2025-05-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Allt har felmarginaler, allra minst avstånd uppmätta via flygplan där det enda tillförlitliga delvärdet för att få fram korrekt avstånd är tiden.

Och det krävs inte någon vidare stor felmarginal för att uteslutning gällande de olika modellernas cirkulära områden ska anses som omöjlig.

Flygrutter är därmed fortfarande totalt irrelevant gör att slå fast Jordens geometri.
Helsingfors - Tokyo och Sydney - Johannesburg har samma flygtid, men tre gånger avståndet på en platt karta. Och du tror att det är inom felmarginalen?
Citera
2025-05-26, 11:51
Medlem
Citat:
[...]

Snälla förklara på ett så enkelt sätt som möjligt hur det kommer sig att det är ljust hos mig, och mörkt hos min vän på en annan del av jorden när vi FaceTime:ar, ifall jorden skulle vara platt?
Citera
2025-05-26, 13:08
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Snälla förklara på ett så enkelt sätt som möjligt hur det kommer sig att det är ljust hos mig, och mörkt hos min vän på en annan del av jorden när vi FaceTime:ar, ifall jorden skulle vara platt?
För att solen inte är stor nog att lysa upp hela världen samtidigt? Vad tror du själv? Sedan är jorden platt, det har vi observerat.
Citera
2025-05-26, 13:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
För att solen inte är stor nog att lysa upp hela världen samtidigt? Vad tror du själv? Sedan är jorden platt, det har vi observerat.
Då skulle den ju bara försvinna, inte går ner bakom horisonten. Detta är ingen förklaring alls.
Du har garanterat inte varit tillräckligt högt upp för att kunna observera om Jorden verkligen är platt.
Citera
2025-05-26, 13:30
Medlem
Citat:
För att solen inte är stor nog att lysa upp hela världen samtidigt?

Du måste nog rita och förklara, jag får inte ihop det med våra observationer av solen.

Citat:
Sedan är jorden platt, det har vi observerat.

Mig veterligt är det ingen som någonsin har observerat en platt jord. Vad sitter du och håller på för spännande observationer som inte är kända?
Citera
2025-05-26, 14:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Vi börjar med att du besvarar följande fråga: Påstår du att jag har fel när jag hävdar att majoriteten av de troende på religion och högre makter är övertygad om en platt Jord?
Nej, vi ska kontrollera om ditt inlägg är med sanningen överensstämmande

Citat:
Nu får ni skärpa till er och använda hjärnan.

En överväldigande majoritet av befolkningen genom historien har alltid anförtrott sig till religion och högre makt, och den majoritetsmässiga övertygelsen i det fallet är en platt Jord.

Och det gäller även än idag.
Eftersom du hävdar att religionerna förespråkar en en platt jord antar jag att du ingående studerat ett flertal olika religioner. Då bör du kunna recitera en sådan tes.
Vi börjar med de fem religioner som anses ha flest anhängare:
Kristendom
Islam
Hinduism
Buddhism
Shinto
Vad i dessa religioner förespråkar en platt jord?
Eller var det bara något som du själv tror?
En tro utan faktabaserad grund.
Citera
2025-05-26, 16:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Enligt ovan citerade inlägg så maler du på ganska friskt om horisonten, så just horisont får väl ändå ses som centralt i denna diskussion gällande Jordens geometri.

Att en horisont uppstår är som sagt inget bevis på att Jorden varesig är platt eller sförformad, och vi ser heller ingen horisontell kurvatur varesig från marken eller från flygplanet.

I övrigt ser landskapen platta ut, dock med viss kupering.

Därmed, det finns inget tillfälle eller position vi skulle uppleva att vi går runt på ett klot, däremot upplever vi att vi går runt på en platt Jord, helt enkelt för att den är platt.

Även om det är din låtsashorisont solen går ner bakom, så går ju solen ner och syns inte på några timmar. Alltså är inte jorden platt, pajas.
Citera
2025-05-26, 16:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ännu en gång bevisar du hur korkad du är.

Vi pratar om uppmätta avstånd nu, inte navigering utefter redan uppmätta avstånd.

Så, påstår du att det inte finns några felmeginaler gällande uppmätta avstånd på Jorden via flygplan eller inte?

Och som sagt, i bägge fallen gällande sfärformad eller platt Jord så handlar det om ett cirkulärt område, vilket därmed innebär att felmarginalerna spelar så pass stor roll gällande Jordens geometri att den mätmetoden inte är tillförlitlig överhuvudtaget.

Äh. Trams. Rita upp de uppmätta avstånden i skala på en platt yta. Inse att det inte går. Ridå clownen.
Citera
2025-05-26, 16:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Allt har felmarginaler, allra minst avstånd uppmätta via flygplan där det enda tillförlitliga delvärdet för att få fram korrekt avstånd är tiden.

Och det krävs inte någon vidare stor felmarginal för att uteslutning gällande de olika modellernas cirkulära områden ska anses som omöjlig.

Flygrutter är därmed fortfarande totalt irrelevant gör att slå fast Jordens geometri.

Hur stor felmarginal krävs? Har du börjat hitta på grejer nu igen?
Citera
2025-05-26, 16:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men solen åker ju inte iväg och blir mindre och mindre. I stället ser den lika stor ut från det den kommer upp bakom horisonten i väst, tills den går ner bakom den i öst.

Gissar du väljer att inte låtsas om det inlägg, för du är korkad.
Citera
2025-05-26, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av design

För att det vi uppfattar som solen är en lokal brytpunkt som inte är tillräcklig för att lysa upp hela Jordens område samtidigt.

Är det något mer banalt du undrar över?
Citera
2025-05-26, 16:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
För att det vi uppfattar som solen är en lokal brytpunkt som inte är tillräcklig för att lysa upp hela Jordens område samtidigt.

Är det något mer banalt du undrar över?
Du som kan det här med ljusets egenskaper. Förklara för oss andra det där med att solen är en lokal brytpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in