2025-05-25, 20:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Exakt, och normalt och allmänbildat folk förstår såklart att djuren handlar om symbolik, och inte något man ska ta ordagrant.

Det centrala är att majoriteten genom historien alltid varit övertygad om en platt Jord, dock finns numera en liten lättlurad flock som tror på en snurrande boll, som går emot allt vad gäller universums begynnelse, expansion samt den påstådda gravitationen.

Visst pajas, detta har du förstås en källa till? För du sitter väl inte och ljuger?
Citera
2025-05-25, 20:09
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Exakt, och normalt och allmänbildat folk förstår såklart att djuren handlar om symbolik, och inte något man ska ta ordagrant.

Det centrala är att majoriteten genom historien alltid varit övertygad om en platt Jord, dock finns numera en liten lättlurad flock som tror på en snurrande boll, som går emot allt vad gäller universums begynnelse, expansion samt den påstådda gravitationen.

Varför ljuger du för? Jag har redan visat på en jordglob från 1533. Skall jag visa på fler hundratals år gamla jordglober?

Visa istället en källa på att folk trott på en platt jord?
Citera
2025-05-25, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Visst pajas, detta har du förstås en källa till? För du sitter väl inte och ljuger?

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför ljuger du för? Jag har redan visat på en jordglob från 1533. Skall jag visa på fler hundratals år gamla jordglober?

Visa istället en källa på att folk trott på en platt jord?

Nu får ni skärpa till er och använda hjärnan.

En överväldigande majoritet av befolkningen genom historien har alltid anförtrott sig till religion och högre makt, och den majoritetsmässiga övertygelsen i det fallet är en platt Jord.

Och det gäller även än idag.
Citera
2025-05-25, 20:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nu får ni skärpa till er och använda hjärnan.

En överväldigande majoritet av befolkningen genom historien har alltid anförtrott sig till religion och högre makt, och den majoritetsmässiga övertygelsen i det fallet är en platt Jord.

Och det gäller även än idag.

Ja du ljuger även om det.

Inte för att det spelar nån roll hur många som har fel, men detta är bara ännu en av dina många lögner.
Citera
2025-05-25, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja du ljuger även om det.

Inte för att det spelar nån roll hur många som har fel, men detta är bara ännu en av dina många lögner.

Då får du väl motbevisa mig då och inte agera som ett litet barn och kalla alla lögnare.

Idag är ca 85% av Jordens befolkning anförtrodda till religion eller högre makter och dessa är övertygad om en platt Jord, med några få undantag. Men de undantagen kompenseras med övrig grupp som är övertygad om att Jorden är platt.

Och går man tillbaka i historien så ökar andelen troende och därmed också övertygelsen av en platt Jord.
Citera
2025-05-25, 20:43
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Då får du väl motbevisa mig då och inte agera som ett litet barn och kalla alla lögnare.

Idag är ca 85% av Jordens befolkning anförtrodda till religion eller högre makter och dessa är övertygad om en platt Jord, med några få undantag. Men de undantagen kompenseras med övrig grupp som är övertygad om att Jorden är platt.

Och går man tillbaka i historien så ökar andelen troende och därmed också övertygelsen av en platt Jord.
I vilka religioner och högre makter förespråkas att jorden är platt?
Du har väl källhänvisningar till ditt påstående?
Citera
2025-05-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Mycket starka? Det jag har sett från er är försök att bortförklara t.ex. gravitation eller solnedgångar. Det måste ni om ni ska fortsätta att tro på en platt jord. Ni måste vara väldigt stark i er tro för att tro att de där ursäkterna är trovärdiga.

Vad då? Exemplen jag nämnde är bara två av oändligt många. Alla avstånd matchar perfekt på en rund jord, och blir helt fel på en platt. Anledningen är att avstånden längs breddgraderna söder om ekvatorn bevisligen blir kortare och kortare, samtidigt som de måste bli längre och längre på en plan yta. Det är enkel logik. Har du tittat på Gleason och försökt få rätt avstånd?

Om detta inte räcker kan vi börja prata om att stjärnhimlen roterar runt en punkt i söder precis som i norr. Du kommer aldrig att få det att fungera med en platt jord heller.

ALLA avstånd. Matchar PERFEKT...? Det undrar jag verkligen om man vet.

Men hur det än är med den saken. Jag utgår bara från den fysik som människor känner till. Vi kan inte utgå från nåt annat. Och den säger oss att jorden inte är ett klot.
Citera
2025-05-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Inte alls, om massorna inte rör sig supersnabbt så kan Einsteins ekvation reduceras till Newtons gravitationslag.

Ja, är det fritt fram att bara fantisera och hitta på, då kan man få allt att stämma.
Citera
2025-05-25, 20:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det är ingen som behöver motbevisa nån som kommer med en random lögn. Visa en källa till det du påstår istället, pajas.
Citera
2025-05-25, 20:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Men hur det än är med den saken. Jag utgår bara från den fysik som människor känner till. Vi kan inte utgå från nåt annat. Och den säger oss att jorden inte är ett klot.

Haha dåre, din lilla idé är att besättningen på ett civilt eller militärt flygplan chansar när de lägger ut kursen och flyger iväg? Hej hopp går det så går det.

Är du medveten om att flygplan brukar landa på angiven tid, även efter långa flighter?
Citera
2025-05-25, 20:57
Medlem
Citat:

Och när du säger "fysik som människor känner till" så menar du fysik som alla känner till - från en professor till en förståndshandikappad? För det finns verkligen inte en enda fysiker, alltså de som kan fysik, som tycker att fysiken säger oss att jorden inte är ett klot.'

Citat:
Ja, är det fritt fram att bara fantisera och hitta på, då kan man få allt att stämma.

De som kan fysik håller inte med dig om att det är fantasier. De håller däremot med mig när jag påstår att det inte finns någon motsättning mellan relativitetsteorin och en sfärisk jord.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-05-25 kl. 21:01.
Citera
2025-05-25, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
I vilka religioner och högre makter förespråkas att jorden är platt?
Du har väl källhänvisningar till ditt påstående?

Vi börjar med att du besvarar följande fråga: Påstår du att jag har fel när jag hävdar att majoriteten av de troende på religion och högre makter är övertygad om en platt Jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in