Citat:
Ursprungligen postat av
marytrader
Fast det är ju inget konstigt. Han ser sig själv som mer libanes än svensk. Även om han har både en svensk och libanesisk förälder. I Libanon är de flesta muslimer. Dvs. de pratar inte med varandras fruar. Det handlar inte om att vara oartig utan är ju en del av deras kultur. Jag tycker Roy är en duktig entreprenör för att ändå vara så pass ung. Folklig och duktig på att nätverka och väldigt social. Vi får hoppas hans nya krog kommer gå bra. Han får passa sig bara så han inte blir för dyr så folk passar sig för att gå dit. Speciellt på lunchen.
Det där tror jag inte riktigt på. Han är oavsett uppvuxen i Sverige sedan hela sitt liv tillbaka med en svensk mamma och därmed en svensk familj. Det handlar inte heller uteslutande om Roy, eftersom han sällan är ensam i de situationerna, man märker att hans associerade icke-libaneser har ungefär samma inställning. Det är dessutom till stor del så det är i många svenska sammanhang; de som hamnar längst ner i statushierarkin förblir tysta även om de kanske har mest och bäst att säga, även om man hamnat längst ner endast som följd av sitt kön
Men visst, det ska bli kul att se hur det går för Dersch. Det kommer säkert bli svindyrt, men just i Roys fall tror jag ändå det kan funka. Foni är ju dyrt och verkar åtminstone rulla på bra hittils. Oavsett är det på riktigt bra med ett nytt schnitzelställe i Stockholm eftersom det inte direkt finns i överflöd