2025-05-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vinof fick två barn med två kvinnor, 1958 och 1960, om jag minns rätt. De här tidiga (och misskötta) faderskapen säger en hel del Vinofs mentala och moraliska status. Och vi får tänka på att det var en annan moral på femtiotalet, jämfört med idag. Att en så ung man lyckades göra två olika kvinnor gravida och struntade i barnen totalt, var högst onormalt.

Jaha då tror jag definitivt inte att det är Mona som är mamman till något av hans barn.

Vinhof föddes -40 och var bara runt 18 och 20 år när han fick barnen.

Mona var född -38 och om de träffades först på 70-talet var de båda kring 30 års åldern.

Sen är det alltid synd om barn i dessa sammanhang men han var nog redan då oansvarig, egocentrisk och för rastlös för att det någonsin skulle fungera med barn och familj.

Mona kanske var mer som en mor för honom än något annat.
Citera
2025-05-23, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jaha då tror jag definitivt inte att det är Mona som är mamman till något av hans barn.

Vinhof föddes -40 och var bara runt 18 och 20 år när han fick barnen.

Mona var född -38 och om de träffades först på 70-talet var de båda kring 30 års åldern.

Sen är det alltid synd om barn i dessa sammanhang men han var nog redan då oansvarig, egocentrisk och för rastlös för att det någonsin skulle fungera med barn och familj.

Mona kanske var mer som en mor för honom än något annat.

Vinof och Mona hade inte barn tillsammans.

Mona var bara ett verktyg för Vinof. Hon var en bricka i hans spel. Han grundlurade henne. Det var ingen äkta relation.

Han var inte bara hästmördare, torsk, knarkare, ekobrottsling och råalkis. Han var också solochvårare.

En riktigt fin kille, den här Vinof.
Citera
2025-05-23, 06:38
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Da Costa fallet har verkligen fått mitt att tvivla på begreppet polisiärt uppklarat. Vet om flera fall som bedömds som polisiärt uppklarade men man kan inte åtala pga brist på bevis. Tidigare har jag alltid trott att dessa fall varit mer eller mindre lösta. Men genom allt jag har lärt mig genom da Costa fallet så har jag börjat fundera på om inte många av dessa polisiärt uppklarade fall egentligen bara är någon envis polis som har kört fast med sin käpphäst och vägrar tänka om.

En del "polisiärt uppklarade" brott är förstås "uppklarade" = det var verkligen det svartsjuka exet och andra logiska fall som vem som helst kan komma fram till. Men som du viktigt påpekar. Poliser har fel ofta! Det vimlar av sådana fall, speciellt i små okända fall.

Da Costa är ett exempel på ett stort fall, vår seriemördare Thomas Quick ett annat och Christer Pettersson också. Palmespanarna som pekade ut Pettersson lutade sig argumentsmässigt mot det faktum att en domstol fällt Pettersson för mordet men struntade i att en efterföljande domstol friat honom. Perfekt exempel på att man tar de fakta som talar för den egna tesen.
Citera
2025-05-23, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
En del "polisiärt uppklarade" brott är förstås "uppklarade" = det var verkligen det svartsjuka exet och andra logiska fall som vem som helst kan komma fram till. Men som du viktigt påpekar. Poliser har fel ofta! Det vimlar av sådana fall, speciellt i små okända fall.

Da Costa är ett exempel på ett stort fall, vår seriemördare Thomas Quick ett annat och Christer Pettersson också. Palmespanarna som pekade ut Pettersson lutade sig argumentsmässigt mot det faktum att en domstol fällt Pettersson för mordet men struntade i att en efterföljande domstol friat honom. Perfekt exempel på att man tar de fakta som talar för den egna tesen.

Apropå CP, finns det intressanta överlappningar mellan CP:s kretsar och BO:s kretsar.

CP:s krets av amfetaminister (inklusive Sigge C) bestod av ett femtiotal personer, som umgicks på illegala spelklubbar, bla på Norra Stationsgatan och på Norrmalm.

Det var såklart inte vattentäta skott mellan amfetaminister och heroinister.

Och Vinof (som kände BO) och Robert (som tydligen träffade BO) var amfetaminister. De bör ha känt flera personer i CP:s kretsar.
Citera
2025-05-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vinof och Mona hade inte barn tillsammans.

Mona var bara ett verktyg för Vinof. Hon var en bricka i hans spel. Han grundlurade henne. Det var ingen äkta relation.

Han var inte bara hästmördare, torsk, knarkare, ekobrottsling och råalkis. Han var också solochvårare.

En riktigt fin kille, den här Vinof.

Ja det låter som hon stod för den ekonomiska biten (95/5) när tom advokaten rådde till konkurs efter hästmorden. Vinhof menade att hon här lurade honom om man får tro artikeln som skrevs om honom.

Hon omskrivs även som hans ”vän” i den artikeln.

Man undrar om hon ändå inte var lättledd och naiv som person? I så fall var hon ett lätt byte för hans personlighet och ett självklart ekonomiskt mål för honom att hålla fast vid.

Menar att det var bedrägerier, bokföringsbrott, droger och prostitution redan när han ägde åkeriföretaget på E-vägen, vilket förmodligen köptes för hennes pengar.

Hon kan nog tacka sin lyckliga stjärna att hon blev av med honom till sist.
Citera
2025-05-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det låter som hon stod för den ekonomiska biten (95/5) när tom advokaten rådde till konkurs efter hästmorden. Vinhof menade att hon här lurade honom om man får tro artikeln som skrevs om honom.

Hon omskrivs även som hans ”vän” i den artikeln.

Man undrar om hon ändå inte var lättledd och naiv som person? I så fall var hon ett lätt byte för hans personlighet och ett självklart ekonomiskt mål för honom att hålla fast vid.

Menar att det var bedrägerier, bokföringsbrott, droger och prostitution redan när han ägde åkeriföretaget på E-vägen, vilket förmodligen köptes för hennes pengar.

Hon kan nog tacka sin lyckliga stjärna att hon blev av med honom till sist.

Vinof duperade Mona N totalt och man kan säga att han hjärntvättade henne.

Hon idealiserade honom och accepterade grejer som var skitkonstiga, bla att Vinof tog hem en 17-årig flickvän (!), var utan jobb i åratal och hotade att döda Mona N och skapade världens polispådrag. För att inte tala om Vinofs sjuka affärer.

Hans 17-åriga flickvän är intressant, minst sagt. Gladh sa att Vinof gillade "lite mindre flickor". Vi vet att han köpte sex av en tjej som var 19 år eller yngre, i Stockholm (detta bör ha skett 1983 eller 1984) och det fanns nog en hel rad med tjejer som var 20-30 år yngre än Vinof, som han uppvaktade eller köpte sex av.

Jag förmodar att Vinofs och Mona N:s relation tog slut kring 1990. När Vinof blev offentligt känd som "hästdödaren" bör Mona N definitivt ha dragit sig undan från Vinof.
Citera
2025-05-24, 11:17
Medlem
Information om handlingar som inte finns.

För en månad sedan efterfrågade jag en hel del handlingar från da Costa-fallet, och i fredags fick jag svar.

Det gällde ju handlingar som jag inte ens visste ifall de fanns, men OM de fanns så ville jag begära ut dem.

Här är de handlingar som inte finns i utredningsmaterialet, inklusive slasken:

1. Förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckning/PM gällande "Finn-Pekka", den person som enligt NK på öppen gata hotat och knuffat omkull CdC.
Svar: Inga handlingar av det slag som efterfrågas har hittats.

2. Bakgrundskontroll av "Beppan".
Svar: Har inte hittats.

3. Bakgrundskontroll av TÅ hos finländska myndigheter.

4. Bakgrundskontroll av BM.

5. PM/tjänsteanteckning eller liknande upprättad efter den 28 augusti 1984 där resonemang om skuldfrågan förs och som avskriver polisens misstankar mot TÅ och BM.

6. Tidslinje över CdC:s sista vecka i livet, upprättad efter den 28 augusti 1984. Det gjordes ju en preliminär tidslinje efter första förhöret med TÅ, men jag ville veta om det någonsin upprättats någon mer/uppdaterad tidslinje i den första utredningen.

7. Förundersökningen återupptas 1999. Finns det i den utredningen någon dokumenterad tidslinje över CcD:s sisa vecka i livet?

8. Förhör/PM/tjänsteanteckning eller likannde gällande Vinof i förundersökningen 1999/2000.

Eftersom de inte hittats får vi väl utgå ifrån att de aldrig funnits. Men det var ändå bra att få det bekräftat, istället för att spekulera.

Däremot fanns det faktiskt några handlingar som de hittade, och de kommer jag få med posten i nästa vecka. Få se om de kan vara något intressant. Jag meddelar när jag lagt ut dem i min dropbox.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-05-24 kl. 11:56.
Citera
2025-05-24, 11:40
Medlem
Information om Beppan

Beppan är alltjämt sedan 1987-11-01 registrerad som "försvunnen" i folkbokföringsregistret. Man blev registrerad som "försvunnen" efter att ha varit utan känd hemvist i 2 år.

Gift med en man 1972-02-29 som aldrig folkbokfördes i Sverige.

Inga barn, åtminstone inte som någonsin varit folkbokförda i Sverige.

Så var Beppan befinner sig idag, om hon ens är i livet är oklart. Om hon lever är hon 78 år i år.

Beppans syster verkar dock fortfarande vara i livet och bor i USA.

Nu vet jag visserligen inte hur pass rigorösa kontroller den lokala pastorsexpeditionen gjorde i mitten av 1980-talet, eller vilken typ av kontroller de hade till sitt förfogade. Men en gissning är att Beppan flyttade utomlands redan hösten 84 eller vintern 85 utan att ha meddelat myndigheterna. Fram till 1991 var det Svenska Kyrkan (pastorsexpeditionerna) som ansvarade för folkbokföringen. Idag är det Skatteverket.

För att få bidrag/pension från Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten måste man sedan 2003 ha en folkbokföringsadress eller vara registrerad som "avflyttad" men med känd adress utomlands. Beppan har inget av detta.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-05-24 kl. 11:45.
Citera
2025-05-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

För en månad sedan efterfrågade jag en hel del handlingar från da Costa-fallet, och i fredags fick jag svar.

Det gällde ju handlingar som jag inte ens visste ifall de fanns, men OM de fanns så ville jag begära ut dem.

1. Förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckning/PM gällande "Finn-Pekka", den person som enligt NK på öppen gata hotat och knuffat omkull CdC.

5. PM/tjänsteanteckning eller liknande upprättad efter den 28 augusti 1984 där resonemang om skuldfrågan förs och som avskriver polisens misstankar mot TÅ och BM.

6. Tidslinje över CdC:s sista vecka i livet, upprättad efter den 28 augusti 1984. Det gjordes ju en preliminär tidslinje efter första förhöret med TÅ, men jag ville veta om det någonsin upprättats någon mer/uppdaterad tidslinje i den första utredningen.

7. Förundersökningen återupptas 1999. Finns det i den utredningen någon dokumenterad tidslinje över CcD:s sisa vecka i livet?

8. Förhör/PM/tjänsteanteckning eller likannde gällande Vinof i förundersökningen 1999/2000.

Eftersom de inte hittats får vi väl utgå ifrån att de aldrig funnits. Men det var ändå bra att få det bekräftat, istället för att spekulera.

Däremot fanns det faktiskt några handlingar som de hittade, och de kommer jag få med posten i nästa vecka. Få se om de kan vara något intressant. Jag meddelar när jag lagt ut dem i min dropbox.

Tack! Otroligt intressant information, hur man än vänder och vrider på alltihop.

Har ovanstående handlingar aldrig funnits, är det extremt konstigt.

Har de funnits och tappats bort, är det lika konstigt.
Citera
2025-05-25, 03:49
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Hela din lista över icke-existerande dokument är väldigt intressant, men jag reagerade främst över punkterna ovan.

Det förefaller otroligt primitivt att polisen inte upprättade en tydlig tidslinje senare än den 28 augusti.

När utredningen togs upp på nytt 1999 återupptäckte man ju Ragnars vittnesmål, som påstods ha felaktigt "registrerats" som att det rörde juli, inte juni 1984. Den här uppgiften tyder på att det fanns någon form av struktur över vittnesuppgifter, sorterade i kronologisk ordning, även om det kanske inte kallades tidslinje explicit.

Jag funderar på om man kan ha tolkat din förfrågan väldigt snävt, eftersom du frågar efter en specifik tidslinje.

Beträffande 1999-utredningens är frånvaron av tidslinje än mer anmärkningsvärd. En central punkt var ju att MS datumangivelser inte stämmer med andras. MS konfronterades bland annat med motstridande uppgifter som ursprungligen emanerar från BM:s flickvän. Även i det fallet verkar det otroligt om polisen inte upprättade en tydlig kronologi.

När MS utreddes angående mened var det visserligen en egen förundersökning, så en eventuell tidslinje kanske har hamnat där och inte i da Costa-utredningen?
Citera
2025-05-25, 03:59
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Information om Beppan
Otroligt intressant information!

Är det korrekt uppfattat att Beppan och hennes man fortfarande var gifta när hon registrerades som försvunnen?

Vet du om denne man lever idag?

Om Beppan lämnade Sverige relativt snart efter Catrines död är det naturligtvis tänkvärt. Flera av Catrines närstående tycks ha brutit upp eller genomfört större livsförändringar i samma veva.
Citera
2025-05-25, 10:00
Medlem
Citat:

Vilket fantastiskt fint och viktigt jobb du delar med dig av här!

Jag är inte direkt förvånad över resultatet av att underlag inte finns tillgängligt av olika anledningar.

Kanske mycket avsaknad dokumentation i tidigare fall bottnar i ”skavet” och ”flaskhalsen” som uppstod inom polisen på 90/00-talet (och många företag med vad det beträffar).

Det skedde när man insåg värdet av att börja arbeta med ”knowledge management” eller med kunskapsbevarande arbete och sen praktiskt börja införa det i organisationen.

Modernt kallar vi det CRM system i företag eller ”Customer relation systems” och tanken bakom är att kunskap inte ska försvinna ut från en organisation när en anställd slutar utan att detaljrik dokumentation ska föras administrativt och parallellt med vad som försegår i det praktiskt arbetet.

Det syns väldigt tydligt i just dokumentärdramat om ”jaken på en mördare” och Helen-fallet som vi tidigare pratat om, där inte alla vill jobba med de nya riktlinjerna och dokumentera allt även administrativt.

Man pratar där tex om att alla vittneskontakter exempelvis telefonsamtal med samma person, ska alla skrivas in som som separata händelser.

Det administrativa merarbetet som pålades anställda ska nog inte underkattas, de förväntades leverera samma resultat med ytterligare merarbete, varför jag tror att en del av svaren till varför svar inte alltid finns att tillgå i skriftliga dokument bottnar just i att många beslut och strategier ändå togs muntligt och dokumenterades ej.

Man kan nog säga att det är en del av utvecklingen.
Senast redigerad av viperstyle 2025-05-25 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in