Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Information om handlingar som inte finns.
För en månad sedan efterfrågade jag en hel del handlingar från da Costa-fallet, och i fredags fick jag svar.
Det gällde ju handlingar som jag inte ens visste ifall de fanns, men OM de fanns så ville jag begära ut dem.
Här är de handlingar som inte finns i utredningsmaterialet, inklusive slasken:
1. Förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckning/PM gällande "Finn-Pekka", den person som enligt NK på öppen gata hotat och knuffat omkull CdC.
Svar: Inga handlingar av det slag som efterfrågas har hittats.
2. Bakgrundskontroll av "Beppan".
Svar: Har inte hittats.
3. Bakgrundskontroll av TÅ hos finländska myndigheter.
4. Bakgrundskontroll av BM.
5. PM/tjänsteanteckning eller liknande upprättad efter den 28 augusti 1984 där resonemang om skuldfrågan förs och som avskriver polisens misstankar mot TÅ och BM.
6. Tidslinje över CdC:s sista vecka i livet, upprättad efter den 28 augusti 1984. Det gjordes ju en preliminär tidslinje efter första förhöret med TÅ, men jag ville veta om det någonsin upprättats någon mer/uppdaterad tidslinje i den första utredningen.
7. Förundersökningen återupptas 1999. Finns det i den utredningen någon dokumenterad tidslinje över CcD:s sisa vecka i livet?
8. Förhör/PM/tjänsteanteckning eller likannde gällande Vinof i förundersökningen 1999/2000.
Svar: Inga handlingar av det slag som efterfrågas har hittats.
Eftersom de inte hittats får vi väl utgå ifrån att de aldrig funnits. Men det var ändå bra att få det bekräftat, istället för att spekulera.
Däremot fanns det faktiskt några handlingar som de hittade, och de kommer jag få med posten i nästa vecka. Få se om de kan vara något intressant. Jag meddelar när jag lagt ut dem i min dropbox.
Vilket fantastiskt fint och viktigt jobb du delar med dig av här!
Jag är inte direkt förvånad över resultatet av att underlag inte finns tillgängligt av olika anledningar.
Kanske mycket avsaknad dokumentation i tidigare fall bottnar i ”skavet” och ”flaskhalsen” som uppstod inom polisen på 90/00-talet (och många företag med vad det beträffar).
Det skedde när man insåg värdet av att börja arbeta med ”knowledge management” eller med kunskapsbevarande arbete och sen praktiskt börja införa det i organisationen.
Modernt kallar vi det CRM system i företag eller ”Customer relation systems” och tanken bakom är att kunskap inte ska försvinna ut från en organisation när en anställd slutar utan att detaljrik dokumentation ska föras administrativt och parallellt med vad som försegår i det praktiskt arbetet.
Det syns väldigt tydligt i just dokumentärdramat om ”jaken på en mördare” och Helen-fallet som vi tidigare pratat om, där inte alla vill jobba med de nya riktlinjerna och dokumentera allt även administrativt.
Man pratar där tex om att alla vittneskontakter exempelvis telefonsamtal med samma person, ska alla skrivas in som som separata händelser.
Det administrativa merarbetet som pålades anställda ska nog inte underkattas, de förväntades leverera samma resultat med ytterligare merarbete, varför jag tror att en del av svaren till varför svar inte alltid finns att tillgå i skriftliga dokument bottnar just i att många beslut och strategier ändå togs muntligt och dokumenterades ej.
Man kan nog säga att det är en del av utvecklingen.