Citat:
Ursprungligen postat av
Eric1968-07
Jag har varit i kontakt med högsta ansvarige på IMY:s enhet, och han bekräftade att det kommit in väldigt många anmälningar mot Krimfup. På grund av ärendets allvar har de beslutat att tillsätta extra resurser i tillsynen. Jag håller nu på att kartlägga företaget och personerna bakom. Det är djupt oacceptabelt att tjäna pengar genom att kringgå lagen och exploatera andra människors integritet. Jag återkommer när jag har mer konkret information.
Bra jobbat!
Det är viktigt att vi börjar stötta dem som faktiskt tar initiativ och gör något och ett första steg är att ge uppskattning, som att säga just "bra jobbat!".
När det gäller fupar är de ofta djupt integritetskränkande. De innehåller mängder av information och bilder som sällan återges i domar, det är chockerande att sådant kan vara offentliga handlingar. Tiderna har förändrats, och idag finns ett enormt intresse för att snoka i andras privatliv. Det drabbar inte bara misstänkta, utan även brottsoffer vars sms, bilder, ekonomi och sociala kontakter ofta finns med. Det här är något som måste stoppas.
Offentlighetsprincipen har absolut sitt värde, men det borde inte vara så enkelt att man kan begära ut stora mängder material digitalt och bygga databaser av det. Den har i praktiken missbrukats, vilket skapat en ny situation. Det kanske är dags att se över reglerna, exempelvis införa krav på att man måste hämta ut en förundersökning personligen, med legitimation, och att man bara får begära ut en åt gången.
Hur får ens dessa skitföretag tag på allt? Har svårt att tro att de sitter och mejlar tusentals dokument. Det känns mer troligt att någon som jobbar i domstolen och har tillgång till databaserna låter allt kopieras till hårddiskar under sin arbetstid.