2025-05-22, 06:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Ja, du säger att det är en sak som är säker. Men du kommer också med påståenden som känns så osannolika att det blir svårt att ta det för en sanning, tyvärr. Det räcker liksom inte att säga "en nära källa".
Du tycker ju att allt är osannolikt och försöker bara sprida negativ stämning i tråden, vad gör du ens här? Och vad är så osannolikt som jag skrivit tycker du?

Ni får som sagt tro vad ni vill
Citera
2025-05-22, 07:52
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Aha, du menar så! Då är jag med och håller med dig om att han inte lär ha haft en pågående akut psykos vid det eventuella söktillfället. Det hade varit uppenbart och han hade inte släppts hem med en psykos, nej. Dock skulle han kunna ha mått såpass dåligt och varit hjälpsökande men blev hemsläppt och saker och ting eskalerade och han gick in i en psykos efter att ha släppts hem. Det har ju tyvärr hänt andra förr.

Vet vi att han drack alkohol? Är lite nyfiken på vad i detta som talar för antisocial personlighetsstörning/psykopati? Jag får inga sådana vibbar alls.

Nu är det 35 år sedan jag jobbade med detta, och mycket kan ha ändrats, men jag har personlig erfarenhet av psykvårdens hantering av bipolära individer i manisk fas. Känner till gott om fall där kroniskt sjuka återkom till läkare för bedömning inför tvångsvård, där det t.o.m fanns mångårig historik med flertal tidigare tillfällen av tvångsvård, och läkaren trots historiken inte godkände tvångsvård.

P.g.a av läkaren inte kände patienten och kunde avgöra vad som var sjukligt i patientens beteende.

Att Henrik inte togs emot och lades in betyder inte att Henrik inte var dålig. Det betyder bara att personalen inte kunde/klarade av att göra nödvändig bedömning för detta.

Att Henrik verkligen var dålig bevisas av att han så när lyckades ta livet av sig själv, och sättet han gjorde det på.
Senast redigerad av HomoDeus 2025-05-22 kl. 08:02.
Citera
2025-05-22, 08:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herremingod
Fyfan vad tragiskt! Är det bara jag som har jävligt svårt att sympatisera med H oavsett psykos osv? Är ingen manshatare överhuvudtaget, men det är för sjukt gjort att göra detta framför sina egna barn också.

Men det är ju just det du själv skriver. Sjukt. Inte friskt!

Många skribenter här förstår verkligen inte vad psykisk sjukdom är. Folk förstår inte att som sjuk så är man inte sig själv. Igen.. man ÄR inte sig själv. Dvs.. det är inte så att man spelar, leker eller känner sig emotionellt upphetsad. Man är galen. Inte upprörd. Galen. Det är någon annan/något annat som har kontroll över ens hjärna. Hela hjärnan. Och har tagit över ens kropp.

Jag förstår att du upprörs av det inträffade och alla offer, det är normalt. Men du behöver förstå att det inte var Henrik som gjorde detta, om han nu var psykiskt sjuk. Vilket en del talar för.

Det finns elakt folk (psykopater) som använder vårdens okunskap som försök till försvar, och påstår sig vara sjuka när de upptäcks göra hemska saker. Men psykopater och psykiskt friska elakingar skär inte halsen av sig själva. Eftersom de alltid är väldigt självupptagna egocentriker.

Citat:
Ursprungligen postat av Herremingod
Hoppas han straffas med samma medicin - behandla andra som du vill bli behandlad själv...

När du kommit till insikt i vad psykisk sjukdom verkligen är så lär du djupt ångra ovanstående sjuka uttalande också.
Senast redigerad av HomoDeus 2025-05-22 kl. 08:59.
Citera
2025-05-22, 09:09
Medlem
Kumkums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censere
Enl. Vlt har kniv använts mot hals huvud och bröst på exfrun. Samt då även kniv mot hals på sig själv. Jag undrar varför man inte talat om hur flickvännen dog ännu. Eller är det info jag missat?

Men fy vad hemskt 😢💔 stackars barnen som blev vittne till detta, hoppas dom får riktigt bra professionell hjälp ber 🙏 för dom.
Citera
2025-05-22, 09:15
Medlem
Han hade inte förlorat vårdnaden över barnen.
Så ni kan släppa det direkt.
Citera
2025-05-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumkum
Men fy vad hemskt 😢💔 stackars barnen som blev vittne till detta, hoppas dom får riktigt bra professionell hjälp ber 🙏 för dom.

Och vem vet...barnen kanske stod näst på tur..men lyckades låsa in sig på toaletten och larma polisen...
Citera
2025-05-22, 09:41
Medlem
Jeffery Dahmer hade många allvarliga psykiska diagnoser och var därav psykiskt sjuk oavsett vad det innebar rent juridiskt. Inte sympatiserar jag med honom och nog fan var det han SJÄLV som munknullade de avkapade huvudena på sina offer, inte något psykiskt sjukt alterego. Så oavsett hur psykiskt sjuk H är/var så är det han själv som begått dessa gärningar. Det är BARA synd om offren och anhöriga i detta fall inte gärningsman. Du bär ALLTID ansvar för dina egna handlingar.
Citera
2025-05-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joru83
Jeffery Dahmer hade många allvarliga psykiska diagnoser och var därav psykiskt sjuk oavsett vad det innebar rent juridiskt. Inte sympatiserar jag med honom och nog fan var det han SJÄLV som munknullade de avkapade huvudena på sina offer, inte något psykiskt sjukt alterego. Så oavsett hur psykiskt sjuk H är/var så är det han själv som begått dessa gärningar. Det är BARA synd om offren och anhöriga i detta fall inte gärningsman. Du bär ALLTID ansvar för dina egna handlingar.

Exakt så! Skulle aldrig sympatisera med en mördare bara för att denne är psykiskt sjuk. Finns inget som försvarar dödandet
Citera
2025-05-22, 10:49
Medlem
Efter att ha jobbat med psykiskt sjuka, missbrukare och kriminella i 17 år SAMT personligen haft erfarenhet av psykisk ohälsa så har jag full koll på vad det innebär att vara psykiskt sjuk. Men dessa omständigheter fråntar en inte ens ansvar. Sedan kan vi såklart peka finger och tycka att denna tragedi kunde ha fångats upp tidigare, för att psykiatrin inte gjort sitt jobb är en annan diskussion. Men i i nuläget finns inte nog med fakta, bara spekulationer. De fakta vi har är dock; en gärningsman och flera offer.
Citera
2025-05-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Du har uppenbarligen inte koll på vad en allvarlig psykos gör med folk. Så "full" koll har du inte. Jobbat på slutenvård någon gång? Det har jag. Och jag kan lova dig att detta med ansvar inte är så binärt som du vill göra gällande.

Och OM du nu jobbat som du påstår, och inte bara hittar på (vilket jag tror), så är det rent förkastligt att du får jobba kvar.

Det enda förkastliga är ditt uttalande ”det var INTE Henrik som begick dessa gärningar”. Det visar bara på hur du resonerar kring brottsofferperspektivet här.
Citera
2025-05-22, 11:19
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joru83
Det enda förkastliga är ditt uttalande ”det var INTE Henrik som begick dessa gärningar”. Det visar bara på hur du resonerar kring brottsofferperspektivet här.

Nej, du bevisar snararare att du inte har en susning om vad du babblar om. Och det gjorde du redan i ditt inledande inlägg.

Det finns en anledning till att individer som begår brott under allvarlig psykisk störning får vård som påföljd. Psykoser, med vanföreställningar etc, är inte "psykisk ohälsa" som du påstår dig ha jobbat med.

Att du inte ens förstår dessa basala saker vittnar om att du inte jobbar inom psykiatrin. Alternativt är fullständigt blåst.
Citera
2025-05-22, 11:36
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Nej, du bevisar snararare att du inte har en susning om vad du babblar om. Och det gjorde du redan i ditt inledande inlägg.

Det finns en anledning till att individer som begår brott under allvarlig psykisk störning får vård som påföljd. Psykoser, med vanföreställningar etc, är inte "psykisk ohälsa" som du påstår dig ha jobbat med.

Att du inte ens förstår dessa basala saker vittnar om att du inte jobbar inom psykiatrin. Alternativt är fullständigt blåst.

Det var ju inga okända H knivade, det var 2 högst kända personer för honom och på två olika platser. Så han visste nog vad han gjorde.
Senast redigerad av Gold94 2025-05-22 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in