2025-05-22, 19:43
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Man har självklart ansvaret både innan och när man tilldelas kännedom om den skada man omedvetet orsakat någon under blackout/minnesbortfall.

Men om man hade en psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall samtidigt man agerade och inte hade orsakat just den personen den skadan om man vore nykter, så hade man inte medvetet uppsåt att skada just den personen, utan det agerandet blir som att agera i totalt mörker mot någon som kan vara vem som helst, och när blackouten/minnesbortfallet släppt och någon enstaka minnesbild finns kvar och personen anar vad som hänt så kommer känslor av ånger.
Fast gärningsmän ljuger alltid och när det inte går att förneka brott lägger de skulden på offret eller andra och när det är omöjligt så påstår de att de inte minns, gått i sömnen och annat.

Otroligt märkligt att de alltid vid första påstådda blackouten begår våldsdåd.

Jag har haft flertalet blackouter utan att en enda gång försökt mörda någon. Jag har även gått i sömnen och uppträtt irrationellt utan att skada någon och jag har även haft PTSD och agerat utan att känna igen personen framför mig och trott att jag är under hot utan att försöka mörda personen. Inte ens när jag vaknade under PTSD och att sannolikt ha drogats och personen som försökt våldta mig var i full gång med något. Trots att jag den sista gången reagerade med PTSD och varken visste vem han var eller vad han gjorde när jag flög upp och tvingade in honom mot en vägg bort från mig och en annan person- attackerade jag med våld fast att det hade varit både lagligt (nödvärnsrätt) och mentalt förklarat av tillståndet jag befann mig i.

Konstigt att män alltid får "blackouter" och mördar barn och kvinnor eller våldtar dem men de får inte "blackouter" som innebär att de flyger på mycket större män. Jag med PTSD kan inte avgöra under hot, att jag mer sannolikt kan bli svårt skadad om jag går enot en man jag upplever som fara för liv och död pga min PTSD. Men det lyckas alltid männen göra, kontrollera sig så de inte går på stora starka män istället för svaga kvinnor och barn.
Citera
2025-05-22, 21:01
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Här behöver inte ens gärningsmannen H anstränga sig för att försvara sig, hela hans incel entourage kommer till hans försvar och pekar finger på offer, samhälle, sjukvård osv redan innan han ens lyckats yttra sig!
Ja han har uppenbart ett mycket starkt socialt nätverk som drar i så många trådar de kan och sannolikt även inom andra områden till hans försvar utöver Flashback.

Intressant är att Bodström blev inkopplad för brottsoffret. Det känns som om den här familjen har en del kontakter så att säga och sannolikt H också.
Citera
2025-05-22, 21:09
Medlem
[quote=Angeliqa|91966569]
Ingen har läckt någonting. Förhöret på IVA är offentlig handling i häktnings-PM. Mordvapnet är inte fastställt. Kanske ej funnet. Så man inväntar obduktionsprotokollet. Polis och åklagare gör inte som 98% i denna tråd, som bara gissar.

Åh fan. Det har inte jag sett. Har du det?
Citera
2025-05-22, 23:58
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Ok. Uppskattar din erfarenhet och att du berättar! Men måste då fråga om dessa patienter befunnit sig i en akut psykos? (Ifrågasätter ingenting, bara en genuin fråga). Jag har svårt att se att man släpper hem en fullt psykotisk patient och menar därför att H troligtvis inte hade en akut psykos vid det eventuella söktillfället. Sedan håller jag med om att det kan vara extremt klurigt med psykoser, ffa hos de med underliggande sjukdomar som bipolaritet eller schizofreni t.ex. Dessa kan ju ha mer smygande psykoser som är svårare att avläsa, absolut. Jag har viss erfarenhet från psykiatrin sedan innan, men långt mindre då jag jobbar inom somatiken sedan länge nu. Håller med dig om att ett hemsläppande av H inte automatiskt innebär att han var frisk och det har jag heller inte menat. Vi vet ju inte heller om det stämmer att H sökte psykiatrin dagen/dagarna innan allt hände, det är någonting det har skrivits om här i tråden.

Hej och tack för trevligt svar!

Patienterna ifråga hade pågående psykoser som upptäckts hos anhöriga och inte pågått alltför länge.

Anhöriga tenderar ju att märka personlighetsstörningar tidigt så det är inte konstigt att läkare många gånger har svårt att avgöra om en patient borde tvångsvårdas eller inte. Även om man tycker att sjukdomshistorik borde varit avgörande hos personer med kronisk sjukdom med återkommande skov. I ett av fallen hyrde patienten bil dagen efter läkarbesöket. Och körde mot trafiken på essingeleden (i sthlm) för hon tyckte vänstertrafik var bättre. Hon plockades då upp av polis och kördes direkt till Beckis (Beckomberga Sjukhus) slutenvård. Hennes anhöriga var minst sagt upprörda för att inte läkaren skrivit in henne dagen innan. Det finns många tragiska historier som slutat i katastrof, för att patienter inte fått vård i tid.

I Henriks fall vore det väldigt intressant att få höra vad han sökte för, om det stämmer att han sökte. Det är ju inte otänkbart att han kände att något inte var bra. Och om han sökte vård, så tycker jag att även det talar för psykiskt störning. Snarare än psykopati.
Citera
2025-05-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ja han har uppenbart ett mycket starkt socialt nätverk som drar i så många trådar de kan och sannolikt även inom andra områden till hans försvar utöver Flashback.

Intressant är att Bodström blev inkopplad för brottsoffret. Det känns som om den här familjen har en del kontakter så att säga och sannolikt H också.

Sant, förvånansvärt få av Hs vänner på Facebook har avvännat honom... En av dem var här igår, en man med samma språkliga bruk som en fjortis, peakade intellektuellt i nian, försökte mobba och idiotförklara alla som sa emot honom eller ens ställde en fråga, skrev "håll käft" - så fort hans kunskaper svek honom... Kanske var han Hs spegelbild, därav deras kamratskap.
J hade väl hoppats på att H skulle mogna från killen med monsterbil och med mental kapacitet som en högstadiemobbare till en vuxen man med ett bredare känsloregister, som inte följer Tucker Carlsson och Fox News. Då det aldrig hände så kunde hon inte stanna längre...

Det blir ju ett väldigt uppmärksammat fall och mer lär det väl bli med tanke på att ärkesvinet inte bara attackerat en, men två kvinnor. Inte så konstigt att mer välkända namn tar sig an fallet.
Senast redigerad av Entilltomte 2025-05-23 kl. 01:11.
Citera
2025-05-23, 01:29
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Jag har haft flerertalet blackouter utan att en enda gång försökt mörda någon.
Det kan du inte veta eftersom du hade blackout/minnesbortfall.

Citat:
(............)varken visste vem han var eller vad han gjorde när jag flög upp och tvingade in honom mot en vägg bort från mig och en annan person- attackerade jag med våld fast att det hade varit både lagligt (nödvärnsrätt)(...........)
Och detta fick du berättat av de gärningsmännen efteråt?.......

Citat:
Konstigt att män alltid får "blackouter" och mördar barn och kvinnor eller våldtar dem men de får inte "blackouter" som innebär att de flyger på mycket större män.
Det finns män som fått blackouter/minnesbortfall och agerat mot andra män som varit större än dem själva och det är inte en god handling att misstro någon som har begått våldshandlingar under psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall.
Citera
2025-05-23, 02:02
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Sant, förvånansvärt få av Hs vänner på Facebook har avvännat honom... En av dem var här igår, en man med samma språkliga bruk som en fjortis, peakade intellektuellt i nian, försökte mobba och idiotförklara alla som sa emot honom eller ens ställde en fråga, skrev "håll käft" - så fort hans kunskaper svek honom... Kanske var han Hs spegelbild, därav deras kamratskap.
J hade väl hoppats på att H skulle mogna från killen med monsterbil och med mental kapacitet som en högstadiemobbare till en vuxen man med ett bredare känsloregister, som inte följer Tucker Carlsson och Fox News. Då det aldrig hände så kunde hon inte stanna längre...

Det blir ju ett väldigt uppmärksammat fall och mer lär det väl bli med tanke på att ärkesvinet inte bara attackerat en, men två kvinnor. Inte så konstigt att mer välkända namn tar sig an fallet.
Ja jag har gått igenom vänlistan nu och några gemensamma nämnare finns ju och det är också en del andra välkända namn när det gäller kriminella och människor i drogvärlden.

Jag tycker att jag känner igen mordoffret vilket jag inte förstår varför eftersom jag inte har någon bekantskapskrets och haft väldigt få vänner genom livet men hennes ansikte ger mig hela tiden en känsla när jag ser henne på bild, av att vara välbekant på något vis. Men det kan vara som med H, ett ansikte som bara känns vagt bekant för att det är ett ganska alldagligt utseende. Jag menar inte att BO ser alldaglig ut utan att hon kanske har mer typiskt utseende för sin bakgrund.

Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Det kan du inte veta eftersom du hade blackout/minnesbortfall.

Och detta fick du berättat av de gärningsmännen efteråt?.......

Det finns män som fått blackouter/minnesbortfall och agerat mot andra män som varit större än dem själva och det är inte en god handling att misstro någon som har begått våldshandlingar under psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall.
Minnet återvänder efter blackouter och nej, under en ptsd blackout så försvinner inte minnet såsom vid minnesförlust. Du är där men utan att veta vad som pågår utan angriper/närmar dig personen framför dig i tron att den är ute efter att skada .

En kille började kalla mig för "lilla soldaten" för att han upplevde att jag uppträdde som en soldat i en skyttegrav av att jag kunde sova djup och flyga upp och uppträda som klarvaken medan jag gormade frågor om vad han ville.
Citera
2025-05-23, 07:16
Medlem
Citat:

Vem som helst kan begära han som försvarare.. sen väljer han om han tar jobbet eller inte.. kommer ge han bra ersättning då fallet kommer ta många timmar
Citera
2025-05-23, 09:06
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Vem som helst kan begära han som försvarare.. sen väljer han om han tar jobbet eller inte.. kommer ge han bra ersättning då fallet kommer ta många timmar
Ja ändå. Tror inte han skulle ta sig an en annan direkt 🤣 Tänkte att frun kanske ändå har lite kontakter eller mordoffret. Men det är väl som du säger.
Citera
2025-05-23, 13:39
Medlem
HomoDeuss avatar
Två veckor på sjukhus nu. Undrar hur länge han blir kvar innan han överförs till häktet? Eller slutenvården. Inga uppdateringar?
Citera
2025-05-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Nu är det 35 år sedan jag jobbade med detta, och mycket kan ha ändrats, men jag har personlig erfarenhet av psykvårdens hantering av bipolära individer i manisk fas. Känner till gott om fall där kroniskt sjuka återkom till läkare för bedömning inför tvångsvård, där det t.o.m fanns mångårig historik med flertal tidigare tillfällen av tvångsvård, och läkaren trots historiken inte godkände tvångsvård.

P.g.a av läkaren inte kände patienten och kunde avgöra vad som var sjukligt i patientens beteende.

Att Henrik inte togs emot och lades in betyder inte att Henrik inte var dålig. Det betyder bara att personalen inte kunde/klarade av att göra nödvändig bedömning för detta.

Att Henrik verkligen var dålig bevisas av att han så när lyckades ta livet av sig själv, och sättet han gjorde det på.

Men herregud, 35 år sedan, psykvården funkar inte så nu. Inte ens utbildningar inom psykologi och psykiatri. Sen så finns inget som tyder på att ens H var på psyk. Det börjar bli så mycket olika spekulationer. Ta för fan reda på fakta, det handlar om flera familjer i spillror.
Citera
2025-05-23, 19:46
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildsyrenen
Men herregud, 35 år sedan, psykvården funkar inte så nu. Inte ens utbildningar inom psykologi och psykiatri. Sen så finns inget som tyder på att ens H var på psyk. Det börjar bli så mycket olika spekulationer. Ta för fan reda på fakta, det handlar om flera familjer i spillror.

Testa att läs min första mening en gång till, och se om du förstår den bättre sen. Och förklara sedan gärna skillnaderna mot förr. Det finns en hel del som tyder på att H var psykotisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in