Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-24, 12:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Harvard hade kunnat tacka nej till de 2 miljarderna och fortsätta som vanligt, istället valde de att stämma regeringen. Då svarade administrationen med att "dra in certifikat som möjliggör för Harvard att ta emot internationella studenter, och att de som redan går på universitetet måste byta lärosäte för att behålla sitt visum". Harvard svarar med ytterligare en stämning.

"Konflikten har redan tidigare varit skarp mellan de två efter att lärosätet vägrat vika sig för Trumps krav på landets universitet om att rapportera utländska studenter misstänkta för brott och att upphöra med DEI-program för mångfald, rättvisa och inkludering. Det resulterade i att Trump drog in statliga stöd till Harvard på 2,2 miljarder dollar.

Tidigare stämningsansökan
Bakgrunden till kraven är enligt Trumpadministrationen den ”okontrollerade antisemitism” som man hävdar gror på universiteten efter de stora protester mot Israels krig i Gaza som skedde på flera campus under 2024.

Det resulterade i att Harvard valde att stämma regeringen för att ”agera godtyckligt och nyckfullt” och för att utgöra ett hot mot högre utbildning i landet.

På torsdagen kom den senaste reaktionen från USA:s regering när man meddelade att dra in certifikat som möjliggör för Harvard att ta emot internationella studenter, och att de som redan går på universitetet måste byta lärosäte för att behålla sitt visum.

Lämnar in ytterligare stämning
På fredagen meddelade Harvard att man skärper den juridiska striden med ytterligare en stämning, rapporterar Reuters".

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/harvard-tar-strid-for-utlandska-studenter-stammer-trumpadministrationen

Jag anser att det hade varit smartast av Harvard att skita i de två miljarderna, fortsätta med sitt och inte bråka. De klarar sig som sagt ekonomiskt och det bästa de kan göra nu är att visa att de levererar och producerar kompetenta och kunniga studenter som är en tillgång för landet/världen när de lämnar Harvard.

Trump gav dem ett val, anpassa er eller gå miste om skattebetalarnas bidrag. De valde ett tredje alternativ. Strid.
Varför?
Varför ska de sorteras ut för?
Givetvis ska de ha exakt samma rättigheter som alla andra som har samma situation.
Och även ska få utbilda som de själva vill, och iget som en president eller administration ens har med att göra.
Eller så får de skriva om allt i dessa bidrag och ställa krav, men de gjorde de inte, utan istället godtyckligt särskiljer Harvard och enbart för de har en integritet.

Men såklart i fascism så försöker man inbilla sig skillnader, och i agendan så följer de donalds hat att Harvard advokaterna vägrade representera donalds.
Och det är viktigt att påpeka att de vägrade inte pga de ogillar donalds som så, utan för donalds är en värdelös klient och motarbetar dom.
Citat:
I det här fallet tycker jag att det är bra att Trump-administrationen lyfter problemen med Harvard. Att studenter redan i introduktionen får lära sig vilka som är förtryckare och förtryckta hör inte hemma på ett tidigare ansett universitet. Yttrandefriheten är inskränkt, inkvoteringen missgynnar vita och asiater, Harvard är stark vänstervridet osv. Det finns massor av problem på Harvard som inte lirar väl med den nya regeringen. Och enligt mig gynnar det inte heller mänskligheten. Det är inte längre eliten som studerar på Harvard, det är woke-människor som inte tillför något annat än flummeri.

Alla på Harvard ska gå en kultur-revolutionär grundkurs där de får lära sig att:
De vita har riggat samhället så att icke-vita saknar inflytande.
Du tillhör antingen en offergrupp eller en förtryckargrupp.
Som förtrycksoffer har du vissa rättigheter.
Som förtryckare utsätts du aldrig för lika hård diskriminering eller orättvisa.
Felanvända pronomen är misshandel.
Cisgenderism är våld.
55:06 https://swebbtv.se/w/t1h7UpyS5K88snH9bMqdir

Självklart ska Harvard få sina invändningar prövade i domstol, vilket de nu verkar få, och det tycker jag är bra. Nu får allmänheten reda på hur deras verksamhet drivs, vilket jag tror gått under radarn tidigare. För Harvards del hade det dock varit bättre att lägga locket på och accepterat förlusten av de två miljarderna i tystnad om de vill bedriva sin verksamhet så som de gjort/gör numera.
SÅ du tycker fascism är bra då, och hur man sorterar ut de som inte bugar inför statsmakten utan anledning alls.

Pronomen kan aldrig bli felanvänd och om det är vad den personen tycker, det måste väl även du fatta, eller?
Citera
2025-05-24, 12:34
Medlem
prominentens avatar
Pripps0.0 har i alla fall argument. Du får helt enkelt lansera dina

Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Du verkar inte ha en aning om vad du snackar om.
Citera
2025-05-24, 15:41
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
I det här fallet tycker jag att det är bra att Trump-administrationen lyfter problemen med Harvard. Att studenter redan i introduktionen får lära sig vilka som är förtryckare och förtryckta hör inte hemma på ett tidigare ansett universitet. Yttrandefriheten är inskränkt, inkvoteringen missgynnar vita och asiater, Harvard är stark vänstervridet osv. Det finns massor av problem på Harvard som inte lirar väl med den nya regeringen. Och enligt mig gynnar det inte heller mänskligheten. Det är inte längre eliten som studerar på Harvard, det är woke-människor som inte tillför något annat än flummeri.

Alla på Harvard ska gå en kultur-revolutionär grundkurs där de får lära sig att:
De vita har riggat samhället så att icke-vita saknar inflytande.
Du tillhör antingen en offergrupp eller en förtryckargrupp.
Som förtrycksoffer har du vissa rättigheter.
Som förtryckare utsätts du aldrig för lika hård diskriminering eller orättvisa.
Felanvända pronomen är misshandel.
Cisgenderism är våld.
55:06 https://swebbtv.se/w/t1h7UpyS5K88snH9bMqdir

Självklart ska Harvard få sina invändningar prövade i domstol, vilket de nu verkar få, och det tycker jag är bra. Nu får allmänheten reda på hur deras verksamhet drivs, vilket jag tror gått under radarn tidigare. För Harvards del hade det dock varit bättre att lägga locket på och accepterat förlusten av de två miljarderna i tystnad om de vill bedriva sin verksamhet så som de gjort/gör numera.

Det står dig och alla andra fritt att ogilla och kritisera vad som undervisas i på Harvard. Men bara i en totalitär stat har de styrande rätten att bestämma vad som får och inte får läras ut.

De styrande har naturligtvis rätt att bestämma vilken typ av forskning som skall finansieras med skattemedel. Men här måste Harvard ha samma rätt som alla andra universitet att söka utlysta anslag och få sina ansökningar bedömda efter strikt vetenskapliga kriterier av experter inom området.

Bara i en totalitär stat ställs ideologiska krav på de sökande för att komma i fråga för statliga anslag och i offentliga upphandlingar. Tycker du det vore bra om företag och institutioner tvingas svära trohet till Donald Trump och MAGA-ideologin för att få statliga anslag och delta i offentliga upphandlingar?
Citera
2025-05-24, 18:37
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Det står dig och alla andra fritt att ogilla och kritisera vad som undervisas i på Harvard. Men bara i en totalitär stat har de styrande rätten att bestämma vad som får och inte får läras ut.

De styrande har naturligtvis rätt att bestämma vilken typ av forskning som skall finansieras med skattemedel. Men här måste Harvard ha samma rätt som alla andra universitet att söka utlysta anslag och få sina ansökningar bedömda efter strikt vetenskapliga kriterier av experter inom området.

Bara i en totalitär stat ställs ideologiska krav på de sökande för att komma i fråga för statliga anslag och i offentliga upphandlingar. Tycker du det vore bra om företag och institutioner tvingas svära trohet till Donald Trump och MAGA-ideologin för att få statliga anslag och delta i offentliga upphandlingar?

Sant.

Ja, och det är precis det som händer med Harvard nu. De kan söka, men kommer inte att beviljas statliga bidrag om de inte anpassar sig efter de regler den nya regeringen satt. Så funkar det i de flesta västliga länder.

Det spelar ingen roll vad jag tycker, det är så det fungerar i en demokrati. Ny regering, nya regler.
Citera
2025-05-24, 21:32
Medlem
Citat:
Sant.

Ja, och det är precis det som händer med Harvard nu. De kan söka, men kommer inte att beviljas statliga bidrag om de inte anpassar sig efter de regler den nya regeringen satt. Så funkar det i de flesta västliga länder.

Det spelar ingen roll vad jag tycker, det är så det fungerar i en demokrati. Ny regering, nya regler.
Så fungerar det faktiskt bara i länder som inte har en fungerande demokrati.
Grattis USA, ni styrs numera som Kina, Nordkorea och Ryssland.
Citera
2025-05-24, 22:08
Medlem
Citat:
Sant. Ja, och det är precis det som händer med Harvard nu. De kan söka, men kommer inte att beviljas statliga bidrag om de inte anpassar sig efter de regler den nya regeringen satt. Så funkar det i de flesta västliga länder. Det spelar ingen roll vad jag tycker, det är så det fungerar i en demokrati. Ny regering, nya regler.

En ny regering är inte fri att hitta på och ändra lite som den tycker.
Trump regimen måste fortfarande följa befintligt regelverk.

The administration’s prescription goes beyond the power of the federal government. It violates Harvard’s First Amendment rights and exceeds the statutory limits of the government’s authority under Title VI.
/Alan M. Garber
Published on April 14, 2025

Harvard menar att Trump regimen genom sina nya regler bryter mot den Amerikanska konstitutionen.

They include requirements to “audit” the viewpoints of our student body, faculty, staff, and to “reduc[e] the power” of certain students, faculty, and administrators targeted because of their ideological views.

Alan M. Garber
Vad jag förstår grundar sig Trumps illvilja mot Harvard främst i att hans son, Banjo Trump, inte blev antagen, trots pappas påtryckningar.
Citera
2025-05-25, 07:19
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Så fungerar det faktiskt bara i länder som inte har en fungerande demokrati.
Grattis USA, ni styrs numera som Kina, Nordkorea och Ryssland.
Du tycks tro att alla blir nöjda och glada i en demokrati, men så är inte fallet, majoriteten bestämmer. I det här fallet har majoriteten valt Trump. Och till skillnad från i Sverige där alla partier tycker lika i allt väsentligt (inklusive Vänsterpartiet och SD), så vill Trump och hans anhängare se en förändring. Det är vad som händer nu, och är man för demokrati så får man acceptera det.

Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
En ny regering är inte fri att hitta på och ändra lite som den tycker.
Trump regimen måste fortfarande följa befintligt regelverk.

The administration’s prescription goes beyond the power of the federal government. It violates Harvard’s First Amendment rights and exceeds the statutory limits of the government’s authority under Title VI.
/Alan M. Garber

Harvard menar att Trump regimen genom sina nya regler bryter mot den Amerikanska konstitutionen.

They include requirements to “audit” the viewpoints of our student body, faculty, staff, and to “reduc[e] the power” of certain students, faculty, and administrators targeted because of their ideological views.

Alan M. Garber
Vad jag förstår grundar sig Trumps illvilja mot Harvard främst i att hans son, Banjo Trump, inte blev antagen, trots pappas påtryckningar.
Du glömde länkarna. Kan inte bemöta dina citat utan dom.

Trump har ingen son som heter Banjo. Men om han så haft har jag svårt att se att han skulle vilja sätta sin son på USAs motsvarighet till Södertörn.
Citera
2025-05-25, 10:48
Medlem
Citat:
Du glömde länkarna. Kan inte bemöta dina citat utan dom. Trump har ingen son som heter Banjo. Men om han så haft har jag svårt att se att han skulle vilja sätta sin son på USAs motsvarighet till Södertörn.

Du har helt rätt.
Jag tar tillbaka. Jag lyssnade på ett radioprogram, där sonens namn nämndes och det lät som Banjo. Jag tänkte att namnet var en blinkning till MAGA gänget, som brukar beskrivas som "hillbillys" och "rednecks".

Vad värre är verkar det inte heller som om Barron, som Donalds son heter, ens har sökt till Harvard. Uppgiften om detta är felaktig.
Jag beklagar.

Här är länken från Alan M. Garbers brev.
https://www.harvard.edu/president/news/2025/the-promise-of-american-higher-education/
Citera
2025-05-25, 11:06
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Du har helt rätt.
Jag tar tillbaka. Jag lyssnade på ett radioprogram, där sonens namn nämndes och det lät som Banjo. Jag tänkte att namnet var en blinkning till MAGA gänget, som brukar beskrivas som "hillbillys" och "rednecks".

Vad värre är verkar det inte heller som om Barron, som Donalds son heter, ens har sökt till Harvard. Uppgiften om detta är felaktig.
Jag beklagar.

Här är länken från Alan M. Garbers brev.
https://www.harvard.edu/president/news/2025/the-promise-of-american-higher-education/
Vad jag ser är ett brev som bedyrar Harvards relevans och ber om fortsatt stöd. Gott så. Men det åter ju att se om detta godkänns av regeringen för fortsatt bidrag. Regeringen har ju fler invändningar än just antisemitism, vad gäller deras verksamhet. Dessa benämns inte i brevet.

Edit: Brevet är ju dessutom riktat till Harvards medlemmar, inte staten.
Senast redigerad av Pripps0.0 2025-05-25 kl. 11:09.
Citera
2025-05-25, 12:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Sant.

Ojdå, fans som du brukar ju bestämt säga att donalds inte gör USA till en totalitär stat.
Och allt du säger är att fascism är okey, är du medveten om detta ens?

Men det är inga nya lagar, utan bara ett godtyckligt särskiljande av Harvards pga donalds hämndlystenhet.
Och en sak man undrar mer än något annat, varför ge sig på såna här småsaker och inte istället hjälper sina väljare att få det bättre?
För det verkar nu som dom är svårt rövknullade och när de inte får det bättre,m utan får det sämre pga donalds beskattar dom med tullar.
Citat:
Du tycks tro att alla blir nöjda och glada i en demokrati, men så är inte fallet, majoriteten bestämmer. I det här fallet har majoriteten valt Trump. Och till skillnad från i Sverige där alla partier tycker lika i allt väsentligt (inklusive Vänsterpartiet och SD), så vill Trump och hans anhängare se en förändring. Det är vad som händer nu, och är man för demokrati så får man acceptera det.

Du glömde länkarna. Kan inte bemöta dina citat utan dom.

Trump har ingen son som heter Banjo. Men om han så haft har jag svårt att se att han skulle vilja sätta sin son på USAs motsvarighet till Södertörn.
Ingen som påstått det, BARA du.

Men i detta fallet så blir ju än mer missnöjda, och det verkar du anse är bättre.

Så förändringen är göra det sämre för låglöneinkomsttagaren och de fattiga, vad är det som är så bra med det?
Undrar då det är omöjligt att se.

SÅ vi är tillbaka att R är bara fascister som vill kväva utbildning, då utbildning och smarta människor av denna utbildning är ett stort hot mot deras fallerade ideologi.

Men såklart, detta låtsas du bara om inte existerar, och det är dessa som skapar fascismen och genom alltid säga de har rätt oavsett hur fel de har.
Citera
2025-05-25, 12:54
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Sant.

Nej, det är så det fungerar i en korrupt diktatur inte i en demokratisk rättsstat. I en demokratisk rättsstat får inte staten bestraffa individer, institutioner och företag utan att kunna bevisa att dessa har begått lagbrott.

Att Harvard inte kan få statliga forskningsanslag eller ta emot utländska studenter är en solklar bestraffning från statsmakten. Vilka lagbrott anser du att Harvard begått? Men du kanske i fascistisk anda anser att Trumps är staten och hans vilja är lagen?
Citera
2025-05-25, 19:26
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Nej, det är så det fungerar i en korrupt diktatur inte i en demokratisk rättsstat. I en demokratisk rättsstat får inte staten bestraffa individer, institutioner och företag utan att kunna bevisa att dessa har begått lagbrott.

Att Harvard inte kan få statliga forskningsanslag eller ta emot utländska studenter är en solklar bestraffning från statsmakten. Vilka lagbrott anser du att Harvard begått? Men du kanske i fascistisk anda anser att Trumps är staten och hans vilja är lagen?
Det är väl självklart att staten får dra in bidrag för verksamheter de inte längre anser lever upp till kraven. Det görs hela tiden, även i Sverige.

Harvard har en förmögenhet på 50 miljarder, det är ju inte så att de inte överlever utan de två miljarder skattebetalarna bidragit med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in