2025-05-25, 19:49
Medlem
Var åttonde person i Sverige har en mixad bakgrund, en förälder från Sverige och en från utlandet. En av dem är 23-åriga Amanda Axelsson.

Men personer med minst en svensk förälder räknas i SCB:s statistik till gruppen med svensk bakgrund. Forskaren Sayaka Osanami Törngren menar att mixade barns erfarenheter blir osynliga.

– Idag mäter SCB bara ens eget och förälders födelseland, det blir en väldigt förenklad fördelning, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...nte-svensk-nog

Att uppleva ett mellanförskap kan både ses som en styrka och som en påtagligt jobbig känsla. Det menar psykologen och psykoterapeuten Hanna Wallensteen.

– En styrka är att man blir mer öppen och tolerant mot andra människor och kulturer, men det kan också uppstå en känsla av att inte riktigt höra hemma någonstans, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ellanforskapet

Hur see ni på detta?
Citera
2025-05-25, 19:55
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Hur see ni på detta?

Ja det är fruktansvärt, och det borde vara olagligt att importera mulatter och thai-bastarder. Typ "Grovt förstörande av gener", 18 års fängelse.
Citera
2025-05-25, 19:59
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ännu mer offerkoftor ska delas ut..börjar det inte bli ganska tomt i garderoben snart?
Citera
2025-05-25, 20:10
Medlem
Varför skulle det vara en styrka att ha en förälder från ett annat land än Sverige? Man blir väl inte mer öppen för andra etniciteter för det? De blir väl i så fall mer vana vid dessa länder och folk, men inte andra? Allt beroende på vad de får med sig under sin uppväxt. Kan ju även tänka mig att de bli svenska i släktingars ögon i det andra landet och ev inte riktigt svenska i Sverige. Men det beror nog mycket på dem själv, hur de är och vad de tar till sig. Många kan nog anpassa sig där de är men vissa grunder murar sig nog fast i det inre oavsett.
Citera
2025-05-25, 21:13
Medlem
One2Manys avatar
"You know the best part about being half-black and half-white, when I grow up I'll be accepted by everybody"

https://youtu.be/Cd0-WbU_qLo?si=WBDwq5iUWpn2tLks

Rasblandning funkar inte.
Citera
2025-05-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Var åttonde person i Sverige har en mixad bakgrund, en förälder från Sverige och en från utlandet. En av dem är 23-åriga Amanda Axelsson.

Men personer med minst en svensk förälder räknas i SCB:s statistik till gruppen med svensk bakgrund. Forskaren Sayaka Osanami Törngren menar att mixade barns erfarenheter blir osynliga.

– Idag mäter SCB bara ens eget och förälders födelseland, det blir en väldigt förenklad fördelning, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...nte-svensk-nog

Att uppleva ett mellanförskap kan både ses som en styrka och som en påtagligt jobbig känsla. Det menar psykologen och psykoterapeuten Hanna Wallensteen.

– En styrka är att man blir mer öppen och tolerant mot andra människor och kulturer, men det kan också uppstå en känsla av att inte riktigt höra hemma någonstans, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ellanforskapet

Hur see ni på detta?

Wäää Wäää det är så synd om mig. Eftersom jag inte har några riktiga problem fick jag hitta på något. Och vad kan vara bättre än genusvetenskap som är så ovetenskapligt som det bara är möjligt, för att hitta ett sätt att vara ett kränkt offer.
Citera
2025-05-25, 22:18
Medlem
ElexirPharmas avatar
Har syskon som är i precis den situationen, vad jag vet har de inte lidit så mycket av det.

Jag själv däremot är helsvensk med svenskar på bägge sidor som föräldrar men får ändå höra att jag inte ser svensk ut.

Har väl inte lidit av det heller men visst lite betänksam blir man ju.
Citera
2025-05-26, 04:35
Medlem
Mad monks avatar
Varför vill dom vara svenskar för det passar för stunden. Rasblandade brukar identifiera sig med de bruna generna då det ger dom mest offervaluta. Man kan inte både ha kakan och äta den.
Citera
2025-05-26, 06:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Har syskon som är i precis den situationen, vad jag vet har de inte lidit så mycket av det.
Skulle säga ungefär samma sak, även om jag hört från latinos att dom typ aldrig känner sig mer svenska än när dom är nere och besöker släktingar i Chile.

Hur som helst tror jag alla innerst inne fattar att det i slutändan handlar om vilken kultur man anammar på ett personligt plan och att det inte nödvändigtvis är något negativt att stå mellan två olika kulturer.
Citera
2025-05-26, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Skulle säga ungefär samma sak, även om jag hört från latinos att dom typ aldrig känner sig mer svenska än när dom är nere och besöker släktingar i Chile.

Hur som helst tror jag alla innerst inne fattar att det i slutändan handlar om vilken kultur man anammar på ett personligt plan och att det inte nödvändigtvis är något negativt att stå mellan två olika kulturer.

Oftast när det gäller att stå mellan två olika kulturer så är det nog mest jobbiga att det inte är självvalt. Om man har möjlighet att smälta in i båda kulturerna så blir det minst jobbigt, men i många kulturer så är det väldigt mycket tid man lägger ner på det. Vilket sedan märks när man är mellan två kulturer att den tiden och det engagemanget finns inte att hålla sig uppdaterad på båda.

De allra flesta av oss kan förstå problematiken redan när vi tänker på att behärska 3 språk enbart.

De allra flesta i andragenerationen vill nog helst vara fokuserade på den kultur som råder där de bor och lever, men föräldrar och långtbortistan-släktingar ser inte med gott öga på att de då inte skulle hålla sig uppdaterade även med deras föräldras och släktens kultur, religion och språk.

Tredje generationen slipper ofta det trycket. De äldre bryr sig nu inte om barnbarnen så mycket och den lokala kulturen och språket får därmed dominera. Det är nu en generation som börjar glömma att deras farföräldrar kom från ett annat land och bara behålla kunskapen om det. Man ser ofta att de lär sig inte de 3 språk som de ofta blir när man också måste det lokala + engelska.

Fjärde generationen är typ de som får släktforska för att veta sitt ursprung. Här hittar vi idag väldigt många amerikaner som knappt är medvetna om sitt ursprung, men ändå lite nyfikna.

Femte generationen, ja nu handlar det bara om där ens finns kvar något som påminner dem om att de inte tillhör ursprungsbefolkningen såsom annorlunda utseende. Men då har å andra sidan landet i sin helhet levt med invandringen i över 100 år. Vi kan därför se på USA hur det blir.

Men innan vi når det idealsamhälle med gemenskap och gemensam kultur, språk etc som vi beundrar i USA så har Sverige nog närmare 100 år kvar att kämpa sig igenom.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-26 kl. 07:16.
Citera
2025-05-26, 09:56
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Men innan vi når det idealsamhälle med gemenskap och gemensam kultur, språk etc som vi beundrar i USA så har Sverige nog närmare 100 år kvar att kämpa sig igenom.
Negrerna har bott i hundratals år i USA och har ändå inte integrerat sig. Pratar du i telefon med en okänd person så hör du om det är en neger. Dessvärre fungerar inte människor som en reaktionsformel. Zigenarna har bott i Europa i 500 år och är fortfarande lösdrivande tjuvar som vägrar att bli en del av samhället.

Det är helt upp till individen att integrera sig. Att "växla" mellan kulturer och värden fungerar inte. Du kan inte växla mellan att avsky könsstympning på jobbet och sedan förespråka densamma i hemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in