2025-05-21, 15:16
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Turkisk underrättelsetjänst hade önskat att en UD-diplomat och en kurdisk representant skulle “störas” i sitt arbete i utbyte mot att Joakim Medin skulle släppas, rapporterar Blankspot. Fem dagar efter att de båda gripits släpptes Joakim Medin.

Syftar de på diplomaten som nu är avliden eller är det en annan? Jag har inte följt hela tråden, men har för mig att två diplomater har nämnts.
Citera
2025-05-21, 18:25
Medlem
som påpekats hur kunde JB bli diplomat med sin knaggliga engelska ?

den STORA frågan är hur JB var insatt i att Thyr inte uppgav sina bilder i säkerhetsintervjun ? hur kunde han veta detta ?

(ps putte är inte inblandad i det här . vi själva som låter okompetenta härja fritt )
Citera
2025-05-21, 22:25
Medlem
Zentowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial

den STORA frågan är hur JB var insatt i att Thyr inte uppgav sina bilder i säkerhetsintervjun ? hur kunde han veta detta ?

(ps putte är inte inblandad i det här . vi själva som låter okompetenta härja fritt )
Bra fundering. Det är nog inte helt otänkbart att den/de som låg bakom att bilderna skickades till rätt personer direkt efter offentliggörandet förstått att de inte nämnts i intervjun.
Men det behöver inte vara någon mullvad på regerings- eller samarbetskansliet. Det skulle kunna vara så att bilderna innehöll något av grövre karaktär som garanterat hade diskvalificerat T, eller att det fanns andra personer med, t ex någon "känd" person som skulle kunna ställa till med problem, eller att någon på högsta ort skulle har känt igen bilderna eller kroppsdelarna på bilderna.
Citera
2025-05-21, 22:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial

Kanske Bergström tidigare själv blivit nekad tjänsten för att han hade bögbilder på nätet.

Och när Bergström hörde Thyberg blivit tillsatt skickade han Thyberg bilder (som Bergström sparat undan vid tidigare tillfälle).

Högst spekulativt, jag vet... kan inte media gräva fram sanningen istället!?
Citera
2025-05-22, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Syftar de på diplomaten som nu är avliden eller är det en annan? Jag har inte följt hela tråden, men har för mig att två diplomater har nämnts.
Det är två olika personer. En som greps på initiativ av turkisk underrättelsetjänst som inte har nånting med Thyberg att göra.
Citera
2025-05-24, 19:36
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sverige är inte särskilt strategiskt eller geopolitiskt intressant, men visst förekommer det. Det förekommer även många false flags i väst för att piska upp stämningen mot Ryssland.
Sverige har den största tillgången till Östersjön i hela Norden. Givetvis är det enormt intressant för Ryssland. Lägg till det Gotland som har en mycket strategisk position i Östersjön.

Men sen handlar det om mer än bara geopolitik. Det handlar också om teknologisk förmåga.
Citera
2025-05-24, 21:35
Medlem
Polisanmälan som han gjorde, är den fortfarande pågående? Det borde väl rimligen utredas där om dödsfallet är en följd av skadorna?
Citera
2025-05-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Sverige har den största tillgången till Östersjön i hela Norden. Givetvis är det enormt intressant för Ryssland. Lägg till det Gotland som har en mycket strategisk position i Östersjön.

Men sen handlar det om mer än bara geopolitik. Det handlar också om teknologisk förmåga.
Detta snack om Gotland tröttar mig. Det vore mycket förmånligare för ryssen att ta Ösel från Estland, det är lika stort och liggare närmare moderslandet. Glöm rysskräcken att de vill ha Gotland, som endast kan vara bra att ha i en krigssituation.
Citera
2025-05-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LalouBize
Öppet bisexuell. Gift med en kvinna och har en dotter.
Hej , det kan väl vara så att detta är tecken på en böghärva på UD! Blandat med spioneri och skumma kontakter med främmande makt. (PKK, Ukraina, Ryssland, Israel, Iran USA etc.) Har locket lagts på nu ? Kommer det komma en brottsutredning, eller en s.k. "utredning"!? Dags för TT och Billström att träda fram nu i en presskonferens, prata ut och svara på frågor. för att förhindra ytterligare konspirationsteorier. Media verkar inte ta tag i detta , kanske känsligt för vänster HBTQ grupperna där.
Citera
2025-05-25, 11:18
Avstängd
Staten och åklagare tar inga ansvar - skyller bara ifrån sig på sina underhuggare.

– "Jag har inte den inblicken i vad som har hänt och inte har hänt vid det här tillfället.

Men det var ändå du som tog beslutet om att göra det här tillslaget?

– Och det är inte samma sak som att man har möjlighet att ta ansvar för allt som kan inträffa, och därmed inte sagt att någonting har gått snett i samband med själva insatsen."

Det var alltså åklagarbeslut o inte enbart polisideer att slå till - men frågan är varför tog man inte
honom på jobbet eller ute o gjorde husrannsakan med nycklar utifrån detta
Citera
2025-05-26, 20:13
Medlem
reedtowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolglider
Jag blir så jäkla trött av att läsa alla hjärndöda inlägg bögmaffia eller inte. Tänk om han hade varit heterosexuell swinger som gillade att titta på när han kvinnliga partner blev påsatt av en annan man, alternativet att hans kvinnliga partner gillade att titta på när han satte på en annan kvinna. Det är ta mig f-n mycket mera suspekt i allmänhetens ögon i dagens Sverige än att leva i en samkönad relation. Det är något annat som gör att han väljer? att går bort. Om nu UD har över 2000 anställda så lär det ju finnas en och annan kvinna som poserar halvnaken på Tinder och kanske skickar ännu mer naket i en privat chat.

Det är något annat som ler bakom.
Eller använder medlemsskap i Mensa som Tinder.
Citera
2025-05-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Staten och åklagare tar inga ansvar - skyller bara ifrån sig på sina underhuggare.

– "Jag har inte den inblicken i vad som har hänt och inte har hänt vid det här tillfället.

Men det var ändå du som tog beslutet om att göra det här tillslaget?

– Och det är inte samma sak som att man har möjlighet att ta ansvar för allt som kan inträffa, och därmed inte sagt att någonting har gått snett i samband med själva insatsen."

Det var alltså åklagarbeslut o inte enbart polisideer att slå till - men frågan är varför tog man inte
honom på jobbet eller ute o gjorde husrannsakan med nycklar utifrån detta
Håller helt med. Måste man verkligen slå in dörren då man gör en husransakning. Dessutom visade polisen inga brickor, och de talade inte svenska. Vad gjorde rumskamraten japanen om han var hemma. Vicken röra alltså !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in