Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Slutligen är det lite hisnande att tänka på att midsommaraftonen för 41 år sedan var det fullt hålligång på Eugeniavägen 25. Jag undrar vad Vinof och de andra pratade om, och varför Vinof var övertygad om att CdC redan då var död och utplacerad på fyndplatsen.
Vinof verkar försäga sig i förhöret. En polis måste vara bra j-a trög om han inte hör att Vinof "fiskar", att han söker informaiton utan att vilja säga vad han själv vet. Att säga att BO:s kroppsdelar "måste" ha legat vid Y-korsningen vid midsommar, är ett ganska intressant uttalande.
Inte ens expertena kunde ju säga exakt hur länge de hade ruttnat och hur länge de låg på marken.
Vinof hade ju inte den blekaste aning om i vilket skick kvarlevorna var, om han stod helt utanför brottsscenariot. Vad honom anbelangade, kunde de ha sett ut hur som helst. Hur kunde han veta att de inte låg i ett kylskåp ända fram till de dumpades?
Att den 19/6 var sista dagen då hon möjligen kan ha levt (pga den uteblivna kontakten med modern och systern) bör han ha varit omedveten om.
Ja midsommarfirandet kan man fundera över. Vinof påstår alltså att han och hans polare (det bör ha varit Robert Mats N Stig Masen och liknande ansvarsfulla samhällsbärare) firade midsommar 70 meter från FP2, strax efter att da Costa hade dött.
Bara det påståendet är ju en anledning att förhöra flera av Vinofs polare.
Gör man en bulletlist med skäl till förhöra flera polare till Vinof, blir den riktigt matig:
- Vinofs kontakt med BO
- Roberts kontakt med BO, tillsammans med Vinof
- Roberts och Stigs signalement iakttagna tillsammans med BO i juni 1984
- Närheten mellan E-vägen 25 och FP2
- Ett flertal kommentarer i Vinofs förhör, hållet 1985
- Det faktum att Vinofs arbetsplats var ett tillhåll för missbrukare
- Det faktum att Vinof, Stig, Robert och Mats N var kriminella
- Det faktum att Vinof var en känd torsk
- Roberts personlighet: en våldsam missbrukare
- Stigs personlighet: troligen en kombination av missbruk och kronisk psykisk sjukdom
- Vinofs suspekta beteende: hans ovilja att bli förhörd
- Den kompakta tystnaden runt hans polare. INGEN av dem hörde av sig till polisen
- Närheten i ålder: Mats N, Stig och Robert var i tjugoårsåldern och måste ha stött på BO vid flera tillfällen
- Den grupp av prostituerade kvinnor som höll till på E-vägen 25
- Det faktum att Vinof själv sa att han tog prostituerade kvinnor till E-vägen 25
- Det faktum att Vinof, Stig, Robert och hans bror var vid Stureplan vid den ungefärliga tidpunkten för BO:s försvinnande. Detta var hennes jaktmarker och hon försvann i mitten av juni, någon gång mellan den 15/5 och 19/6.
- Det faktum att Vinof var narkoman. Eftersom han umgicks med amfetaminister (både Stig och Robert använde amfetamin) och uppvisar flera tecken på att vara amfetaminist, bör han ha frotterat sig med samma missbrukare som da Costa vid flera tillfällen.
- Det faktum att BO var kroniskt bostadslös. Att BO kände till E-vägen väl och sov där vid flera tillfällen, verkar mer än troligt.
Jösses ...
Phu. Hur kan en utredare inte sätta ihop en sådan lista och jobba med den?
Med tanke på att Stig var råkriminell, bör polisen ha vetat att Stig var psykiskt sjuk. Och i efterhand får man ju gåshud. En psykiskt sjuk amfetaminist som är tillräckligt våldsvan för att backa upp Vinof under hans "affärsmöten" och hjälpa till med indriving, kan det finnas någon intressantare person att förhöra? Stig kände dessutom till Eugeniavägen som sin egen bakficka. Han jobbade ju där och kände dessutom Vinof och Robert i åratal.
Bilden av Stig har verkligen klarnat de senaste månaderna.
Jag har alltid uppfattat hon om som klen och jag har inte fattat hur han kunde hävda sig bland de andra missbrukarna. Men nu fattar jag. Han var ju kroppsarbetare. Han var alltså uthållig, senig och råstark, trots en i grunden smal kroppsbyggnad.
Hans slanka kroppstyp i kombination med en trevlig yta (han var snygg social och verbal) gjorde honom väldigt försåtlig att ha att göra med. Han såg märkligt harmlös ut.
Även utanför da Costa-fallet är han en väldigt intressant person. En riktig karaktär.
Detta har jag tjatat om förut men jag tycker att det är viktigt: ett av vittnena som såg två män som såg ut som Stig och Robert, noterade något subtilt men otäckt. Den blonda mannen hade extremt dåliga vibbar men vittnet kunde inte precisera vad problemet var.
Jag tror att polisen blandade ihop olika uppgifter. Det var nog Stig som åsyftades.
Beskrivningen passar perfekt på Stig. När han missbrukade, hade han absolut dåliga vibbar som var svåra att definiera. Han var liksom extremt konstig och helt normal på samma gång. Alla som har träffat en psykiskt sjuk missbrukare, vet hur det känns.