2025-05-26, 12:58
Medlem
Dumdrygs avatar
En mamma skulle amma på ett kafé i Örebro.
Då blev hon nekad att gå in.

”Jag blev helt chockad”, skriver mamman i en anmälan till DO.

I anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO) skriver mamman att hon besökt kaféet många gånger tidigare.

Men den här gången stoppades hon och hennes några månader gamla son, som låg i en barnvagn, av en servitör redan i dörren.

Bebisen var ledsen och grät och servitören sa att de kunde gå in när bebisen lugnat ner sig.

Mamman svarade då att sonen grät för att han var hungrig, och att han skulle lugna ner sig så snart han fick amma.

”Då sa servitören att amning på offentliga platser inte var tillåtet på detta café, att det skulle störa de andra gästerna, att det fanns många andra ställen jag kunde gå till istället för detta och vägrade att släppa in oss”, skriver mamman i anmälan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nmaler-till-do

Jaha. Vad tycker folk om detta? Jag har inget emot barn. Men kan tycka att det är störande ibland när det släpas med gråtande ungar på flygplan och kaféer och restauranger. Det kan ju finnas gäster som gått till kaféet för att få en lugn stund och läsa en bok. Eller ett par som är på en första dejt. Sedan kommer en gråtande bebis och ska lugnas. Vet inte vad man ska tycka riktigt. Det är väl bättre om det finns tydliga samlingsplatser för spädbarnsföräldrar dit de kan gå om de vill ta med sitt barn ut på stan.
Citera
2025-05-26, 13:03
Medlem
Sagodjurs avatar
latte-morsan trodde hon skulle lösa situationen med att ungen skriker och stör alla genom att istället, störa alla, med att slänga upp brösten...

ja du, du kanske inte behöver springa på cafeer hela dagarna... men det är ju SÅÅÅÅ JOBBIGT att vara småbarnsförälder...
Citera
2025-05-26, 13:05
Medlem
Helt rätt gjort av personalen. Det är ingen universell rättighet att sitta och amma barn på ett privatägt café.
Citera
2025-05-26, 13:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
latte-morsan trodde hon skulle lösa situationen med att ungen skriker och stör alla genom att istället, störa alla, med att slänga upp brösten...

ja du, du kanske inte behöver springa på cafeer hela dagarna... men det är ju SÅÅÅÅ JOBBIGT att vara småbarnsförälder...

Ja man kan ju misstänka att planen var att gå till caféet från första början och att det inte uppstod en paniksituation då det behövdes akutammas och detta café var närmaste byggnad.
Måste man verkligen gå på café när man har ett spädbarn? Det är liksom 1 år det handlar om.
Citera
2025-05-26, 13:08
Avstängd
Deras butik - deras regler.
Citera
2025-05-26, 13:08
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja man kan ju misstänka att planen var att gå till caféet från första början och att det inte uppstod en paniksituation då det behövdes akutammas och detta café var närmaste byggnad.
Måste man verkligen gå på café när man har ett spädbarn? Det är liksom 1 år det handlar om.

det är ju så dagens föräldrar agerar...

dom har ungen med sig överallt, på flygplanet, i motionsspåret, det har blivit rena accessoaren dessutom... och alla andra ska anpassa sig och visa förståelse för just deras barn...
Citera
2025-05-26, 13:12
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Fast man blir rätt jävla lappsjuk under den där ett års perioden... hade en polare som mer eller mindre bad mig komma hem till honom för att han klättrade på väggarna och det var som att besöka en jävla vålnad

Personligen tycker att om nån langar fram tutten i garten på en bebis och draperar en amningsduk över är det väl ingen fara? Och barn gråter, det är det ungar gör och morsan skulle ju lösa det så det är väl ok?

Men som flera påpekar det är ett café dom kan ha vilka regler dom vill nästan. Inga shorts såg jag ett ställe som hade, och en krog nära mig har en regel att man inte för ha "lajvsnack i baren" (vilket visserligen känns jävligt rimligt)
Sen hade jag skippat det där cafét till fördel för andra men det står ju mig fritt också.
Citera
2025-05-26, 13:12
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Cafeet bestämmer. Morsan får rätta sig efter det. Sluta upp och låt inte lattemorsor ta huvudrollen i allt som händer på stadens gator och torg.
Citera
2025-05-26, 13:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

dom har ungen med sig överallt, på flygplanet, i motionsspåret, det har blivit rena accessoaren dessutom... och alla andra ska anpassa sig och visa förståelse för just deras barn...

Ja man kan ju tänka sig ett ungt par som är på sin första dejt. De är lite nervösa och känner inte varandra. De har betalat för kaffe och varsin arraksboll. Sedan kommer lattemorsan och slänger upp D-kupan och det unga paret blir generade och distraherade.
Citera
2025-05-26, 13:18
Medlem
Carl Serungs avatar
Helt rätt av kaféägaren. Vem fan vill se sladdriga hängpattar med stora vårtgårdar när man sitter och äter?
Citera
2025-05-26, 13:19
Medlem
Citat:

Värre med folk som ska ha med sina hundar överallt.

Och mkt begärt att inte få gå ut café eller restaurang under perioden då barnet ammas.
Citera
2025-05-26, 13:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fast man blir rätt jävla lappsjuk under den där ett års perioden... hade en polare som mer eller mindre bad mig komma hem till honom för att han klättrade på väggarna och det var som att besöka en jävla vålnad

Personligen tycker att om nån langar fram tutten i garten på en bebis och draperar en amningsduk över är det väl ingen fara? Och barn gråter, det är det ungar gör och morsan skulle ju lösa det så det är väl ok?

Men som flera påpekar det är ett café dom kan ha vilka regler dom vill nästan. Inga shorts såg jag ett ställe som hade, och en krog nära mig har en regel att man inte för ha "lajvsnack i baren" (vilket visserligen känns jävligt rimligt)
Sen hade jag skippat det där cafét till fördel för andra men det står ju mig fritt också.

Javisst om någon ammar i en park eller på vårdcentralen så är det ju inga problem. Men just ett café har ju betalande gäster som valt att besöka caféet för att få en viss upplevelse och då är det väl inte en rättighet att släpa in ett spädbarn som stör de andra gästerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in