Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Delsborn kl 00:20
på mordnatten:
”Åldern har han ingen uppfattning om, det enda som Delsborn tyckte sig märka var att han inte sprang med en yngre mans vighet utan förde sig något långsamt i steget.”
Delsborn andra förhöret 86-03-14:
”Han verkade lite otymplig, nästan klumpig och stel.”
Leif Ljungqvist 86-04-27:
Leif Ljungqvist: Jaa, det är väldigt tydligt.
Det är därför jag kan avgöra hans klumpiga steg. Bredbent lunka han då iväg in i gränden och börja jogga.
[…]
Leif Ljungqvist: Nej, han lunkade iväg med breda steg och klumpigt beteende.
Hans Johansson 86-10-15:
F: Om vi säger så här, hur sprang han? Var det en van löpare?
J: Nej, en ovan löpare, sprang som en elefant.
F: Kan du beskriva det?
J: Ja, han spang och rullade med kroppen liksom, det såg ut som att han hade någonting framför sig i sådana fall, jag har aldrig sett sådan löpstil även om han har någonting framför sig.
Ljubisa Najic 86-03-24:
”Mannen gick klumpigt.”
Nicola Fauzzi 87-02-28:
”Han gick lite underligt.”
Margareta Storhök 86-04-17:
”Hon tycker att mannen står så konstigt vid stolpen och tror att han har fel på benen varför hon tittar speciellt på detta, men mannen har raka ben.”
Yvonne Nieminen 86-03-04:
”Hon fick en känsla av att mannen av någon anledning hade vissa svårigheter att springa, antingen av skälet att han hade dålig kondition eller av annan orsak.”
Jag är väl bekant med uppgifterna. Dock är ju citaten ett misch masch av både sentillkomna och i viss mån ointressanta iakttagelser gällande GM och annat löst folk.
1. Vi vet inte om någon av alla Grandmän har med mordet att göra.
2. Vi vet inte om någon av grandmännen är den person Korvioskmannen såg gå efter LOP.
3. Vi vet inte vem som iakttog LOP omkring möbel och/eller bokaffären, ej heller hur länge han gick after LOP, ska vi lita på Korvkioskmannens första uppgifter rör det sig inte om samma person.
4. Vi vet inte om den person Korvkioskmannen såg är den person NF såg.
5. Den person flertalet vittnen beskriver skjuta mot LOP och sedan springa iväg har väldigt lite gemensamt med någon av de iakttagelser som gjorts på Sveavägens västra sida före mordet.
6. Att YN såg en springande man i hennes riktning är nog alla överens om, utom en, vänner av tråden vet nog vem det avser. Dock är på tok för förhastade uppgifter att klubba, att det
var GM. Det troligaste enligt mig, var att han sprnag säderut mot Kungsgatan efter trappkrönet.
Det går inte säga att GM gick konstigt, eftersom vi inte vet om denna iakttogs före mordet öht, för egen del tror jag inte det. GM stod sannolikt och väntade vi Dekorimas hörna en kort tid, gissningsvis ca 30 sekunder fram till max en minut. Där litar jag på IM, om än han har fel gällande sin uppskattning av minuter.