Citat:
Ursprungligen postat av
Trekvartsbyxa
Jo absolut, överlag är jag nöjd med arbetet som mäklaren utförde och jag förnekar inte att de tillför ett värde. Men de är ju knappast några jurister, så säljkontrakt och såna saker hade jag inte anförtrott honom att fixa (särskilt inte efter att ha korrekturläst annonstexten) om jag inte visste att merparten var skriven av någon med relevant kompetens. Och varför ska den kostnaden baseras på vad lägenheten säljs för? Det är väl samma arbete som ska utföras oavsett om lägenheten är på 50 kvm eller 200kvm. Att använda provision som morot är givetvis logiskt. Men att den ska ligga på 2-3% av bostadens värde är jättekonstigt.
Min poäng är att jag tycker att Hemnet-annonsen ger mer än mäklarens arbete. Utan den hade min förra bostad säkert gått för 100-150K mindre. Även om min mäklare var duktig så tror jag att anledningen till att spekulanterna la bud var för att de tyckte lägenheten var fin och att de hittade annonsen ungefär samtidigt (på Hemnet), inte att den var poetiskt beskriven i annonsen eller att mäklaren förklarade hur gamla vitvarorna var. Med andra ord skulle jag hellre betala 50K för Hemnet än i mäklararvode.
Fan, flyttstäd hörde jag aldrig något om. Det skulle man ju ha frågat om

Klart att hemnetannonsen ger visningar och budgivningar då det är där folk än så länge tittar men som sagt, booli tar mer och mer av marknaden då vissa boenden aldrig kommer ut på hemnet pga kostnaden.
Vad skillnaden gör om det är mäklare X eller mäklare Y som säljer exakt samma lägenhet vet man inte men tror inte slutpriset skulle skilja så mycket egentligen då det är inte mäklaren som faktiskt säljer bostaden utan bostaden säljer sig till största delen själv. Sen, absolut så finns det idioter till mäklare också som jag själv mer eller mindre valt bort att ens titta på bostaden de säljer men jag tror fortfarande att det är en liten del.
När vi sålde vår lägenhet så bjöd vår mäklare på flyttstäd (bjöd och bjöd kanske var att ta i) då det säkerligen fanns inräknat i priset på arvodet under någon annan punkt. Det var över 10 år sen ska tilläggas.
Varför jag fick avsky för en mäklare var pga att vi tittade på ett hus och direkt på visningen sa vi att vi var beredda att lägga utgångspriset och hon svarar, tack men säljarna kommer inte ta det budet för de vill ha mer för huset. Borde anmält kärringen men orkade inte men hon blev svartlistad på vår interna lista över mäklare.