/MP tycker den kan kosta 35kr så folk konsumera mindre o kör mindre, folket i Usa skiljer sig inte så mycket från oss, varit där 3 ggr, gillar Usa o många av amerikaner jag träffat, det är ingen skillnad mellan oss o dom.
Citera
2025-05-26, 18:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ericson verkar ha fått extradeals av USA mot att de byggde en svindyr fabrik i USA.
Även högt automaticerade fabriker behöv en del produktionspersonal. Man får fler flera kinesarbetare för per amerikan.
Dessutom kostar högt automatiserade fabriker mycket mer att bygga än en enkel.
Jag vet inte Apples och Ericsons siffror, men det måste finnas en bra orsak till att Apple trotsar Trump och flyttade produktionen till Indien istället för USA...

Orsaken är kanske den jag skrev

((Den fabrik, som jag bygger från scratch I SOasien, kommer att ha maskiner, MEN ett steg räknade jag ut att det skulle ta ca 5 år att tjäna in automatmaskinen... Den skulle göra att färre skulle få jobb, och mitt mål är att KOMBINERA lönsamhet och att den fattiga stammen där skulle få mer inkomster, så det är självklart att köra det produktionssteget manuellt...
Fast samtidigt går det emot exempel Tesla som utvecklar nya pressar osv, underlätta produktionen verkar vara vägen framåt, personal kostnader brukar inte vara den stora utgiftsposten.
Såklart blir lönekostnaderna inte den stora utgiftposten i svindyra högt automatiserade fabriker
Citat:
Vi vet Ikea o miljardär chefer gärna placera sig i låglöneländer o blir bland dom rikaste, detta är exakt varför vi glada över Trump, han vågar o kan ta upp kampen, han har även marknaden o backa upp sin kamp.
Visst Apple kan bli lessen, men som alltid igenom historien kommer det nya företag o leverantörer, vi vet jättar som nokia tog fel beslut, värsta det är inte heller någon som saknar dom, det skapa inte heller något något hål i marknaden, det kommer alltid en ny.

Trump gör på sätt helt rätt, ge dom tull.
Ni Trumpfans verkar tro att alla företag går så bra att de kan kan konkurera med låglöneländer om arbetsintensiva produkter
och har råd att "svälja tullarna" som Trumpidioten sa att Walmart ska, fastän de bara hade EN procent av omsättningen i vinst!!!
Trump håller redan på fixa till så amerikanska företag är nära konkurs, som inte var det för innan Trump...
[/quote]
Citat:
Tullarna säger de ska ta hem jobb, och 30000 m2 och endast 500 anställda, ja, det är då faan inte att ta hem jobb
Och brist på industripersonal...

((I nya är det mycket mer utrymme per anställd, men i mitt första företag var det 70 (115 i toppar) på TRE m2 (för de andra var ute och jobbade.))
Citera
2025-05-26, 18:56
Medlem
Citat:
Såklart blir lönekostnaderna inte den stora utgiftposten i svindyra högt automatiserade fabriker
Ni Trumpfans verkar tro att alla företag går så bra att de kan kan konkurera med låglöneländer om arbetsintensiva produkter
och har råd att "svälja tullarna" som Trumpidioten sa att Walmart ska, fastän de bara hade EN procent av omsättningen i vinst!!!
Trump håller redan på fixa till så amerikanska företag är nära konkurs, som inte var det för innan Trump...

[/quote]
Vilken väg tror du företagen kommer o ta? AI och robotar o människor som sköter dessa eller gå tillbaka till bara arbetare som jobbar i löpande band?

Hakar inte Apple på lär dom ändå bli utkonkurrerade, lika bra o riva av plåstret nu.
Det är just därför Trump kallar hemma alla, när AI och robotar tar över från folket behövs fler företag som kan ge anställning när alla drar ner antal anställda.
Citera
2025-05-26, 19:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo men det är många år under Trump (2025-2029). Och han hotar med tullar och har även hotat med att bussa Ryssland på oss om vi inte betalar.
Dock om donalds försöker dessa sista 20 dagar med nya och högre tullar och inte en R administration.
Så kommer dessa aldrig ske, som 2029 är totalt menlöst att göra nya tullar om de inte vinner själva.
Tror du fattar det med.

Ryssland och tullar är inget vi behöver bry oss om alls.
Citat:
Du tror inte fler länder har företag i Usa, om bara sverige har 1600st företagare där, undra hur totalen ser ut för hela europa som har företag i Usa. Funderar man på det förstår man Trump har en poäng.

Många har inte råd till allt man vill ha, men det finns många som inte bryr sig ifall den kostar 19 tusen eller 34 tusen, dels företagare i sverige lyfter momsen,köps via skattefria pengar inom företaget, o får användas privat, säker på Usa har likande avdrag.

Så nej jag förstår inte, o det gör inte heller sossarna eller Mp i sverige, likande höjningar vill dom genomföra, bensin kosta nu 16kr, S/MP tycker den kan kosta 35kr så folk konsumera mindre o kör mindre, folket i Usa skiljer sig inte så mycket från oss, varit där 3 ggr, gillar Usa o många av amerikaner jag träffat, det är ingen skillnad mellan oss o dom.
30km2 fabriken har endast 500 anställda, och är betydelselöst i sammanhangen.
Men sure, kanske 100-200 till, är USA räddat med jobb då?
Citera
2025-05-26, 19:04
Avstängd
Citat:
Citat:
Ericson verkar ha fått extradeals av USA mot att de byggde en svindyr fabrik i USA.
Även högt automaticerade fabriker behöv en del produktionspersonal. Man får fler flera kinesarbetare för per amerikan.
Dessutom kostar högt automatiserade fabriker mycket mer att bygga än en enkel.
Jag vet inte Apples och Ericsons siffror, men det måste finnas en bra orsak till att Apple trotsar Trump och flyttade produktionen till Indien istället för USA...

Orsaken är kanske den jag skrev

((Den fabrik, som jag bygger från scratch I SOasien, kommer att ha maskiner, MEN ett steg räknade jag ut att det skulle ta ca 5 år att tjäna in automatmaskinen... Den skulle göra att färre skulle få jobb, och mitt mål är att KOMBINERA lönsamhet och att den fattiga stammen där skulle få mer inkomster, så det är självklart att köra det produktionssteget manuellt...
Jag beundrar och respekterar din människosyn. Dock vill jag poängtera att många företag måste tävla mot kostnader och produktion i en allt mer konkurrensutsatt värld. Så det är en svår sits. Kanske kan medborgarlön införas sen när robotarna tagit över allt. Med tullarna vill Trump flytta hem något iallafall. Kan inte vara sunt att ha så mycket stålproduktion i Kina.
Tack.
Fast jag är affärskonsult, jobbat med både egna och andras företag och mycket olika sorters brancher - utom rena tradingföretag för det tycker jag är för tråkigt - så jag vet hur man fixar bra resultat.
((/Mitt ena nya företag kommer säkert att ge bra vinst, det är enkelt.
/Det andra är gambling. Om min uppfinning/modifierade processutrustning klarar att göra toppkvalitet slår vi nästan alla konkurrenter i världen prismässigt, eftersom min utrustning producerar t o m lika/billigare än kineserna och ändå ha bra vinst. Vet bara om en konkurrent, som kan sälja för lägre pris än oss, är ett från Indien men de gör skitkvalitet.))
Citera
2025-05-26, 19:23
Medlem
Citat:
Dock om donalds försöker dessa sista 20 dagar med nya och högre tullar och inte en R administration.
Så kommer dessa aldrig ske, som 2029 är totalt menlöst att göra nya tullar om de inte vinner själva.
Tror du fattar det med.

Ryssland och tullar är inget vi behöver bry oss om alls.

30km2 fabriken har endast 500 anställda, och är betydelselöst i sammanhangen.
Men sure, kanske 100-200 till, är USA räddat med jobb då?
Vi kan ta en lite tyngre svensk företagare som Volvo lastvagnar. Volvo säger upp 800st i Usa medans volvo cars säger upp 2000st i Sverige, vilket land lider mest?

Volvo har enligt Reuters informerat personalen om att mellan 550 och 800 jobb kan försvinna från Mack Trucks-fabriken i Macungie, Pennsylvania, samt från två anläggningar i Dublin, Virginia, och Hagerstown, Maryland.

– Vi beklagar att behöva vidta denna åtgärd, men vi måste anpassa produktionen till den minskade efterfrågan på våra fordon, säger en talesperson för Volvo Group North America i ett mejlat uttalande.

Företaget, som är en del av AB Volvo, har nästan 20 000 anställda i Nordamerika.

Enligt Volvo påverkas orderingången av tunga lastbilar negativt av osäkerhet kring fraktpriser, nya regleringar – och inte minst effekten av Trumps tullar på fordon och bildelar från länder utanför USA.
https://efn.se/volvo-varslar-upp-till-800-jobb-kan-forsvinna-i-usa
Citera
2025-05-26, 19:30
Avstängd
Citat:
Vilken väg tror du företagen kommer o ta? AI och robotar o människor som sköter dessa eller gå tillbaka till bara arbetare som jobbar i löpande band?

Hakar inte Apple på lär dom ändå bli utkonkurrerade, lika bra o riva av plåstret nu.
I produktion i västländer ja. Beror på produkt, men många är fortfarande billigare i låglöneländer att göra med människor än med robotar. Därför flyttar Apple till INDIEN...
Du verkar tro att produktion med robotar är gratis

Gällande AI kommer sådant säkert ta över jobb,
gör det en del redan, MEN mycket av AI är fortfarande skitdåligt, t ex korkade AI-telefonväxlar/chatar gör folk förbannade...
Citat:
Det är just därför Trump kallar hemma alla, när AI och robotar tar över från folket behövs fler företag som kan ge anställning när alla drar ner antal anställda.
MÅNGA AV PRODUKTERNA BLIR FÖR DYRA...
Citera
2025-05-26, 19:39
Medlem
Citat:
I produktion i västländer ja. Beror på produkt, men många är fortfarande billigare i låglöneländer att göra med människor än med robotar. Därför flyttar Apple till INDIEN...

gör det en del redan, MEN mycket av AI är fortfarande skitdåligt, t ex korkade AI-telefonväxlar/chatar gör folk förbannade...
Finns många tomtar som vill få det o se ut som Iphonen skulle mer än dubblas i pris, sanningen ligger mer i 25% dyrare.

tull på 25 % eller mer för iPhones tillverkade utanför USA.
Detta är den senaste attacken mot Apple från Trump, som under de senaste veckorna har ökat pressen på företaget och VD Tim Cook att öka den inhemska tillverkningen.
Vissa Wall Street-analytiker har uppskattat att en flytt av tillverkningen av iPhone, som huvudsakligen tillverkas i Kina, till USA skulle höja priset på smarttelefonen med minst 25 %.
Citera
2025-05-26, 20:09
Avstängd
Citat:
Citat:

Finns många tomtar som vill få det o se ut som Iphonen skulle mer än dubblas i pris, sanningen ligger mer i 25% dyrare.

tull på 25 % eller mer för iPhones tillverkade utanför USA.
Detta är den senaste attacken mot Apple från Trump, som under de senaste veckorna har ökat pressen på företaget och VD Tim Cook att öka den inhemska tillverkningen.
Vissa Wall Street-analytiker har uppskattat att en flytt av tillverkningen av iPhone, som huvudsakligen tillverkas i Kina, till USA skulle höja priset på smarttelefonen med minst 25 %.
Jag tror att det är Trumpfans som har sagt den procentsatsen
Om det skulle vara sant - Varför planerar då Apple att flytta produktionen från Kina till INDIEN iställlet för USA?
Citera
2025-05-26, 20:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jag tror att det är Trumpfans som har sagt den procentsatsen
Om det skulle vara sant - Varför planerar då Apple att flytta produktionen från Kina till INDIEN iställlet för USA?
För att inte tala om att Boeing nu stänger produktionen i USA och flyttar den till andra länder.

Verkar gå åt motsatt håll det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in