2025-05-26, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Felmarginaler? Hur har du kommit fram till att flygplanens navigationsutrustning har felmarginaler?

Har du någon källa på att GPS inte funkar?

Vi diskuterade avstånd nu som bevis gällande Jordens geometri, påstår du att avstånd uppmätta via flygplan inte har några felmarginaler eller vad menar du?
Citera
2025-05-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du diskuterade horisonten...

Nej vi diskuterade om vi observerar en platt jord.

Citat:
Utgångsläget är såklart att vi observerar en platt Jord med blotta ögat, går man runt och tror sig se ett klot så hallucinerar man förmodligen.

De flesta av oss observerar att jorden inte är platt.

Citat:
... och en horisont som skymmer bakomvarande objekt uppstår även på plana ytor pga perspektiv och kompression...

Ovan är bara ett tafatt försök att förklara bort det faktum att även du kan observera att det inte ser platt ut. Om det såg platt ut skulle du inte behöva hitta på en idiotisk bortförklaring.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-05-26 kl. 11:13.
Citera
2025-05-26, 11:09
Medlem
Citat:
Vi diskuterade avstånd nu som bevis gällande Jordens geometri, påstår du att avstånd uppmätta via flygplan inte har några felmarginaler eller vad menar du?

Jag påstår att flygplanens navigationsutrustning har i sammanhanget försumbara felmarginaler.

Vilken jävla idiot som helst har väl använt sig av en navigator och GPS och konstaterat att felmarginalen är ett par meter. Flygplanen har tre oberoende GPS och flera oberoende tröghetsnavigeringssystem samt markbunden navigationsutrustning i form av radiofyrar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-05-26 kl. 11:16.
Citera
2025-05-26, 11:10
Medlem
Citat:
Du uttrycker dig som ett litet förvirrat barn.

Men du kan ju förtydliga vad jag har anfört för felaktigheter om relativitetsteorin då med tillhörande motivering, det klarar du väl av?
Einstein trodde inte ett ögonblick att jorden var platt, och det är han som skapade relativitetsteorin. Förstår du vad jag menar?

Citat:
Och jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara det för dig, avstånden bevisar ingenting gällande Jordens geometri. Är avstånden uppmätta utefter en platt Jord så stämmer de såklart inte överens med avstånden över en sfärformad Jord, och tvärt om.
Så du förstår inte att avstånd är avgörande för jordens form. Det har du visat gång på gång, och det du kallar en förklaring är i bästa fall konstigt. Om avstånden mäts på en platt jord, varför stämmer de inte överens med verkligheten? Du måste snart börja förstå att det är verkligheten vi måste ta itu med och inte big bang och andra fluffiga teorier.

Citat:
Och är avstånden uppmätta utefter en platt Jord, så kan du såklart inte använda samma avstånd med baserade förhållanden för att bevisa en sfärformad Jord, det du får göra i så fall är att konvertera värdena till en sfärmodell och då kommer du inse hur motsägelsefull din tankegång är, men du verkar sakna intellekt nog för att kunna tänka i andra banor än din egen naiva övertygelse.
Återigen bevisar du att du inte förstår något så enkelt som en karta. Vi känner till avstånden, och de kunde omöjligt ha mätts på en platt karta, eftersom avstånden, särskilt söder om ekvatorn, inte stämmer överens med verkligheten. I hundratals år har vi rest över hela världen med fartyg och senare med flyg. Tror du verkligen att vi inte vet avstånden på jorden?? Är du så dum?

När vi pratar om att tänka på andra sätt, tänker jag enligt den kunskap vi samlat på oss under hundratals år. Vad gör du? Du papegojor och upprepar allt som Eric Dubay, David Weiss och gänget har matat dig under de senaste åren. De är bara mycket smartare än du, eftersom de har insett att det är möjligt att tjäna pengar genom att sprida lögner till de som är tillräckligt okunniga för att tro på lögnerna.

Citat:
Och med tanke på de felmarginaler avstånds- och hastighetsmätning medför samt den ovisst mätbara påverkan av övriga krafter som inverkar, så är avstånd uppmätta via flygplan ett totalt nonsens och bevisar ingenting.
Det bevisar ingenting, är det enda argument du har. Du menar alltså att tre gånger så lång sträcka på samma flygtid ligger inom felmarginalen. Du är det förvirrade barnet och inte jag.
Citera
2025-05-26, 11:16
Avslutad
Citat:

Varför skulle en observation av en solnedgång över havet vara en hallucination? Eller för all del polstjärnans position över horisonten, södra korset eller halvmånens lutning på olika breddgrader?

Och i ärlighetens namn kan väl även du observera att solen successivt försvinner ned under horisonten?

Så alla kan ju faktiskt observera att det ser ut som om solen ligger lägre än horisonten. De flesta av oss tolkar det som att solen faktiskt ligger lägre än horisonten men du misstolkar det tydligen som att det ser platt ut?

Citat:
Nej vi diskuterade om vi observerar en platt jord.

De flesta av oss observerar att jorden inte är platt.

Ovan är bara ett tafatt försök att förklara bort det faktum att även du kan observera att det inte ser platt ut.

Enligt ovan citerade inlägg så maler du på ganska friskt om horisonten, så just horisont får väl ändå ses som centralt i denna diskussion gällande Jordens geometri.

Att en horisont uppstår är som sagt inget bevis på att Jorden varesig är platt eller sförformad, och vi ser heller ingen horisontell kurvatur varesig från marken eller från flygplanet.

I övrigt ser landskapen platta ut, dock med viss kupering.

Därmed, det finns inget tillfälle eller position vi skulle uppleva att vi går runt på ett klot, däremot upplever vi att vi går runt på en platt Jord, helt enkelt för att den är platt.
Citera
2025-05-26, 11:21
Avslutad
Citat:
Jag påstår att flygplanens navigationsutrustning har i sammanhanget försumbara felmarginaler.

Vilken jävla idiot som helst har väl använt sig av en navigator och GPS och konstaterat att felmarginalen är ett par meter. Flygplanen har tre oberoende GPS och flera oberoende tröghetsnavigeringssystem samt markbunden navigationsutrustning i form av radiofyrar.

Ännu en gång bevisar du hur korkad du är.

Vi pratar om uppmätta avstånd nu, inte navigering utefter redan uppmätta avstånd.

Så, påstår du att det inte finns några felmeginaler gällande uppmätta avstånd på Jorden via flygplan eller inte?

Och som sagt, i bägge fallen gällande sfärformad eller platt Jord så handlar det om ett cirkulärt område, vilket därmed innebär att felmarginalerna spelar så pass stor roll gällande Jordens geometri att den mätmetoden inte är tillförlitlig överhuvudtaget.
Citera
2025-05-26, 11:22
Medlem
Citat:
Enligt ovan citerade inlägg så maler du på ganska friskt om horisonten, så just horisont får väl ändå ses som centralt i denna diskussion gällande Jordens geometri.

Horisonten är ett av flera exempel på varför de flesta av oss inte upplever jorden som platt.

Citat:
... däremot upplever vi att vi går runt på en platt Jord...

Som sagt, de flesta av upplever det som att jorden inte är platt.

Vi kan observera horisonten, fixstjärnors position över horisonten, södra korset, halvmånens lutning, skuggors längd och många andra saker.
Citera
2025-05-26, 11:27
Medlem
Kan någon förklara på ett så enkelt sätt som möjligt hur det kommer sig att det är ljust hos mig, och mörkt hos min vän på en annan del av jorden när vi FaceTime:ar, ifall jorden skulle vara platt?
Citera
2025-05-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ännu en gång bevisar du hur korkad du är.

Hmmm...

Citat:
Vi pratar om uppmätta avstånd nu, inte navigering utefter redan uppmätta avstånd.

Är du säker på att det inte är du som är korkad?

Citat:
Så, påstår du att det inte finns några felmeginaler gällande uppmätta avstånd på Jorden via flygplan eller inte?

Svarade jag inte nyss på det?

Citat:
... vilket därmed innebär att felmarginalerna spelar så pass stor roll ...

Men du har ju inte ens visat att det finns några felmarginaler och ännu mindre hur stor de är.

Jag vill nog påstå att det faktum att vi dagligen flyger omkring tiotusentals gånger visar att felmarginalerna är försumbara.
Citera
2025-05-26, 11:37
Medlem
Citat:

Att en horisont uppstår är som sagt inget bevis på att Jorden varesig är platt eller sförformad, och vi ser heller ingen horisontell kurvatur varesig från marken eller från flygplanet.

I övrigt ser landskapen platta ut, dock med viss kupering.

Därmed, det finns inget tillfälle eller position vi skulle uppleva att vi går runt på ett klot, däremot upplever vi att vi går runt på en platt Jord, helt enkelt för att den är platt.

Att den känns platt när vi går på den är för att en är ca 13 000 000 meter i diameter och vi är 1,5-2m långa.

Skala kallas det. Oerhört svårt för plattissr att ta in.

Men alla andra observationer (förutom den synliga horisonten) (som är förklarat för dig i tråden) ger en tydlig bild av att vi bor på ett klot

Bara en imbecill idiot kan tro något annat.
Citera
2025-05-26, 11:39
Avslutad
Citat:
Hmmm...

Är du säker på att det inte är du som är korkad?

Svarade jag inte nyss på det?

Men du har ju inte ens visat att det finns några felmarginaler och ännu mindre hur stor de är.

Jag vill nog påstå att det faktum att vi dagligen flyger omkring tiotusentals gånger visar att felmarginalerna är försumbara.

Allt har felmarginaler, allra minst avstånd uppmätta via flygplan där det enda tillförlitliga delvärdet för att få fram korrekt avstånd är tiden.

Och det krävs inte någon vidare stor felmarginal för att uteslutning gällande de olika modellernas cirkulära områden ska anses som omöjlig.

Flygrutter är därmed fortfarande totalt irrelevant gör att slå fast Jordens geometri.
Citera
2025-05-26, 11:41
Medlem
Citat:
Allt har felmarginaler, allra minst avstånd uppmätta via flygplan där det enda tillförlitliga delvärdet för att få fram korrekt avstånd är tiden.

Och det krävs inte någon vidare stor felmarginal för att uteslutning gällande de olika modellernas cirkulära områden ska anses som omöjlig.

Flygrutter är därmed fortfarande totalt irrelevant gör att slå fast Jordens geometri.

Hur kom du fram till att det inte behövs "någon vidare stor felmarginal"?

Sist jag kollade så är det en ofantligt stor skillnad på avstånd på en platt jord och en sfärisk jord. Ta ekvatorn som exempel, det skiljer ganska mycket mellan 4 och 6.28.

Citat:
...där det enda tillförlitliga delvärdet för att få fram korrekt avstånd är tiden.

Varför funkar inte deras GPS menar du?

Citat:

Säger idioten. För de som inte är totalt väck är de ett ypperligt bevis.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-05-26 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in