2025-05-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Ja, arbetsintensiva kommer "säkert" att få stor efterfrågan om produktionen flyttas hem och produkterna blir tre gånger dyrare...

Förstår inte vart du får att allt blir dyrare, sist Trump var chef över Usa flytta även Ericsson över produktion till USA, Ericsson gör nu mer vinst när man är i Usa med produktion.

Sommaren 2020 startade produktionen i Ericssons högt automatiserade fabrik strax norr om Dallas. Den kostade lite drygt en miljard kronor och byggs nu ut för ytterligare en halv miljard kronor.

”Tillverkat i USA” enligt Build America Buy America Act (BABAA) är ledstjärnan för USA-fabriken I Lewisville, Texas. Den underlättar för Ericsson att sälja till amerikanska operatörer och potentiellt även amerikanska myndigheter.

Ett bevis på att strategin lönat sig var jätteordern i december förra året värd 14 miljarder dollar över fem år från AT&T på radioprodukter som ska tillverkas just i den amerikanska fabriken.

Telekomjätten startade också en försäljningsverksamhet i mars som siktar in sig på statliga och federala myndigheter som behöver 5G för att förbättra sina tjänster och höja säkerheten. Även försvaret är en potentiell kund för produkterna som kan tillverkas i USA.

Fabriken prisades av World Economic Forum i februari 2021 som en förebild. Uppkoppling och automatisering har gjort den 2,2 gånger effektivare än en ”normal” fabrik samtidigt som energiförbrukningen ligger 24 procent under snittet.

Den 30 000 kvadratmeter stora fabriken sysselsätter över 500 personer. Nu meddelar Ericsson att den behöver byggas ut för en halv miljard kronor.
https://etn.se/index.php/nyheter/71110-ericsson-investerar-en-halv-miljard-i-usa-fabriken.html
Citera
2025-05-26, 13:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Citat:
Ja, arbetsintensiva kommer "säkert" att få stor efterfrågan om produktionen flyttas hem och produkterna blir tre gånger dyrare...
Förstår inte vart du får att allt blir dyrare, sist Trump var chef över Usa flytta även Ericsson över produktion till USA, Ericsson gör nu mer vinst när man är i Usa med produktion.

Sommaren 2020 startade produktionen i Ericssons högt automatiserade fabrik strax norr om Dallas. Den kostade lite drygt en miljard kronor och byggs nu ut för ytterligare en halv miljard kronor.

”Tillverkat i USA” enligt Build America Buy America Act (BABAA) är ledstjärnan för USA-fabriken I Lewisville, Texas. Den underlättar för Ericsson att sälja till amerikanska operatörer och potentiellt även amerikanska myndigheter.

Ett bevis på att strategin lönat sig var jätteordern i december förra året värd 14 miljarder dollar över fem år från AT&T på radioprodukter som ska tillverkas just i den amerikanska fabriken.

Telekomjätten startade också en försäljningsverksamhet i mars som siktar in sig på statliga och federala myndigheter som behöver 5G för att förbättra sina tjänster och höja säkerheten. Även försvaret är en potentiell kund för produkterna som kan tillverkas i USA.

Fabriken prisades av World Economic Forum i februari 2021 som en förebild. Uppkoppling och automatisering har gjort den 2,2 gånger effektivare än en ”normal” fabrik samtidigt som energiförbrukningen ligger 24 procent under snittet.

Den 30 000 kvadratmeter stora fabriken sysselsätter över 500 personer. Nu meddelar Ericsson att den behöver byggas ut för en halv miljard kronor.
https://etn.se/index.php/nyheter/71110-ericsson-investerar-en-halv-miljard-i-usa-fabriken.html
Och du begrep inte den enorma skillnaden mellan
arbetsintensiva produkter
och högt automatiserade fabriker...!
Citera
2025-05-26, 13:56
Medlem
Citat:
Så du menar Apple har någon stenålders produktion i Kina? men Ericsson ligger så långt fram att dom platsar o ha produktion i Usa?
Citera
2025-05-26, 14:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Vantolkning på vantolkning.

Trump och mut Ursula samtalade med varandra igår där hon bröt de senaste veckorna inaktivitet från EUs sida och meddelade att det nu kan börja förhandlas på allvar så att det kan tas fram ett nytt avtal mellan EU och USA. Det som hände var exakt det jag sa skulle hända för bara några dagar sedan. Ursula skulle komma springande tämligen omgående. Ni andra kretiner trodde EU skulle sätta hårt mot hårt

Kontext för alla intellektuellt begränsade, tullar och tariffer har två syften,
ett kortsiktigt och ett långsiktigt.

Det kortsiktiga är att få parter till förhandlingsbordet för att omförhandla nuvarande handelsavtal genom närmast chockartade straff tullar.

Den långsiktiga strategin är att styrka Amerikansk industri med bättre avtal som ger strukturella fördelar på längre sikt och som främjar den nationella ekonomin.

Höga tariffer på den nivån vi sett det sista har bara haft som syfte att få till förhandlingar inte som en del mindre begåvade tror ett självändamål som skall verka långsiktigt. När man sedan initierar förhandlingar mellan parterna så sänker man dom temporära höjningarna för att dom fyller inget syfte längre. Det är ingen kapitulation utan en framgång då man har fått precis det man ville, en process fram till en omförhandling och i slutänden bättre avtal.

I slutet på året kommer vi kunna summera dom nya avtalen och jämföra med dom gamla och analysera handelskriget som USA startade om dom varit framgångsrika. Jag är övertygad att det kommer vara en framgång för USA.

Varför är det så synnerligen svårt för så många här inne att följa simpel logik där man har oerhörda problem att hitta en röd tråd i sin omvärldsanalys?

Äh, samma löjliga efterkonstruktioner gång på gång. Trump har ingen aning vad han egentligen sysslar med, och den person (ja, det är en enda kuf, Spehen Miran) som publicerat de idéer om tariffer som Trump nu följer går i princip emot allt sunt vetande OCH förnuft. Det är förstås bara manna för Trumpister och MAGAiter, men de har förstås inte allt hemma ens från början.

När allt skiter sig kommer det att vara nån annans fel. Nån har "saboterat" den store Trumps märkliga visioner, annars skulle det ju garanterat ha fungerat.

Vad gäller "komma till förhandlingsbordet" så är det USA som kvidit och gnällt om att få börja förhandla igen. Alla de som enligt Trump stod och ryckte i dörrhandtaget för att förhandla verkar ha avdunstat. Trump måste ju t.o.m. krypa för Kina för att få igång förhandlingarna. Givetvis är det också ett mästerligt drag av "världens bästaste förhandlare" att först vara hur tuff som helst och sen när det börjar svida köra med "snälla gulliga Kina"...

Och nu har Trump kapitulerat igen, inför EU. Ingen överraskning, förstås. Han passade också på att förlänga förhandlingstiden med en månad. Sannolikt av ren nervositet över att det inte blir nåt avtal.

Din tolkning av Trump är helt vansinnig, men sånt är förstås vanligt bland följare till alla möjliga profeter. Trump gör vad han inbillar sig är bäst, eftersom han knappt vet eller kan nånting. Det han drivs av är nyheter och ett vansinnigt starkt behov att själv synas i media, sannolikt kopplat till ett enormt mindervärdighetskomplex (som gör att hans klena ego kontinuerligt behöver förstärkas med yttre stimuli). Att det svajar så av och an är givetvis inte briljans, utan beror på vad som dyker upp i nyhetsflödet (framförallt från USA) och hans inre spänningar (om han själv INTE dyker upp i nyhetsflödet så bara måste han klämma till med nåt).

Jag är rätt nöjd med att de korkade jänkarna valde en idiot till president, det är bra för EU och bra för Sverige. Och i längden sannolikt bra också för USA.

Det som händer nu är att EU kommer att fortsätta att inte ge med sig, Trump kommer att flaxa hit och dit och beroende på hur det ser ut om en månad så blir det antingen en deal inom EUs ramar eller handelskrig.

I nuläget skulle jag faktiskt föredra handelskrig. Boeing ryker, den tyska bilindustrin måste ställa om direkt (annars ryker den också), EU slår äntligen ordentliga skatter på alla internationella (amerikanska) IT-bolag och amerikanska konsult, service- och finansföretag stängs ute från den inre marknaden. Only good stuff. Liksom alla de förhandlingar med resten av världens länder som rivstartar.

Men min gissning är att jänkarna lägger sig. EU drar det längre strået genom att låta det se ut som om Trump avgår med seger. Samma grundläggande strategi man körde mot Storbritannien efter Brexit, och jämför Storbritannien mot EU nu ().
Citera
2025-05-26, 14:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
"Senast i fredags hotade Trump med att införa 50-procentiga tullar på varor från EU från och med den 1 juni – och förklarade att han "inte söker en uppgörelse" med EU i frågan om handelstullar. "

Varför backade Trump då?
Det ENDA han fick var att Leyen sa ”Europa är redo att fortsätta samtalen snabbt och beslutsamt”

... och Sefkovic och representanter för EUs nuv. ordförandeland sa att "vi förhandlar inte under hot och vi är fullt beredda att trigga våra motåtgärder om förhandlingarna inte leder till avtal".

Trump hade två val, hålla fast vid sin idiotiska 50% och ta ett handelskrig, eller ge sig. Guess what...
Citera
2025-05-26, 16:04
Avstängd
Citat:
Citat:
Så du menar Apple har någon stenålders produktion i Kina? men Ericsson ligger så långt fram att dom platsar o ha produktion i Usa?
Ericson verkar ha fått extradeals av USA mot att de byggde en svindyr fabrik i USA.
Även högt automaticerade fabriker behöv en del produktionspersonal. Man får fler flera kinesarbetare för per amerikan.
Dessutom kostar högt automatiserade fabriker mycket mer att bygga än en enkel.
Jag vet inte Apples och Ericsons siffror, men det måste finnas en bra orsak till att Apple trotsar Trump och flyttade produktionen till Indien istället för USA...

Orsaken är kanske den jag skrev

((Den fabrik, som jag bygger från scratch I SOasien, kommer att ha maskiner, MEN ett steg räknade jag ut att det skulle ta ca 5 år att tjäna in automatmaskinen... Den skulle göra att färre skulle få jobb, och mitt mål är att KOMBINERA lönsamhet och att den fattiga stammen där skulle få mer inkomster, så det är självklart att köra det produktionssteget manuellt...
Citera
2025-05-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ericson verkar ha fått extradeals av USA mot att de byggde en svindyr fabrik i USA.
Även högt automaticerade fabriker behöv en del produktionspersonal. Man får fler flera kinesarbetare för per amerikan.
Jag vet inte Apples och Ericsons siffror, men det måste finnas en bra orsak till att Apple trotsar Trump och flyttade produktionen till Indien istället för USA...

((Den fabrik, som jag bygger från scratch I SOasien, kommer att ha maskiner, MEN ett steg räknade jag ut att det skulle ta ca 5 år att tjäna in automatmaskinen... Den skulle göra att färre skulle få jobb, och mitt mål är att KOMBINERA lönsamhet och att den fattiga stammen där skulle få mer inkomster, så det är självklart att köra det produktionssteget manuellt...
Fast samtidigt går det emot exempel Tesla som utvecklar nya pressar osv, underlätta produktionen verkar vara vägen framåt, personal kostnader brukar inte vara den stora utgiftsposten.

Vi vet Ikea o miljardär chefer gärna placera sig i låglöneländer o blir bland dom rikaste, detta är exakt varför vi glada över Trump, han vågar o kan ta upp kampen, han har även marknaden o backa upp sin kamp.
Visst Apple kan bli lessen, men som alltid igenom historien kommer det nya företag o leverantörer, vi vet jättar som nokia tog fel beslut, värsta det är inte heller någon som saknar dom, det skapa inte heller något något hål i marknaden, det kommer alltid en ny.

Trump gör på sätt helt rätt, ge dom tull.
Citera
2025-05-26, 18:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tullarna säger de ska ta hem jobb, och 30000 m2 och endast 500 anställda, ja, det är då faan inte att ta hem jobb
Och komiskt nog så berättar detta mig att det är troligt så att Ericson har egna unika produkter.
Citat:
Gör Ericson mobiler?

Och vad vill du ha sagt med ynka 500 anställda på 30000 m2?
Det är ju faan ingenting.

Och en iphones pris kommer gå i höjden om den tillverkas i USA, och detta pga tullar och pga iphone har delar som inte ens existerar i USA.
Citera
2025-05-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tullarna säger de ska ta hem jobb, och 30000 m2 och endast 500 anställda, ja, det är då faan inte att ta hem jobb
Och komiskt nog så berättar detta mig att det är troligt så att Ericson har egna unika produkter.

Gör Ericson mobiler?

Och vad vill du ha sagt med ynka 500 anställda på 30000 m2?
Det är ju faan ingenting.

Och en iphones pris kommer gå i höjden om den tillverkas i USA, och detta pga tullar och pga iphone har delar som inte ens existerar i USA.
Man gör andra avancerade el grejer.

Det är ingen som kommer böla över Iphone påstår deras mobil kommer kosta 35000kr, man kan bara önska dom lycka till o försöka sälja, Samsung blir nog överlycklig om detta skulle hända, enes död andres bröd. Likt Tesla kan prissätta sina bilar i Usa och runt o i världen kan Iphone göra det samma, Tesla brukar dessutom vara prispressaren, både här hemma som i Usa.

Ericsson är bara ett svenskt företag av 1600st svenska som är i Usa.
Citera
2025-05-26, 18:31
Medlem
Citat:

Jag beundrar och respekterar din människosyn. Dock vill jag poängtera att många företag måste tävla mot kostnader och produktion i en allt mer konkurrensutsatt värld. Så det är en svår sits. Kanske kan medborgarlön införas sen när robotarna tagit över allt. Med tullarna vill Trump flytta hem något iallafall. Kan inte vara sunt att ha så mycket stålproduktion i Kina.
Citera
2025-05-26, 18:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man gör andra avancerade el grejer.

Det är ingen som kommer böla över Iphone påstår deras mobil kommer kosta 35000kr, man kan bara önska dom lycka till o försöka sälja, Samsung blir nog överlycklig om detta skulle hända, enes död andres bröd. Likt Tesla kan prissätta sina bilar i Usa och runt o i världen kan Iphone göra det samma, Tesla brukar dessutom vara prispressaren, både här hemma som i Usa.

Ericsson är bara ett svenskt företag av 1600st svenska som är i Usa.
Det är deras egna kostnader

Dom fattiga som vill köpa en iphone blir inte direkt överkomlig utgift och när kostnaden ökar så mycket i USA och alla delar som har tull på sig.
Förstår du inte ens en så enkel sak?

Ericson fabriken var ju så ett bra exempel att ta hem arbeten med denna 30km2 fabrik, men endast 500 anställda
Citera
2025-05-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är deras egna kostnader

Dom fattiga som vill köpa en iphone blir inte direkt överkomlig utgift och när kostnaden ökar så mycket i USA och alla delar som har tull på sig.
Förstår du inte ens en så enkel sak?

Ericson fabriken var ju så ett bra exempel att ta hem arbeten med denna 30km2 fabrik, men endast 500 anställda

Vi får nog räkna med dessa tullattacker och hot från Trump under hans mandatperiod 2025-2029.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in