2025-05-22, 17:46
Medlem
Jag tror inte att man ska låsa sig vid Jävre. E kan ha stängt av mobilen för att spara på batteri inför sin hemfärd till Skellefteå. Har vattendrag sökts av?
Citera
2025-05-24, 17:11
Medlem
nattekniks avatar
Det borde rimligtvis finnas två saker man bör koncentrera sig på:
1: Vart skulle han? Vilka kände han som skulle kunna befunnit sig norr om skellefteå vid den tidpunkten? Befattade sig Elliot på något sätt (stort som litet) med något olagligt? Hade han någon skuld?

2: Vi vet vilken mast han sist var uppkopplad och vilken tidpunkt mobilen stängdes av. Rimligtvis borde man även kunna se vilken sektorantenn han var uppkopplad mot (dvs vilket håll från masten (på ett ungefär) han befann sig. Signalstyrka, vilket radioband, teknik 3G, 4G, 5G? Med dessa data borde det iaf gå att ringa in området lite bättre.
Har vid flera tillfällen begärt ut data, men inte fått tillskrymmelse till svar. Normalt brukar man i alla fall få ett avslag på begäran.
Citera
2025-05-24, 17:39
Medlem
Tvärtyst i tråden. Finns det inga sökningar efter Elliott längre?
Citera
2025-05-24, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Det borde rimligtvis finnas två saker man bör koncentrera sig på:
1: Vart skulle han? Vilka kände han som skulle kunna befunnit sig norr om skellefteå vid den tidpunkten? Befattade sig Elliot på något sätt (stort som litet) med något olagligt? Hade han någon skuld?

2: Vi vet vilken mast han sist var uppkopplad och vilken tidpunkt mobilen stängdes av. Rimligtvis borde man även kunna se vilken sektorantenn han var uppkopplad mot (dvs vilket håll från masten (på ett ungefär) han befann sig. Signalstyrka, vilket radioband, teknik 3G, 4G, 5G? Med dessa data borde det iaf gå att ringa in området lite bättre.
Har vid flera tillfällen begärt ut data, men inte fått tillskrymmelse till svar. Normalt brukar man i alla fall få ett avslag på begäran.

Kanske hände något på jobbet trots allt, även om dom visade kameror där han lämnade, kan ju vara så att han aldrig kom hem på kvällen.

Den där hissolyckan inträffade väl bara 2 veckor efter Elliots försvinnande, Elliot jobbade väl på Alimak som svetsare.

Sen var det ju lustigt nog lite ryska spioner som dog i hissolyckan.
https://www.byggnadsarbetaren.se/det...-i-sundbyberg/
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-24 kl. 21:16.
Citera
2025-05-24, 21:35
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Kanske hände något på jobbet trots allt, även om dom visade kameror där han lämnade, kan ju vara så att han aldrig kom hem på kvällen.

Den där hissolyckan inträffade väl bara 2 veckor efter Elliots försvinnande, Elliot jobbade väl på Alimak som svetsare.

Sen var det ju lustigt nog lite ryska spioner som dog i hissolyckan.
https://www.byggnadsarbetaren.se/det...-i-sundbyberg/
Varför börja snurra till det med hissolyckor och spioner? Varför inte börja koncentrera sig på tex. varför Elliot öht ger sig ut i dåligt väder. Har inte läst en enda vettiga rad här som skulle ge en någorlunda trovärdigt anledning.
Finns någon av Elliots vänner här så får de gärna kontakta mig via meddelandefunktionen.
Citera
2025-05-25, 11:36
Medlem
Citat:
Varför börja snurra till det med hissolyckor och spioner? Varför inte börja koncentrera sig på tex. varför Elliot öht ger sig ut i dåligt väder. Har inte läst en enda vettiga rad här som skulle ge en någorlunda trovärdigt anledning.
Finns någon av Elliots vänner här så får de gärna kontakta mig via meddelandefunktionen.
Exakt! Jag ser ingen som helst anledning till att börja spekulera kring mord, hissolyckor och änglanummer förrän något konkret dyker upp och gör att vi definitivt kan stryka att han helt enkelt var med om en olycka och/eller försvann frivilligt.
Men frågan återstår ju; varför satte han sig i bilen överhuvudtaget? Den vintern var det några ordentligt snöiga dagar i Skellefteå, och om detta hände under den stormen som jag kommer ihåg så måste han nog rent av ha behövt skotta fram sin bil. Vilket är något man kanske inte gör bara för att sen fara ut och nöjesåka.
Jag har funderat på ifall han skulle träffa någon. I tråden spekuleras det kring ifall han skulle ha varit gay, då någon påstår sig eventuellt ha sett någon som liknar honom på Grindr. Det finns, så vitt jag vet inga som helst bevis på detta men jag har ändå funderat vidare på det spåret.
Såhär tänker jag;
Han skulle träffa någon, möjligen nån som han träffat på en dejtingapp. Kanske var han gay, eller så funderade han på ifall han var det, och hade därför inte "kommit ut" med det ännu. Pga detta visste ingen i hans närhet om den planerade träffen.
Han ger sig ut trots stormen och hinner till Jävre där telefonen dör. Kanske hade han en såndär värdelös iphone som slukar batteri så fort det är lite kallt ute. Så nu är han mitt ute i en storm med en död telefon. Kanske tänker han vända och svänger in på nån skogsväg och kör tillslut fast? Han kanske börjar gå till fots men inser att han inte har någon som helst aning vart han är, så han sätter sig i bilen igen och väntar till morgonen i hopp om att stormen då ska ha lagt sig. På morgonen har hans bil snöat över och han är nu fast där inne.

Det är många kansken och många saker som inte riktigt går ihop, men jag känner fortfarande att något sånt här är rimligare än vissa andra teorier.
Citera
2025-05-25, 11:56
Medlem
Sökinsatser har, såvitt jag vet, gjorts inom en tiomilsradie kring Jävre, samt i närliggande vattendrag. Kanske hann han helt enkelt längre än så. Det känns som att hans bil kan ligga under en gran längst nån skogsväg typ 500m utanför det inringade sökområdet.
Citera
2025-05-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierina
Jag tror inte att man ska låsa sig vid Jävre. E kan ha stängt av mobilen för att spara på batteri inför sin hemfärd till Skellefteå. Har vattendrag sökts av?
Ja, och det görs så än idag!
Senast redigerad av Giraff.Alice 2025-05-25 kl. 12:03.
Citera
2025-05-25, 13:38
Medlem
Jag tror att det enda som kan ha fått E att köra ut i snöstormen är en kärlek, man eller kvinna. Eller möjligen någon knarkaffär. Ingen har givit sig tillkänna att de träffat E? Kan man se vilka E har haft kontakt med utan att ha tillgång till hans mobil?
Citera
2025-05-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierina
Jag tror att det enda som kan ha fått E att köra ut i snöstormen är en kärlek, man eller kvinna. Eller möjligen någon knarkaffär. Ingen har givit sig tillkänna att de träffat E? Kan man se vilka E har haft kontakt med utan att ha tillgång till hans mobil?

Jag misstänker att det är sådan information som polisen lättare kan få tag i genom att skriva om försvinnandet under "grova brott" eller liknande.
Anledningen till varför iallafall jag känner att Grindr känns lite extra intressant, är nog för att man kan vara väldigt anonym där. Om nu E skulle träffa någon så kan det mycket väl vara så att dejten i fråga inte visste om att h*n väntade på just E. Och när ingen dök upp och inga vidare meddelanden kom så antog personen helt enkelt att den blivit ghostad och släppte det.
Citera
2025-05-25, 14:50
Medlem
nattekniks avatar
Elliots bil är ju en Volvo S80 2005.
Första Volvobilarna som lanserades med VOC (Volvo on call) kom redan 2001.
Om det är så att Elliots bil hade VOC, så borde det ha varit möjligt att spåra bilen via imei-numret, även om det inte satt ngt. aktivt sim-kort i. Är det någon som vet om den aktuella bilen hade voc?
Citera
2025-05-25, 15:17
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Elliots bil är ju en Volvo S80 2005.
Första Volvobilarna som lanserades med VOC (Volvo on call) kom redan 2001.
Om det är så att Elliots bil hade VOC, så borde det ha varit möjligt att spåra bilen via imei-numret, även om det inte satt ngt. aktivt sim-kort i. Är det någon som vet om den aktuella bilen hade voc?
Man får väl innerligt hoppas att polisen kollat upp den möjligheten men vem vet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in