2025-05-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Nej, jag har ingen länk till domen, men jag har länk till en kommentar av domen, https://bulletin.nu/funcke-om-domen-...kt-tillampning

Där det finns ett resonemang som jag vill lyfta:

– Är det en offentlig person så ska de ju tåla en kritisk granskning. Men då ska det ju ha någon bäring kopplat till verksamheten och det har ju inte de här påståenderna om djurplågeri.

Om ovanstående är relevant kommentar som avspeglar rättspraxis, så skulle det innebära att det faktum att databaser med utgivningsbevis publicerar uppgifter om icke-offentliga personers domar m.m. utan att koppla publiceringen till en kontext är ett förtalsbrott.
Nu är det väl dessutom ändrat till AI skriven text? Kan någon intyga att det inte längre finns några riktiga domar på Lexbase? Vad exakt beskriver AI texten? Händelseförloppet och brottet, men nämner texten också målsägande, advokater, adresser, bevis (som tex tömning av telefon) och liknande? Alltså specifika detaljer?

Tänker att om det inte var förtal när det delades ut massa domar så bör det ju definitivt vara det nu när man skriver historier om folk systematiskt.
Citera
2025-05-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadhandemedlivet
Nu är det väl dessutom ändrat till AI skriven text? Kan någon intyga att det inte längre finns några riktiga domar på Lexbase? Vad exakt beskriver AI texten? Händelseförloppet och brottet, men nämner texten också målsägande, advokater, adresser, bevis (som tex tömning av telefon) och liknande? Alltså specifika detaljer?

Tänker att om det inte var förtal när det delades ut massa domar så bör det ju definitivt vara det nu när man skriver historier om folk systematiskt.

Yes, det blev en sammanställning av domen med hjälp av ai, som i sin tur skapar en artikel om den. Det värsta är att sammanställningen många gånger blir fel. Har sett exempel där viktig information i domen har blivit helt missvisande.

Det står om händelseförloppet, vilken tingsrätt, målnummer, info om advokaten och alla bevis som fastställde domen. Så framgår det i domen att man fann bevis efter en mobiltömning så kommer det högst troligt stå i artikeln.

Så ja, nu är det förtal på i ny nivå. Det kommer inte hålla
Citera
2025-05-22, 11:38
Medlem
marytraders avatar
Är det någon som polisanmält LEXBASE, KRIMFUP etc efter domen i HD och blivit bortplockad från deras register och eller fått ersättning från dem?

När kommer beskedet från EU eller riksdagen för att förbjuda verksamheten? Någon som har koll? Jag har hört nu i Juni.
Citera
2025-05-23, 15:49
Medlem
Hur Krimfup kringgår lagen om domar med förbehåll – verkliga exempel och vad du kan göra

Bakgrund

Efter Högsta domstolens avgörande den 25 februari 2025 gäller att många brottmålsdomar – bl.a. gällande köp av sexuell tjänst – inte får lämnas ut fritt, utan endast med särskilt förbehåll enligt 43 kap. 8 § rättegångsbalken. Förbehållet innebär att domarna inte får spridas eller publiceras i databaser som Lexbase eller Krimfup.

Lexbase har rättat sig efter lagen.
Krimfup däremot publicerar fortfarande dessa domar – i direkt strid med lagens intentioner.

Så kringgår Krimfup lagen – steg för steg

1. Identifierar mål via offentliga källor

Förhandlingslistor på domstolens hemsidor

Ringer tingsrättens växel för att få information om kommande mål

2. Använder bulvaner (privatpersoner) som skickar beställningar
Dessa personer uppger aldrig att de agerar på uppdrag av Krimfup.
Exempel:

> Från: Kia_mmma@outlook.com
Till: Södertörns tingsrätt

Hej!

Mitt namn är Kia, jag vill beställa dom.

Här är nummer för de mål jag vill ha:
B XXXX-XX

Vänliga hälsningar,
Kia

3. Tingsrätten lämnar ut domen – ofta med förbehåll

> Från: Södertörns tingsrätt
Till: Kia_mmma@outlook.com

Hej,

Bifogar den begärda domen.

Med vänlig hälsning,
XXXXXXXX
Arkivassistent, Södertörns tingsrätt

4. Domen publiceras på Krimfup – i strid med förbehållet
Inget förbehåll efterlevs – trots att det uttryckligen förbjuder vidarepublicering.

Konsekvens: Lagen kringgås och sekretess bryts

Den här metoden innebär att det rättsliga skyddet i 43 kap. 8 § RB sätts ur spel.
Det kan utgöra brott mot:

Offentlighets- och sekretesslagen (OSL)

Dataskyddsförordningen (GDPR)

Tjänstefel om det sker upprepat från tjänstemän

Hur du tar reda på om din dom lämnats ut till Krimfup

1. Kontakta tingsrätten där målet avgjordes Be om:

Vilka som begärt ut domen

När den lämnades ut

Till vilken e-postadress

Kopia av själva e-postkonversationen

Mönster: E-postadresser som slutar på @outlook.com eller @gmail.com – ofta bulvaner.

Vad du gör om din dom felaktigt lämnats ut

1. Anmäl till IMY (Integritetsskyddsmyndigheten)

E-post: imy@imy.se
Rubrik: Otillåten publicering av dom med förbehåll

Bifoga:

Domen

Förbehållet

E-postlogg (t.ex. frånTingsräten)

Skärmdump från Krimfup
Citera
2025-05-23, 15:55
Medlem
Såg lexbase förändring och med denna kommer dom säkert bli irrelevanta och dö ut av sig själv inom snar framtid
Citera
2025-05-23, 18:25
Medlem
Krimfup ägnar sig åt allvarliga överträdelser av lagen genom att kringgå sekretessförbehåll och publicera domar i strid med gällande regler – enbart i syfte att tjäna pengar. Jag har varit i kontakt med ansvarig handläggare på IMY angående den pågående tillsynen mot Krimfup. De har fått in hundratals anmälningar, och myndigheten har därför beslutat att tillsätta dubbla handläggare i ärendet. Jag fortsätter att samla information om personerna bakom Krimfup och dokumentera deras agerande.
Citera
2025-05-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eric1968-07
Krimfup ägnar sig åt allvarliga överträdelser av lagen genom att kringgå sekretessförbehåll och publicera domar i strid med gällande regler – enbart i syfte att tjäna pengar. Jag har varit i kontakt med ansvarig handläggare på IMY angående den pågående tillsynen mot Krimfup. De har fått in hundratals anmälningar, och myndigheten har därför beslutat att tillsätta dubbla handläggare i ärendet. Jag fortsätter att samla information om personerna bakom Krimfup och dokumentera deras agerande.

Vart har du fått info om att de ha tillsatt dubbla handläggare?

Samt vad menas med dubbla? har det gått från 1 till 2 handläggare?
Nyfiken
Citera
2025-05-23, 20:12
Medlem
Jag har varit i kontakt med högsta ansvarige på IMY:s enhet, och han bekräftade att det kommit in väldigt många anmälningar mot Krimfup. På grund av ärendets allvar har de beslutat att tillsätta extra resurser i tillsynen. Jag håller nu på att kartlägga företaget och personerna bakom. Det är djupt oacceptabelt att tjäna pengar genom att kringgå lagen och exploatera andra människors integritet. Jag återkommer när jag har mer konkret information.
Citera
2025-05-23, 21:19
Medlem
Citat:
Jag har varit i kontakt med högsta ansvarige på IMY:s enhet, och han bekräftade att det kommit in väldigt många anmälningar mot Krimfup. På grund av ärendets allvar har de beslutat att tillsätta extra resurser i tillsynen. Jag håller nu på att kartlägga företaget och personerna bakom. Det är djupt oacceptabelt att tjäna pengar genom att kringgå lagen och exploatera andra människors integritet. Jag återkommer när jag har mer konkret information.
Bra jobbat!
Citera
2025-05-23, 21:48
Medlem
Citat:

Bra jobbat!

Det är viktigt att vi börjar stötta dem som faktiskt tar initiativ och gör något och ett första steg är att ge uppskattning, som att säga just "bra jobbat!".

När det gäller fupar är de ofta djupt integritetskränkande. De innehåller mängder av information och bilder som sällan återges i domar, det är chockerande att sådant kan vara offentliga handlingar. Tiderna har förändrats, och idag finns ett enormt intresse för att snoka i andras privatliv. Det drabbar inte bara misstänkta, utan även brottsoffer vars sms, bilder, ekonomi och sociala kontakter ofta finns med. Det här är något som måste stoppas.

Offentlighetsprincipen har absolut sitt värde, men det borde inte vara så enkelt att man kan begära ut stora mängder material digitalt och bygga databaser av det. Den har i praktiken missbrukats, vilket skapat en ny situation. Det kanske är dags att se över reglerna, exempelvis införa krav på att man måste hämta ut en förundersökning personligen, med legitimation, och att man bara får begära ut en åt gången.

Hur får ens dessa skitföretag tag på allt? Har svårt att tro att de sitter och mejlar tusentals dokument. Det känns mer troligt att någon som jobbar i domstolen och har tillgång till databaserna låter allt kopieras till hårddiskar under sin arbetstid.
Senast redigerad av Vadhandemedlivet 2025-05-23 kl. 22:01.
Citera
2025-05-27, 01:03
Avstängd
ja nu har tydligen lexbase blivit pk
inga dommar sökbara
hur fan kan ni stödja detta
trodde flashback va emot pk
usch
Citera
2025-05-27, 09:19
Medlem
Eidermags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadhandemedlivet
Hur får ens dessa skitföretag tag på allt? Har svårt att tro att de sitter och mejlar tusentals dokument. Det känns mer troligt att någon som jobbar i domstolen och har tillgång till databaserna låter allt kopieras till hårddiskar under sin arbetstid.

Dom har prenumerationsavtal med domstolarna som är specifikt utformade för rättsdatabaserna. Stockholms tingsrätt tog 500 kr i månaden. Möjligt att dom höjt nu.

I jämförelse får du dom första nio filerna gratis medan den tionde filen kostar 50 kronor och varje fil därutöver 2 kronor. Kolla här https://www.domstol.se/stockholms-ti...er-handlingar/

Ja, du läste rätt. Domstolarna har upprättat speciella prenumerationer för att underlätta för rättsdatabaserna, som gör domarna billigare än om du eller jag skulle begära ut dom.

Möjligt att dom ändrat nu dock. Maila stockholms.tingsratt@dom.se och fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in