2025-05-26, 13:40
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Existerar kvinnor bara i Sverige?
Nu är det ju en tråd om svensk lagstiftning så då förmodar jag att man håller sig relevant. Att kvinnor har dåliga rättigheter i till exempel Zimbabwe är väl helt irrelevant för Sverige eller?
Citera
2025-05-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Menar du att kvinnor uppviglar varandra att mörda eller misshandla sina män pga manshat?

Det riktades mot ''husbands'' (män) enligt artikeln ABC trots att även kvinnor röstade på Trump. Detta ger stöd för att det var riktat mot män specifikt. Kan man inte se denna destruktiva trend som en slags uppvigling om att skada män enligt dig? Det är ju lite åt det hållet.
Citera
2025-05-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Envar.Evige
Nej, jag anser att brott mot kvinnor bör bedömas så pass likadant så pass långt det går, som brott mot män.
Var det inte jämlikhet som vi skulle försöka eftersträva eller hur ska ni egentligen ha det?
Ni har skapat ett samhälle där gamla kärringar kan antasta unga män lajv på tv utan att någon höjer på ögonbrynen om banne mig och Olle 50 skriver något elakt om den där byhoran som tog han för allt han var värd för 20 år sedan på något anonymt forum som knappt någon kommer se. Riktningen är så tydlig, så bara lägg av, ni är genomskinliga hycklare.

I Turkiet mördas 1000 kvinnor varje år pga. Att de är kvinnor. Det är terror. Kvinnor blir där rädda att uttala sig/säga emot, just för att de är kvinnor. Hade de varit män, hade de levt. Detta ör terror. Terror mot kvinnor enkom.

Jag tycker inte det är ok att tanter antastad ungamän på TV. Det är sexism. Och väldigt otrevligt. Sexuella trakasserier är aldrig ok. Men det är inte terror.

Terror är våldshandlingar utförda för att skrämma en viss grupp människor. I detta fallet är gruppen som ska skrämmas: kvinnor.
Citera
2025-05-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Varför måste ett fenomen vara observerbart för att du ska vilja lagstifta om det? Handlar det inte om moraliska principer?

Du är som ett litet barn. Ingenting av det man säger går in.

Eh...ett fenomen bör EXISTERA för att man ska införa lagar mot det ja.
Hur gärna ni än vill vrida detta till att handla om något annat...så nej där existerar ingen rörelse motsvarande incel gällande män, där existerar inga terrordåd där man aktivt letar upp män för att skjuta dem.
Lika lite som där alltså existerar typ hat mot heterosexualitet, eller terrordåd där man letar upp heterosexuella...

Tycker mest du m.fl i denna tråd beter er som små barn...kan inte debattera ett enda ämne utan att ständigt hemfalla till div trollningar.
Citera
2025-05-26, 13:47
Avslutad
Citat:
I Turkiet mördas 1000 kvinnor varje år pga. Att de är kvinnor. Det är terror. Kvinnor blir där rädda att uttala sig/säga emot, just för att de är kvinnor. Hade de varit män, hade de levt. Detta ör terror. Terror mot kvinnor enkom.

Jag tycker inte det är ok att tanter antastad ungamän på TV. Det är sexism. Och väldigt otrevligt. Sexuella trakasserier är aldrig ok. Men det är inte terror.

Terror är våldshandlingar utförda för att skrämma en viss grupp människor. I detta fallet är gruppen som ska skrämmas: kvinnor.

Whatever. Lycka till.
Citera
2025-05-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det riktades mot ''husbands'' (män) enligt artikeln ABC trots att även kvinnor röstade på Trump. Detta ger stöd för att det var riktat mot män specifikt. Kan man inte se denna destruktiva trend som en slags uppvigling om att skada män enligt dig? Det är ju lite åt det hållet.

Min fråga var om det är våldshandlingar man uppviglade kvinnor att begå mot sina män? Mord och misshandel? Kan du försöka svara på denna min fråga?
Citera
2025-05-26, 13:50
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Du får läsa artikeln.

Du kommer fortfarande få uttrycka kvinnohat. Men inte agera på det, inte ippvigla andra att agera på det.

L föreslår att terrorklassa hat mot kvinnor, så länge de kallar sitt förslag så så tolkar jag det ordagrant.

Nina Larsson utvecklar med "Vi ser att jämställdheten är under attack", vilket stärker min tes. Det handlar alltså om åsiktsbrottet att vara emot jämställdhet.

Försöker man reglera känslor och uttryck av dessa så tror jag vi närmar oss ett scenario där många inte upplever att de kan påverka samhället med demokratiska medel. Jag tror inte kvinnor gynnas av ett sådant scenario.
Citera
2025-05-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Eh...ett fenomen bör EXISTERA för att man ska införa lagar mot det ja.
Hur gärna ni än vill vrida detta till att handla om något annat...så nej där existerar ingen rörelse motsvarande incel gällande män, där existerar inga terrordåd där man aktivt letar upp män för att skjuta dem.
Lika lite som där alltså existerar typ hat mot heterosexualitet, eller terrordåd där man letar upp heterosexuella...

Tycker mest du m.fl i denna tråd beter er som små barn...kan inte debattera ett enda ämne utan att ständigt hemfalla till div trollningar.

Om kvinnor hade haft samma våldskapital som män hade det förmodligen sett annorlunda ut och då talar jag inte bara om fysisk styrka.
Citera
2025-05-26, 13:52
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Om du vill skada någon bör du söka vård

Men du skrev att man skulle överväga söka vård ifall man hatade kvinnor, vilket är en helt annan sak.
Citera
2025-05-26, 13:55
Medlem
Citat:
Min fråga var om det är våldshandlingar man uppviglade kvinnor att begå mot sina män? Mord och misshandel? Kan du försöka svara på denna min fråga?

Det är det här som gör att folk inte tar dig och andra feminister seriöst din tönt. Jag frågade dig något och istället för att bemöta det så ställer du en fråga till mig. Jag ska svara på din fråga men då svarar du mig först. Du brister i god etikett.
Citera
2025-05-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Nu är det ju en tråd om svensk lagstiftning så då förmodar jag att man håller sig relevant. Att kvinnor har dåliga rättigheter i till exempel Zimbabwe är väl helt irrelevant för Sverige eller?

Sverige kan inte lagstifta om terrorklassning, det gör EU.
har inte satt mig in i detta förslag i detalj men tror inte det handlar om nån ny lag, utan mer om vad som ska ingå i en redan existerande lag/ ordning. ex utövat kvinnohat ska ingå under rättsstatens arbete med terrorism.
Citera
2025-05-26, 14:00
Medlem
Det är lite intressant att fundera på vad det skulle få för praktiska konsekvenser om liberalernas förslag blir verklighet (vilket vi nog får förutsätta att det blir). Att terrorklassa något innebär ju bland annat att hemlig avlyssning, hemlig kameraövervakning, hemlig dataavläsning m.m. kan tillåtas tidigare i en utredning, även vid mindre konkret misstanke än vad som normalt krävs.

Det innebär också att det blir Säpo som leder insatser som övervakning och förundersökningar. Säpo och polisen kommer att få mer pengar och resurser för att undersöka kvinnohat. Det kommer även bli möjligt att frysa ekonomiska tillgångar för någon som misstänks för koppling till terrorbrottet kvinnohat. Eller någon som varit med och finansierat kvinnohat. Och blir man dömd så riskerar man ett väldigt långt fängelsestraff just för at det enligt lagen handlar om terrorism.

Nu är ju inte liberalernas förslag så specifikt ännu kring exakt vad som som räknas som kvinnohat. Men ett forum som Flashback kommer väl rimligtvis att betraktas som ett center för just kvinnohat. Vilket innebär att om du nästa år swishar en gåva till Flashback så har du sannolikt gjort dig skyldig till terrorbrott. Likadant om du skrivit inlägg på Flashback som kan uppfattas som kvinnohat.

Tänk dig Flashbackaren som nästa sommar går in på systemet för att köpa sig några fredagsöl. Kortköpet nekas fastän du vet att du har pengar på kontot. Irriterad lämnar du tillbaka ölen och vänder hem igen. När du kommer hem hittar du ett brev i brevlådan från din bank som talar om att dina banktillgångar tills vidare har frysts.

Du ringer upprörd till banken men får inga tydliga besked mer än banken har beordrats av Säpo att frysa dina tillgångar. Du söker på nätet och hittar flera uppgifter om andra män som nyligen fått sina tillgångar frysta med anledning av den nya terrorlagen mot kvinnohat.

Du rannsakar dig själv för att komma på om detta skulle kunna gälla även för dig. Du funderar på vilka vänner du pratat med på sistone och om något av det du sagt skulle kunna ha uppfattats som kvinnofientligt och om någon i din bekantskapskrets skulle kunna tänkas ha angivit dig. Dina tankar går till den där AW:n för några veckor sedan när din ultrafeministiska kollega Berit var med men du kan inte komma på att du skulle ha sagt något speciellt kvinnofientligt.

Till slut går du in på Flashback för att kolla din posthistorik, och då hittar du det. Ett inlägg du skrivit på fyllan och sedan helt glömt bort, ett inlägg om ett ex som varit otrogen mot dig och du i din indignation skrivit en lång rant med arga och nedsättande kommentarer om både henne och kvinnor i allmänhet.

Mycket längre än så hinner du inte grubbla, för i samma sekund hör du ett högt brak när dörren till din lägenhet slås i spillror och åtta helbepansrade Säpo-poliser med vapnen i högsta hugg kommer instormande i ditt rum och tvingar ner dig på golvet för att fästa handbojorna runt dina handleder och transportera ut dig till den väntande piketbussen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in