Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Bitcoins köpkraft kommer ifrån vad något spekulerat upp kursen till för stunden i fiat, via pappershandel på nån obskyr oreglerad cryptobörs. Sen ska det oftast växlas till fiat för att man ska kunna realisera köpkraften.
Det är sant att ju högre market cap desto större inverkan har bitcoin på de olika marknaderna, dock kanske inte nödvändigtvis på det positiva sätt du tror. Det kan helt enkelt inflatera alla andra tillgångar via sitt egna inflaterade värde.
En bubbla kommer sällan ensam - heter det ju (eller?).
Du är nog lite förblindad av din tro till Bitcoin för att du nyktert ska kunna se på marknaden som helhet

När jag köper något och betalar med bitcoin (eller säljer bitcoin mot fiat och betalar med, det spelar ingen roll vilket) så driver jag upp efterfrågan och priset något på det jag köper. Det betyder att dina tillgångar kommer att kunna köpa dig något mindre än de skulle ha gjort annars, dvs. om bitcoin inte hade funnits eller om den hade haft mycket lägre köpkraft. Olika tillgångar blir kommunicerande kärl, där det rinner köpkraft mellan kärlen.
Åtminstone kommer bitcoins huvudsakliga köpkraft till på detta sätt: genom att andra tillgångars köpkraft minskar lika mycket som bitcoins köpkraft ökar.
Detta kan uttryckas som att bitcoin suger till sig bubbelvärdet från andra tillgångar. Det reala värdet kommer dock alltid att finnas kvar.